Juu minä sain tukilastan eli sellaisen "puolikassaappaan" käyttööni, jolla venytetään jalkapohjan jänteitä.
Se on ollut käytössä jo 6 viikkoa ilman minkäänlaista radikaalia helpotusta. Tietysti aamulla se jalka on parempi mutta kun taas alkaa kävelemään päivän mittaan niin lopputuloksena ovat taas samaiset kivut ja nasta ja nasta kantapäässä. Minulla on jalka kuvattu - juu luupiikki on ja tehty ultraäänitutkimus ja sama juttu - piikki löytyy.
Sain kahdesti kortisoonipiikit mutta ei mitään vaikutusta - ei parempi eikä myöskään pahempi.
Sain vielä sellaiset nilkasta kiinnittyvät kävelytuet - Bledsoe Plantar Fasciitis support -
www.bledsoebrace.com - paremmat kyllä käytössä kuin kaikenlaiset kantapäätyynyt - jotka ova mielestäni täyttä roskaa - mutta eipä tilanne ole valjennut. Särkylääkettä toisensa perään ja lyhyetkin kävelymatkat kengistä ja maastosta riippumatta aiheuttavat noin puolen vuorokauden päästä järjettömän kivun.
Meinaan nyt mennä urheilulääkäriasemalle, jospa ne osaisivat jotain fiksumpaa. Ortopedi sanoi että jalkarakenteeni on normaali - tosin ylipronaatio ja ikääkin 57 v mutta en ole tehnyt seisomatyötä enkä ole ylipainoinen enkä maratoonari. Kävelin viime keväänä peruskunnon kohottamista varten pitkiä sauvalenkkejä - sellaisia 20 km sekä lyhyitä juoksulenkkejä - about 5 km. En ole aloittanut tätä kuntospurttia "puhtaalta pöydältä" vaan keskinkertaisen harjoittelun jälkeen.
Ja kantapääkivut tulivat viiveelllä - vasta viime vuoden lopussa kun kuntospurttini ajoittui viime kevääseen.
Tylsintä on se, että ortopedi ei osannut neuvoa mitään kuntoutusta, eikä liioin työterveyshuollon yleislääkärit.
Käsittääkseni vaiva on yleinen ja ihmettelen miten sekavia ovat hoitosuositukset.
Minä olen jo liki 4 kk jälkeen täysin kypsynyt vaikka leikkausversioon - tai mihin tahansa päämäärätietoiseen harjoitteluun, josta tulisi tuloksia. Varmasti lihasjumppa on tarpeen mutta se mielestäni pitäisi nyt rakentaa todelliseksi täsmäaseeksi.
Kylmähoitoja ei ortopedi suositellut eivätkä liioin yleislääkärit. Olen kuitenkin suihkussa käydessä käyttänyt lopuksi kylmäsuihkua jalkapohjalle - tuntuu hyvältä mutta vaikutus lyhkäinen.