Pitkä treenitauko, miten järkevä paluu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hehe, heinäkuussa jo avasin tän ketjun ja vieläkään en ole salille päässyt. Meni sitten loppukiriksi raksa ja eikös sitä sitten nuorempi jannu saanut vesirokon kun piti tällä viikolla vihdoin startata salit. Mahdankohan päästä ikinä salille?

Onpas mielenkiintoinen ketju.

Oon osittain samanlaisessa tilanteessa Timban kanssa. Treenivuosia on tosin muutama vähempi ja taukoakin suht aktiivisesta salitreenaamisesta on jo nelisen vuotta. Keväällä havahduin ajatukseen, että olen kohta ihka-aito kynäniska, enkä se jollaiseksi aikaisemmin tavoittelin muuttuvani, jollen ala tekemään muutoksia. Nurkista löytyy onneksi käsipainot, joten muokkasin vanhan ohjelman näiden rajoitteiden mukaan ja aloittelin treenit eli paikallaan olon sijaan "astuin polulle". Pikkuhiljaa painot ja toistot kasvoivat, herkut ja karkit kiinnosti yhä vähemmän ja vähemmän ja muutamia positiivisia kommenttejakin alkoi kuulumaan lähipiiristä. Ehkä hienointa oli/on huomata ja tuntea kuinka viivat sekä kuopat keholta alkoi taas muuttumaan kaariksi :). Toki siirtyminen kunnon salitreeneihin kotioloista on vielä tekemättä, mutta kunhan saan muutettua olosuhteita suotuisammiksi sekin asia tulee korjattua.

Egokin oli helpompi jättää nurkkaan, kun ajatteli kehittymistä, tavoitteiden saavuttamista ja tekemisen olevan yksittäisten pienten askelien ottamisena eteenpäin. Toki itsensä voi tiputtaa alemmas ajattelemalla millaisia painoja on tullut ennen liikuteltua, mutta mielestäni tärkeämpää sekä positiivisempaa on katsoa eteenpäin ja unohtaa katselu menneisyyteen. Jatkossahan ne entiset ennätyspainotkin jää taaksepäin ;). Pakkiksen mittapuulla olen luultavasti edelleen aika siimakäsi tai rimpula, mutta tämä tai muiden (negatiiviset) mielipiteet itsestä ei oikeastaan lopulta kiinnosta, kun tietynlainen halu, asenne, kipinä ja palo on alkanut syntymään. Jostain mun on aloitettava ja nykyinen kunto tai ulkomuoto ei tarkoita sitä, että se olisi jatkossakin sellainen.

En nyt puutu itse treeniasioihin mitenkään, sillä Timballa on varmasti tieto ja taito siinä suhteessa comebackin tekemiseen ja monilla tuntuu olevan siitä aiheesta hyviä ehdotuksia. Psykologisista ja mentaalipuolen jutuista tuntuu taas olevan harvemmin puhetta. Yksittäisiä asioita, mitkä itseä ainakin herätteli oli vanhojen treenivihkojen lueskelu (ei pelkästään tulokset, vaan myös treenipäivien merkinnät fiiliksistä ja asioista mitkä oli menneet hyvin, tavoitteiden merkinnät ja niiden saavuttaminen), vanhat kunnon arskaleffat :rock:, youtuben parhaimmillaan aivan huikeat motivaatiopätkät ja lopulta kuitenkin tärkeimpänä omien asenteiden ja elämäntavoitteiden pohdiskelu, jotka kirkastivat niitä asioita, jotka sai aikaisemminkin lähtemään salille. Itselläni treenaaminen tuntuu hyvältä ja mielekkäältä kun ajattelee olevansa jonkinlaisella polulla tai portailla, jonka päässä on jotain tavoittelemisen arvoista. Pikkuhiljaa matkalla edetessä maisemat alkaa näyttämään paremmilta ja näet tavoitteen yhä lähempänä ja paremmin erottuvana. Kärsivällisesti aina toisto/kilo kerrallaan kohti tavoitetta, vähän kuin taloa rakentaisi :).

Vähä saman kaltanen tilanne oli, mut eri lajissa. Olin kendosta tauolla n. vuoden ajan ja siinä välillä pyöri vähä kaikenlaisia ajatuksia päässä. Olin jo tosi lähellä etten palais enää lajin pariin, koska ite ei oo päässy treenaamaan ja kaikki muut oli ohittanu meikän jo kovasti siinä ajassa. Mut ei siinä auttanu ku hyväksyä et olen monta kertaa paskempi ku ne joilla melkeen moppasin ennen salin lattioita, ja palata nöyränä treeneihin. Ehkä ego otti isoimman kolauksen, koska sitä luuli jo olevansa hyvä, mut sitte totuus iski vastaan. Aika nopeesti pääsin rutiiniin taas kiinni ku muutin stadiin ja kisoissa tuli jopa ekaa kertaa vähä menestystä :) Eli kyllä siellä joskus on jotain palkintoa luvassa, ku jaksaa potkia itteään tarpeeks perseelle ;) Täytyy myöntää et ei mulla kyl enää löydy samanlaista intoa lajia kohtaa ku muutama vuosi sitte, punttailu tuli mukaan ja vei ykkösharrastuksen paikan :P
Eipä tuosta varmaan hirveesti apua oo, mut kohtalotovereita kuitenki löytyy. Eikä se sali karkaa mihinkään ja sulla on kuitenki OIKEESTI ollu tärkeämpääki ajateltavaa; Perhe ensin ja sit vasta harrastukset.

Ostatte vaan 12kk kortin jollekkin aivan perkeleen kalliille salille.. Siinä sitä motivaatiota tulee kun takaraivossa jyskyttää, että vain kerran viikossa käymällä sen kertakäynnin hinnaksi tule joku 20-30€.. :hyper:

Mulla tuli taukoa neljä vuotta. Nyt olen käyny muutaman kerran salilla - tosi hyvältä tuntuu!!! Voimaa ei ole yhtään :) mutta hämmästyttävän hyvin löytyy tuntuma lihaksesta. Teen kuntopiirityyppistä treeniä. Alkuun 20-30 min cross traineria johon sisältyy HIIT sessio. Sitten punttia lihaspareittain, esim hauperia ja ojentajaa vuoron perään, lähes ilman taukoa.

Tarkoitus on saada hapenottokykyä ylös ja samalla vähän myös lihaskuntoa.

Hassua, neljän vuoden jälkeen, vaikka aloitin vieraalla salilla, tuntui heti niin kuin olisi kotona. Se on sen merkki, että tää on mun laji.

...tosin enduroharrastus jatkuu ohessa, joka sunnuntai.

Mulla tuli taukoa neljä vuotta. Nyt olen käyny muutaman kerran salilla - tosi hyvältä tuntuu!!! Voimaa ei ole yhtään :) mutta hämmästyttävän hyvin löytyy tuntuma lihaksesta. Teen kuntopiirityyppistä treeniä. Alkuun 20-30 min cross traineria johon sisältyy HIIT sessio. Sitten punttia lihaspareittain, esim hauperia ja ojentajaa vuoron perään, lähes ilman taukoa.

Hassua, neljän vuoden jälkeen, vaikka aloitin vieraalla salilla, tuntui heti niin kuin olisi kotona. Se on sen merkki, että tää on mun laji.

Toi juuri on paras tapa aloittaa pitkän tauon jälkeen, ensin anaerobinen kunto kohdilleen intervalleilla ja supersarjoilla ja sen jälkeen massa ja voimatreenit kulkevat kuin siivillä ja kunto kohenee ihan eri tavalla kuin jos lähtisi suoraan normaali punttitreeneille.
Itse vedin usein pitkän tauon jälkeen HIIT:iä ja voimaharjoittelua ruumiin painolla, etunojapunnerruksia, askelkyykkyja, kevennettyjä leukoja ja vatsoja muutaman kuukauden kunnes niitä punneruksiakin meni satakunta ja askelkyykkyjä pari sataa ja sitten salille.

Kroppa on jäntevä ennen salin aloittamista ja voimatasot nousevat nopeasti kun aloittaa varsinaisen puntin.

Meillä ois muuten kämppä valmis, että ei muutakuin perhe matkaan ja kyläilemään. Voidaan käydä reenaamassakin kun vaihdoin salia tuohon Palokkaan. Sitten voidaan reenata keskitettyä hauiskääntöä kevenevällä vastuksella saunan lauteilla. Tuli saatanen hyvä sauna vaikka itse kehunkin. ;)

Ja kävin tänään siis ekan kerran reenaamassa pitkän breikin jälkeen. Tuntui hyvältä. Tein perinteisen maanantaitreenin, rintaa ja hauista. Pankkiäkin kaikella 90 kilolla ja sekin tuntui painavalta. Huomenna tai keskiviikkona jalat, sitten ois olat ja ojentajat ja neljätenä selkä. eli nelijakosella ajattelin lähteä veivaamaan ja 4-5 kertaa viikossa aina kun mahdollista. Vähä safkaamisia kuntoon taas ja protskujuomat käyttöön.

Nyt ois kaksi reenipäivää takana. Maanantaina rintaa ja hauista ja eilen jalkoja. Nyt on hyvä kun liikkumaan pääsee vaikka aika satujumppaa olikin. Ojentajat tuli törkeen kipeiksi maanantain reenistä. Saa nähdä miten on huomiseksi aiotun olat ja ojentajat reenin kanssa jos vielä on näin kipeenä.

Tiesin että näin käy ja nyt on jo persaus kipeenä eilisestä jalkatreenistä, huomenna sattuu sitten kunnolla. Prässiä, SJMV:tä, ojennuksia, koukistuksia ja pohkeita tein eilen.

^^ Ei mitään Timba,siitä se lähtee taas ;) Treenaa vaan maltilla, että pysyy paikat ehjänä.

Itellä oli kesän ajan käytännössä totaalitaukoa 4kk, makasin töiden jälkeen himassa/rannalla ja join olutta. Ei vaan ollu motivaatiota kammeta salille...

Syyskuun alussa alottelin, ekalla viikolla kävin kolmesti tekemässä sitä sun tätä kevyillä painoilla ja sängystä ei meinannu aamusin päästä särkyjen takia ylös. Toisella viikolla sitten kunnon 2-jakonen 4krt/viikko läpi semmosilla painoilla että sarjat meni puhtaasti läpi mutta teki jo hieman tiukkaa viimesissä toistoissa, särkyjä ilmeni vieläkin melko runsaasti. Kolmannella viikolla sama ohjelma mutta painoja sai laittaa yllättäen jo huomattavasti enemmän. Nyt 4vk takana ja viime keväiset ennätykset on paukkunu rikki kaikissa muissa paitsi penkissä (vaihdoinki tällä viikolla suosiolla tangosta käsipainoihin ku niillä saa paremman tuntuman sarjapituuksista riippumatta). Motivaatio kasvaa koko ajan ku se 100kg rajapyykki lähestyy kyykyssä 3v tuhraamisen jälkeen, sjmv keväällä 80kg, nyt alotin 3x6x50kg ja viime viikolla vetäsin jo 3x6x110kg :D

En usko, että se tekniikka hajoaa mihinkään tuommosella 8v salikokemuksella, vaikka taukoa ois vuosikin välissä. Painoihin kiinnittää vaan huomiota eli tekee alussa semmosilla joilla tietää treenin menevän läpi ja tuollein totuttaa kropan siihen rääkkiin jota on tiedossa. Joku 6kk totaalitauko voi tehä jopa erittäin hyvää kahdeksan vuoden välein pidettynä :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juuei tekniikassa ole mitään ongelmia. Rautaa oli kiva nostaa pitkästä aikaa. Tänään piti mennä tekeen ojentajat ja olat. Ei tullut yksinkertaisesti mitään. Vieläkin sattuu kun päätään raapii. Onneksi kintut ei överikipeiksi tulleet. Pahin on aina itsellä olleet rinta ja ojentajat ja ne nytkin on infernaalisen kipeet vaikka yritti keposesti ottaa. No kerran kun kärsii niin sitten saa taas paahtaa ja kivut tähän verrattuna toodella pieniä vaikka miten riuhtoisi menemään.

Voi jestas.. jostai helmikuusta asti ollu treenaamatta. Nyt kun palas salille niin aivan onnettomilla painoilla joutu tekeen. Painoki tippunu 76kg->73kg, voimatasot ihan kateissa. Toivottavasti kaikki hehkutukset lihasmuistista pitää paikkansa. Pääsis nyt vuodessa sinne 80kg tienoille ni ei ois ihan heittopussina.

Liitytäänpä kerhoon, joskaan en tiedä milloin se treeni tästä alkaa...

Kesällä vedin onnistuneen perusvoimailusyklin sitä edeltävän huonon treenikauden jälkeen. Henk.koht ennätykset on tahkottu helmikuussa 2011, sitten tuli fyysistä vaivaa ja nyt kesä-heinäkuussa päästiin taas niihin kiinni. Mavessa peräti mentiin heittämällä ohi. Sitten muutto, töitä, opintoja, kiireitä. Nykyisellä asuinkunnalla ei ole salia (sic) ja vähän sellainen mitä **ttua-fiilis päällä. Kerran tai kaksi viikossa olen käynyt puiston telineillä vääntämässä leukoja ja dippejä. Jalkatreeninä sprintit ja kehonpainokyykyt... Varmaan ajaisi asiansa ylläpitotreeninä, mutta ei vaan jaksa motivoida vähääkään.

Painoa en ole seurannut, mutta olen ihan salettiin lihonut. Että ketuttaa tällainen löysä ja heikko olo. Vähän offtopicia tämä avautuminen, mutta oli pakko päästä purkamaan tuntojaan. :D

Pitää varmaan ostaa ne voimistelurenkaat ja jättää kaupan ilmoitustaululle lappu "Voinko tulla teille mavettamaan"..

Kehonpainosta puheenollen. Eipä ole paino juuri muuttunut, mutta kummasti on lihas muuttunut läskiksi. Eli lihaa häipynyt ja maha kasvanut. Nyt nähdään onnistuuko tuo toisinpäin. :D Ei siis tosiaan mitään dieettejä nyt vaan kunnolla safkaa ja pikkuhiljaa kovenevaa reeniä. Jos pääsis taas sen 4 x viikossa reenaamaan ja talvella sitten aerobiset päälle lumikolan kanssa jos lumitalvi tulee.

Varmaan tämän kun vedän vaan pikkuhiljaa nousevilla painoilla ja haen edes jotain voimatasoja takaisin ja sitten voisi taas säätää jotain ohjelmaa ainakin penkkiin, kulmasoutuun ja prässiin.

Mukavalta tuntuu taas reenailla, kuten vomapuolella jto:n ketjuun kirjoitinkin. Eli eiköhän se tästä jos nyt pääsiisi säännöllisesti salille.

Nostellaampas vanhaa. Ulkomaan työkomennus pisti treenit lälläriksi ja viimeisin oikea saliharjoitus on tehty syyskuun alussa. Yksittäisiä leuka-dippi-pistoolikyykkytreenejä huomioonottamatta olen laiminlyönnyt kehonhoidon aivan täysin :david:. Salitreeniä oli taustalla jokunen vuosi josta järkevää ja säännöllistä noin vuosi. Parhaat tulokset on tahkottu keväällä 2011. Paluu Suomeen 2vko päästä ja salikortti löytyy yhä edelliseen vakipaikkaan.

Vaa'alla en ole käynyt, paino silti about sama mutta lihasta on karannut ja läskiä tullut ihan näppärästi. Oiskos esimerkiksi Timballa vinkkejä kun selätit pitkän treenitauon? Ajattelin aluksi lähteä yksinkertaisella yksijakoisella palauttelemaan voimia ja lihoja ja sitten mietitään taas uudestaan, ohjelmaksi ajattelin suurinpiirtein seuraavaa.

1. Kyykky ja mave vuorokerroin (Kyykky 3-5x5-10, mave 2-4x 3-6)
2. Pystypunnerrus tangolla seisten tai dippi lisäpainoilla 3x4-8
3. Leuanveto vastaotteella lisäpainoilla 3x4-8
4. Kp-vinopenkki tai rintadippi omalla painolla 2x10-max
5. Alatalja tai T-soutu 2x8-15

Treenin päätteeksi pohkeita, vatsoja tai takareisiä fiiliksen mukaan. Kerran viikossa hammerkääntö & ranskalainen - supesarjat failureen saakka.

Mitäpä sanotte? Ihan mahdollisimman yksinkertaisella perusmeiningillä ajattelin jatkaa kunnes tulee taas ajakohtaiseksi vähän suunnitellumpi treeni. Ajatuksena oli sitten myöhemmin JTO:n oppeja soveltaa peruskaudella ja vetää treeniurani ensimmäinen järkevä piikkaus siihen päälle (maximi-joka-viikko on kokeiltu ja ei nappaa). Sen jälkeen ehkä perinteisempää bodyjaksoa 3-jakoisella.

Itse ainakin suosin yksijakoista taukojen jälkeen ja juurikin ihan perusliikkeillä. Itse tulee aloitettua liian matalalta ja liian huolella pohjan rakentaminen tauon jälkeen. Seuraavan kerran jos (kun) taukoa tulee, teen pari viikkoa yksi jakoista että totuttaa kropan taas treenaamiseen ja liikkeisiin. Sen jälkeen hyvin suorilla korotuksilla niin kauan kuin menee että pääsee sille tasolle jossa lihasmuistista tai vastaavasta ei ole enää hyötyä jonka jälkeen sitten aletaan tekemään "oikeaa" ohjelmaa.

Veikkaan että sullakin on sarjapainot jossain 80-90% hujakoilla pienen totuttelun ja parin kuukauden treenin jälkeen syksyisestä ja mitään hyötyä ei ole tehdä korotuksia liian hitaasti :)

Mä aloin nelijakosella ja neljästi viikossa. Ekat 3-4 viikkoa oli melko tervanjuontia, mutta pian pääsi kiinni ja nyt varmaan alkaa oleen vanhat lihat hankittu ja kehonpaino senverran ylhäällä, että ehkä jotain uuttakin 93 kiloa paino nyt ja se on nippanappa ennätys. Hyvältä tuntuu treenata nyt taas kunnolla ja kovaa pitkän tauon jälkeen.

Timba onkin jo päässyt hyvään vauhtiin... ja itse tässä tulenkin perässä. :)
Taukoa ehti tulla sen 5.5kk, eli melkein puoli vuotta. Mutta nyt alla on yhdet treenit ja hieronnassa käynti. Tänään tehdäänkin toiset treenit ja huomenna kolmannet... siitä kait se lähtee.
Mutta itse huomasi nimeenomaan kestävyydessä tuon heikentymisen. Olkapäät tuntuivat olevan ihan tuuliajoilla verrattuna ennen taukoa.
Treenivuosia takana tosiaan pari vähemmän (puntin puolelta, mutta muuten tämä oli pisin tauko urheilusta..), mutta itsekin uskon, että saman tason joka oli ennen treenitaukoa on saavutettavissa parissa kuukaudessa.
Ekat pari viikkoahan sitä saa pidätellä oksennusta tosissaan ja lihakset huutavat hoosiannaa, mutta siitä se lähtee.... ;)

Rauhallisesti edeten ja omaa kroppaa tunnustellen eteenpäin.... siitä sitten painoja lisäämään ja kohti kovempia treenejä. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom