Plasma- ja LCD tv:n valinnasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JH4
  • Aloitettu Aloitettu
Ainakin Mustasta Pörssistä tulee ihan hyvin alennuksia kysymättäkin ja tarjoukset ne kyllä laskee mielellään. Gigantista ainakin omien kokemuksien mukaan aivan turha toivoa alennuksia. Me kun ostettiin Samsungin LCD, niin Gigantin myyjä vakuutteli, että hinta on tiukkaakin tiukempi eikä hän voi antaa alennusta, mutta kun mentiin Mustaan Pörssiin, niin lähtöhinta oli korkeampi, mutta lopullinen hinta jäi kuitenkin jonkun 50e Giganttia edullisemmaksi. Gigantissahan muistaakseni on se takuu, että saa varmasti halvimmalla, jos jostain muualta saa samaan hintaan, mutta en minä ainakaan koe kannattavaksi lähteä Mustasta Pörssistä Giganttiin sen takia, että saisin sen saman tavaran sieltä samaan hintaan.
Muutaman päivän myöhässä, mutta pakko sanoa, että Gigantti on lakannut olemasta halpa jo pari vuotta sitten. Myyjien tinkivaratkin siellä on laitettu niin pieniksi, että ei ne voi tingata tuosta vain. Ennen ostin sieltä, nykyään jostain ihan muualta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mustalle pörssille täältä kans ääni! Sieltä tullut ostettua aika paljon kodinkoneita/elektroniikkaa ja saa aina parhaan hinnan. Esim. ostaessa telkkua sai n. 100e paremman hinnan Mustasta pörssistä verrattuna Sonyn liikkeeseen.

Veikon kone on mulla ainut paikka suorittaa ostoksia. Itse menin syksyllä sonyn töllön+ dvd:n ostamaan niin en edes käynnyt muualla kun menin suoraan tuonne. Siellä tuttu myyjä jonka kanssa tehty kauppoja jo melkein 15vuotta puhelimista jne. Samoin työpaikalle ostetaan kaikki tuolta sekä useimmat työkaverit ostavat samoin.

Kuopiossa on muuten tällähetkellä selvästi sellainen pudotustaistelu meneillään noilla liikkeillä. Yksi liike jo nurin ja parikin pientä liikettä ei varmaan kauan kestä mukana. Expert ja veikon kone on vahvoilla ja koko ajan noissa parhaat tarjoukset. Kuopion musta pörssi näyttää tyhjältä ja hiljaiselta aina kun sen ohi menee.

Noniin kuvaputkien kuninkaat. Telkkarina philipsin 42" full HD lcd, jossa antenniviritin. Muutto taloon, joss kaapeli-tv, eli kaapelidigiboksin hankinta hyvinkin ajankohtainen. Mitä suosittelette? Kannattaako maksaa hdmi-liitännästä, kun kuva tulee silläkin olemaan paskaa, mitenkäs nuo halvimmat tallentavat? X-pertin myyjä oli ainakin sitä mieltä että hyvällä scartilla ei häviä hdmi:lle yhtään suomen onnettoman huonolla lähetyslaadulla.

Mistähän johtuu että joitain ohjelmia katsoessa tekstitysten alusta eli siis vasemmasta reunasta ei näy osa testistä?. Esim. tällä hetkellä Frendeistä näkyy tekstit normaalisti mutta Housea katsoessa puuttuu muutama kirjain.

Noniin kuvaputkien kuninkaat. Telkkarina philipsin 42" full HD lcd, jossa antenniviritin. Muutto taloon, joss kaapeli-tv, eli kaapelidigiboksin hankinta hyvinkin ajankohtainen. Mitä suosittelette? Kannattaako maksaa hdmi-liitännästä, kun kuva tulee silläkin olemaan paskaa, mitenkäs nuo halvimmat tallentavat? X-pertin myyjä oli ainakin sitä mieltä että hyvällä scartilla ei häviä hdmi:lle yhtään suomen onnettoman huonolla lähetyslaadulla.
Onko yhtään syytä tuollaisen telkkarin kaveriksi ottaa mitään muuta kuin HD boksia kovalevyllä? Itsellä Humaxin HDPVR-1000C, eipä taida olla paljoa vaihtoehtoja tällä hetkellä.

Mistähän johtuu että joitain ohjelmia katsoessa tekstitysten alusta eli siis vasemmasta reunasta ei näy osa testistä?. Esim. tällä hetkellä Frendeistä näkyy tekstit normaalisti mutta Housea katsoessa puuttuu muutama kirjain.
Sen kummemmin sun tv:tä tai mahdollista digiboksia tietämättä veikkaisin että kuvasuhteet viduillaan. Kuvasuhteessa todennäköisesti joku smart, zoom tjm asetus päällä ja tv yrittää sitten itse päätellä mikä ois paras mihinkin lähetykseen. Frendit on käsittääkseni 4:3 kuvasuhteella ja House jollakin laajakuvalla ja tv sitten sekoilee niissä. Ite käytän lähes poikkeuksetta aina kokoruudun laajakuvaa, ei kiinnosta jos jossakin vanhassa ohjelmassa ihmiset näyttää läskiltä tai venyneeltä. Kunhan tekstit näkyy ja muutenkin ohjelma koko ruudulta.

Onko yhtään syytä tuollaisen telkkarin kaveriksi ottaa mitään muuta kuin HD boksia kovalevyllä? Itsellä Humaxin HDPVR-1000C, eipä taida olla paljoa vaihtoehtoja tällä hetkellä.

Lähdössä opiskelemaan, joten syiksi voisin laskea järkyttävän hinnan sekä en ole tilaamassa hd-kanavia ajan ja rahanpuutteen takia.

Oikeassa oli myyjä. Itse tosin laittaisin kunnollisilla komponenttikaapeleilla, jos joku pitäisi valita.

Onkos noi samsung:in plasma/lcd telkut millasia laadultaan jne?
Itselläni ei ole juuri minkäänlaista kokemusta lcd-telkkareiden laaduista, mutta kerran juteltiin aiheesta kodinkoneita myyvän kaverin kanssa ja se sanoi, että Samsung on ihan kärkeä noissa lcd-tv:issä. Kuulemma laadukkaita vehkeitä tekevät ja kun ottaa vielä hinnan huomioon, niin Samsung on erittäin järkevä vaihtoehto. Jos ei jopa järkevin... Sony oli tosin toinen kova, mikä odotetustikin sai kaverilta kehuja. Eli mun tietojen mukaan Sony ja Samsung on molemmat laadukkaita merkkejä, mitä tulee lcd-tauluihin. ;)

Itselläni ei ole juuri minkäänlaista kokemusta lcd-telkkareiden laaduista, mutta kerran juteltiin aiheesta kodinkoneita myyvän kaverin kanssa ja se sanoi, että Samsung on ihan kärkeä noissa lcd-tv:issä. Kuulemma laadukkaita vehkeitä tekevät ja kun ottaa vielä hinnan huomioon, niin Samsung on erittäin järkevä vaihtoehto. Jos ei jopa järkevin... Sony oli tosin toinen kova, mikä odotetustikin sai kaverilta kehuja. Eli mun tietojen mukaan Sony ja Samsung on molemmat laadukkaita merkkejä, mitä tulee lcd-tauluihin. ;)
Sen mitä itse olen meidän Samsungiin tutustunut, niin kyllä sillä juurikin katsoo telkkaria, mutta jos valikoihin eksyy, niin pää siinä tökkimisessä räjähtää. Vuoden vanha Samsung on kyseessä, ja jos vertaa sitä vastaavaan Sonyyn, niin en todellakaan edes miettisi Samsungia. EPG-kanavaopaskin lagaa tuossa pelissä aivan koko ajan. Myös muutamalla kaverilla on samassa töllössä samaa jökkimistä valikoissa.

Itse suosittelisin ennemmin Sonya, koska siitä on pelkästään positiivisia kokemuksia toisin kuin tuosta Sampasta, jonka kanssa pitää päivittäin temuta.

Talossa pari vuotta vanha Sony ja Samppa. Nyt jos saisin päättää niin olisi vain kaksi Sonya. Kuten yläpuolella sanotaan, niin tuo Sampan valikkojen selaus (jota muuten tulee harrastettua aika paljon LCD-telkkareissa), on aivan kauheaa tuskaa.

Ja pidän enemmän Sonyn tuottamasta kuvasta ja väreistä. Säädöt löytyivät aika nopeasti, mutta Sampan kanssa luovutin jo noin vuosi sitten. Kyllähän sillä TV:tä kattoo, mutta kun menee olohuoneeseen jossa on Sony niin huomaa mikä ero.

Mutta tosiaan henkilökohtaista kokemusta vain noista pari vuotta vanhoista malleista, joten paljon on varmasti matkalla tapahtunut. Tai sitten ei.

Onkos noi samsung:in plasma/lcd telkut millasia laadultaan jne?

Samsung 40" Full-HD LCD-TV LE40B535XXE

Samsung 40" LCD-TV LE40B556XXE

Sony ??

Sony 40" LCD-TV KDL40W5500K

Sony 40" LCD-TV KDL40V5500K

Ois vaan tv:n osto eessä ja ajattelin ostaa uuden kokoluokkaa 40"-42", Full-HD, saa myös ehdotella.
Ottaisin noista tuon Sonyn V5500. Samoja vertailuja tuli tehtyä 32" ja toi lopulta hankittiin. Tuolla mm. jotain keskustelua mallista sekä säätöarvojakin löytyy:
http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=76508

Olen katsellut Tämmöistä LG:n 47" LCD-telkkaria. Hinta siinä on mielestäni ainakin kohdallaan, mutta entä laatu? Minulla aikaisempi tv on LG:n 42" plasma ja siihen olen kyllä ollut ihan tyytyväinen ja sellainen muistikuva on myös jäänyt että LG olisi pärjännyt esim. TM:n testeissä hyvin.

Kertokaas tyhmälle mitä eroa käytännön tasolla on HD-ready ja Full-HD -merkinnöillä?
HD-Ready TV pystyy maksimissaan 720p resoluution tarkkuuteen ja Full-HD 1080p resoluution tarkkuuteen. Käytännössä normaali DigiTV-katselussa tässä ei ole mitään eroa, mutta jos katot esim. BluRay elokuvia jotka ovat 1080p resoluutiosia niin tuo Full-HD telkkari osaa näyttää sen tarkemmin kun sitä ei jouduta ns. "skaalaamaan" ollenkaan. HD-Ready telkkari puolestaan joutuu alas-skaalaamaan 1080p materiaalin 720p tarkkuuteen jolloin oikein läheltä katsottuna on nähtävissä pientä epätarkkuuta kun verrrataan esim. vierellä olevaan Full-HD telkkariin, jossa pyörii sama BluRay video. Mutta kun otetaan etäisyyttä se normaali 2-4m mikä olohuoneessa yleensä on se katseluetäisyys, et huomaa enään mitään eroa tarkkuudessa.

Eli ihan arkikielellä. Jos haluat ottaa TV:stä kaiken irti ja katsot sillä teräväpiirtoelokuvia kuten BluRay leffoja niin Full-HD TV tarjoaa enemmän. Jos katselet sillä pääsääntöisesti vain DigiTV:tä, DVD-elokuvia ja pelailet konsolipelejä* niin HD-Ready telkkari riittänee sinulle vallan mainiosti.

* Tällä hetkellä suurin osa konsolipelien tarkkuudesta on tuo 720p. Eli Full-HD telkkarilla ei saavuteta mitään hyötyä. Mutta jo nyt markkinoilta löytyy muutamia 1080p tarkkuuden omaavia pelejä, ja tulevaisuudessa niitä tulee olemaan vielä enemmän. Mutta näissä pätee sama asia tuon katseluetäisyyden kanssa. Jos istutaan kolmessa metrissä niin sillä ei ole enään väliä onko telkkari HD-Ready vai Full-HD.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Common_Video_Resolutions_2.svg tossa nyt kuvana vielä tuo 720p ja 1080p ero, jos silloin ymmärtää paremmin mitä ne tarkottaa.

Kertokaas tyhmälle mitä eroa käytännön tasolla on HD-ready ja Full-HD -merkinnöillä?

Näytön resoluutio. HD-readyssa yleensä 1366x768 ja Full-HD:ssa 1920x1080. Oma henkilökohtainen mielipide: Full-HD:sta ei kannata maksaa alle 40" kokoluokassa, ellei ajatellut käyttää telkkaria työpöytäkäytössä tietokoneen näyttönä.

Full-HD-telkkarin lisäpikseleistä ei myöskään ole mitään hyötyä katsoessa normaalia digikuraa; Full-HD-telkkari vain joutuu keksimään enemmän pikseleitä, kuin HD-ready-telkkari.

edit. hidas

Käytännössä kuvanlaadun eron huomaa Full HD:n hyväksi vasta jos katsoo 50" kuvaa noin kolmen metrin päästä ja lähempää. Näin karkeasti.

Wittu mä oon säätänyt tän telkkarin ostamisen kanssa. Monta tilausta oon peruuttanut kun on tullut "parempaa" eteen / tietoihin, että tulossa on. Nyt sit ihan aikuisten oikeasti olis tarkoitus ostaa telkkari, kun saan niin älyttömän hyvän tarjouksen. Eli Sampan 55" LED lähtisi 2100€ hintaan. Ja kone on pakasta vedetty paketeissa ja kaikin puolin ihan validi laite.:wtf:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom