Pitkä treenitauko

Terve pakkislaiset, nyt tarvitaan viisaita neuvoja.

Taustoja:

-Treenitauko n.1 vuoden maksimissaan nyt kestänyt, syy miksi tauko alkoi oli elämäntilanteiden muuttuminen.
-Pääkoppa sanoo että tarttis tehrä jotain, nyt tosiaan olisi mahdollisuus aloittaa täysi puhku päälle. Motivaatio kasvaa päiväpäivältä ja elämän ensimmäinen pitkä treenitauko on nyt tosiasia joka tarvisi oikaista.

Olen kokoikäni treenannut ja voitte kuvitella miltä tuntu olla ensimmäistä kertaa laiskiaisena. Tosin omasta halustahan tämä treenitauko ei lähteny liikenteeseen, elämäntilanteiden muuttuminen, muuttaminen ulkomaille etelään vuosi sitten ja sitä kautta lähti tämä taukoaminen. Tarvitsen kipeästi neuvoja koska olen ajautunut tilanteeseen että on vain yksisuunta, ja se on ylöspäin.

Pienestä pitäen olen ollut urheilupiireissä mukana, massanhommaaminen sitten aloitettiin 15-16vuodeniässä ja tästälähin ei isoa treenitaukoa (tottakai luonnolliset palautusjaksot / sairaus-ajan tauot ollut) tällähetkellä olen 23vuotias miehenalku, taistelulajitaustaakin on, jopa kisaamaan piti lähteä, mutta muutto ulkomaille laittoi kaiken uusiksi, nyt taistelenkin tässä ajatuksiani vastaan mistä olisi hyvä lähteä liikenteeseen. Parhaassa kunnossa massallisesti olin 2-3vuotta sitten jolloin painoa oli 98 kiloa eikä rasvaprosenttikaan ollut mikään ylisuuri, paraskunto ehkä 88kiloisena massallisesti ilman ylisuuria rasvoja. Parhaassa kunnossani ehkä yleiskunnollisesti olin juurikin ennen tätä vuoden mittasta treenitaukoani, taistelulajit.

Työni ulkomailla on hyvinkin laiskaa ruumiillisesti, eli istumistyötä. Aamuisin välillä olen tehnyt venytykset, etunojia jne. Joskus käynyt heittämässä kevyen aamukävelyn tyhjään mahaan. Ruokailu nyt on todella pientä koska vatsa on hieman kasvanut ja mentaliteettini on että jos ei liikuta ahkerasti niin sitten ei syödäkkään ahkerasti, ainakaan sen enempää kun kerran kunnolla päivässä. Olen myöskin syömisistä erittäin tietoinen sillon kun reenikausi on hurjimmillaan. Muita pointteja ruokailustani on ollut täällä, eli pyrin syömään oikein, mutta välillä kiistatta tulee heitettyä napaan tiesmitä.

Mistä tässä nyt lähtisi liikenteeseen? Vatsa ei ole järkyttävänsuuresti kasvanut, viikonloppuisin on välillä tullut lipitettyä olutta ja röökiäkin nykyään palaa, kyllä sitä paloi parhaassa kunnossanikin ollessani satunnaisesti, nyt myös tuo röökaaminen hatuttaa kun et juurikaan liiku ja reenaa niin siten vielä pitää ehdontahdoin polttaa. Lihasmassan kato parhaaseen kuntooni verrattuna huolestuttaa nyt. Tiedän sen että tästä päästään ehkäpä vielä parempaan kuntoon kuin koskaan mutta jostain olisi nyt aloitettava. Ensin aerobista ja rööki todella minimiin, mielummin kokonaan pois, tämänjälkeen kevyesti salilla hiljalleen aloitellen ennenkuin lihakset alkaa kestämään rääkkäystä? Lihasmuistikin taitaa olla tosiasia ja otettava huomioon kun treeni aloitetaan? :whip: laittakaahan motivaatiota tähänkaveriin , oikeastaan sitä jo on mutta neuvoja ei koskaan voi olla liikaa!

Hakisin sen treenirutiinin tekemällä aluksi pääasiassa mieleisimpiä liikkeitä (ja/tai lajeja) ja sitten kun muutama treeni kuuluu luonnollisena osana viikkorytmiin, alkaisin pohtia kokonaisvaltaista ohjelmaa, jossa rasitetaan kaikkia lihasryhmiä.

Jos tällä onnistuu ylläpitämään motivaatiota ja siten pääsemään takasin säännölliseen treeniin, niin ei pari kuukautta pelkkää penkkiä :david:vielä fysiikkaa vinouta... ainakaan minulla näin ei käynyt :D.

Jos on fiksu niin kai se kannatta alkaa heti totuttautua 'järkevään reeniin', kerran osatut liikeradat palautuu vuoden tauon jälkeen aika sukkelaan eikä sisäänajoon varmaan montaa viikkoa mene.

Omia kokemuksia

Sairastin itse talvella 2007 pitkäkaikaisen keuhkokuumeen, josta parantuminen aiheutti yli 4 kk:n pakkotauon kaikesta liikunnasta. Kun aloitin varovasti kesäkuun lopulla uudelleen, en tuntenut silloinkaan itseäni täysin terveeksi. Kunto oli todella rapistunut, paino oli tippunut pahimmillaan 78 kg:n melko hyvästä kunnosta 72 kiloon. Treenit aloitettuani painoin 73-74 kg. Oli erittäin masentavaa lähteä salille.

Epävarmana lähdin kesäkuussa ekoihin treeneihin. Tein koko kropan läpi ehkä 60 % vanhoista sarjapainoista. Pari viikkoa tätä kevyttä treeniä läpi (kaikki paikat helvetin kipeät ja mitään kehitystä ei alussa tapahtunut). Tämän jälkeen aloitin päättäväisesti HST:n, jossa käydään siis koko kroppa kolmesti viikossa läpi sarjapainoja lisäten. HST:ssa sain muokata puolessa välissä sarjapainosuunnitelmaa ylöspäin, koska lähtötilanteesta johtuen oli vaikea arvioida, kuinka kroppa vastaa treeniin. Panostin ruokailuun ja aloitushetkestä tähän päivään tuloket ovat ennallaan, joissakin hieman vanhojen ylikin ja paino on nyt 80 kg. Nyt kehitystahti on hidastunut normaaliksi, mutta sen voin sanoa, että kehon lihasmuisti on uskomattoman hieno asia, enkä usko vuodenkaan tauon sitä mihinkään hävittävän.

Kokokroppatreeniä ainakin voisin suositella siitä syystä, että kroppa palautuu nopeasti kohtuukuntoon, koska treeniärsykkeitä tulee usein.

Lisäksi kun pääset liikkeelle hommaan ja huomaat kehittyväsi alussa erittäin nopeasti, ei se ainakaan tule treenimotivaatiotasi heikentämään! Tsemppiä alkuun :thumbs:!

Hyvä postaus!

Tottakai on hienoa puuttua jokaiseen asiavirheeseen, mutta jotta sinäkin ymmärtäisit tekstini sisällön, jonka epäpätevästi kirjoitin niin tarkoitin sitä, että menee lyhyt tovi ennen kuin kroppa tottuu yleensäkään treeniin (pari viikkoa). Tämän totuttelun jälkeen kropan lihasmuisti alkaa pelaamaan ja kehitys on nopeaa.

Hyvä postaus!

Tottakai on hienoa puuttua jokaiseen asiavirheeseen, mutta jotta sinäkin ymmärtäisit tekstini sisällön, jonka epäpätevästi kirjoitin niin tarkoitin sitä, että menee lyhyt tovi ennen kuin kroppa tottuu yleensäkään treeniin (pari viikkoa). Tämän totuttelun jälkeen kropan lihasmuisti alkaa pelaamaan ja kehitys on nopeaa.

Tottahan tuo on. En kyllä ymmärrä mikä tuossa oli LOL lauseen arvoista tekstiä.

Tottahan tuo on. En kyllä ymmärrä mikä tuossa oli LOL lauseen arvoista tekstiä.

Ite en ymmärrä miks tuo LOL oli edes postin arvonen. Jos ei oo mitään rakentavaa/positiivista palautetta annettavana postiin, vaan joku onneton LOL niin jättäisin samantien kirjottamatta.:david:

Back
Ylös Bottom