Plantaarifaskiitti ja Luupiikki + Jalkapohjan kalvojänteen repeämä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Et tarvi noita sukkia. Ite fysioterapeutin duunissa olen tehnyt vastaavan virityksen tubigripistä joka on sellainen elastinen putkimallinen kangas. Myydään x metriä pitkissä kiekoissa. Osaava fysioterapeutti näyttää sulle 10 minuutin aikana miten itse teet tota sukkaa vastaavan virityksen yön ajaksi. Eikä ainakaan minun laitamana maksanut mitään tk:ssa. Etuna on toi hinta ja se että jos yön aikana alkaa venytys särkeä niin ton tubigrip virityksen kiskaisee kätevästi pois.

Itse olen tehnyt noita noin 10-15 kpl ja aina ovat toimineet.

Koska on tota säätäjän verta suonissa, väsäilin tollasen sukan itselleni, tuntuu hyvin pelittävän. Saa nähdä pystyykö sen kanssa nukkuun, jos pystyy niin haen patenttia. :hyper:

Toi ei kyllä ostettunakaan ole hirveän kallis, halvempi ainakin kun fysioterapeutilla käynti, ja olis siinä parempi plasebo vaikutus kuin omassa häröviritelmässä.

Kysyin tohon vaivaan aikoinaan apua kolmelta kaverilta, jotka oli fysioterapeutteja( tosin vasta valmistuneita), ne ei ainakaan osannu neuvoa tollasta yölastaa( tai halunnut :jahas: ).

Pitäisikö toi viritys olla Jambo sun mielestä nimenomaan elastinen, vai saisko se olla jäykkä esim. narusta tehty?

Pitää vissiin alkaa sukkaa askartelemaan ;)

Koska on tota säätäjän verta suonissa, väsäilin tollasen sukan itselleni, tuntuu hyvin pelittävän. Saa nähdä pystyykö sen kanssa nukkuun, jos pystyy niin haen patenttia. :hyper:

Toi ei kyllä ostettunakaan ole hirveän kallis, halvempi ainakin kun fysioterapeutilla käynti, ja olis siinä parempi plasebo vaikutus kuin omassa häröviritelmässä.

Kysyin tohon vaivaan aikoinaan apua kolmelta kaverilta, jotka oli fysioterapeutteja( tosin vasta valmistuneita), ne ei ainakaan osannu neuvoa tollasta yölastaa( tai halunnut :jahas: ).

Pitäisikö toi viritys olla Jambo sun mielestä nimenomaan elastinen, vai saisko se olla jäykkä esim. narusta tehty?

Ei voi olla sukan osto halvempaa. Ainakin mun entisessä duunissa arvauskeskuksessa poli käynti ft:n luona oli 6 egee.

Tota kikkaa ei muuten opeteta koulussa, mulle sen näytti yks apuvälineteknikko tai mikä lienee. Mitenhän ton elastisuuden kanssa oikein on? Ite käytin elastista materiaalia siksi että se ensinnäkin muovautuu mukavasti ja sukanomaisesti jalkaan ja toiseksi ainakin itelle venytys tuntui mukavammalta kun oli pientä joustoa.

Haet n. 90-100 cm pätkän tubigrippiä terveyskeskuksesta ft osastolta. Ei pitäis maksaa mitään. Vedät sen toisesta päästä jalkaan samalla lailla kuin urheilusukan. Varpaitten päähän jää paljon löysää. Kierrät varpaitten pään kohdalta putken "tukkoon" eli muutamalle jengalle. Polvi ja nilkka koukussa kierrät pohkeen yläosaan muutaman kierroksen josta vedät lopun osaa takaisin jalkaterään ja jalan päälle. Tämä on yksi tapa. Toinen tapa on muuten sama mutta alku lähtee alempaa eli vedetäänkin se vain n. nilkan korkeudelle ja lopetetaan korkeammalle.

Vaikea selittää ilman kuvia mutta kokeilet rauhassa. Tärkeintä että tulee mukava venytys eikä muuten tunnu epämukavalta tai paina liikaa.

Jambo: tuohan on ihan kerrassaan nerokas idea. Huomenna duunista ko. matskua ja pääse testaamaan. Ja pääsen tästä muovisesta kidutusvälineestä eroon:
URL="https://secure.roycemedical.com/royce_medical.html"]https://secure.roycemedical.com/royce_medical.html[/URL]

Pakkotoistosta apua onglemaan kuin ongelmaa :rock:

Aikaa on kulunut ja ongelmia ei enää ole ollut kantapäiden ja jalkojen kanssa. Mitä nyt eturistiside puuttuu toisesta polvesta mutta ei ainakaan kantapäitä säre. Ihan itsestään ajan kanssa helpotti [toki vaati kortisonipiikit ja keppien kanssa kävelyt aikanansa mutta nyt ollaan pitkään oltu selvillä vesillä, ainakin vuosi oireetta!]

Ilmeisesti tässä sitten ainakin tuolta leikkaukselta on vältytty :thumbs:

Osaisiko kukaan suositella jotain tiettyä fysioterapeuttia, lääkäriä ym. joka tietäisi enemmän tästä vaivasta? Oma työterveyslääkärini kommentoi vaan, että "kortisonipiikki voidaan laittaa, mutta ei edes mielellään sitä enää, ja muuta sille ei voi oikeen tehdä, paitsi venytellä."

Itselläni vaiva on mennyt nyt melko pahaksi, käveleminen on tosi hankalaa enkä itse oikein osaa venytellä jalkoja, tuntuu että muukin osa jalasta on aivan jumissa, esim. urheillessa sattuu tosi paljon koko jalkaan, myös jalkaterään, ja kramppaa tosi helposti...

Kyllä niitä kortisonipiikkejä kannattaa kokeilla. Itsellä on ongelma niiden myötä poistunut ihan täysin, kaverilla tosin palasi aika pian. Mutta ei siitä haittaakaan ole käydä kokeilemassa, saa ainakin jonkun aikaa ensikipujen jälkeen olla kivutta.

Kyllä niitä kortisonipiikkejä kannattaa kokeilla. Itsellä on ongelma niiden myötä poistunut ihan täysin, kaverilla tosin palasi aika pian. Mutta ei siitä haittaakaan ole käydä kokeilemassa, saa ainakin jonkun aikaa ensikipujen jälkeen olla kivutta.

On mulle jo laitettukin, mutta lääkäri sanoi että jos laittaa monta niin se vain ohentaa jotain kantapään kerrostumaa, mikä ei ole hyväksi...

On mulle jo laitettukin, mutta lääkäri sanoi että jos laittaa monta niin se vain ohentaa jotain kantapään kerrostumaa, mikä ei ole hyväksi...

Kävin tänään lääkärillä, otettiin röntgen ja kantapäähän on kehittynyt nyt luupiikki. Lääkäri sanoi, että tämähän on hyvä juttu, koska se tarkoittaa sitä että se on nyt kalkkeutunut ja parantuu parissa kuukaudessa eikä enää sitten ikinä vaivaa.

Voiko tämä pitää oikeasti paikkansa?? Että voin käyttää jalkoja normaalisti ja sitten vaiva yhtäkkiä vaan poistuu?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
tukilastasta

Juu minä sain tukilastan eli sellaisen "puolikassaappaan" käyttööni, jolla venytetään jalkapohjan jänteitä.
Se on ollut käytössä jo 6 viikkoa ilman minkäänlaista radikaalia helpotusta. Tietysti aamulla se jalka on parempi mutta kun taas alkaa kävelemään päivän mittaan niin lopputuloksena ovat taas samaiset kivut ja nasta ja nasta kantapäässä. Minulla on jalka kuvattu - juu luupiikki on ja tehty ultraäänitutkimus ja sama juttu - piikki löytyy.
Sain kahdesti kortisoonipiikit mutta ei mitään vaikutusta - ei parempi eikä myöskään pahempi.
Sain vielä sellaiset nilkasta kiinnittyvät kävelytuet - Bledsoe Plantar Fasciitis support - www.bledsoebrace.com - paremmat kyllä käytössä kuin kaikenlaiset kantapäätyynyt - jotka ova mielestäni täyttä roskaa - mutta eipä tilanne ole valjennut. Särkylääkettä toisensa perään ja lyhyetkin kävelymatkat kengistä ja maastosta riippumatta aiheuttavat noin puolen vuorokauden päästä järjettömän kivun.
Meinaan nyt mennä urheilulääkäriasemalle, jospa ne osaisivat jotain fiksumpaa. Ortopedi sanoi että jalkarakenteeni on normaali - tosin ylipronaatio ja ikääkin 57 v mutta en ole tehnyt seisomatyötä enkä ole ylipainoinen enkä maratoonari. Kävelin viime keväänä peruskunnon kohottamista varten pitkiä sauvalenkkejä - sellaisia 20 km sekä lyhyitä juoksulenkkejä - about 5 km. En ole aloittanut tätä kuntospurttia "puhtaalta pöydältä" vaan keskinkertaisen harjoittelun jälkeen.
Ja kantapääkivut tulivat viiveelllä - vasta viime vuoden lopussa kun kuntospurttini ajoittui viime kevääseen.
Tylsintä on se, että ortopedi ei osannut neuvoa mitään kuntoutusta, eikä liioin työterveyshuollon yleislääkärit.
Käsittääkseni vaiva on yleinen ja ihmettelen miten sekavia ovat hoitosuositukset.
Minä olen jo liki 4 kk jälkeen täysin kypsynyt vaikka leikkausversioon - tai mihin tahansa päämäärätietoiseen harjoitteluun, josta tulisi tuloksia. Varmasti lihasjumppa on tarpeen mutta se mielestäni pitäisi nyt rakentaa todelliseksi täsmäaseeksi.
Kylmähoitoja ei ortopedi suositellut eivätkä liioin yleislääkärit. Olen kuitenkin suihkussa käydessä käyttänyt lopuksi kylmäsuihkua jalkapohjalle - tuntuu hyvältä mutta vaikutus lyhkäinen.

Juu minä sain tukilastan eli sellaisen "puolikassaappaan" käyttööni, jolla venytetään jalkapohjan jänteitä.
Se on ollut käytössä jo 6 viikkoa ilman minkäänlaista radikaalia helpotusta. Tietysti aamulla se jalka on parempi mutta kun taas alkaa kävelemään päivän mittaan niin lopputuloksena ovat taas samaiset kivut ja nasta ja nasta kantapäässä. Minulla on jalka kuvattu - juu luupiikki on ja tehty ultraäänitutkimus ja sama juttu - piikki löytyy.
Sain kahdesti kortisoonipiikit mutta ei mitään vaikutusta - ei parempi eikä myöskään pahempi.
Sain vielä sellaiset nilkasta kiinnittyvät kävelytuet - Bledsoe Plantar Fasciitis support - www.bledsoebrace.com - paremmat kyllä käytössä kuin kaikenlaiset kantapäätyynyt - jotka ova mielestäni täyttä roskaa - mutta eipä tilanne ole valjennut. Särkylääkettä toisensa perään ja lyhyetkin kävelymatkat kengistä ja maastosta riippumatta aiheuttavat noin puolen vuorokauden päästä järjettömän kivun.
Meinaan nyt mennä urheilulääkäriasemalle, jospa ne osaisivat jotain fiksumpaa. Ortopedi sanoi että jalkarakenteeni on normaali - tosin ylipronaatio ja ikääkin 57 v mutta en ole tehnyt seisomatyötä enkä ole ylipainoinen enkä maratoonari. Kävelin viime keväänä peruskunnon kohottamista varten pitkiä sauvalenkkejä - sellaisia 20 km sekä lyhyitä juoksulenkkejä - about 5 km. En ole aloittanut tätä kuntospurttia "puhtaalta pöydältä" vaan keskinkertaisen harjoittelun jälkeen.
Ja kantapääkivut tulivat viiveelllä - vasta viime vuoden lopussa kun kuntospurttini ajoittui viime kevääseen.
Tylsintä on se, että ortopedi ei osannut neuvoa mitään kuntoutusta, eikä liioin työterveyshuollon yleislääkärit.
Käsittääkseni vaiva on yleinen ja ihmettelen miten sekavia ovat hoitosuositukset.
Minä olen jo liki 4 kk jälkeen täysin kypsynyt vaikka leikkausversioon - tai mihin tahansa päämäärätietoiseen harjoitteluun, josta tulisi tuloksia. Varmasti lihasjumppa on tarpeen mutta se mielestäni pitäisi nyt rakentaa todelliseksi täsmäaseeksi.
Kylmähoitoja ei ortopedi suositellut eivätkä liioin yleislääkärit. Olen kuitenkin suihkussa käydessä käyttänyt lopuksi kylmäsuihkua jalkapohjalle - tuntuu hyvältä mutta vaikutus lyhkäinen.

Lainaanpa koko tekstin, kun tässä on tätä probleemaa oikein isosti käsitelty, etten sitten unohda. Ensiksikin täytyy sanoa, etten ole erikoistunut vielä alaraajoihin, mutta kuulostaa siltä näin ensi alkuun, että tuo tuki ei korjaa sinun puutteellista liikettäsi.

Toiseksi, eläpä ota ennää kortisonia vaivaasi. Sillä ei saada yleensä kuin heikkoutta lisää kudokseen. Varsinkin jos pistäjä ei ole todella varma, mihin sitä pitäisi tuikata.

Kolmanneksi, mikäli sinulla on ylipronaatiota jalassa, se provosoi luupiikkiä ilmestymään, koska jalkaterä ns. "pettää" ja näin venyttää lihaskalvoa. Silloin jalkaterä ei kyllä ole normaali, minun mielestäni.

Neljänneksi ja viimeiseksi ohjeeksi neuvon ottamaan johonkin asianosaavaan yhteyttä. Tuo urheilulääkäri osaa varmasti neuvoa sinua eteenpäin. Todennäköisesti sinulle olisivat parhaat ihan sinua varten tehdyt pohjalliset. Ei mitkään intersportissa koneella tehdyt, vaan ihan vaikka askelklinikalla teetetyt tukipohjalliset. Olisi kiva nähdä joskus Elixirissäkin tehtyjen pohjallisten korjaava vaikutus liikkeeseen (tässä männä viikolla ex-Tuomola kävi teetättämässä, mutta eipä pettymyksekseni näytetty tulosta) ja tapahtuuko linjauksessa mitään.

Voi mennä myös jalkaklinikalle. Mikäli asustelet pääkaupunkiseudulla niin ilmeisesti Pasilan Fysioterapiassa tehdään ainakin, ja netistä löytyy lisää kandidaatteja. Näissä paikoissa on hieman filosofisia eroja ja toiset toimii toisille ja toiset toisilla tai sitten molemmat ovat hyviä. Budjetoida kannattaa sellainen 150 euroa ellei enemmänkin.

Pääpointtina pohjallisissa tulisi olla se, että kahden viikon aktiivisen käytön jälkeen kivun tulisi jo vähetä selkeästi, mikäli ei niin kontrolliin ja hienosäätöön. SE on sinun jalkasi ja sinä tiedät mikä toimii ja mikä ei.

Kolmanneksi, mikäli sinulla on ylipronaatiota jalassa, se provosoi luupiikkiä ilmestymään, koska jalkaterä ns. "pettää" ja näin venyttää lihaskalvoa. Silloin jalkaterä ei kyllä ole normaali, minun mielestäni.

Neljänneksi ja viimeiseksi ohjeeksi neuvon ottamaan johonkin asianosaavaan yhteyttä.

Ennenkuin edellinen kirjoittaja heittää rahaa tukipohjallisiin, niin kannattaisi tosiaan käydä jollain asiansa osaavalla henkilöllä, joka osaisi arvioida jalan toimintaa kunnolla. Nämä henkilöt ovat vain valitettavan harvassa suomen maassa.. Ylipronaatiollekkin monesti löytyy syy, ja se kannattaa tietenkin korjata syyn mukaisesti eikä vain survoa jotain tukipohjallista.

Pointtini olikin, että pohjallinen ei ole aina (loppujen lopuksi melko harvoin) se ratkaisu jalkaterän toimintahäiriöihin.

Pointtini olikin, että pohjallinen ei ole aina (loppujen lopuksi melko harvoin) se ratkaisu jalkaterän toimintahäiriöihin.
Urheilupuolella nostaisin esiin toisenkin näkökulman.. On totta että monet jalanpohjan, nilkan tai koko alaraajan virheelliset linjaukset olisi hoidettavissa muutoinkin kuin pohjallisella, ja usein pohjallistenkin lisäksi vaaditaan/tarvitaan muita tukevia harjoitteita. Mutta...

Aina ei ole aikaa tai mahdollisuutta käydä läpi pitkää kuntoutusta syystä tai toisesta. Pohjallisella voidaan saada nopeaakin helpotusta oireisiin ja voidaan jatkaa normaalia lajiharjoitusta ja siinä samalla vahvistaa/venyttää tarvittavia kudoksia. Varsinkin huippu-urheilussa keho on niin kovalla rasituksella, että pienikin virhe linjauksessa voi johtaa ongelmiin. Ns. taviksella tilanne on kokonaan toinen, kuormitukset ovat pienemmät, ei ole paineita menestymisestä, harjoittelun toteutumisesta, mahdollisista kisavalinnoista jne. Eli oikein tehty pohjallinen on erittäin hyvä ratkaisu niitä tarvitsevalle ihmiselle.

Ja mitä tulee siihen tavikseen... Ikävä kyllä harva tavis viitsii tehdä huolellista kuntoutusta jalkapohjansa kanssa, eli sielläkin pohjallisista on hyötyä. ;)

Ja EI! Tämä ei ollut markkinointi puhe, en tee itse pohjallisia...

Ja mitä tulee siihen tavikseen... Ikävä kyllä harva tavis viitsii tehdä huolellista kuntoutusta jalkapohjansa kanssa, eli sielläkin pohjallisista on hyötyä. ;)

Ammattiurheilun puolella joo. Taviksilla olen vähän varautuneempi, kyllä niistä hetken hyötyä on, mutta jos muu jalan toiminan häiriö jää (niinkuin usein jää) hoitamatta, niin pelkkä pohjallinen vain siirtää ongelmaa myöhemmäksi.

Eli jos joku toteaa jalassa selvän ylipronaatiohäiriön ja korjaa sen tukipohjallisella niin ok. Jos ylipronaation aiheuttava pohjekireys (esim) jää hoitamatta, niin jossain vaiheessa se tulee kyllä vielä esiin uutena, tod näk entistä hankalampana ongelmana.

Kiitos kaikille kommentoineille. Minä otan vastaan kaikkia "käytännöllisiä" neuvoja mutta eniten minua kiusaa näissä jutuissa ne "filosofiset" seikat. Jos kyseessä on selkeä vaiva eli minulla on luontainen ylipronaatio ja nyt sitten röntgenkuvassa ja ultraäänitutkimuksen kautta todettu luupiikki, niin miten ihmeessä tästä nyt voisi kehitellä filosofioita, joiden kautta toipumista haetaan.
Kuulun niihin ihmisiin, jotka uskovat nk koululääketieteseen eli vaiva => lääkitys tai puukotus. Olen ollut niin yleislääkärillä kuin ortopedillä ja kaikki kuitenkin siirtävät tätä juttua eespäin ilman päämäärää! Kukaan heistä ei ole kyennyt antamaan hoitosuositusta.
Toki tiedän että lihaksisto on pidettävä kunnossa mutta minun tapauksessani ei ole kyse huippu-urheilijan tarpeista, vaan tavallisen kuntoilijan tarpeista, joka pitää yllä peruskuntoaan kävelemällä milloin 5 km tai 10 km enintään 3 kertaa viikossa. Nyt pääsen vaivoin 0,5 km lähikauppaan ja jos jätän kaikki särkylääkkeet pois, niin sitten en pääse kuin makkarista keittiöön.
En yhtään epäile, etteikö tämä vaiva vaatisi pitkäaikaista kuntoutusta, mutta onhan aika outoa, kun kukaan ei sano millaista se on ja mitkä ovat hoitotakuut ? Tukipohjallisia ja kaikenlaista roinaa voi olla tarjolla vaikka pilvin pimein, mutta haluaisin nyt saada sellaisen luottolääkärin tai fysioterapeutin, joka katsoo asian ihan oikeasti ja tarkasti eikä nakkele vain reseptejä ja mutise munkkilatinaa. Ortopedillä, jolla kävin kahdesti piikityksessä, ei ollut asiasta oikeastaan mitään kerrottavaa paitsi että näytti kännykästä vaimonsa kuvan, joka harrastaa maratoneja ja kait halusi sanoa, että hän vaimonsa ansiosta tietää "jotain plantaarifaskiitista". Tosin vaimo ei ole kuulemma potenut ko vaivaa ... no ikää taisi olla enintään 35 v.

Back
Ylös Bottom