Terve Makvi. Piti oikein rekisteröityä tänne kun tunnistin itseni noista jutuista.
Lyhyesti:
Olin valehtelematta viisi vuotta jatkuvassa flunssassa. Pieni lämpö päällä, ei kunnon kuume, mutta sellainen että veto on poissa. Pienikin liikunta pisti hikoilemaan helvetisti. Kurkku jatkuvasti vähän kipeä. Nivelkipuja. Ravasin kaikki lääkärit ja testit läpi. Nielurisat leikattiin...kahdesti (älä edes kysy). Joku nenäonteloiden korjaus/laajennus -leikkaus tehtiin. Kaikki mahdolliset lisäravinteet kokeilussa. Kämppää vaihdoin home-epäilyn takia. Tuollainen loppumaton selittämätön sairastelu ajaa kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin toimenpiteisiin, kuten varmasti tiedät. Mikään ei kuitenkaan auttanut. Lääkäreiden mielestä olin ihan perusterve. Mitä nyt tulehdusarvot pikkasen koholla.
Ulkomailla asuessani kävin taas koittamassa onneani lääkärissä. Siellä sitten yksi lekuri kertoi, miten lehmänmaidon proteiini aiheuttaa monille tulehdusta. Kyse on ilmeisesti siitä, että lehmän maito nyt ei vaan kuulu aikuisen ihmisen ruokavalioon. Se on vasikan ravintoa. Emmehän me juo rintamaitoakaan, miksi sitten kokonaan toisen lajin maitoa...? Oireet ilmenevät vähitellen, ei samantien maitotuotteiden nauttimisen jälkeen eikä niihin välttämättä liity mitään suolisto-oireita. Siksi sitä on vaikea diagnosoida. Toisaalta, joillekin "mutanteille" maito ei aiheuta mitään ongelmia.
Suositteli olemaan kuukauden ilman maitotuotteita ja katsomaan mitä tapahtuu. No helvetti, se oli sitten siinä. Lämpöily loppui. Tällä tiellä ollaan nyt oltu kolme vuotta. Satunnaisia flunssia on ollut, mutta ne menevät viikossa ohi. Niiden alkuun on aina myös liittynyt sortuminen maitotuotteisiin. Olen myös vähentänyt viljat ja einekset minimiin, millä uskon olevan myös vaikutusta.
Jälkikäteen kun asiaa mietin, niin noin vuosi ennen koko sairastelun alkua olin aloittanut salitreenauksen ja siihen liittyvän ruokavalion. Eli massiivinen määrä maitoa, rahkaa, heraproteiinia... Joka päivä, koko ajan. Uskon, että tämä tykitys sitten lopulta laukaisi minulla yliherkkyyden maidon proteiiniin.
Suosittelen siis kokeilemaan kuukauden taukoa kaikesta, joka sisältää maitoa missään muodossa. Vaatii joitakin uhrauksia tietysti, kun me täällä pohjolassa tungetaan sitä joka paikkaan.