Pitkä lämpöily. Nyt olisi neuvot tarpeen! Selvittämiseen johtavasti vinkistä palkki!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Makvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Keuhkokuvat on otettu joulun tienoilla, jotta siitä on jo aikaa..
Niitäkin voisin siis pyytää ottamaan uudestaan, kun pääsen lääkärille.

Eniten tämä alkaa ottamaan mielenterveydelle, kun ei saa tehdä mitään..
Jos käyt kaupassa, niin kotona suoraan suihkuun kun paita on aivan märkä..
prkl...

En nyt ole täysin varma sopiiko 100% oireisiin, mutta onko tutkittu ettei ole borrelioosi tai TBE jos olisi punkki purrut? Toivottavasti syy ja parannuskeino löytyy, tsemppiä!

Terve Makvi. Piti oikein rekisteröityä tänne kun tunnistin itseni noista jutuista.

Lyhyesti:
Olin valehtelematta viisi vuotta jatkuvassa flunssassa. Pieni lämpö päällä, ei kunnon kuume, mutta sellainen että veto on poissa. Pienikin liikunta pisti hikoilemaan helvetisti. Kurkku jatkuvasti vähän kipeä. Nivelkipuja. Ravasin kaikki lääkärit ja testit läpi. Nielurisat leikattiin...kahdesti (älä edes kysy). Joku nenäonteloiden korjaus/laajennus -leikkaus tehtiin. Kaikki mahdolliset lisäravinteet kokeilussa. Kämppää vaihdoin home-epäilyn takia. Tuollainen loppumaton selittämätön sairastelu ajaa kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin toimenpiteisiin, kuten varmasti tiedät. Mikään ei kuitenkaan auttanut. Lääkäreiden mielestä olin ihan perusterve. Mitä nyt tulehdusarvot pikkasen koholla.

Ulkomailla asuessani kävin taas koittamassa onneani lääkärissä. Siellä sitten yksi lekuri kertoi, miten lehmänmaidon proteiini aiheuttaa monille tulehdusta. Kyse on ilmeisesti siitä, että lehmän maito nyt ei vaan kuulu aikuisen ihmisen ruokavalioon. Se on vasikan ravintoa. Emmehän me juo rintamaitoakaan, miksi sitten kokonaan toisen lajin maitoa...? Oireet ilmenevät vähitellen, ei samantien maitotuotteiden nauttimisen jälkeen eikä niihin välttämättä liity mitään suolisto-oireita. Siksi sitä on vaikea diagnosoida. Toisaalta, joillekin "mutanteille" maito ei aiheuta mitään ongelmia.

Suositteli olemaan kuukauden ilman maitotuotteita ja katsomaan mitä tapahtuu. No helvetti, se oli sitten siinä. Lämpöily loppui. Tällä tiellä ollaan nyt oltu kolme vuotta. Satunnaisia flunssia on ollut, mutta ne menevät viikossa ohi. Niiden alkuun on aina myös liittynyt sortuminen maitotuotteisiin. Olen myös vähentänyt viljat ja einekset minimiin, millä uskon olevan myös vaikutusta.

Jälkikäteen kun asiaa mietin, niin noin vuosi ennen koko sairastelun alkua olin aloittanut salitreenauksen ja siihen liittyvän ruokavalion. Eli massiivinen määrä maitoa, rahkaa, heraproteiinia... Joka päivä, koko ajan. Uskon, että tämä tykitys sitten lopulta laukaisi minulla yliherkkyyden maidon proteiiniin.

Suosittelen siis kokeilemaan kuukauden taukoa kaikesta, joka sisältää maitoa missään muodossa. Vaatii joitakin uhrauksia tietysti, kun me täällä pohjolassa tungetaan sitä joka paikkaan.

Tälläinen tauti on kaverilla, ja oireita kun sun kohdalta lueskelin niin tuli heti mieleen et vaadit HETI lääkäriä pois sulkemaan tämän:

http://www.heli.fi/hengityssairaudet/harvinaiset-hengityssairaudet/sarkoidoosi/

Yleisoireina esiintyy väsymystä, ruokahaluttomuutta, kuumeilua, painon laskua, yöllistä hikoilua sekä niveloireita. Lisäksi oireina voivat olla rasituksessa ilmaantuva hengenahdistus, rintalastan takainen kipu ja kuiva yskä.

Tosi paskamainen sairaus, voi levitä elimiin jolloin lähtee henki.. silmiin jolloin menee näkö.. tai sit se pysyy ihan vaan nivelissä kuten kaverilla, jolloin kipulääkkeet ja kortisoni tulevat hyvinkin tutuiksi.

Siellä sitten yksi lekuri kertoi, miten lehmänmaidon proteiini aiheuttaa monille tulehdusta. Kyse on ilmeisesti siitä, että lehmän maito nyt ei vaan kuulu aikuisen ihmisen ruokavalioon. Se on vasikan ravintoa. Emmehän me juo rintamaitoakaan, miksi sitten kokonaan toisen lajin maitoa...?

Maito on ylipäänsä ainoa ravinto, joka on mitenkään tarkoitettu syötäväksi. Ei se lehmän liha ole ihmisen syötäväksi tarkoitettu, vaan liikuttamaan lehmää. Eivät kasvit ole ihmisen syötäväksi tarkoitettu, vaan ihan omia geenejään levittämään. Tuo on niin älytöntä, että saa olla herkkäuskoinen, että toistelee ilman mitään kritiikkkiä. Tietenkään kaikki ravinto ei sovi kaikille ja ravinto tarkoittaakin vain sitä, mikä soveltuu syötäväksi. Jos jokin aine ei sovellu ravinnoksi, niin se ei sovellu riippumatta siitä, että onko tarkoitettu vai ei. Kemialliset reaktiot eivät välitä tarkoituksista. Kaikille maito ei sovi, muttei se liity mitenkään siihen, että onko tarkoitettu ihmiselle vai ei.

Maito on ylipäänsä ainoa ravinto, joka on mitenkään tarkoitettu syötäväksi.

Viestini pointti ei ollut alkaa saivartelemaan sanasta tarkoitettu, enkä myöskään ole herkkäuskoinen, koska olen asian kanssa tapellut vuosia kuten kerroin.

Mutta jos nyt mietitään mikä mihinkin on tarkoitettu, niin siinä se ongelma onkin. Lehmän maito on "tarkoitettu" vasikan ravinnoksi, rintamaito on "tarkoitettu" ihmislapsen ravinnoksi. Niiden koostumus on täysin erilainen, eikä toista voi korvata toisella. Mielestäni ei ole mitenkään tuulesta temmattua, että lehmän maidon suuri kulutus ihmisellä voi aiheuttaa ongelmia. Iso osa maailman väestöstä ei käytä maitoa päivittäisenä elintarvikkeena.

..toisaalta, joillekin "mutanteille" maito ei aiheuta mitään ongelmia.

Kiitti vitusti..tänä vuonna mätetty jo yli 100kg maitorahkaa ja siihen päälle vielä juustot ja herat eikä mitään ongelmia.
Sitä ite helvettiä eli maitoo kylläkin tulee juotua tosi vähän.

Vehnä saa minut voimaan todella:eek:

Jos ei ole ongelmia niin ei siinä sitten mitään. Mutta jos on tollasta epämääräistä lämpöilyä niin tämä on yksi juttu jota kannattaa kokeilla, ei siinä mitään häviäkään. Itse käytin intti-ikäiseksi asti maitotuotteita runsaasti ja ilman mitään ongelmia. Sit alkoi tämä vuosien sairasteluhelvetti, jolle kukaan ei löytänyt syytä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos ei ole ongelmia niin ei siinä sitten mitään. Mutta jos on tollasta epämääräistä lämpöilyä niin tämä on yksi juttu jota kannattaa kokeilla, ei siinä mitään häviäkään. Itse käytin intti-ikäiseksi asti maitotuotteita runsaasti ja ilman mitään ongelmia. Sit alkoi tämä vuosien sairasteluhelvetti, jolle kukaan ei löytänyt syytä.

Ja se on hyvä ja aiheellinen huomio. Tunnen itsekin muutamia joille maito on alkanut tuottamaan ongelmia vasta aikuisiällä (jopa vasta keski-iässä), ja syytä oireiluun on kanssa jouduttu etsimään aivan suotta pitkäänkin.

Ja itseasiassa itsellänikin olen havainnut ~vuoden aikana pieniä viitteitä siitä, että maitoa ei ehkä kannattaisi niin paljoa juoda kuin sitä tulee juotua. Pari lasia menee vielä ihan ok. Mutta kun juokin kolme tai tai neljä lasia, niin alkaa mahassa vähän vääntämään ja ilmavaivaa pukkaamaan.

Hei!

Kiitokset jälleen kaikille vinkeistä!
Minulla itse asiassa maidon käyttö vähentyi noin vuosi ennen sairastumista.
Ennen mätin maitoa ja maitotuotteita ihan hulluna, mutta dieetillä pyrin juomaan lähinnä vettä ettei tule "turhia" kaloreja.
Tätä siis meni noin purkki kaksi päivässä.
Kuinka on juustojen laita? Ovatko niiden kypsytyksen jälkeen vielä sama homma jotta ei voi syödä ja kuinka on laktoosittomat tuotteet? Esim maitojuoma nimikkeellä olevat?

Käväisin kunnallisella lekurilla ja hän rupesi kyseenalaistamaan mielenterveyttäni..
Minulla ovat tällä hetkellä kaikki arvot ok, paitsi maksa-arvo joka on hieman koholla..

" Ala elämään normaalia elämää ja lopeta kuumeen mittailu. On normaalia kun flunssan jälkeen lämpö voi heiteillä pari viikkoa.
Lähde lenkille ja tee kaikkia muuta normaalia nuoren miehen asioita"

Yritin sanoa jotta kun eivät keuhkot vain toimi ja jos käveleskelen vähänkin selkä on märkä ja "piiputtaa".
Yritin sanoa jotta puolivuotta ei ole ihan sama kuin 2vk.. Ei mitään.... Pitäis kuulemma hierojalle mennä, koska olen kireä.
Pyysin keuhkokuvia, mutta ei kuulemma tule kuuloonkaan...

Toisin sanoen mars mars jälleen yksityiselle...

Jep jep hyvä suomen lääkärit! Yksityiselle ja keuhkokuvat ottaa.. jos maksa-arvot koholla niin tulehdushan siellä on.. hepatiitit katsottu? Pusu tauti? Lääkkeetkin tietenkin saattaa nostaa kun syöttävät turhaan sinulle niitä.. mainitse noista myös sille lekurille ja käske vielä tarkistaa se nielu kunnolla.. risat ynm.

Aika perseestä tommone mut tsemiä!

Kävi just kylässä toi aiemmin mainitsemani kaveri jolla on tuo sarkoidoosi..tiedustelin lisää häneltä tuosta sairaudesta.. sanoi vain et jos yks lääkäri ei olisi tutkinut sen nivelkipujen syytä perusteellisesti ja havainnut tätä tautia.. niin ilman hoitoja olis ollut ihan ilmeinen riski et leviäisi keuhkoihin tai silmiin.. JOS sulla sattuisi olemaan keuhkoissa sarkoidoosi niin kuvailemasi oireet sopivat täysin yksiin.. ja JOS oireet johtuisivat tästä sairaudesta niin sulla on jo kiire saada siihen hoitoa. Ihan totta hei.. aina ei olla tarpeeksi nopeita todentamaan niitä oikeasti vaarallisia tauteja.. ja just noi arvauskeskuksen liukuhihna lääkärit on vastuussa sadoista turhista kuolemista vuosittain kun tarjoavat vaan buranaa heti kätellessä.

Kuinka on juustojen laita? Ovatko niiden kypsytyksen jälkeen vielä sama homma jotta ei voi syödä ja kuinka on laktoosittomat tuotteet? Esim maitojuoma nimikkeellä olevat?

Suosittelen olemaan sen kuukauden kokonaan ilman mitään maitotuotteita. Ongelma itselläni on se maidon proteiini, jota kroppani näemmä ei kunnon ravinnoksi tunnista vaan hylkii sitä ja tulehtuu. Tähän ei laktoosittomuus auta, koska se tarkoittaa vain että maitosokeri puuttuu. Jos oireet paranevat tällä kokeilulla, niin sitten voi ottaa esimerkiksi vain juustot käyttöön ja katsoa mitä tapahtuu.

Onko ruokavalion perusjutut kunnossa, eli ei valkoista sokeria ja einessonta minimissä?

Kyseisen tk-lääkärin puolustukseksi on todettava, että vastaavat neuvot tehosivat ainakin silloin, kun itse olin lämpöillyt ja kuumeillut monta kuukautta ilman järkevää syytä eikä mitään näkynyt missään koetuloksissa. Pikkuhiljaa vain itsepäisesti normaalielämään paluu ja liikkeelle lähtö auttoivat hyvin nopeaan.

Jos maksa-arvot ovat lievästi koholla, se ei välttämättä tarkoita mitään. Mistä maksa-arvoista muuten oli kyse: ALAT, ASAT vai AFOS?

Olen tässä koittanut samalla hieman opiskella ja olen yrittänyt muutaman kerran palata normaalielämään kiinni.
Tämän vaikutuksena on oikeastaan joka kerta oltu pari viikkoa täysin paskana :S
Kuitenkin tätä koitan taas hiljaisella rytmillä.

Kuitenkin matkaan yksityiselle lekurille, koska alkaa tuo polvikin reistaamaan niin prkl paljon..
Tuosta polven alapuolelta ja joskus ihan yläpuolelta kipeä ja klonksuu erikoisesti..
Voi olla vain liikkumattomuuttakin =)

Alat arvo oli koholla, mutta ei paljoa.

Aika korkealentoista juttua välillä tässä ketjussa... Näkemättä ja henk. koht. tutkimatta on täyttä arvailua nämä jutut. Tuntemukset ja löydökset on kaksi eri asiaa. Käske tekemään sitä ja käske tekemään tätä.. Pyydä se testi, otata tuo... Näillä todennäköisesti saa vain ärtymystä aikaan.

Jokatapauksessa, tällaiset tapaukset pitää tutkia huolella, katsoa riittävä määrä kuvantamisia ja laboratoriokokeita. Mikäli sitten tarpeeksi laajoissa selvittelyissä ei poikkeavaa todeta, voidaan sitten miettiä, onko kyseessä jokin ei lääkkeillä hoidettava "tauti" (esim tuo pitkittynyt väsymysoireyhtymä mikä taisikin jo nousta esille).

Tässä jotain ajatuksia sivusta seuranneelta :)

blaa blaa

öh arvailuja tietenkin ovat mutta jos lääkärit eivät vikaa löydä ja toinen kyselee ideoita täällä niin.. Sun viestis oli täysin turha,oisit mielummin edes heittäny jotai arvailuja tai jättäny turhat filosoinnit täältä. ;) mulla oli 1,5v kuumeilua ja johtui nielusta eivätkä arvauskeskuksessa ku vittuilleet aina eikä löytynyt vikaa niistä riittävistä määristä kuvia ja verikokeita! Eli ihan kokemuksellisia asioita heitän..

Kiitokset Flash myös sinulle ajatuksistasi!

Olen täysin samaa mieltä, että on täysin mahdotonta kuvantaa minua henkilökohtaisesti tutkimatta mikä minulla on!
Henkilökohtaisesti en ota tätä kaikkea kuin raamatun sanaa, mutta vinkkejä yritän hakea.
Lekurini sanoi itsekin jo jossain vaiheessa etsineen vinkkejä googlen avulla ^^

On tässä mietitty olenko jollain tavalla päästäni vialla, mutta mielestäni siihen kategoriaan vielä en mene.
En tietenkään tätäkään poissulje jos asia nyt loppujen lopuksi niin on :D
Saisimpa ainakin jotkut hyvät pilsut..

Tosiaan hometta olen itse epäillyt kaikkein eniten, koska kämpässä oli kosteusvaurio.
Ulkoseinässä oli ollut halkeama mistä oli vuotanut makuuhuoneen seinään.. Seinä alkoi kellastua jne.
Kuitenkin siellä ei kuulemma ollut hometta tai muutakaan poikkeavia itiöitä..

Testien perusteella oli puhdas, mutta itse kun tutkin tuloksia niin siellä oli ainakin Wallemia hometta jonkin verran.
Tämä ilmeisesti ei ole kovin yleinen ja ei tosiaankaan pitäisi normaalisti olla missään määrin..
Vertailuseinästä mistä otettiin testi ei ollut kyseistä hometta ollenkaan, mutta kuulemma ei tästä voisi tulla. Hmmm....
Minulla oli tosiaan ne homeenvasta-aineet koholla ja eukollakin hieman, mutta hänellä helposti viitearvojen sisällä..

Back
Ylös Bottom