Plantaarifaskiitti ja Luupiikki + Jalkapohjan kalvojänteen repeämä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Plantaris faskiitti ollut vaivana jo 7 vuotta. Ensin iski oikeaan jalkaan ja sitä hoidettiin kortisonilla. Parantuminen vei suunnilleen 2 vuotta. Sen jälkeen sama vaiva uusi,mutta tällä kertaa vasemmassa jalassa. Ja tää onkin nyt sit ollu joku viitisen vuotta. Useita kortisonipiikkejä hoitona :itku: Nyt annettu niin paljon,ettei piikkejä enää voida antaa kun haurastuttaa kuita ja jänteitä. Jalat kuvattu,mutta niiden perusteella kaikki ok. Aamut pahimpia ja liikunnan jälkeen jos istuu hetken ja sit nousee taas niin tosi vaikeeta kävellä ja sattuu niin paljon,että tekis mieli huutaa :wall: Kotikonsteja on koitettu. On ollu teippaukset, pohjalliset, kylmä hoito, fysioterapia, venytykset ym,mutta niistä ei mitään apua ole ollut. Noi kortisonipiikit olleet ainoa apu mikä on auttanut edes hetkeksi,mutta sekin apu ollut varsin lyhytaikaista. Keväällä kävin ortopedillä ja keskusteltiin mahdollisesta leikkaushoidosta,mutta ainakaan eivät vielä siihen rupea. Joten nyt vaan näillä mennään eteenpäin vaikka sattuukin helvetisti. Kipuun alkaa jo tottumaan pikkuhiljaa. Mutta niin vittumainen vaiva,että odotan sitä hetkeä kun se on ohi ja jalka terve :rock:

Millaisia saikkuja tästä ongelmasta teille on tullut? Ja miten pitkään mennyt että kokonaan topinut. Sillä tuo lepo ja "koti" hoito hieman auttoi mutta nyt taas rasituksessa pahentunut niin että pakko varmaan käydä lekurissa. Ja aika selvää että 7-8h jalkojen päällä ei ole hyväksi.

Mä oon saanu sairista sellasen 4-6 vkoa ja sen aikaa jalka onkin ollut paremmassa kunnossa,mutta ku normi arki alkaa nii jalka kipeytyy uudelleen. Ja joo toi seisominen on kaikista pahinta, varsinkin noin pitkissä mittakaavoissa.

Ja eipä juurikaa masentanut vastaukset....
Just tulin töistä 8h jälkojen päällä. Eka päivä saikun jälkeen ja jo nyt sattuu ja olen varsin varma että ei kestä montaa päivää kun on pahempana taas.
No katsotaan pari päivää ja sitten taas lekurille ja vaaditaan sitä kortisonia sitten.

Ja eipä juurikaa masentanut vastaukset....
Just tulin töistä 8h jälkojen päällä. Eka päivä saikun jälkeen ja jo nyt sattuu ja olen varsin varma että ei kestä montaa päivää kun on pahempana taas.
No katsotaan pari päivää ja sitten taas lekurille ja vaaditaan sitä kortisonia sitten.

Mulla epäillään nyt just tuota kalvojänteen tulehdusta, kun kamala kipu ollut reilu 1,5 vuotta. Nilkka leikattiin ulkopuolelta ja tähystyksessä ei löytynyt vikaa sisäpuolelta, mutta epäillys tuohon tulehdukseen on kova kun nilkan nivelsiteiden korjaus ei kipuun auttanut (ulkosyrjän nivelsiteet). Kortisonia ei ole kukaan edes ehdottanut, taidanpa sitä nyt sitten pyytää. Aamut on yhtä tuskaa ja kävelyt kun jalkaan sattuu tuolta niin pirusti. Minulla on ollut fysion korokepohjallisestikin mutta eivät auttaneet. Pitääkö tästä nyt sitten kärsiä lopun ikää, jos kortisonitkan ei auta?? Onko teille laittanut kortisonin ortopedi vai ihan yleislekuriko?

Mulla epäillään nyt just tuota kalvojänteen tulehdusta, kun kamala kipu ollut reilu 1,5 vuotta. Nilkka leikattiin ulkopuolelta ja tähystyksessä ei löytynyt vikaa sisäpuolelta, mutta epäillys tuohon tulehdukseen on kova kun nilkan nivelsiteiden korjaus ei kipuun auttanut (ulkosyrjän nivelsiteet). Kortisonia ei ole kukaan edes ehdottanut, taidanpa sitä nyt sitten pyytää. Aamut on yhtä tuskaa ja kävelyt kun jalkaan sattuu tuolta niin pirusti. Minulla on ollut fysion korokepohjallisestikin mutta eivät auttaneet. Pitääkö tästä nyt sitten kärsiä lopun ikää, jos kortisonitkan ei auta?? Onko teille laittanut kortisonin ortopedi vai ihan yleislekuriko?

Sun vaiva kuulostaa just kyllä tästä plantaris faskiitilta. Mulle kortisonin laittanut ihan yleislääkäri. Toki ihan kaikki yleilääkärit ei sitä laita,joten kun varaat aikaa kannattaa varmistaa,että juuri kyseinen lääkäri laittaa piikkejä. Se piikki sattuu aivan saatanasti kun jalkapohjassa niin paljon hermoja,mutta onneks sen laittaminen kestää muutamia sekunteja vaan. Mulla kortisonista ollu vain lyhytaikaista apua, ja lääkäri sanonut,että vaiva menee ohi sitten itekseen jos menee. Mulla nyt tosiaan kestänyt jo 7 vuotta eikä loppua näy. Tsemppiä :)

Sun vaiva kuulostaa just kyllä tästä plantaris faskiitilta. Mulle kortisonin laittanut ihan yleislääkäri. Toki ihan kaikki yleilääkärit ei sitä laita,joten kun varaat aikaa kannattaa varmistaa,että juuri kyseinen lääkäri laittaa piikkejä. Se piikki sattuu aivan saatanasti kun jalkapohjassa niin paljon hermoja,mutta onneks sen laittaminen kestää muutamia sekunteja vaan. Mulla kortisonista ollu vain lyhytaikaista apua, ja lääkäri sanonut,että vaiva menee ohi sitten itekseen jos menee. Mulla nyt tosiaan kestänyt jo 7 vuotta eikä loppua näy. Tsemppiä :)

Ok kiitti vastauksesta! Sulla on kyllä kestänyt kauan, apua! Kokeilin tänään laittaa jalkaan askelklinikalla tehdyt pohjalliset, otettiin mun jalasta malli ja tehtiin sen mukaan. Ennen nilkkaleikkausta ei voinut niitä käyttää, tuli jalka kahta kipeämmäksi. Mutta nyt kun jalka on kunnossa, niin tuntuisi auttavan tähän todennäköseen plantaris faskiitti vaivaan, ei ainakaan ihan niin pahalta tunnu kävellä. Aamut on kyllä tuskaa ja lähteminen liikkeelle kun pitkään (puoli tuntia riittää) istuu. Ajattelin kyllä kysyä kortisonia sitten vasta ortopediltä kun mulla on nilkkaleikkauksesta kohta tarkastusaika. Kun tämäkin kipu on ollut tapetilla, niin kuuluu vielä sinne hoidettavaksi. Osaa sitten ainakin laittaa sen oikeaan kohtaan. Eiköhän sen kortisonipiikin (jos suostuu laittamaan kun aiemmin ei ole edes kyllä ehdottanut kortisoni ollenkaan) laittaminen onnistu samalla sairaalan poliklinikkakäynnillä? Kysyn sillä kun mulla laitettiin olkapäähän Diacorissa, niin silloin ortopedi ei laittanut sitä itse vaan ultralääkäri ultras olkapään ja iski kortisonin, menee kuulemma sitten just siihen mihkä pitääkin.

No mulla kanss päivitystä: eli tuossa jo tuntui että vaiva alkaa parantumaan mutta sitten kun lisäsi liikuntaa ja paluuta normaali elämään niin alkoi taas kipeytyä kantapää sekä nilkka? Tuo yö mono sitten alkoi yöllä koskea niin jalkaan että noin 2h nukahtamisesta koski aivan helvetisti koko jalkaterään+nilkkaan. Kun sitten olin päivän tai pari kotona ja pidin totaali lepoa tai maksimissaan kävin 2-3krt päivä 20-30 min koirien kanssa ulkona niin kipu oli siedettävä.(mitä on siedettävä kipu? sellaista että siihen tottuu mutta onko se järkevää kärsiä kivusta kuitenkaan?). Mutta 8h jalkojen päällä toi sellaisen kivun että ei mitään jakoa esim. ulkoilemaan koirien kanssa tai tätä olisi enää pitempään kestänyt. Sekä tuo nilkutus toi vanhan polvivamman sekä alaselkä kivun. Sitten kun tähän viellä viime viikolla tuli flunssa päälle niin oli aika mennä lekuriin.
No lekurissa piikkiä kantapäähän ja sattui helvetisti sekä sattuu nytkin aivan helvetin paljon. Alkaa jopa mennä usko että korjaantuko tuolla yhtään sillä paheni vaan kipu.
Mutta sitten suurin ihmetys tässä hommassa on se että kysyin sitä yömonon aiheuttamaan kipua niin se todettiin että se on väärin. Siinä oli jalkaterän alla sellainen kiila sekä se oli liian kireelle säädetty venyttämään jalkaa. Herääkin kysymys että miten vitussa joku lääkintävaksi voi noin paljon väärin antaa ohjeet ja säätää sen mulle. Nyt tämä toinen vaksi otti sen kiilan pois sekä sääti sitä kulmaa ja paljon parempi on. En oikeastaan mistään olisi voinut tietää tai pystyä kyseenalaistamaan niitä ekoja ohjeita kun ei asiasta mitään kokemusta aikaisemmin. Ja niin vakuuttavasti se kertoili ne ohjeet ja sääti sen monon että olin ihan siinä uskossa että kaikki on oikein. Nyt eilen toinen vaksi sitten tyrmäsi täysin nuo ohjeet ja nyt hänen tekemillä säädöillä sekä lisäsi yhden remmin nukuin viime yön niin että jalassa ei ollut kipua. Mutta mistä vitusta voin nyt tietää että onko nämäkään ohjeet nyt oikein.... meni vähän usko tähän terveydenhuoltoon taas kerran. Sekä olisko kenties oikeilla säädöillä jo jalka niin hyvä että en olis tarvinnut tuota piikkiä mene ja tiedä, mutta harmittaa aivan pirusti.
Sitten viellä tähän loppuun pieni pessimistin pelko: eli kun olen tässä melkein 2kk jo varonut tuota vasenta jalkaa niin nyt on tuntunut outoja kipuja oikeassa kantapäässä, eli onkohan tuo nyt rasittunut enempi ja siihenkin tulossa sama ongelma... toivottavasti olen vaan luulosairas sen suhteen.

Lisää päivitystä: kävin eilen hierojalla/fys.terapiassa(2h se työsti mun jalkoja). Se löyti mun tuosta kipeestä jalasta vikoja ihan liikaa. Eli jalkaterän alueelta monta kipeetä jumi paikkaa + polvesta samoin. Pohje oli kuulemma melkein repeämis pisteessä kun niin kireellä. Eilen oli aivan helvetin kipeet jalat ja viellä tänä aamunakin oli tuo vasen hemmetin kipee. No tänään päivällä on tullut selvästi sellaista joustoa niin polveen kuin pohkeeseen. Sen myötä myös kantapään ja jalan ulkosyrjän kipu on vähentynyt huomattavasti.

Laitanpa tähän omat hyväksi kokemani tiedot ja teot jalkojen hyvinvoinnin edistämiseksi. Olen ollut lähes oireeton jo melkein vuoden päivät.

- Keinukengät. Hommasin nämä kun sain halvalla. Huomattavasti paremmin jaksaa jalkojen päällä töissä, mutta eivät kuitenkaan tuoneet lopullista autuutta.
- Paljasjalkakengillä juoksu(itsellä on Niken Free Run -kengät, joissa on hieman tukea kuitenkin). Kerran pariin viikkoon (vähintään) n. 10km lenkki, jonka jälkeen hyvät, pitkät venyttelyt jaloille, erityisesti pohkeille.
- Lepo. Pois jalkojen päältä aina kun mahdollista.
- Paljasjalkakengät myös siviiliin.
- Silikonipehmusteet kengissä.

Näillä avuilla on nyt porskutettu kohtuu hyvin. Joka aamu silti sitä pelkää, että mitä jos jalat eivät toimikaan. Pahimmat kivut ovat edelleen elävästi mielessä.

Fea

I found my inner bitch and ran with her.
VIP
Kaivoin tämän vanhan ketjun, koska itselleni on vanha vaiva palannut. Täällä on mainittu tuo tubigrip (itselleni ennestään vierasasia, saa näköjään yliopiston verkkoapteekista) ja googlella löytyi myös kuvaohjeet;

Lähde: https://www.ksshp.fi/fi-FI/Potilaalle/Potilasohjeet/Plantaarifaskiitin_hoito_venyttavan_tuki(55168)
rtc0xFM.png

bprspuh.png

Kokeilen heti kun saan tuota tubigrippiä ja ajattelin jakaa ketjusta puuttuvat kuvaohjeet, josko jotakuta jeesaisi tulevaisuudessa.
Nyt toki helposti saatavana myös kiinatuotteita mutta itselle asia on akuutti, niin ei jouda odottelemaan.

Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itellä oli kerran jotain vastaavaa, niin sain sen kuntoon kun nukuin muutaman yön jalka sängyn päätyä vasten :sneaky: En muista oliko joku tyyny lisänä että kulma oli vähän jyrkempi. Auttoi kuitenkin.

Back
Ylös Bottom