Plantaarifaskiitti ja Luupiikki + Jalkapohjan kalvojänteen repeämä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En yhtään epäile, etteikö tämä vaiva vaatisi pitkäaikaista kuntoutusta, mutta onhan aika outoa, kun kukaan ei sano millaista se on ja mitkä ovat hoitotakuut ?
Johtuu varmaan siitä, että 100% hoitotakuuta ei voi antaa. Ja jos joku antaa (varsinkin tämän kaltaisissa tapauksissa), hän valehtelee.

Miksi plantaarifaskia kiusaa?

Lihastasapaino tai pikemminkin sen häiriö on merkittävin tekijä. Sitä muuten ei korjata lääkkeellä, eikä leikkauksella... ;) Sen lisäksi tai juuri tuon vuoksi jalkaterän ja nilkan nivelten toiminta tulee tarkistaa, kuten myös esimerkiksi pohjelihastenkireys, kuten TJJ:kin sanoi. Näiden lisäksi pitää huomioida myös mahdolliset neuraalikudoksen oireilut, nekin voivat olla yksi syy, miksi normaali paranemisprosessi ei pääse jatkumaan, vaan tilanne pysähtyy jatkuvaan tulehdukseen = posterior tibial neuropathy. (Shacklock, 1995)

Viimeksi muokattu:
no espoolainen

Olen siis pääkaupunkiseutulainen ja työterveyshuoltoni on Diacorissa Keskustassa. Tosin työterveyshuoltoni kattaa vain yleislääkäritasoiset palvelut.
Eli on röntgenkuvat ja ultraäänitestit.
Piikitykset kahdesti ilman tulosta
Puolikassaappaalla venytystä 6 vkoa
Nilkkatuet
Vaiva alkanut joulukuun puolivälissä 2008.
Särkylääkkeitä kuten Voltaren, Ibuprofein 800 mg, ja lihasrelaksantteja eri sortteja
Eikä tokene...

Lihastasapaino tai pikemminkin sen häiriö on merkittävin tekijä. Sitä muuten ei korjata lääkkeellä, eikä leikkauksella... ;)

Pitää hieman provosoitua.. ;) Ei, monia asioita ei korjata leikkauksella. Mutta niillekkin on paikkansa. Meidän sairaalassa on onni, että on ollut välissä kaksikin pätevää jalkakirurgia. Olen aika monta plantaarifaskiitti (ja penikkatauti) potilasta nähnyt, jotka on pitkistä vaivoista päässyt eroon leikkauksella, joista yleisin on ollut pohjepidennys..

No mutta, alkuperäiselle kysyjälle.. Helsingin seudulla on kyllä osaavia jalkakirurgeja, valitettavasti "sen yhden" nimi on päässyt karkaamaan mielestä, mutta ainakin mehiläinen mainostaa jalkakirurgista osaamista. Puhelimella saa varmaan lisätietoja.

Olen siis pääkaupunkiseutulainen...
Noh, meillä kaikilla on omat ongelmamme... :D

Okei, leikki sikseen..

Fysioterapiakonsultit: Jukka Kangas. Löytyy sieltä stadionin läheltä, Urheilukadulta.
Hän pystyy arvioimaan onko sinulla neuraalikudoksen, nivelen ja/tai/vai lihasten ongelma. Sieltä saat myös suosituksen hyvälle pohjallisten tekijälle jos sille löytyy tarvetta. Mullakin on pari-kolme hyvää tyyppiä tiedossa sieltä suunnalta, mutta katso tuo kortti ensin.

Pitää hieman provosoitua.. ;) Ei, monia asioita ei korjata leikkauksella. Mutta niillekkin on paikkansa.

Provosoituminen on terve merkki, ainakin toisinaan..

Ja tuosta toisestakin olen samaa mieltä, leikkauksille on paikkansa, mutta vielä enemmän kaipaisin yhteistyötä lääkärien ja fysioterapeuttien välillä. Tällä hetkellä näen sen toisen puolen leikkauksista: leikkaustehty, vaivat pysyvät tai asiakas tulee post-operatiiviseen kuntoutukseen, ilman että on edes yritetty muita hoitotoimenpiteitä, suoraan pöydälle vaan (okei, tiedän, tuo oli kärjistetty äärivaihtoehto, onneksi urheilupuolellakin on vähennytty veitsien teroittelua ja ns. konservatiivinen hoito on ensisijaista).

Anyway, tuossa hoitoketjussa itse näen selviä kommunikaation ja yhteistyön puutteita, sekä kehittämisen tarvetta (molempiin suuntiin), mutta tuo projekti/prosessi ei liene tämän foorumin tarkoitus, vaan pitää hoitaa toisaalla...

Provosoituminen on terve merkki, ainakin toisinaan..

Ja tuosta toisestakin olen samaa mieltä, leikkauksille on paikkansa, mutta vielä enemmän kaipaisin yhteistyötä lääkärien ja fysioterapeuttien välillä. Tällä hetkellä näen sen toisen puolen leikkauksista: leikkaustehty, vaivat pysyvät tai asiakas tulee post-operatiiviseen kuntoutukseen, ilman että on edes yritetty muita hoitotoimenpiteitä, suoraan pöydälle vaan (okei, tiedän, tuo oli kärjistetty äärivaihtoehto, onneksi urheilupuolellakin on vähennytty veitsien teroittelua ja ns. konservatiivinen hoito on ensisijaista).

Anyway, tuossa hoitoketjussa itse näen selviä kommunikaation ja yhteistyön puutteita, sekä kehittämisen tarvetta (molempiin suuntiin), mutta tuo projekti/prosessi ei liene tämän foorumin tarkoitus, vaan pitää hoitaa toisaalla...

Täyttä asiaa.

Yhteistyötä todella puuttuu!

Tätä yhteistyön puutetta minä juuri hämmästelen ja eniten se minua kiukuttaa - siis tietty itse vaivan ohella. Kävin sekä yleislääkäreillä että ortopedillä ja vielä sairaanhoitajallalla - joka tosin lenkin viimeisenä antoi vain ne "välineet", mutta joka tapauksessa - mitään yhteistä hoitosuunnitelmaa ei kuitenkaan sukeutunut ja fysioterapiaa ei kukaan lääkäreistä edes suositellut. Yksi yleislääkäreistä oli sentään sen verran rehellinen ja sanoi, että ehkä sun on parasta hakea apua nk urheilulääräreiltä & fysioterapeuteilta - kun sitä nk yhtenä vaihtoehtona itse hänelle arvuuttelin.
Eniten olen tietoa onkinut yllätys-yllätys - verkkokeskusteluista ja kuunnellut "tuttavien tuttavien" hoitotaipaleista. Mutta kaikilla on ykköstarve kuntoutua ja päästä tämän vaivan hoidosta jyvälle.

Ehkä on helpointa antaa suosituksia niska-hartiavaivan jumituksista, mutta olen kyllä käsittänyt, että ei tämä jalkapohjavaiva mikään yletön harvinaisuuskaan ole.
Mutta - aloitan nyt tarpomisen seuraaville viisaille !

Eniten olen tietoa onkinut yllätys-yllätys - verkkokeskusteluista ja kuunnellut "tuttavien tuttavien" hoitotaipaleista. Mutta kaikilla on ykköstarve kuntoutua ja päästä tämän vaivan hoidosta jyvälle.
Hyvä. Tietoa saa ja pitää etsiä. Nykyään sitä on helposti saatavilla. Samalla kun etsii tietoa, osaa kysyä enemmän, jolloin saa myöskin enemmän irti, niin lääkäreistä, kuin fysioterapeuteistakin.

Mutta - aloitan nyt tarpomisen seuraaville viisaille !
Siis ajatuksista tekoihin! Onnea, kärsivällisyyttä ja tsemppiä matkaan! :thumbs:

edistystä !

No nyt on uutisia - siis parempia. Buukkasin itsensi fysioterapeutille (Juha Holttinen) ja sain 3-sivuisen jumppaohjeen jalkojen kuntouttamiseksi. Osoittautui, että oikea jalkani on liikkuvuudeltaan varsin hutera ja vääntyy nilkasta joka suuntaan kuin joy-stick. Vasen jalkani on jäykempi, mutta vasurilla askellan kummallisin ulkosyrjäkierron kautta, joka aiheuttaa sen, että vasurin isovarpaan kohdalla päkiä ei juuri mene maahan kunnolla.
Nyt sitten voimistelen iltaisin ja poimin varpailla esinettä lattialta, käytän tasapainolautaa (apua miten vaikeaa), nousen varpaille portaalla parit sarja ja teen kaikenlaisia jalkapohjaa venytteleviä liikkeitä lopuksi aika monta sarjaa.
Tätä omaehtoista jumppaa olen tehnyt nyt 1,5 viikkoa ja kas kummaa, jalkaset alkavat toimia. Sinänsä piikkimäistä muodostelmaa ft löysi oikeasta kantapäästä mutta vasurissa ei ole kantaongelmaa, vaan sisäsyrjän kanavan tukkeutumista ja jalkapöydän sisäpuolella kipuilua.
Ensi kerralla hän katsoo minun juoksulenkkarini ja kävelylenkkarini ja arveli, että tukipohjalliset (120 eur) voisivat olla tarpeen kuntoilukenkiin, mutta nk työvarustelussa ei tukipohjallisia tarvittaisi. Nyt vain kävelyä, pyöräilyä ja vesijumppaa mutta juoksuun arvuutteli minun kuntoutuvan noin parissa kuukaudessa eli joskus sitten kesällä.
Nyt kävelen jo 5 kilsan lenkkejä ja ihan ok, ei kipuja.
Voi miten ihanaa että rikkinäiset jalat saadaan kuntoon näin fiksulla tavalla.
Eli askellukseni tutkittiin ja tietokonekuvattiin ja hassua miten ei itse tajua omien jalkojensa ominaisuuksia!
Joten - kyllä näyttää edistystä tapahtuvan!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tämmönen pääs sitte iskemään. Ihan yhtäkkiä lenkkiä seuraavana päivänä jalkapohja tuli aivan helvetin kipeeks. Parina päivänä sen 5km klenkkasin ja sitte lääkäriin. Nytte 120mg arcoxia viikon kuuri, kylmää, venytystä ja keppien kanssa kävelyä tarvittaessa. Pitäis käydä hakemassa U-pohjalliset vai mitkälie. Saas nähdä et jatkuuko pitkään, hope not..

No nyt tuli itse tilattua tuollainen Thermoskin plantaarifaskiitti tuki netistä. Ihan hyvä kapistus, melko miellyttävä päällä ja häiritse yöunia.
Tuon tarkoituksena siis venyttaa kipeytynyttä aluetta jalkapohjassa. Täytyy yrittää myös muistaa omatoiminen venettyle ja oikeanlaiset popot.
Muutamalle tutulle lekuri on laittanut kortisonipiikin, mutta onko se hyvä? Ei taida muuta kuin lievittää kipua.

Up... Mulla on molemmissa jaloissa ko vaiva. On kertaalleen saanu piikit jalkoihin ja piti saada toisetkin, mutta kesäsijainen ei osannut pistää joten jäi pistämättä. Määräsi käyttämään tukilastoja öisin, mikä tieten oli hieno idea, mutta koska olen surkea nukkuja, niin ilman unilääkkeitä se ei kyllä onnistu. Olen pyrkinyt pitämään niitä muuten aina kun mahdollista. Vaiva ei ole poistunut.

Olisko joku sattunut kokeilemaan MBT-kenkiä tähän vaivaan? Aattelin itse ehkä semmoiseen nöyrtyä. Ei se ole kuin reilu 200e....

Otan osaa sillä tiedän kuinka vittumaista tuo voi olla (ja senpä takia threadin olen alunperin aloittanutkin). Mä suosittelisin ottamaan sen kolme sarjaa kortisonipiikkejä 1-2vko välein, koska mitä ilmeisemmin esim. mun kohdalla se auttoi (ja väittäisin ongelman olleen aika paha). Mulla ei noita vaivoja ole ollut vuosikausiin, eli jalat on pysyneet kunnossa. Normaalia särkyä jalkapohjiin toki tulee jos on huonot kengät ja koko päivän liikkeellä, mutta ei mitään noihin infernaalisiin kiputiloihin verrattuna.

Kortisonia ei tietty mieluusti lykätä, mutta mun mielestä kannattaisi ne parit piikit ottaa koska voi olla että sillä vaiva on ohi. Jos sitten jatkuu edelleen niin sitten lienee syytä panostaa kalliisiin kenkiin ja lastoihin ja tukiin ja ties mihin lisävempeleisiin. Mikäli on ylipainoa niin silläkin näyttäisi olevan yhteys, ainakin siinä määrin että se painon pudottaminen auttaa tuohonkin vaivaan.

Otsikossa ongelmani:

Sain lähetteen röntgeniin ja ikävä tuomio tuli eilen. Molemmissa jaloissa on kehittynyt myös pahat luupiikit, joten turha seisominen/kävely on kielletty n. 6kk ajalta, arvioitu paranemisaika on n. 12kk. Sauvakävelyt sun muut lenkkeilyt saa unohtaa, eikä kuulemma jatkossakaan tule olemaan asiaa lenkkeilyn tms puolelle, eikä muutenkaan lajeihin joissa pitää hyppiä/juosta/kävellä. Mulle sopivia lajeja salin lisäksi on siis kaikki sellaiset missä ei edellämainittuja juttuja ole :)

Itsellä oli toisessa kantapäässä luupiikki. Ostin sellasen silikonisen kantapään vaimennusläpyskän ja pystyin jopa pelaamaan pienellä kivulla palloilulajeja, esim. Salibandyä. En siis pitänyt mitään taukoa juoksemisesta tapahtuman jälkeen. Alkuun joutui purra hammasta mutta luupiikki oli historiaa vajaan 2kk kuluttua.

Ja tämä vaiva taitaa nyt olla itselläni. On ollut jo keväästä lähtien että aamulla tai yöllä kun nousee sängystä niin vasen kantapää tuntuu kuin luut ottaisivat lattiaan kiinni eikä jalkapohjassa olisi lihoja ollenkaan. Kipu aivan hirveetä. No nyt on pahentunut ja sen takia olen pitänyt kylmäpussia usean kerran per/päivä jalan pohjassa. Sekä sellaisella icepowerilla voidellut jossa on msn + jotain muuta mukana. Sitten olen vetänyt buranaa 4*400mg per/päivä. Olen laittanut takarajaksi ens ma että jos ei mene ohi niin lekuriin. Siihen asti yritän pärjätä töissä ja muualla. Työ on se pahin kun pitää olla 7-8h jalkojen päällä.

Millaisia saikkuja tästä ongelmasta teille on tullut? Ja miten pitkään mennyt että kokonaan topinut. Sillä tuo lepo ja "koti" hoito hieman auttoi mutta nyt taas rasituksessa pahentunut niin että pakko varmaan käydä lekurissa. Ja aika selvää että 7-8h jalkojen päällä ei ole hyväksi.

Perkule, se kantapää kipeyty niin että pakko oli mennä lekuriin kun kramppasi viellä pohkeenkin. Buranaa,naprometiiniä ja panacodia lääkkees + sitten tuollainen laskettulumonon näköinen lasta jalkaan. Ens ma asti katsotaan näillä ja sitten uusinta käynti lekurissa. Se lääkintä vaksi oli joku punttiäijä kun tuota lasta sovitteli. Oli puhetta että salille vaan muuta kroppaa treenaamaan ja jalkoja kanssa koneessa jos vaan muuten pystyy.
Mutta tuosta monosta sen verran jo nyt huonoa että sen on pohja on paljon korkeemalla kuin toinen jalka ja siitä syystä tulee jonkunlaisia iskias kipuja nyt pakaraan.

No ketään ei taida kiinnostaa mutta varsin hyvin nyt parantunut. Eilen kävin jo vähän kävelemässä ja nyt aamulla kanssa. Lääkkeet + jäädytetyllä pullolla rullaus auttanut varsin paljon. Nilkkakaan ei ole enää jumissa. Kokeilen jo keskiviikkona töihin menoa. Nyt pitäisi vaan yrittää hieman totuttaa taas jalkoja rasitukseen.
Tuo venytys mono muuten avitti paljon kun sitä piti ensimmäiset 4-5päivää kokoajan. Nyt vaan jostain syystä olen kahtena yönnä purkanut sen unissani pois jalasta. Tänä aamuna heräsin se mono kainalossa ja mitään muistikuvaa ei ole sen irroittamisesta. Pitää varmaan joku lukitus keksiä siihen...

Sori, mä en ole seurannut tätä ketjua laisinkaan, ja huomasin sun kysymyksen vasta kun menit tuonne toiselle osastolle kirjoittamaan.

Mielestäni mun vastaukset on tässä jo hyvin kattavia: Mikään muu ei todellakaan ole auttanut kuin sarjana useita kertoja kortisonipiikkejä kantapäihin. Noi kotihoidot, venyttelyt, pohjalliset ym. antavat vain lievää helpotusta mutta eivät todellakaan poistaneet itse vaivaa, kuten ei mikään lääkkeiden popsiminenkaan.

VAADI kortisonipistoksia, vaihda lääkäriä jos ei mene perille. Uskomatonta ettei niitä kortisonihoitoja ole jo aloitettu, yksikin kerta kun saattaisi riittää. Mulla jos ei olisi auttanut ne pistokset ajallaan niin sitten olisi leikattu jalat, onneksi siihen ei tarvinut lähteä.

Back
Ylös Bottom