Plasma- ja LCD tv:n valinnasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JH4
  • Aloitettu Aloitettu

JH4

Olen ostamassa uutta telkkaria kotiini. Tv:n pitäisi olla 42" ja pääasiassa katson sillä dvd elokuvia tietokoneeni kautta. Mahdollisesti saatan välillä pelailla myös playstation 2:lla. Ongelmani on nyt se että tarjontaa on on todella paljon ja sitten on tämä että pitäisikö sen olla plasma vai lcd. Pitäisikö siinä olla HDTV valmius? Hintana olen ajatellut n.1500e ja tästä en mielelläni yli mene. Mitä muita asioita pitää huomioida ostaessani telkkaria?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mä luulen että kaikissa niissä on hdtv valmius, se on vaan joku mainoskikka että sellanen on ja sitä paitsi hd-lähetyksiä tulee varmaan SUOMEEN vasta 10v päästä.

olen ymmärtänyt että plasmoissa max resot on 800x600, kun lcd:ssä ei taida olla "rajoituksia", parempi malli enemmän tarkkuutta.
plasmat taitaa olla lyhytikäisempiä ja käyvät tosi kuumina. kuluttaa virtaa 2-4x enemmän.

e: itse en plasmaa ostaisi, tosin 42" lcd taitaa maksaa 2000e+

Joo vittu, kirjotin taas ihan kiitettävän pitkän vastauksen, ja sinnepä katosi pittiavaruuteen, hyvä minä. Ytimekkäästi: kannattaa tottakai ostaa HD-valmis tv, kun et siinä mitään menetä. HD-virittimellä varustettuja ei kyllä hirvittävästi mahda olla suomen markkinoilla. Tuohon rahaan pitäisi suurinpiirtein irrota 42" 3LCD-taustaprojektio-telkku, en noista osaa hirveästi sanoa. Liitännät kannattaa kattoo että on tarpeeksi, niille tulee yllättävääkin tarvetta.

EDIT: tällainen sony näkyisi irtoavan noin 1700 juurolla

Plasmatöllöt eivät oikein sovellu pelaamiseen, koska kuva voi palaa kiinni. LCD:t ovat kyllä kalliimpia, 42:sta et tohon hintaan saa (korjatkaa jos olen väärässä). Leffakäytössä Plasma on parempi (toistaa paremmin tummat värit).

Jos sulle riittää 37" LCD niin kannattaa yrittää 15.8. klo 9:00 hakee verkkokauppa.comista 899 euron hintaan.

Uskon että on hintansa arvoinen. :D

Jos puhutaan ns. laadukkaista vehkeistä ja jos pääpaino on SD-matskun (nykyiset DVD:t, digi-TV) katselussa niin plasma vie kyllä tällä hetkellä voiton. Ei häntimistä, parempi musta jne. ja yleisesti ottaen tänä päivänä luonnollisempi väritoisto.

Uudet plasmat ei pala läheskään niin helposti kiinni kuin alunperin (sisäänajoaikana kandee silti olla tarkkana), resoja löytyy 42:sta jo tuonne 1024 x 768 asti (korkeampi natiivireso hyödyntää ainoastaan jos sinne aidosti tuodaan HD-signaalia, korkeampi reso ei todellakaan ole automaattisesti parempi). Tän hetken eräs parhaita koneita on Panasonicin Panasonic Viera TH-42PV60E (testeissä kilpaillut tasapäisesti Pioneerin yli 3 KEur mallien kanssa), tosin hinta on pikkusen alle 2 KEur. 37-tuumaisena noin 1,8 KEur.

LCD taasen on parempi
- jos käytetään paljon pelaamiseen tai natiiviresolla katseluun eli tuodaan compusta tai vaikka XBox 360:stä HD-signaali
- jos on heijastusarka/erittäin valoisa paikka, tää on eräs plasmojen akilleenkantapää

Huolimatta LCD-tekkiksen nopeasta kehityksestä ja mainostuksesta edes tämän päivän kalliit/parhaat (Sonyn high-end Braviat) eivät lupauksista huolimatta ole täysin selvittäneet häntimisongelmaa eikä ongelmia mustan värin kanssa. Jopa Pioneerin matalaresolutiomalli (oisko olu 840 x 480) voitti taannoisessa Hifi-lehden testissä HD-resoisen Sonyn. Tilanne voi muuttua vuoden parin sisään mutta tämän päivän laitteet ei vanhenessaan parane.

Kansainvälisillä AV-foorumeilla tästä on väännetty vuodesta miekka ja kirves, useimmat hifistelijät joilla on molemmat kallistuvat kuitenkin (etenkin normaalireson) SD-käytössä tämän hetken tarjonnassa Plasmaan.

Itse olen pähkäillyt tätä juttua varmaan vuoden päivät (olen suht. innokas AV-harrastaja) ja olin alunperin LCD:n kannalla, mutta kun on erilaisia juttuja ja artikkeleja lukenut ja noita telkkuja livenä käynyt aika paljon ihmettelemässä niin oma valinta tällä hetkellä olisi tuollainen Panan plasma.

Huolimatta LCD-tekkiksen nopeasta kehityksestä ja mainostuksesta edes tämän päivän kalliit/parhaat (Sonyn high-end Braviat) eivät lupauksista huolimatta ole täysin selvittäneet häntimisongelmaa eikä ongelmia mustan värin kanssa. Jopa Pioneerin matalaresolutiomalli (oisko olu 840 x 480) voitti taannoisessa Hifi-lehden testissä HD-resoisen Sonyn. Tilanne voi muuttua vuoden parini sisään mutta tämän päivän laitteet ei vanhenessaaan parane.
ei tainnut olla noin matalaresoinen vaan XGA eli 1024*768 tuo testin voittanut pioneer. plasmaa hankkiessa kannattaa hankkia laatumerkki kuten pioneer tai panasonic. esim. värisävyjen aikarasterointi ei ilmeisesti toimi kunnolla halpaplasmoissa vaan sävyt kaistoittuvat. esim. tossa hifin testissä paras ja paskin televisio oli plasma.

ei tainnut olla noin matalaresoinen vaan XGA eli 1024*768 tuo testin voittanut pioneer. plasmaa hankkiessa kannattaa hankkia laatumerkki kuten pioneer tai panasonic. esim. värisävyjen aikarasterointi ei ilmeisesti toimi kunnolla halpaplasmoissa vaan sävyt kaistoittuvat. esim. tossa hifin testissä paras ja paskin televisio oli plasma.
Olisin voinut vannoa että ei ollut XGA-tasoinen, mutta kun lehdet on himas ja mä oon toimistolla niin ei voi olla varma. Pioneer ja Pana on tosiaan plasmoissa kärkipään koneita, tosin Pioneer on just tällä hetkellä vaan aika kallis, saman tason kone maksaa luokkaa 1 KEur enempi.

Olisin voinut vannoa että ei ollut XGA-tasoinen, mutta kun lehdet on himas ja mä oon toimistolla niin ei voi olla varma. Pioneer ja Pana on tosiaan plasmoissa kärkipään koneita, tosin Pioneer on just tällä hetkellä vaan aika kallis, saman tason kone maksaa luokkaa 1 KEur enempi.
hifi-lehden nettisivuilta selviää, että kyseessä oli Pioneer PDP-436XDE, joka on XGA-resolla.

mä luulen että kaikissa niissä on hdtv valmius, se on vaan joku mainoskikka että sellanen on ja sitä paitsi hd-lähetyksiä tulee varmaan SUOMEEN vasta 10v päästä.
kyllähän suomeen saa jo jotain hd-lähetyksiä ja netistä löytyy myös hd-materiaalia. lisäksi hd-dvd on tulossa markkinoille. eli nyt ei välttämättä kannata panostaa hirveästi televisioon, kun kohta markkinoilla on edullisia täyden hd-resoluution vehkeitä.

Jos sulle riittää 37" LCD niin kannattaa yrittää 15.8. klo 9:00 hakee verkkokauppa.comista 899 euron hintaan.

Olisko tuo hyvä tellu??? Ainakin olisi LCD ja hinta kohdillaan. Kannattaako hakea??

Onko nuo ominaisuudet ok?? Tiedot lainattu verkkokauppa.comin sivuilta.

"LG L3700TFK 37":n LCD-televisio, 1366x768, 9ms, musta.
Tyylikäs musta 37":n taulutelevisio. HD15, DVI-D, RCA, komponentti, SCART ja S-Video liitännät. Tarkkuus 1366x768 ja 16.7 miljoonaa väriä. Kontrastisuhde 1200:1. Kirkkaus 500cd/m2. Analoginen TV-viritin.

Koko 928 x 227.7 x 619 mm jalustalla. Paino 29Kg.

Mukana kaiuttimet, analoginen viritin ja pöytäjalusta. 3 vuoden vaihtotakuu!"

Olisko tuo hyvä tellu??? Ainakin olisi LCD ja hinta kohdillaan. Kannattaako hakea??

Onko nuo ominaisuudet ok?? Tiedot lainattu verkkokauppa.comin sivuilta.

"LG L3700TFK 37":n LCD-televisio, 1366x768, 9ms, musta.
Tyylikäs musta 37":n taulutelevisio. HD15, DVI-D, RCA, komponentti, SCART ja S-Video liitännät. Tarkkuus 1366x768 ja 16.7 miljoonaa väriä. Kontrastisuhde 1200:1. Kirkkaus 500cd/m2. Analoginen TV-viritin.

Koko 928 x 227.7 x 619 mm jalustalla. Paino 29Kg.

Mukana kaiuttimet, analoginen viritin ja pöytäjalusta. 3 vuoden vaihtotakuu!"

Varmasti riittävä, mutta kun siellä on 300 äijää hakemassa samaa telkkua samaan aikaan, niin tuloksena lienee mellakka.....

Varmasti riittävä, mutta kun siellä on 300 äijää hakemassa samaa telkkua samaan aikaan, niin tuloksena lienee mellakka.....

Porukka seisoo siellä varmaan koko yön taas jonottomassa. :curs:
Kyllä 2 tuntia vois jonottaa, mutta tuskin riittää. Olis tuo kyllä sopivan hintainen. Oon kyllä ootellu kaikenlaisia "poistomyyntejä" ym., että löytäisin hyvän tellun ja halvalla. Ei oo vaan paljoo näkyny noita tarjouksia.

Ja en vieläkään oo oikein päättänyt kannattaako ostaa lcd vai plasma. Pääosin tuolla kyllä katseltaisiin ihan töllöohjelmia ja silloin tällöin leffoja. Eli eiköhän lcd olisi parempi vaihtoehto??

EDIT: Onko tuo edes HD-valmis?? Vai taitaa kaikki jo olla.

EDIT: Onko tuo edes HD-valmis?? Vai taitaa kaikki jo olla.

Kyllä tuo on. Kaikki halvimmat plasmat eivät ole.

Loppuu se mutuilu hd-readystä :D

HD-Ready vaatimukset

- 1080i 50/60 Hz-. 1080 pystyresoluutio interpoloidulla (vanhanaikaisella pyyhkäisymenetelmällä) tekniikalla.

-720p 50/60Hz-
. 720 pystyresoluutio progressiivisella "pyyhkäisyllä". Progressiivinen taas tarkoittaa grafiikan muodostamista yksittäinen pikseli kerrallaan, joten ruutu ei välky.
1280x 720 on 16:9 kuva, eli laajakuva :) Tämä monessa maassa käytössä oleva ns. hd-tv -formaatti.

Lisäksi tietenkin liitännät pitää olla kunnossa, ettei millään vga-tason johdoilla kuljeteta kökköä pikselimössöä uudelle hienolle telkulle.
-HDM / DVI liitäntä sekä komponenttituloliitäntä

Selitykset:
Hdm= sama kuin dvi, mutta ääni samassa kaapelissa.
-DVI= data liikkuu digitaalisesti johdossa.

Viimeksi muokattu:
Aika hanakka saa olla jos tuon aikoo saada. Niitä on 10 myymälässä ja 10 netissä. Eli menevät viidakon lailla heti.

No joo, jonkin verran saattaa olla tollekin vehkeellä ottajia.

Turpaanvetokisat ois voinu pistää pystyyn. Eipä siinä, tyytyväinen mä oon tohon nykyiseen 32", hintaa vaan oli se 1100€.

JN sanoi:
Tämä monessa maassa käytössä oleva ns. hd-tv -formaatti.
Onko tietoa mitä formaattia suunnitellaan suomessa käytettävän?(sitten vuosisatojen kuluttua kun yleensäkään tulee käyttöön)

Onko tietoa mitä formaattia suunnitellaan suomessa käytettävän?(sitten vuosisatojen kuluttua kun yleensäkään tulee käyttöön)

Suomihan tietenkin lähettää lomitettua kuvaa 50hertsillä :D Eli sama kuin vanha tekniikka, mutta isompi reso (1080i). Tämä voi tulla vielä muuttumaan. Itse ainakin kannatan 720 progressiivista.
Esim xbox360:ssä tätä jo käytetään.

Edit. Ja silloin kun siirtyminen tapahtuu, niin voi digiboxeilla heittää kuikkaa, tai sitten hommata erillisen hdtv-muuntajamodulaattorin.

Edit2: osa kaapelikanavista tarjoaa jo nyt hdtv matskua. Esim canalin oma see hd-tv more tjsp.

Suomihan tietenkin lähettää lomitettua kuvaa 50hertsillä :D Eli sama kuin vanha tekniikka, mutta isompi reso (1080i). Tämä voi tulla vielä muuttumaan. Itse ainakin kannatan 720 progressiivista.
Esim xbox360:ssä tätä jo käytetään.

Edit2: osa kaapelikanavista tarjoaa jo nyt hdtv matskua. Esim canalin oma see hd-tv more tjsp.

Edit. Ja silloin kun siirtyminen tapahtuu, niin voi digiboxeilla heittää kuikkaa, tai sitten hommata erillisen hdtv-muuntajamodulaattorin.
Itellä on kans ollu käytössä 720p tietokoneen kanssa, oikein miellyttävää katseltavaahan toi on verrattuna esim. nykyisen digilähetyksen kuvaan.
Mikä muuten on aika vittumaista sillä kunnon ruudulta tuo nykyinen digilähetys näyttää paskimmat puolensa.

Jep, tuo C-more HD lähettää tosiaan muutaman tunnin päivään HD-lähetystä..

Eikös tohon HD-lähetyksen katseluun tarvita erillinen viritin, vai onko se nimenomaan toi muuntajamodulaattori?

Kyllä tuo on. Kaikki halvimmat plasmat eivät ole.

Loppuu se mutuilu hd-readystä :D

HD-Ready vaatimukset

- 1080i 50/60 Hz-. 1080 pystyresoluutio interpoloidulla (vanhanaikaisella pyyhkäisymenetelmällä) tekniikalla.

-720p 50/60Hz-
. 720 pystyresoluutio progressiivisella "pyyhkäisyllä". Progressiivinen taas tarkoittaa grafiikan muodostamista yksittäinen pikseli kerrallaan, joten ruutu ei välky.
1280x 720 on 16:9 kuva, eli laajakuva :) Tämä monessa maassa käytössä oleva ns. hd-tv -formaatti.

Lisäksi tietenkin liitännät pitää olla kunnossa, ettei millään vga-tason johdoilla kuljeteta kökköä pikselimössöä uudelle hienolle telkulle.
-HDM / DVI liitäntä sekä komponenttituloliitäntä

Selitykset:
Hdm= sama kuin dvi, mutta ääni samassa kaapelissa.
-DVI= data liikkuu digitaalisesti johdossa.
se i tarkoittaa interlaced eli lomitettu eikä siis interpoloitu. välkkymisellä ei ole asian kanssa tekemistä. välkkyminen riippuu ihan muista asioista. plasmoja esim. löytyy myös lomiteltuja malleja. ne eivät välky sen enempää kuin progressiiviseen kuvaan kykenevät plasmat. progressiivinen tarkoittaa siis, että kuva piirretään joka framella kokonaan. tietokoneiden kuvaputkinäytöt näyttää progressiivista kuvaa toisin kuin kuvaputkitelevisiot. toki niihin voi ajaa näytönohjaimelta myös lomitellun signaalin.

Juurikin piti mainita tuo sama asia.
nimim. juuri vajaa kuukausi sitten LG:n 32" lcd telkun ostanut 1099e:lla :wall:

Tosin malli oli testivoittaja ja ihan huippukuva :rock:
En voi tuon perusteella muutakuin kehua LG:n lcd telkkua. Muistaakseni tuon verkkiksen lg:n speksit oli kutakuinkin aika lailla samat mitä omassa telkussani. Pieksee esim samsungit mennen tullen. Ne samsungin "dynaamiset" 5000:1 kontrastisuhteet on niin huuhaata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom