Pitkän miehen eka moottoripyörä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
9.10.2006
Viestejä
52
Mikähän olisi sopiva ensipyörä parimetriselle? Ei haluaisi ajaa polvet suussa ja toisaalta olisi kiva jos ilmanvastus ei taittaisi kynäniskaa selkärankaa vasten:) Pleksejä vissiin saa ostaa erikokoisina erikseenkin, mutta saako niillä kuitattua yläkropan ilmanvastusongelmat?

Tarkoitus olisi ajella pyörällä taajama- ja maantieajoa. Tehoa ei mahdottomia tarvita, koska tarkoitus ei ole ilostuttaa itseään raivokkailla kiihdytyksillä, vaan normaalilla ajamisella itsellään. En siis näe lisäarvoa siinä, että pyörä kiihtyy sataseen kolmessa sekunnissa viiden tai kuuden sijaan.

Kyykkypyörät eivät oikein inspiroi, eli eli joku pystympi peruspyörä voisi olla ok. Löytyykö siis pakkikselta pitkiä (tai muitakin) motoristeja, jotka voisivat heittää vinkkiä?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Melkein mikä vaan uusi tonninen naku jos enempi ajat kaupungissa ja pikkuteiden hupikurvailua (1050 Triplessä ei ainakaan ole tällä 192cm ruholla mitään ahtausongelmia). Jos meinaat pitkää reissua tehdä motareilla niin sitten joku FJR / Blackbird tyylin matkamuuli lienee parempi.

Vihjaas ny vähä mikä tyyli eniten kiinnostaa? Kyllä noilla nakuillakin viikonloppureissun jotain 120-150km matkavauhtia pitää kevyesti motareilla, kunhan vähän nojailee kroppaa tuuleen eikä yritä kököttää kuin Mannerheim hevosen selässä.

Isommat pyörät minusta helpompia ajaa kuin kusiaiset kun ei vaihteita tarvii koko ajan olla sotkemassa ja pyörä jaksaa vääntää pienilläkin kierroksilla mukavasti.
 
Vihjaas ny vähä mikä tyyli eniten kiinnostaa? Kyllä noilla nakuillakin viikonloppureissun jotain 120-150km matkavauhtia pitää kevyesti motareilla, kunhan vähän nojailee kroppaa tuuleen eikä yritä kököttää kuin Mannerheim hevosen selässä.

Isommat pyörät minusta helpompia ajaa kuin kusiaiset kun ei vaihteita tarvii koko ajan olla sotkemassa ja pyörä jaksaa vääntää pienilläkin kierroksilla mukavasti.
Motaria tullee vähemmän ajeltua, mutta maantiellä pääasiassa 50-300km pätkiä ja sitten taajama-ajoa. Customit eivätkä kyykyt kiinnosta. Enska voisi kenties muuten mennä, mutta liekö ne maantiellä ovat omimmillaan(?). Mikään varsinainen matkapyörä (etenkään iso) ei taida kiinnostaa.

Joku peruskuussatanen voisi olla hyvä siksi, että ne ovat helppoja käsiteltäviä, mutta teho tietysti toisi lisää mukavuutta maantieajoon. Naku miellyttää ulkonäöllisesti enemmän, mutta maantiellä katteet olisivat vissiin eduksi.
 
Meinasin enskaa ehdottaa, niissä on ainakin tilava ajoasento. Asfaltilla ajon mukavuus riippuu ihan rengastuksesta. Enskaankin saa sileämpiä renkaita. Lisäksi soratiellä on aina hauskempaa! :)

Sinuna tsekkaisin lehdestä jonkin pyöräliikkeen koeajopäivät ja menisin tyypittämään ennakkoluulottomasti erilaisia kapineita.
 
Miten olisi Z750? Löytyy paljon vähän käytettyjä eikä hinnatkaan päätä huimaa. Peruspyörä, ei ehkä yksilöllisyyttä tavoittelevan miehen vaihtoehto, mutta kyllä sillä kivaa pitää.

Parhaan vastauksen mahtumiskysymykseen saat kiertämällä pari isohkoa prätkäliikettä ja istumalla rohkeasti myytävien pyörien selkään.
edit:Sadisti ehtikin...

Lisätään nyt vielä, että itse kävin 600 hornetilla Ranskassa asti, kyllä niilläkin matkaa taittaa ihan mukavasti. Nakupyörissä ilmavirta tulee mukavan tasaisena eikä sellaisena pyörteenä niinkuin monessa katepyörässä tuppaa tekemään.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, kokeileminenhan selvittää asiaa. Ajattelin kysyä asiasta siksikin, että jos on sellaisia asioita mitkä eivät selviä lyhyen koeajon aikana. Toisaalta kun on näissä asioissa aika noviisi, niin ei tiedä onko jotain sellaisia asioita mitä ei ole tullut ajatelleeksikaan. Nyt olisi hyvää aikaa tehdä taustatyötä kiinnostavien pyörämallien suhteen kun ei ole vielä A-korttia, eikä kuume ole siksi vielä 40 asteessa...
 
Mulla on ittelä Yamaha FZS1000 ja sitä ennen oli FZS600. Kumpiki on hyviä pyöriä 190cm pitkälle ja suht pitkäjalkaselle. Molemmilla on ajettu vähän pitempiäki reissuja ilman ongelmia ja reissukaveri kyykymällä pyörällä on yleensä ollu enempi jumissa ajopäivän jälkeen. En ole paljon tosi kyykyilä ajanu, mutta itte ainaki vähän polvivaivasena tykkään siitä, että polvikulma ei ole kovin jyrkkä. Kumpi tahansa nuista sopii hyvin ekaksi pyöräksi. Minun pyörät on ollu semmosella pikkukatteella, mikä on minusta ollu aina ihan ok. Jyty kate ois rumempi ja pienenki katteen taakse pääse tarvittaessa kumartuun.

Tonnissa on yllättäen vähän enempi potkua, mutta hyvin tuola pienemmälläki ohi pääsee. Erot näkyy lähinnä siinä, että jos haluaa ohittaa rivakasti, niin tonnisella ei tarvi välttämättä vaihdella pienemmälle (vaihtelen kyllä silti). Toinen ero näkyy, jos ajaa lujaa (erittäin harvoin tarvetta). 600 kiihtyy vaivatta 180 nopeuteen, mutta sen jälkeen kiihtyvyys hidastuu selvästi.

Uusia FZS1 ja FZS6 malleja en ole ajanu, joten en osaa sanoa onko niissä jotaki merkittäviä eroja parin vuoden takaseen malliin. Muutaman vuen vanha 600 luulis irtoavan aika edullisesti. Itte myin oman -02 mallisen viime kesänä rapealla viidellä tonnilla.
 
Varadero...

http://www.motopalsta.com/koeajot/Honda+Honda+Varadero++%22Pit%E4%E4+kaikista+teist%E4%22/22

Kokoa ja ominaisuuksia löytyy...käytettyjä rupee löytymään kohtuuhintaan

Ehkä myös Transalp tai Africa Twin...

Jos massia löytyy niin Triumph Tiger tai Bemarin ja Ktm:n matkaenskat myös.. unohtamatta Suzukin tonnista v-stromia

Kaikki edellämainitut pyörät ovat todella monikäyttöisiä vaikka eivät varsinaisia luoteja olekkaan.

Prätkäaiheisilta palstoilta löytyy paljon tietoa...

ai nii..ite oon 188cm ja custom vaihtui juuri Jammun xt r:ään
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Zone-sarja -42%
Jos et kerran motarilla aja niin joku isompi supermoto vois olla aika hyvä sulle.? esim. 525cc KTM, on kyllä tosin melko kallis ainakin uutena. Mutta supermotot on kyllä erittäin hyviä mantsa- ja kaupunkipyöriä:thumbs: Voi ajaa myös talvella kun laittaa enskarenkaat takasin, noitahan ei siis sellaisenaan saa supermotoina, vaan täytyy itse ostaa vanteet ja kumit.
 
Jos et kerran motarilla aja niin joku isompi supermoto vois olla aika hyvä sulle.? esim. 525cc KTM, on kyllä tosin melko kallis ainakin uutena. Mutta supermotot on kyllä erittäin hyviä mantsa- ja kaupunkipyöriä:thumbs: Voi ajaa myös talvella kun laittaa enskarenkaat takasin, noitahan ei siis sellaisenaan saa supermotoina, vaan täytyy itse ostaa vanteet ja kumit.
Höpönlöpön, tuossa esimerkiksi linkki, jossa on ihan tehdasvalmiita supermotoja.
 
Oon 194cm pitkä ja alla on ollut 03 636 ninja, 06 1000cc gixxer, -91 600cc cbr, -94 650cc DR ja -98 600cc gixxer. Kaikilla on ollut hyvä ajaa, alussa tietenkin paikat on ollut hellinä, mutta hyvin on tottunut. Mielestäni hyvin noihin mahtui, vaikka jotkin noista alla näyttikin vähän PV:ltä kuulemma :D .

Mutta tosiaan kannattaa mennä sinne kauppaan istumaan eri pyörien päälle ja kun joku sitten tuntuu hyvältä alla, niin koeajoa mukaan ja sitä kautta pyöräkaupat tekemään ja sittten ei kun kumit katuun.
 
Kato perkele, enpä ole ennen noita nähnytkään. Mutta parempi tulee ku ostaa enskan ja vaihtaa siihen renkaat:rock:
:anssi:

Jos tehdas tekee pyörän nimenomaan kadulle niin se on aivan varmasti sopivampi katukäyttöön kun pyörä jonka samainen tehdas on nimenomaan tehnyt maastokäyttöön. Eroja näissä pyörissä on monia, mutta vertaa nyt esimerkkinä vaikka mielessäsi mitä tapahtuu kun a) katupyörällä ja b) crossilla/enskalla tehdään voimakas jarrutus asfalttipinnalla katurenkailla.. Se että enskaan vaihdetaan pienemmät vanteet ja kutsutaan sitä supermotoksi on vähän sama kun meikäläinen vetäisi rälläkällä vanhasta Fiat Unostani katon vittuun ja kutsuisin sitä avoautoksi.. No, olisihan se sitä, tavallaan..

EDIT: Alkuperäiseen kysymykseen. En ole kuin 188 pitkä mutta monet nykypyärät tuntuvat turhan ahtailta. Itse aloittelin "uraani" Honda VFR:llä joka oli todella passelin kokoinen, vaikkakaan en suosittelisi kenellekkään noin isoa pyörää ensipyöräksi. Toinen mopo oli Suzukin DR650RS joka on myös pitkille pojille tehty. Exä oli muistaakseni jonkun 175 pitkä ja kun ei painanut kovin paljoa, oli jalkopohjien ja maanpinnan yhteistyössä pieniä ongelmia.. Yleisesti ottaen isot endurot ovat erittäin hyviä pitkille kuskeille, jos vaan pyörätyyppi kiinnostaa.
 
Noita KTM:n SMR-malliston supermotoja ei saa katsastettua, joten turha uneksia niistä. Nuo LC4 ja SMC:t ovat taas sitten ihan erilaisia möhköjä.

Eli tämän takia niistä EXC-malleista rakennetaan supermotoja.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom