Plantaarifaskiitti + kuntosali + mitä voi tehdä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Teppo85
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moikka! Kyselisin vähän muiden mielipiteitä/kokemuksia.
Eli olen noin vuoden verran käynyt aktiivisesti salilla ja samassa yhteydessä vähän kävelemässä.
Ilmeisesti tehdessäni pohkeita onnistuin satuttamaan jalkani, josta kävin lääkärillä. (En tiedä miten tässä onnistuin..)
Lääkäri totesi ongelmaksi plantaarifaskiittin ja käski minun liikkua kivun sietämissä rajoissa.
Jätin salin/lenkin 3-viikoksi väliin kokonaan mutta tästä ei ollut mitään iloa minulle.
Haluaisin käydä salilla, mutta mitä uskalla tehdä siellä, jotta en pahenna nykyistä plantaarifaskiitti ongelmaa?
Kenellään muilla kokemuksia tästä? Tuntuu olevan todella sitkeä vaiva...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No perusideana on, ettei rasita jalkapohjan jännekalvoa. Tämä tarkottaa lähinnä nilkan liikettä ja eritoten pohjelihaksilla tehtävää työtä.

Yleensä tuo vaiva kestää pitkän aikaa, mutta pohkeen venytys ja varpaiden passiivinen ojennus (käsin auttaen) lisännee jännekalvon liikkuvuutta. Jollain golfpallolla voisi rullailla jalkapohjaa, jonka jälkeen kylmällä rajaa tulehdusta (esim. jääpalan sulattelu).

Mieltäisin itse kyseisen vaivan ennemmon pitkäaikaisemmaksi tule-vaivaksi kuin äkilliseksi loukkaantumiseksi. Jo vääränlaiset jalkineet voivat aiheuttaa plantaarifaskiittia.

Lisäyksenä vielä öisin käytettävä lasta, joka simuloi tuota varpaiden ojennusta. Akuuttiin vaiheeseen voi myös käyttää lyhytaikaisesti tulehduskipulääkkeitä.
Ylipaino altistaa myös vaivalle ja oikeanlaiset kengät on tärkeät.

Zone-sarja -42%
jalkaholvia tukeva urheiluteippaus on myös hyvä akuuttivaiheeseen. sillä pyritään vähentämään jalkapohjan lihaskalvon venymistä, jolloin se repeämäkohta pääsee arpeutumaan paremmin umpeen. yleensähän plantaarifaskiitti on aamulla kivuliain, kun yön aikana alkanut arpeutuminen repeää auki aamulla ensimmäisillä askeleilla.

No perusideana on, ettei rasita jalkapohjan jännekalvoa. Tämä tarkottaa lähinnä nilkan liikettä ja eritoten pohjelihaksilla tehtävää työtä.

. Jo vääränlaiset jalkineet voivat aiheuttaa plantaarifaskiittia.

Mulla tuli tuo työkengistä. Ihmettelin aika pitkään, että mikä perkele se on ku ei parane. Vedin Buranakuuria, vaiva palas aina tasan samantien kun lopetti kuurin. Venyttelin paaaljon, kävin hierojalla (auttoi kahdeksi päiväksi), talloin tennispalloa josta tuli ihan **tun kipeeksi. Sit talloin pesäpalloa ja seisoin piikkimatolla, pidin jääpussia, ja silti vihloi. Sit pidin nyt viime viikon tasan yksiä kenkiä (lemppari juoksukengät), ja vaiva katosi kahdessa päivässä, ei mitään pienintäkään viitettä enää mihinkään edes tuntemuksiin.

Mulla tuli tuo työkengistä. Ihmettelin aika pitkään, että mikä perkele se on ku ei parane.
Jep, sama. Vaikka eccon laadukkaat kengät olikin niin jalkapohja ja polven sisäsivu kipeyty. Kenkäkin oli neutraali. Sukkasiltaan lähti vaiva pois. Kalvo rutisee vielä käsiteltäessä mutta kipua ei enään ole.

Itse sain plantaarifaskiitin pois erikoispohjallisilla, eli mene jalkahoitajalle joka tekee sulle pohjalliset.
Sitten pohkeitten ja jalkapohjan venyttelyä ja pallolla rullailua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom