Pitkä tai muuten ärsyttävä työmatka -gallup

Edellisen reissutyön jälkeen nykyinen 17.5km yhdensuuntainen työmatka Lahdesta Nastolaan on kyllä yhtä juhlaa. Kesällä kerkeää ennen liikennevalojen syttymistä vartissa ovelta ovelle :) Harmi vaan, että on yks Suomen vaarallisimmista pätkistä näin kuolemantapausten valossa mitattuna. Kolmen vuoden aikana oon mennyt kolmesti turmapaikan ohi niin, että pelastushenkilökunta on vielä paikalla. Viimeisin viime viikolla ja toiset kaks olikin saman päivän aikana pari vuotta sitten..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jengi valittelee autojen hinnoista... miksei voi ajaa vanhalla romulla jota voi jossain paikallisen amiksen pajalla korjauttaa puoli-ilmaseks, ja johon löytyy halpoja varaosia.. onko pääkaupuki seudulla niin juppia porukkaa että ei voi ajaa vanhalla paskallla..
 
Nykyään koulumatkat on niin hyvät, että ihan naurattaa. Toiselle kampukselle kaks pysäkinväliä ratikalla ja toiselle kampukselle 10 minuuttia kävelyineen ja busseineen. Ennen kun joutu aamuruuhkissa ajeleen kehäykköstä ja lahden väylää kouluun 15-20 kilsaa, niin kyllä vitutti.

Tosin ihan paras on ollut työmatka joskus aikoinaan. 15 kilometrin matkaan sai parhaillaan uhrata lähes kaks tuntia, kun esim. pyhäpäivänä yritti mennä aamuvuoroon. Laskin joskus, että reippaalla kävelyllä saattais ehtiä nopeemmin perille. Ei koskaan enää sellasta paskaa.
 
Aika tarkkaan 70 km suuntaan. Joskus vitutti, enää ei. Työ vähäsen...
 
Jengi valittelee autojen hinnoista... miksei voi ajaa vanhalla romulla jota voi jossain paikallisen amiksen pajalla korjauttaa puoli-ilmaseks, ja johon löytyy halpoja varaosia.. onko pääkaupuki seudulla niin juppia porukkaa että ei voi ajaa vanhalla paskallla..

Samaa mietin itekin. Tonnilla saa jo kyllä auton jolla kulkea työmatkat mukavasti.

Kai se on sitä että mielummin ollaan ilman kuin että ajettais autolla joka ei sovi siihen lume "statukseen" joka on lainoilla luotu ;)
 
Samaa mietin itekin. Tonnilla saa jo kyllä auton jolla kulkea työmatkat mukavasti.

Kai se on sitä että mielummin ollaan ilman kuin että ajettais autolla joka ei sovi siihen lume "statukseen" joka on lainoilla luotu ;)

Ei pelkästään ne auton hinnat vaan se vaiva mikä siitä tulee. Ite ainakin nukun työmatkat ja kerään energiaa lisää, sitä ei koskaan ole liikaa. Lisäksi talvella siitä on lisävaivaa. Ite en jaksa ainakaan enää yhtään lisävaikeutusta elämään.
Perheelliselle toki must vaihtoehto.
 
Jengi valittelee autojen hinnoista... miksei voi ajaa vanhalla romulla jota voi jossain paikallisen amiksen pajalla korjauttaa puoli-ilmaseks, ja johon löytyy halpoja varaosia.. onko pääkaupuki seudulla niin juppia porukkaa että ei voi ajaa vanhalla paskallla..

Tämmönen halpis ihana Volgswagen sport polo oli käytössä muutamia vuosia. Ei se niin ihana ollut enään loppu ajasta kun alkoi hajoileen, ei ainakaan puoli-ilmasta ollu korjaukset. Tähän kun laskee bensan kulutuksen ja vakuutukset niin, hip hei! Tultiin siihen tulokseen kun keskustassa asutaan, että vuodessa kuljettavat matkat (mihin henkilöautoa satttuu tarvimaan) pystyy kulkemaan vaikka taksilla ja silti tulee halvemmaksi.

Mukavahan se omalla autolla olisi kulkea, mutta joskus ei vain ole kauheasti järkeä maksaa "hunajaa" omasta mukavuudesta :D
 
Ennen sai sahata noita kehäteitä, plus muutenkin reissata aika paljon paikkakuntien välillä. Kehäteillä se ajaminen on niin pirun agressiivista, että se tuo ihan oman stressinsä päivään. Ihan sama miten ajat, joku roikkuu perässä, toinen kiilaa eteen jne.

Eipä ole ikävä, nykyisin pääsen töihin metrolla hurauttamalla, kyllä kelpaa! Pienet vuorovälit ja työmatka kuluu mukavasti lueskellessa. Haittana lähinnä pulsut, mutta ei niitäkään nyt pahemmin ole toimistoaikoihin.
 
Samaa mietin itekin. Tonnilla saa jo kyllä auton jolla kulkea työmatkat mukavasti.

Kai se on sitä että mielummin ollaan ilman kuin että ajettais autolla joka ei sovi siihen lume "statukseen" joka on lainoilla luotu ;)

Tonnilla saa just ehkä sellasen auton, joka on just leimattu ja sitä ei tartte vuoden aikana korjata. Se leimaus sitten yleensä ottaa vähintään se 300-500 € per leima ja ekan vuoden jälkeen siihen pistää yleensä korjata muutenkin jotain, tai pitää vaihtaa autoa. Kyllä tollaselle paskalle autolle voi laskea hintaa vähintään 100€/kk korjauksineen/vaihtoineen/hankintahintoineen. Siihen päälle liikennevakuutus, käyttömaksut ja bensat työmatkoihin, niin sellanen 250-300 €/kk maksaa paskan auton pito. Riippuu toki työmatkan pituudesta ja auton hankintahinnasta, mutta jos on taloudessa kaksi tuollaista autoa, niin ei sitä kovin halvaksi huviksi voi sanoa. Varsinkin jos sen suhteuttaa esim. johonkin asunnon vuokraan tai asumiskustannuksiin. Toki voi löytää hyvän autoyksilön, joka kestaa muutaman vuoden korjaamatta, mutta jossain vaiheessa se paskakasakin tulee eteen ja edellisessä autossa säästetyt rahat meni kaivoon.

nim. en koskaan ole omistanut kallista autoa.
 
Samaa mietin itekin. Tonnilla saa jo kyllä auton jolla kulkea työmatkat mukavasti.

Kai se on sitä että mielummin ollaan ilman kuin että ajettais autolla joka ei sovi siihen lume "statukseen" joka on lainoilla luotu ;)

Kyllä mulle 50 kilometrin työmatkalla se auton luotettavuus on aika tärkeä. :rolleyes:
Näissä "tonninpaskoissa" on yleensä se luotettavuus aika arpapeliä.
 
Kyllä mulle 50 kilometrin työmatkalla se auton luotettavuus on aika tärkeä. :rolleyes:
Näissä "tonninpaskoissa" on yleensä se luotettavuus aika arpapeliä.

Mulla on työmatkaautona tonnin japski. Puolen vuoden aikana on korjauksiin menny kolmisen sataa + uudet nastat toinen kolmesataa ja osaan myös pienet jutut tehdä varaosien hinnalla itse. Katsastukseen kannattaa tosiaan budjetoida aina muutama satanen. Ja liikennevakuutuskaan ei ole halpa, etenkään jos ei ole bonuksia. Jos autojen rassaaminen ei kiinnosta, niin ymmärrän kyllä, että tonnin auto ei ole houkutteleva vaihtoehto.
 
Nykyisin n. 56 km suuntaansa ja kuljen junalla. Asemalle kävelymatkaa kodin päässä ehkä 500-600m ja duunipaikan puolessa vajaa 200m. Junassa siis hiukan reilut 30 min. + kävelyt päälle. Sain sovittua palkalliseksi työajaksi, joten ei ota lainkaan aivoon. Edeltävästi on parin vuoden kokemus 72 km ajomatkasta kahteen eri työpaikkaan. Toisessa ei lainkaan motaria ja toisessa 25 km motaria. Kummatkin jurpi. 2004 ajelin 116 km suuntaansa ja tästä ehkä 20 km motaria. Jurpi vielä enemmän, vaan eipä tullut pienellä kunnalla ilmaisessa 8 neliön murjussa just viihdyttyä iltoja, vaan vapaaehtoisesti ajelin himaan tuonkin matkan.
 
Mulla on työmatkaautona tonnin japski. Puolen vuoden aikana on korjauksiin menny kolmisen sataa + uudet nastat toinen kolmesataa ja osaan myös pienet jutut tehdä varaosien hinnalla itse. Katsastukseen kannattaa tosiaan budjetoida aina muutama satanen. Ja liikennevakuutuskaan ei ole halpa, etenkään jos ei ole bonuksia. Jos autojen rassaaminen ei kiinnosta, niin ymmärrän kyllä, että tonnin auto ei ole houkutteleva vaihtoehto.

No, noilla budjettiautoilla olen saanut ihan tarpeeksi ajaa. Ja niiden alla on viihdytty vanhempien pihalla, omalla parkkipaikalla vesisateessa, tuulessa, tuiskussa ja pakkasessa. ;) Eli kyllä ropaaminen onnistuu, mutta heti kun oli mahdollista ostaa uudehko(vm.2006) auto, niin tartuin siihen. Eipä tarvitse niin paljon pelko persiissä ajella että mitähän seuraavaksi. :D
 
Itse koin aika turhauttavaksi n. 3km matkan, joka kuitenkin piti kulkea autolla koska yleensä aika paljon tavaraa mukana + työpaikalta saattaa tulla yllätyslähtöjä muihin paikkakuntiin. Varsinkin talvella 30min lumitöitä ja auton lämmitystä + 5 min ajoa ei ollut oikein järkevä yhtälö. Parin kuukauden päästä muutto 200-300 m päähän työpaikalta ..
 
Punavuoresta Esplanadille Helsingissä, työmatkat hoituneet kävellen viimeiset 3 vuotta. Äidilläni oli muinoin työmatka kolmisen tuntia, en käsitä miten se jaksoi.
 
Tonnilla saa just ehkä sellasen auton, joka on just leimattu ja sitä ei tartte vuoden aikana korjata. Se leimaus sitten yleensä ottaa vähintään se 300-500 € per leima ja ekan vuoden jälkeen siihen pistää yleensä korjata muutenkin jotain, tai pitää vaihtaa autoa. Kyllä tollaselle paskalle autolle voi laskea hintaa vähintään 100€/kk korjauksineen/vaihtoineen/hankintahintoineen. Siihen päälle liikennevakuutus, käyttömaksut ja bensat työmatkoihin, niin sellanen 250-300 €/kk maksaa paskan auton pito. Riippuu toki työmatkan pituudesta ja auton hankintahinnasta, mutta jos on taloudessa kaksi tuollaista autoa, niin ei sitä kovin halvaksi huviksi voi sanoa. Varsinkin jos sen suhteuttaa esim. johonkin asunnon vuokraan tai asumiskustannuksiin. Toki voi löytää hyvän autoyksilön, joka kestaa muutaman vuoden korjaamatta, mutta jossain vaiheessa se paskakasakin tulee eteen ja edellisessä autossa säästetyt rahat meni kaivoon.

nim. en koskaan ole omistanut kallista autoa.

Myönnän että näissä "halpiksissa" on riskinsä mutta tässä pari vaihtoehtoa joiden korjauksiin en usko paljon vuodessa menevän jos vaan ajelee nätisti:

http://www.nettiauto.com/honda/civic/3727749
http://www.nettiauto.com/honda/civic/3746622
http://www.nettiauto.com/volkswagen/vento/3741299
http://www.nettiauto.com/toyota/corolla/3752657

Se on taas eriasia viitsiikö tuollaisilla ritsoilla ajella mutta itse ainakin uskallan väitää että paljon enemmän menee uusien autojen huoltoihin vuodessa. Varsinkin jos joudut merkkiliikkeessä tekemään.
Tuollaisiin pirsseihin perushuollot tekisin itse mutta on ymmärrettävää että kaikilla ei ole tiloja eikä ammattitaitoa. Ite on tullut ajettua noilla vanhoilla japseilla aikoinaan yli 30tkm määriä vuodessa perushuolloilla.

Toki pääkaupunkiseudulla voi olla yksinkertaisesti helpompaa käyttää julkisia.
 
Musta on aika hullua että käyttää esim 1h per suunta julkisilla, jos omalla autolla kuluisi 1/3 ajasta... Onko kyseessä raha, eli auto olisi liian kallis pitää jne? Itse arvostan aikaa paljonkin verrattuna rahaan. Mitä hyötyä on siitä että vähän säästää jos 8h työpäivän päälle lisätään 2h matkoja?

Ei ole ajokorttia. Autokoulun aloitin joulun alla, joten keväällä pitäs saada se kortti ja auton ostan heti. Ihan sama vaikka maksaa. Oma aika on arvokkaampaa kuin raha.
 
Ei ole ajokorttia. Autokoulun aloitin joulun alla, joten keväällä pitäs saada se kortti ja auton ostan heti. Ihan sama vaikka maksaa. Oma aika on arvokkaampaa kuin raha.

Toki pääkaupunkiseudulla voi olla yksinkertaisesti helpompaa käyttää julkisia.

:hyper: Tämä vaihtoehto toimii vain, jos pääsee yhdellä julkisen välineellä perille asti. Heti kun mukaan tulee vaihtoja niin homma alkaa kusee.

Se on todettu aikaa sitten, että pk-seudulla on liikaa ihmisiä. Ei riitä joukkoliikenteen kapasiteetti enää kuljettamaan niitä ihmismassoja kohtuullisessa ajassa yhtään mihinkään. Se, mihin ennen meni julkisilla 30min, menee nykyään 45min. Melkeenpä ainoa kannattava reissu julkisilla on mennä Hgin keskustaan, koska siellä ei ole parkkipaikkoja ja nekin, mitä on, maksaa aika paljon. Sitten taas voi miettiä, että jos tulee Hgin ulkopuolelta niin seutulippu maksaa 4e suuntaansa.

Viimeisen kahden vuoden aikana, kun olen joukkoliikenteellä kulkenut niin bussit on lähestulkoon aina aikataulusta jäljessä. Junissa on todella usein joku vika ja ovat myöhässä. Ratikoita ja metroa en juurikaan käytä.

Töihinkin kun menee niin pitää ottaa aina se aiempi bussi, koska ei voi yhtään luottaa siihen, että olisi perillä ajallaan, kun ottaa sen bussin, millä pitäisi junaan ehtiä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom