Pitkä avunpyyntö ja kilpirauhasesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sinji
  • Aloitettu Aloitettu
Hei kaikki upeat punttimimmit! :worship:
Oon tässä ollut jo toista kuukautta taka-alalla lukien pakkotoistoa ja nyt vihdoin rekkauduin sisälle, ihan vipiksi asti.
Oon jo jonkin aikaa kerännyt rohkeutta kirjoittaa tänne. Tästä tulee pitkä kirje ja pyydän jo etukäteen anteeksi. Älkää lukeko ihmeessä jos ei kiinnosta mut toivoisin teiltä kärsivällisyyttä. Mulla ei oo oikein ketään keneltä kysyä näitä juttuja jotka on askarruttanut mieltänyt ja pyydän jo ennestään anteeksi jos kysyn ihan tyhmiä ja itsestäänselviä asioita. Mut haluisin ihan älyttömästi saada apua tähän mun tilanteeseen.

Pakkotoisto ei oo ainut paikka josta oon lukenut erinäisiä terveyteen liittyviä faktoja, oon kolunut ihan älyttömästi erinäisiä foorumeita ja saitteja, englanniksi ja suomeksi läpi. Nyt kuitenkin tuntuu et oon lukenut niin paljon et on fiilis et oon hävittänyt sen punaisen langan ihan kokonaan. Koska mulla ei oo ollut ketään kenen kanssa oikein _keskustella_ näistä asioita niin tuntuu vähän et oma perspektiivi omaan kehoon on ollut vähän hukassa. Kerron tässä ”lyhyesti” mun taipaleesta. Joka alko 2003.

Ennen 2003 vuoden loppua mun elämä oli suht normaalii. En elänyt kauheen terveellisesti, mut olin tyytyväinen kehooni ja mulla oli elämässä pitkä ”onnellinen suvanto” vaihe menossa (lue: monta vuotta sellaista). En oo ikinä ollut laiha, mut en kauheen läskikään. Oli suht tasapainoine olo kaikesta ja olin huomannut et olin tottunut mun kehoon sellaisen pyöreenä kun se oli. Tiesin kuitenkin et viruin ”sietokykyni” ylärajoissa, sillä huomasin aina että jos lihoin 5kiloa liikaa siitä mihin olin tottunut, automaattisesti aina vähensin syömisiäni ja katselin vähän tarkemmin että pääsin takaisin siihen mukavaan pyöreen turvalliseen muotoon missä olin ollut jo pitkään. En oo ikinä ennen ollut kauheen neuro laihduttamisen ja muun moisen suhteen. On ollut niin paljon muutakin tekemistä elämässä;)

2003 vuoden lopussa mulla todettiin kilpirauhasen ylitoiminta. Tää oli kirjaimmellisesti sitä et 2003 kesän vietin lontoossa puolvuotta ja viimeisen kuukauden siellä oloa viruin himassa kuumeessa mulla oli 3 viikkoa järjestön ripuli ja pyörtyilin vähän väliä. Englannissa ne ei oikein suotunut hoitamaan mua kauheesti, tuputti mulle vaan jotain yber antibiootteja joiden piti ”tappaa kaikki bakteeri” ja sit olisin terve. Saavuin takaisin kotisuomeen ja mut passitettiin teholle heti lentokentältä. Diagnoosi oli oli monta kuukautta jatkunut kilpirauhashormoonin ylitoiminta josta sitten aiheutui toi ripuli ja kuumeilu. Nyt kun jälkeenpäin muistelen niin kyl se kesä menikin aika usvassa. Sydän hakkas kuin pienel eläimel, hikoilin kuin seula, kunto ei kestänyt mitään ja rinnus tuli täyteen ihan ihme näppyilöitä. Ruokahalu oli ihan järjetön ja silti laihduin.

2004 vuoden alussa sitten paino lähti heittelee ihan järjettömästi. Suurimmaksi osaksi just siksi että sitä oikeeta lääkitysannostusta koitettiin löytää ja multa tapettiin se kilpirauhanen lopulta kokonaa radioaktiivisen jodin kaa. Sen jälkeen oon syönyt (ja tulen loppuelämäni syömään) sitä kilpirauhashormoonia ihan lääkemuodossa.
Tää oli myös sitä aikaa kun mä ensimmäisen kerran rupesin oikeesti havahtuu mun kehoon. Mitä se on, mitä se tarvii, miksi se oireilee niin ja näin. Heräsin siihen et mun elämäntavat ei ollut kauheen hyvät ja musta löytyis potentiaalia vaikka mihin jos vaan tsemppaisin ja ottaisin selvää.
Ihan ensimmäiseksi tietenkin (ennenkuin tiesin paremmin) liityin PainonVartijoihin. Sain niiden kitukuuripisteiden kanssa laskettua painoani siihen tasolle jossa se oli aina ollut. Sain poistettua sen ylimääräisen joka oli tullut sinä aikana kun sitä oikeeta annostusta etsittiin. Kevät 2004 meni siis painonvartijoidessa mutta:
Kesä 2004 meni kuitenkin helvetin väsyneenä. En tehnyt mitään. Ja lopetin Paikkarit. Elämässä tapahtu henk koht puolella niin paljon yhtäkkiä et menin vanhempien luokse levolle. Olin koko kesän vaan maalla ja makasin sohvalla tehden yhtään mitään, syöden yhtään mitään. Ei ollut energiaa MIHINKÄÄN, eikä ihmekkään, kun tosiaan en syönyt paljon paskaakaan. Tuntuu et keho oli pahalla säästöliekillä silloin.
Sain onneksi sentäs jotain pientä aikaiseksi joka myöhemmin osottautui parhaaksi asiaksi tähän mennessä. Rupesin nimittäin näihin aikoihin lukee ihan älyttömästi terveysfoorumeita joista sitten eksyin tietenkin ensimmäiseksi Kutrin sivuille, sieltä pakkotoistoon, Mistress Kristan sivuille, t-nationiin, kehonettiin ja vaikka minne! Rupesin pikkuhiljaan havahtumaan johonkin ihan toiseen mailmaan joka kiinnosti mua ihan älyttömästi. Viimeisen sysäyksen sain kun kolusin koko kutrin sivuston ja foorumit läpi ja päätin että 2004 LOPPUvuoden koitan parannella omia ruokatottumuksia ihan itsekseni vain tunnustelemalla ja aloittamalla liikkumaan vähän enemmän ja sitten 1.1.2005 aloittaisin ”kutrailemaan” kunnolla. Tekisin kokonaisen elämänremontin ja en välittäis vaik siihen meni monta vuotta mut et silloin aloittaisin sen.
2005 alko. Ja mulla alko kaikki toooosi hyvin. Käytin kutrin luomia exceltaulukoita, lisäilin ja parantelin niiden toimivuuttavähän lisää, otin mittoja enemmän mittanauhalla ja peilillä kuin vaalla, rupesin liikkumaan enemmän, tein helvetin tarkkoja laskelmia mun ruoista niiden kaloreista jne. Söin about 1700kcal päiväannosta ja pidin excel taulukoiden avulla tarkasti huolta siitä et saisin mun kaikki portskut,hiilarit, kuidut ja hyvät rasvat kondikseen. Kohotin mun liikuntaa ihan älyttömästi, pikkuhiljaa. Ja olo oli ihan uudestsyntynyt.
4 kuukautta jälkeenpäin (Huhtikuu 2005) en ollut laihtunut grammaakaan, päinvastoin oli tullut 3 kiloo lisää painoo ja ei ollut lähtenyt senttejä ollenkaan. Oikeestaan musta tuntu et mun sentit heitteli sinne tänne ja sen 4 kuukauden jälkeen tulin siihen tulokseen et vaikka ne välillä oli pienemmän ja välillä isommat kyse oli vaan mun epätasaisista mitoista ja että loppujenlopuksi ne oli pysynyt samana. Vaatteet kiristi huomattavasti enemmän kuin ennen.

Samoin huhti-toukokuun aikoihin rupesin tulee vähän neuroottiseksi. En tajunnut ollenkaan mistä oli kyse. :wall: Olin tehnyt kaiken niin tarkkaan ja olin muuttanut mun elämäntapoja niin kuusta aurinkoon et en tajunnut enää mitään. Vitutti lukee foorumeista muijista jotka 3viikon ”laihduttamisen” jälkeen tulee valittamaan et ei oo putonut kuin yksi kilo painoo ja nyt syön täällä morkkispitsaa plaa plaa. Teki mieli itse huuta et vittu koita itse tehdä kaikki oikein 4kk ja saada 3kiloo lisää ja sit sano et vituttaako:D
Aloin olee aikamoisessa jatkuvassa vitutuksessa ja tajusin et en mä oikeesti tällaista haluu elämältäni. Tajusin kans et mun ”laihduttaminen” oli ihan kokonaan lähtenyt raitelta. Mun ihan alkuperäinen motivaati ooli halu tulla terveeksi ja se oli muuttunut pikkuhiljaa siihen että tarkkailin jatkuvasti mun mittoja ja peiliä ja vaakaa ja BLAAH. Menin jopa niin pitkälle että nostin itse omaa kilpirauhaslääkitystä omatoimisesti ylöspäin. Söin lääkärinmääräyksestä yhden tabun joka päivä jonka nostin 1 ¼ tabuun joka päivä. Itseasiassa se auttoi sillä tavalla et mun järjettömän kuiva iho parani huomattavasti a olin vaan pirteempi entisestään. Kun normaali kuukautiskierto on ihmisillä 28 päivää mun oli (j on edelleen) about 45päivää. Mun päässä sen piti kertoo jotain siitä et mun metaboliikka oli lomalla ja en siksi voinut vaan yksinkertaisesti laihtua. Mut sit tein virheen ja nostin sitä vielä enemmän muina päivinä 1 ¼ ja joka kolmas päivä 1 ½ tabua. Sit alko paniikkikohtaukset kun pumppu rupes lyömään ihan liikaa. Okei, menkkojen kierto laski noin 10 päivällä mut olo oli kuin traktorin alle jääneellä.
Päätin pitää kesäloman. Ja laskin lääkitykseni takaisin normaaliin.
Viime kesän siis vaan otin lunkisti. Söin suht terveellisesti mut en välittänyt jos välillä söin vähän liikaa jäätelöö jne. Liikuin ihan kohtalaisesti mut lellin itseäni huomattavasti enemmän. En vaan jaksanut ajatella mitään noita juttuja vähän aikaan. Sydänkin lakkas hakkaamasta a paniikkikohtaukset loppu kun rupesin saamaan vähän järkee päähän takas ja fyysiset oireet katos.
Kun kesä meni ohi, päätin et yritän uudelleen mut nyt käyn tsekkaa lääkärillä mitä sillä on sanottavaa näistä jutuista.
Sain ajan terveysoppiin/ruokatms spesialisoituneelle terveydenhoitajalle. Juttelin sen kanssa 1 tunnin ja kerroin KAIKKI mun ajatuksen ja teoriat ja näytin mun pilkuntarkat merkinnät ja kalorijutut ja KAIKKI. Lopuksi se vaan sano et sillä ei oo hajuukaan miksi en oo laihtunut. Et hänen mielestä tuntui kuin et mun keho ei kuunnellut mua ollenkaan. Et 1700kcal/päiväs plus hyvät suhteet ruassa ja lisätty liikunta olis pitänyt toimii. Se sano vaan et sen on pakko johtuu kilpirauhasesta ja et voithan sä koittaa 1500ckal päiväs vielä.
Olin sekä helpottunut et vittuuntunut kun lähdin sieltä lääkärist. Helpottunut siksi et joku kerrankin oli edes kattonut mun tuloksii ja koittanut auttaa ja että joku oli varmistanut mun epäilykset siitä että se johtuis mun kilpirauhasesta. Ja vittuuntunut siksi että ei mulle annettu oikein mitään neuvoja siitä mitä mä voisin tehdä asialle. :itku: Mä olisin halunnut jotain konkreettisia neuvoja siitä et mitä mä voin kokeilla ja testata. Mä oon niin tunnontarkka ja motivoitunut näissä asioissa et olin valmis vaika hyppii päälläni eirassa, apina kainalossa jos se olis auttanut asiaa. Olisin halunnut vain et joku vähän tarkkailee ja keskustelee mun kaa niistä asioita. Huoh.
Noh, koitin 1500ckal kuukauden ja sit loptin kun tuloksia ei tullut ollenkaan.
Nyt mitä mä oon tehnyt viimeiset pultoistakuukautta on ollut vain et syön mutu tuntumalta siinä 1500-1800ckal paikkeilla ja keskityn enemmän liikkumiseen ja siihen et voin hyvin.
Olo on ollut tosi hyvä. Mulla on ollut pää paljon paremmassa kunnossa kuin silloin huuhtikuunlopulla. Oon pikkuhiljaa tullut sujut sen kansa että vaikka mä en ikinä tulis laihtuu niin mä en ikinä aio lopettaa tätä urheilua ja palata entiseen. Mulla on niin älyttömän energinen ja ihana olo nyt. Ja se on kanssa motivoinut että vaikka vaatteet kiristää edelleen ihan liikaa niin mä oon ruvennut kirjaimellisesti TUNTEMAAN uusia lihaksia sen vanhan läskin alla. :rock: Oon ajatellut jotenkin maalaisjärjellä et seuraava pläni on se, että syön terveellisesti suht korkeilla kaloreilla ja jatkan punttaamista ja liikuntaa, et jossain välissä sen mun metaboliikan on pakko herätä. Ja et jos saan kerättyä tarpeeksi lihahsta niin sekin tulee edesauttamaan asiaa huomattavasti.
Paljon editystä on tapahtunut. Alussa kun rupesin lenkkeilee jaksoin just ja just kävellä about 20min ja sit halusin kotiin ja olin ihan paskana. Nyt pystyn ihn yvin vetää 1h30min sauvakälylekkejä ja olla energinen sen jälkeenkin. Kun alussa rupesin kyykkää vapaalla jaksoin just ja just kyykkää oman painoni 3x12 ylös lattiasta ja nyt menee melkein 30kg hyvin. Ja kun ennen tein jalanheittovatsoja niin tein niitä just ja just 5tsibaletta jalat koukussa ja teki mieli kuolla kun nyt menee ihan reilua 25-30 satseja monta kertaa peräkkäin. Samoin mun hauis näkyy jo ja heh pomppaa esille kun koukistaa. Kävelen paljon ryhdikkäämmin nykyään kuin ennen ja kauppareissut menee kuin balettia tanssis;)

Kääk, tuli ihan kauheen pitkä tarina, toivottavasti kukaan ei suutu tai menetä hermojaan. :piis: Haluisin vaan kysyy et minkälainen fiilis teillä on tästä koko rulijanssista? Onko kenelläkään muulla ollut kokemuksia kilpirauhasen kanssa taistelemisesta? Olisiko teistä kukaan halukas käymään läpi tai katsomaan mun ruoka/treenipäiväkirjoja tän vuoden alusta ja antaa vähän imputtia mulle asioista? Niissä on sen verran jotain suht henk koht tekstejä fiiliksistä jne etten haluu ihan julkiseksi niitä laittaa. Mut voisin mailata esim. Miltä tää mun nykyinen linja kuulostaa? Ihan oklta? Vai mitä muuttaisit? Vinkkejä miten jatkaisin eteenpäin ja ehkä vähän tsempata? Mun strategiset mitat on 172,5 ja 88kg tai voi olla jo 90kg puolella. En oo käynyt vaalla huhtikuun jälkeen.. Mun harras toive olis joskus painaa edes se 75>kg. Se tuntuis varmaan ihan hyvältä. En oo ikinä ihaillut tosi tikkulaihoja naisia vaan sellaisia terveen lihaksikkaita. Haluun ehdottomasti kasvattaa lihasta kanssa ja oon täältä saanut paljon vinkkejä moisesta. Tällä hetkellä käyn läpi Mistress kristan aloittelijoittelle ehdottamaa kaksijakoista treenii. Teen kaiken kotona koska ei oo varaa käydä punttisalilla. Ja oonkin duunaillut aika luovia ratkaisuja sen suhteen et saan treenattuu kotona;) Nykyiset treenit menee
Ma aamulenkki + illalla punttia Yläkroppa
Ti Astanga Jooga
Ke Uimahallissa tai reipas sauvakävelyillalla mut aerobista jotain 1h 1,5h
To Astanga Jooga
Pe Lepo (ja yleinen ”karkki”/”rokuli” päivä)
La Lepo (ja illalla ehkä pieni happihyppely)
Su aamulenkki + illala punttia alakroppa
Mulla kestää palautuminen ihan älyttömän kauan jostain syystä. Olisko siitä et syön liian vähän? Nyt oon duunannut myös niin et juon tollaisia Twinlabin French Vanillan makuisia ateriankorvikkeita (pusseja) aina puntin jälkeen kun sieltä terveyskaupasta se myyjä sano et ne menis myös palautusjuomasta.

Siinäpä siis mun vuodatus.
Poistun ujosti nyt takavasemmalle... :nolo:

Hei, mä luin tämän jutun, mutta en osaa auttaa mitenkään. Ainoa, mitä mulle tuli mieleen, oli, että jatkat nyt vaan punttaamista ja terveellisesti syömistä. Vaikka sä et laihtuisi, se tekee taatusti hyvää sun elimistölle. Sanoithan itsekin, että ulkoisista tuloksista huolimatta olet tuntenut itsesi pirteämmäksi jne.

Saattaa myös olla, (? tästä en mitään tiedä?) että sun elimistösi jossain vaiheessa tottuu lääkitykseen ja alkaa sitä kautta sitten reagoida sun liikunnalla ja syömisellä tekemääsi työhön. Kilpirauhaspotilaita varmaan löytyy netistä enemmänkin ja noiden lääkkeiden vaikutuksista tietoa, jota voit ehkä metsästää ja mistä voi olla hyötyä.

Mutta hirveesti voimia. :)

Heippa sinjam, ja onnittelut rohkeudesta että uskalsit kirjoittaa noinkin pitkästi ja avoimesti tuosta "taistelustasi". Tosi hienoa, että oot löytänyt terveen ja voimakkaan olon joka tulee kun syö hyvin ja liikkuu sopivasti.

Voi hyvinkin olla, että aineenvaihduntasi on aika pahasti lukossa. Tuo terveydenhoitajan neuvo tiputtaa kaloreita tosin on mielestäni aivan potaskaa. Hyvä ettet jatkanut 1500 kalorilla, se on nimittäin TODELLA vähän! Olet sen verran pitkä ja painoakin on, että 1500kcal on auttamatta liian vähän, katsoipa asiaa miltä kantilta hyvänsä. Ihan pelkästään elintoimintojen ylläpitoon menee tuon verran energiaa, vaikka et tekisi yhtään mitään koko päivänä. Haluaisin uskoa, että nyt olisi tärkeintä saada sun kehosi hyväksymään sellainen normaalimäärä energiaa jonka saat ruuasta ja sen jälkeen jatkaa laihdutusta, jos se vielä innostaa. Tavallinen sun kokoinen tyttö voi aivan takuulla syödä n. 2000kcal lihomatta. Jos olet muuten päivittäin aktiivinen, tuo määrä kuluu kyllä. Vaikea toki mennä puhumaan toisen puolesta, mutta jos itse olisin sinä, nostaisin kaloreita tuohon parin tonnin kieppeille vähintään muutamaksi kuukaudeksi. Sitten katsoisin vaakaa ja peiliä uudelleen. Nopeita johtopäätöksiä kaloreiden nostamisesta ei kannata tehdä, sillä kroppa voi aluksi olla ihmeissään ja painoa voi tulla hiukan lisääkin. Se tasoittuu kyllä, kun elimistö tottuu isompaan energiamäärään ja aineenvaihdunta lähtee kunnolla käyntiin. Tiedän useamman tytön jolle on käynyt näin, itseni mukaanlukien. Jos yhtään lohduttaa, niin sen verran voin omasta puolestani sanoa että omia kalorimääriäni oon nostanut viimeisen puolen vuoden aikana 1300 kalorista lähes 2500 kaloriin. Toki painoa on tullut, mutta on myös lihasta. Ja aineenvaihdunta toimii!

Tämä on nyt vaan yksi vinkki, jota ei pidä ottaa yleisenä totuutena. Toivon kuitenkin että löydät itsellesi sopivan tavan pitää liikunta ja ruokailut balanssissa. Jatka terveellisiä elämäntapoja, sinnikkyys palkitsee kyllä. Kuuntele omaa kehoasi ja ole rehellinen itsellesi, niin se tasapaino löytyy aivan varmasti. Hirmuisesti tsemppiä ja jaksamisia!

edit: Oletko muuten lukenut Pauliina Taluksen Elämäntapana fitness -kirjaa? Se on tosi hyvä hankinta. Paljon tärkeitä asioita helposti selitettynä.

Paljonpa olet käynyt läpi. En ole lääkäri, mutta noi kilpirauhasjutut saattavat tehdä sen, että laihtuminen on vaikeampaa, vaikka lääkitys olisi kohdallaankin -eräällä tutullani on vajaatoiminta, ja vaikka sen lääkitys on nyt ok, ennen lääkityksen aloittamista tulleet kilot eivät ole häipyneet.

Maalaisjärkeni sanoo, että kannattaa syödä tarpeeksi! Keskity syömään "puhdasta" ruokaa ja treenaa siten, kun hyvältä tuntuu ja tuloksia tulee. Jos palaudut hitaasti, annat kehollesi enemmän aikaa palautua. Jne.

Saattaa olla, että kehosi alkaa löytää tasapainon ihan itsekseen. Kun miettii, että kilpirauhasesi prakasi vasta 2003 -eihän siitä ole kuin kaksi vuotta, ja jos hoidon löytämiseen meni pitkään jne -no, maalaisjärki taas kerran sanoisi, että kropaltasi voi mennä parikin vuotta uuteen tilanteeseen totuttelemiseen. Kärsivällisyyttä siis vaan peliin, vaikka se niin perseestä onkin.

Tulikohan tähän nyt mitään tolkkua?

oho! Tullut jo vastauksia! :hyper:
kiitos kiitos kiitos kiitos :worship:

Eniten kanssa mä olen just epäillyt noita kilpirauhasjuttuja. Tuntuu vaan niin älyttömän turhauttavalta antaa keholle monta kuukautta vaan palautumisaikaa jne. Oon lukenutkin noista kilpirauhasjutuista niin paljon eri asioita et mun silmät varmaan vuotaa verta kohta:D Oma lääkäri ei niistä oikein ymmärrä mitään, vaikka mukava lääkäri onkin.
Tosiaan se 1500ckal rupes tuntuu aika dorkalta jossain välissä niin oli pakko lopettaa. Tai ylipäätään oon niin tunnontarkka kaikkien merkintöjeni kanssa ja huomasin et kun halusin niin tarkasti pysyy siinä 1500ckal niin laskin kaiken helposti vähän "alakanttii" (elikkä käytännössä niin että jokaisesta syomisestä merkkasin vähän liikaa kaloreita niin varmistin et varmasti pysyn siinä).

Mut joo... :david:

mitä enemmän mä ajattelin tota että nostaisin mun kaloreita tonne 2000 paikkeille niin sitä fiksummalta se kun kuulosti. Täytyy varmaan kyllä rupee syömään taas niin että merkkaan kaiken ylös koska mä en oo yli vuoteen syönyt "noin paljon" että en varmaan osaa mutu tuntumalta sanoo että kuinka paljon mä saan/voin syödä ylipäätään. Tai noh, jos ei sitä laihtumista nyt ylipäätään tapahdu vaik tekisin mitä, niin hittoako stressaan siitä enään, vaan laitan ne loputkin motivaation rypähdykset siihen että harrastan sitä liikuntaa ja teen enkkoja punttien kaa :whip:

Eikä oo kyllä tullut eteen tota Taluksen kirjaa vielä. Voisipa käydä kirjastossa tsekkaa. Sielläkin pitänyt pitkän aikaa jo käydä. Katsomassa vähän et mitä terveyskirjoja sieltä löytyy, jos vaikka jotain tosta kilpirauhasestakin. Oon niin älyttömästi lukenut kaikkee jo netistä et oikeen kirjan kädessä piteleminen vois olla ihan uus kokemus;)

Oon kyl ollut tosi liikuttunut siitä et joku on edes vastannut. Tajusin vasta siinä vaiheessa kun luin ihmisten vastauksia et tuli et oon oikeesti kaivannut ihan älyttömästi sitä että joku edes kuuntelee ja vastailee. Melkein tuli ikku silmään. Oon sen verran ujo kirjoittelee foorumeille ja yksin koittanut tässä näitä juttuja taistella ja ottaa selvää niin jäi kaipa sellainen moodi päälle.
*herkistel*
Eräs herranenkin otti minuun jo ihan mailitse yhteyttä ja lupautui katsomaan noita mun merkintöjä läpi! JEE! ensireaktio oli se että olen ollut niin tunnontarkka et joissain tapauksissa se menis jopa neuroottisuuteen saakka :nolo: heheheh, mut ajattelin tän vuoden alussa et jos teen sen kerrankin KUNNOLLA niin sit ei tarvi enää ikinä tehdä sitä uudelleen. Tosin myönnän kyl olevani jonkin sortin taulukkohirmu...

Olis kyl mukava saada kunnollinen aineenvaihdunta. Kun on tuntunut koko vuoden et tekisin ihan mitä vaan niin hikikään ei puske päälle. Ainut ero on mun mielestä tullut tässä vasta viime kuukausina kun oon vähän enemmän tosissaan duunaillut noita painoja niin nykyään sitten kun meen astangaankin niin kyl sieltä jotain tippoja otsasta valuu:D

mut kiitos ihan älyttömästi teille.... :haart:

sinjam sanoi:
Mulla kestää palautuminen ihan älyttömän kauan jostain syystä. Olisko siitä et syön liian vähän? Nyt oon duunannut myös niin et juon tollaisia Twinlabin French Vanillan makuisia ateriankorvikkeita (pusseja) aina puntin jälkeen kun sieltä terveyskaupasta se myyjä sano et ne menis myös palautusjuomasta.
Mulla myös kestää palautuminen aina hyvin pitkään - riippuen lihasryhmästä tosin. Esimerkiksi reidet tuntuvat palautuvan erityisen hitaasti. Ovat monesti hieman kipeät vielä viikon päästä, kun niitä jo pitäisi treenailla uudestaan. En ole juurikaan palautumista saanut nopeutettua vaikka kuinka yrittäisin syödä hyvin, levätä tarpeeksi ja tehdä palauttavaa kevyttä liikuntaa ja mitä lie kaikkea. Olettaisin, että tuo on henkilökohtainen ominaisuus? :rolleyes:

En tiedä, mitä noi kyseiset ateriankorvikkeet sisältää, mutta luulisin, että ainakin halvemmalla pääsisit (ja saisit varmasti jotain toimivaa), jos ostaisit palautusjuoman perusainekset (tai ehkä valmiin palautusjuomasekoituksen) ja sekoittaisit niistä itse. Voin lähteä seuraksi vaikka Pakkotoiston myymälään valkkaamaan :)

Tervetuloa foorumille :thumbs:

Moi, ja tervetuloa foorumille :thumbs: Täällä kans yks älyttömän hidas palautuja. Jouduin vaihtamaan 2-jakoisesta 3-jakoiseen, kun ei kroppa pysynyt millään mukana vaan paikat oli tuskaisen kipeinä jatkuvasti. Kannattaa testailla erilaisia jakoja, niillä voi säädellä palautumisaikaa ja koittaa panostaa heikkoihin kohtiinsa.
Toinen mikä on auttanu palautumiseen on (tattadadaa) kunnon palautusjuoma :) Mulla käytössä Fastin prode ja malto, tykkään siitä että nää on erikseen, niin sitä proteiinin ja malton suhdetta voi itse sitten haluamansa mukaan säätää. Minä myös voin lähteä Pakkiksen kauppaan valkkaamaan palkkaria, vaikka onhan siellä ihan ammattilaiset sitä varten :D

Aineenvaihdunta on monelle vaikea kohta, sille kun ei paljoa voi itse tehdä. Voihan olla toi kilpirauhasjuttu on heittänyt sun kropan niin sekaisin, että se nyt "taistelee" kaikkea muuta rasitusta vastaan, mut faktahan on, et mitä enemmän lihasta on, sitä enemmän aineenvaihduntaa sun kroppa pakostikin tarvitsee. Toisin sanoen, keskity hankkimaan ahkerasti lisää lihaa :whip: Mullakin on aineenvaihdunta parantunu ja lihasta alkanut tulemaan lisää, kun nostin kalorit mututuntumalla 1600-1700:sta jonnekin lähemmäs 1900-2000 (161/59), eli kuten Faidra jo sanoikin, nosta maltilla niitä kaloreita ja kattele miten se vaikuttaa.

Tsemppiä treeniin!

Vuosikausia mun on pitänyt jo liittyä tänne joukkoon mukaan, mutta vasta sun viestis sai sen nyt tekemään :) . (oon seuraillu tätä foorumia alusta asti...)

Elikkäs, minä sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Aloitin aktiivisen treenaamisen vuoden 2000 alussa, laihdutinkin silloin samalla teini-iässä tulleita kiloja pois ja se oli mulle melkoisen helppoa kun itsekuriakin löytyy. (Myöhemmin olen saanut tietää että sairastin ehkä teininä kilpirauhastulehduksen joka lihotti pikkuhiljaa...)
No mutta asiaan :rolleyes: . Treenaaminen sujui hyvin ja lihasta tuli kivasti ja olin ensimmäistä kertaa elämässäni tyytyväinen itseeni ja kroppaani. Haaveilin jopa että jos joskus fitness-kisoihinkin... :rolleyes: . Mutta talvella 2003 alkoi tapahtua, tosin niin hitaasti etten edes tajunnut... Väsymys oli kamalaa, nukuin kaiken sen ajan mitä koulun ja treenaamisen jälkeen jäi, nukuin linja-autossa ym. aina kun oli mahdollisuus JA SILTI väsytti koko ajan. Kevättalvella sitten ajattelin että voisin pudottaa muutaman kilon kesää varten... Alotin oikeaoppisen kalorien tarkkailun, söin n.1600 kcal /pvä ja liikuin normaalisti, päivittäin. Olin tämmösellä dietillä helmikuusta huhtikuuhun EIKÄ AINUTTAKAAN KILOA TIPPUNUT. Sitte meni hermot ja aloin syödä normaaliverran, ajattelin että jos vaikka aineenvaihdunta olisi jumittunut tms.

Sitten alkoi alamäki... Väsähdin täysin, lihaksista meni voimat... esimerkki: salilla jouduin joka viikko ottamaan kevyemmät käsipainot, kun en kertakaikkiaan jaksanut niillä samoilla millä olin ed. viikolla tehnyt! Siinä sitte itkua ja perkelettä ja yritin ja yritin... tätä jatkui kevät ja kesä. Myöskin lenkiltä jouduin 15 min. kuluttua palaamaan kotiin kun jalat eivät enää kantaneet, lihakset väsähti heti. tavarat eivät myöskään pysyneet käsissä, mikä oli välillä tosi huvittavaa... auton avaimet tippui aina ja kauppakassit :D .
Pahinta oli se että meni ruokahalu (elin mm.jugurtilla kun muu ei mennyt alas...), tuli pahoinvointikohtauksia ja lihoin 2 kuukaudessa 10 kg! Oikein näin itseni pöhöttyvän (ns.limapöhötauti, liittyy taudinkuvaan) vaikken edes saattanut syödä mitn. Joo, ja lihakset kramppas, auts.
No, loppu hyvin kaikki hyvin, vajaatoiminta todettiin kesällä 2003 ja sain lääkkeet jne.
Nyt 2 vuotta myöhemin, lääkitys on ollut kunnossa, ja minä myös, jo puoli vuotta. Olo on jälleen normaali :thumbs: .
Parasta on se että sain kuntoni nollatasosta (mihin se laski) samaan ja parempaankin kuin ennen sairautta ja lihasmassaa on kivasti ja kehitystä tapahtuu taas ja paremmin kuin luulinkaan :) .
Mutta, olen yhä 10 kg ylipainoinen :itku: . Kiloja en ole saanut pois vaikka "osaan nämä jutut". Lääkäri lupasi aikoinaan että kilot lähtee ITSESTÄÄN kun lääkitys on kunnossa, mutta paskanmarjat. Harmittaa kovasti, varsinkin kun osa ylipainosta on tätä ns. limapöhöä eli appelsiini-ihoa ja muhkuraa jopa nilkoissa joissa ei edes läskiä ole!
Minusta ei varmaan monikaan usko kuinka treenaan ja syön, kun päällepäin näytän tältä :( . Tosin käsivarsista lihakset näkyy jo ja siitä olen ylpeä, että ne näkyy laardin altakin!
Joo, mutta siis mitään apua en sulle minäkään osaa antaa, ajattelin vain että lohduttas se että meitä on muitakin. Oletkos käynyt kilpirauhasfoorumilla? Siellä puhutaan paljon asiaa ja monet tuntuvat siellä saaneen paino-ongelmiinsa avun vähähiilarisesta dietistä, mutta mulle se ei sovi kun oon sitte ihan väsy kun liikkuessa hiilareita kuluu... Myöskin vitamiinit ym. ovat kilpirauhaspotilaalle tosi tärkeitä ja monet suosittelee että suurempia määriä pitäis niitä ottaa kuin normaalisti.
Itse oon aatellut laittaa ensin vitamiinin, rasvahappojen ym. saannit paremmalle tolalle ja kokeilla uudestaan dieettiä, jos vaikka elimistö jo pikkuhiljaa rupeis yhteistyöhön..Tosin kaloreita en aio pudottaa juurikaan, siitä ei aineenvaihdunta tunnu tykkäävän...hiljoskellen sitten.
Mutta tsemppiä sulle ja kirjottele tänne miten menee :) .

Aineenvaihdunta on monelle vaikea kohta, sille kun ei paljoa voi itse tehdä. Voihan olla toi kilpirauhasjuttu on heittänyt sun kropan niin sekaisin, että se nyt "taistelee" kaikkea muuta rasitusta vastaan

Tollainen olo mulla on ollut vähän mun kropasta just. Tai tuntuu aika paljolti siltä et se ei kuuntele kyl yhtään mitään just nyt mitä koitan sille viestittää. Se ainakin on selvää että en mä sille hallaa voi tehdä ainakaan jos punttaan ja urheilen. Kaipa mä jossain vaiheessa löydän taas mun sisäisen laajakaistan siihen;)

Ja tosiaan koitanpas vähän säätää tota mun treeniohjelmaa paremmaksi. Laittelen tänne listoille sitten vähän kyselyä.
Taidanpa käydä ostaa sitä maltoa ja protskua kanssa kunhan seuraava palkka tulee.

Kuukunen huuuh, kuulostipa tutulta toi sun tarina! Tervetuloa foorumeille muuten :D ! Mulle kanssa vähän just lupailtiin että kyllä mun keho menee normaaliksi kun taas saan sen lääkityksen kuntoon:/ Mut mullakin nää samat 10 kiloa tässä jotka tuli ja josta en oo vaan yks kert päässyt pois. Eikä oikeesti oo mun mielestä ees mikäänjuttu saada niitä pois - jos toi keho vaan kuuntelis.

Minusta ei varmaan monikaan usko kuinka treenaan ja syön, kun päällepäin näytän tältä . Tosin käsivarsista lihakset näkyy jo ja siitä olen ylpeä, että ne näkyy laardin altakin!

hah! Just sama fiilis:D ja mäkin oon just saanut noi lihakset näkyviin sieltä laardin alta:D Pullistelen peilin edessä vähän väliä kun ei siihen uuteen näkyyn ikinä tuu kyllästymään :lol2: Tossa vielä vähän aikaa sitten ketutti selittää kaikille tästä mun jutusta kun tuli aina sellainen olo että jengi katto mua kieroon ja ajatteli et "tossa se vaan selittää kun epäonnistui eikä viitsi myöntää tappioonsa" tms. Päätin vaan olla hiljaa ja antaa niiden mielummin kelaa mitä haluavat. Ja jos kiinnostaa niin kysykööt sit ihan omatoimisesti - mitä mä enää selittelemään rupee.

Kirjoittele tosiaan tänne, tai vaikka privanakin, lisää sun kokemuksistasi, olisi ihan älyttmän hienoa kuulla toisen taistelijan kokemuksia.

Ma aamulenkki + illalla punttia Yläkroppa
Ti Astanga Jooga
Ke Uimahallissa tai reipas sauvakävelyillalla mut aerobista jotain 1h 1,5h
To Astanga Jooga
Pe Lepo (ja yleinen ”karkki”/”rokuli” päivä)
La Lepo (ja illalla ehkä pieni happihyppely)
Su aamulenkki + illala punttia alakroppa
Mulla kestää palautuminen ihan älyttömän kauan jostain syystä. Olisko siitä et syön liian vähän?
Itse viestiin en juurikaan voi ottaa kantaa, koska kilpirauhasongelmista ei ole itsellä kokemusta. Elämänasenteesi ja -arvosi näyttävät kyllä olevan enemmän kuin kohdallaan ja kuntopuoli on edistynyt ropisten, joten tsemppiä vaan lujasti sulle! :thumbs:

Kiinnitin kuitenkin huomiota tuohon viikko-ohjelmaasi. Kukaan muu ei tähän tarttunut, ja voin olla väärässäkin, mutta here's my 0.2... Sanot että palautuminen kestää "älyttömän kauan", mutta kuitenkin vedät punttitreenisi peräkkäisinä päivinä (su-ma). Vaikka ohjelma onkin kaksijakoinen, välissä olisi hyvä olla lepopäivä tai vaikka kaksikin, ehkä kevyttä aerobista tai joogaa väliin. Kaksijakoistahan voi tehdä 3-4:kin kertaa viikossa esim. tyyliin joka toinen päivä tai ma-ti-to-pe, mutta kahteen kertaan viikossa pitäisin ehdottomasti lepopäivän välissä, lepopäivät ovat tärkeitä palautumisen kannalta.

Kyllä Aeryn on ihan oikeassa, mieluiten ei punttitreenejä peräkkäisille päiville - jo senkin takia, että varsinkin kaksijakoisessa ohjelmassa tulee helposti epäsuoraa rasitusta "virallisesti" lepovuorossa oleville lihasryhmille.

Joo, minäkään en viitsi selittää tästä sairaudesta, kun katotaan kieroon... Pahinta oli terveydenhoitaja joka alkoi urputtaa ylipainosta ja että "kyllä sää nyt sairastut varmasti diabetekseen" jne. VAIKKA olin sille just selittäny etten laihdu vaikka yritän :itku: .
Tosin toinen terkkari (koulun) punnitsi mut (mun pyynnöstä) ja ihmetteli vähän aikaa ja sanoi että:"et sää kyllä yhtään näytä noin painavalta" (lihasmassa painaa :hyper: ??? not...)
Sanotaan nyt tässä että olen n.157cm pitkä ja 70 kg :jahas: .

toi on kyl perseestä ku on kilpirauhases vikaa, omalla äitillä ollu siinä vikaa ja sukulaisella joka oliki pahempi sitte. Naisilla aika yleistä nuo kilpirauhas häiriöt, johtuen hormonaalisesta toiminnasta tai jotai? :(

En huomannut että aloituspostissa olisi ollut syytä kilpirauhasen ylitoiminnalle, mutta eikös se ole mahdollista hoitaa leikkauksellakin, mikäli syy on sen kasvaminen ym. Tämä tuli vain mieleen asiasta sen enempää juuri tietämättä...

Aeryn sanoi:
*snip* Sanot että palautuminen kestää "älyttömän kauan", mutta kuitenkin vedät punttitreenisi peräkkäisinä päivinä (su-ma). Vaikka ohjelma onkin kaksijakoinen, välissä olisi hyvä olla lepopäivä tai vaikka kaksikin, ehkä kevyttä aerobista tai joogaa väliin. Kaksijakoistahan voi tehdä 3-4:kin kertaa viikossa esim. tyyliin joka toinen päivä tai ma-ti-to-pe, mutta kahteen kertaan viikossa pitäisin ehdottomasti lepopäivän välissä, lepopäivät ovat tärkeitä palautumisen kannalta.

olen samaa mieltä: voimista riippuen voisit kokeilla kaksijakoista vaikka 3 päivänä viikossa:
Parittomat viikot: treeni 1/ ma, treeni2/ke, treeni 1/pe,
Parilliset viikot: treeni 2/ma, treeni1/ke, treeni2/pe.
Väliin jää sitten se ihana viikonloppu ja riippuen kuinka kovaa teet salilla,
voit tehdä joogat.
Joogaa on tosin monenlaista; ettet vain vedä itseäsi rankoilla
astangatreeneillä tukkoon? (olen vakavissani)
Salillakin kannattaa kokeilla, mikä treenijako sinulle sopii -ehkä haluat liikkuaa salin lisäksi niin paljon, että hyötyisit kolmijakoisesta treenistä?
Ja kierto olisi yksi viikko: teet treenit eri päivinä. Jos aikataulu ei anna myöten ja joudut sijoittamaan salikäynnit perätäisille illoille aina joskus, 3-jakoisella voit kokeilla miten helposti palaudut.

tsemppiä :thumbs: -kerrothan treenipäiväkirjassasi, miten kulkee!

Joo, tässä nyt sitten aloitelin 2000kcal kanssa tällä viikolla:D Tuntuu niin paljolta että huippaa, kun oon tottunut syömään paljon vähemmän, samoin laitan ton kaksijakoisen treenin joka toiselle päivälle tosiaan. Mun pitää vähän vielä katsella miten säädän noi joogat sinne väliin. Se kun voi olla suht rankkaakin, riippuen siitä kuinka motivoitunut sitä on kun raahautuu sinne saliin:D
Laitan treenipäiväkirjaan sitten noi mun liikkeet jahka kerkeen. Katostaan tän viikon jälkeen miten palautuminen käy. :rock:

Kilpirauhanen ja sen hoito.

Hei kaikille taas!

Voisin tässä tehdä vähän updeittiä siitä mitä sain selville noista kilpirauhasjutuista. Tajusin et kukaan muu ei tuu pitää musta huolta ellen mä itse. Tuun elää tän ongelman kanssa loppuelämäni ja päätin että mun on pakko vain saada tietää että mitä mun kehossa tapahtuu tän sairauden aikana ja miten mulle annetut lääkkeet oikein vaikuttavat muhun. Kuten näette threadi on aika pitkä, mutta myös täynnä asiaa.

Pistää vaan vihaksi mitä enemmän käyn läpi ympäri mailman kaikkia forumeita, tutkimustuloksia, historiatietoja ja henk.koht. kokemuksia. Pitää tässä tosiaan mainita erikseen et en oo lääkäri, enkä ammattilainen näissä jutuissa, puhun omasta kokemuksesta ja niiden lukuisien tutkimusten ja lääketieteellisen julkaisujen varjossa mitä oon lukenut. Kaikesta sanomastani löytyy varmistukset ja tiedot alla olevista linkeistä mitä oon listannut sivun loppuun. Jotkut kirjoittamistani jutuista ovat jopa suoria käännöksiä kyseisistä lähteistä. Ja uskon aivan täysin että lääkäreiden suhteen olis paljon parannettavan varaa sen kanssa miten ne suhtautuu kilpirauhasoireisiin ja potilaisiin.
Ajattelin myös että haluan nyt jakaa tätä tietoa mitä itse oon saanut selville tällä foorumilla, kun siitä ei kauheasti mitään löytynyt haulla ja tajusin että harva ihminen/potilas tietää näistä asioista yhtään mitään.

Oon nyt AIVAN varma että tää mun holtiton painonnousu (plus muut oireet mitä on kilpirauhasenalitoiminnassa kuten kuiva iho, väsymys, lihassärky, huono palautuminen, näköongelmia, hiusten lähtö - the list goes on) johtuu tosta kilpirauhasen puuttumisesta (radiojodihoidolla poistettu), tai oikeastaan nyt pitäisi sanoa että mun OIKEAN lääkityksen puutteesta.

Pientä lääketiedettä tähän heti alkuun: Kaulalla sijaitseva kilpirauhanen on yksi ihmisen tärkeimmistä elimistä vaikuttaen hormoneillansa jokaisen solun ja kudoksen aineenvaihduntaan, joiden tasapainon muutokset ilmenevät karkeasti luokitellen vajaatoimintana tai liikatoimintana. Se miten ihminen saa kilpirauhashormooninsa menee joten kuten näin: Aivojen hypotalamus mittailee kuinka paljon kilpirauhashormoonia verenkierrossa menee ja jos se on liian vähän, hypotalamus päästää verenkiertoon hormoonia jonka nimi on TRH (Thyrotropin Releasing Hormone). Tää kyseinen hormooni menee sun aivolisäkkeeseen ja stimuloi sitä vapauttamaan TSH:ta (Thyroid Stimulatin Hormone) joka sitten menee ihmisen kilpirauhaseen sanomaan että ”hei, nyt tarvittais vähän lisää kilpirauhashormoonia”. Kilpirauhanen ottaa sitten aminohappo tyrosiinia ja mineraalijodia jotka yhdistyy muodostaen kilpirauhashormoonia.

Mulla on vielä paljon erinäisiä tutkimuksia läpikäymättä vaikka oon kolunnut niitä jo monia kymmeniä. Varmaan _raivostuttavin_ asia mitä olen saanut selville, on se tosiasia että terve kilpirauhanen tuottaa oikeasti 9 tunnettua hormonia joista kaikki ovat tärkeitä ihmisen metaboliikan kannalta. Hormoonit ovat T0, T1(0,5%), 3:a erilaista T2:sta(4,5%) ja 2 erilaista T3:sta(15%) ja T4(80%)-noi prosentit on ”suunnilleen” – keräsin ne parista eri tutkimuksesta.. Noh, itse tämä, että niitä hormooneja on 9 ei ole se raivostuttavin asia vaan se fakta että huomasin, että ensisijainen (ja ainoa!) lääkevaihtoehto jota kilpirauhasen alitoiminnasta kärsiville ihmisille annetaan suomessa on nimeltään Thyroxin. Tää kyseinen lääke on totta tosiaan synteettisesti valmistettua (tuli usan markkinoille vuonna 1958) T4 hormoonia. Siis, luit oikein, YHTÄ AINOAA HORMOONIA!.
Noin 80% mitä ihmisen kilpirauhanen tuottaa on T4:sta, mikä on stabiili yhdiste mitä ihmisen solut voi muuttaa käyttökykyiseksi T3 hormooniksi tarpeen mukaan. Okei, lääkärit eivät välttämättä tiedä mihin kaikkeen ne hormoonit vaikuttaa ja mistä syystä ne siellä ovat, MUTTA ei se tarkoita sitä että ne ovat siellä vain näön vuoksi! On tehty tutkimuksia että 15% kehon T3 hormoonista pitää tulla suoraan kilpirauhasesta. Jotkut sun kehon soluista yksinkertaisesti tarvitsevat 3T seerumia heti kilpirauhasesta; ne eivät pysty erikseen kääntämään T4:sta T3:ksi. On ihan absurdia että meille annetaan lääkettä josta puuttuvat suurin osa kehomme tarvitsevista hormooneista.
Ja tämän takia lääkärit ajattelevat, että kaikki kilpirauhaspotilaiden oireet ovat varmasti ”tuulesta temmattuja” koska potilas ilmiselvästi saa kaikki (prosentuaalisesti)”tärkeimmät” hormoonit tuosta kyseisestä Thyroxin lääkkeestä. Joten he eivät siis yksinkertaisesti voi olla sairata! Ei oikeasti tarvi olla järjenjättiläinen tajutakseen että ne kaikki 9 helvetin hormoonia ovat siellä JOSTAIN SYYSTÄ!

Esimerkiksi mun tapauksessa toi on ihan selvää. Mun keho ei ilmiselvästi pysty kääntämään tosta syömästäni T4 hormoonista tota tarvittavaa T3 hormoonia tarpeeksi. Ja just toi T3 hormooni on se joka säätää ihmisen metaboliikkaa SOLUtasolla. Ei siis ihme et suurinosa kilpirauhasenvajaatoiminnasta (KR-vajari tästälähtien) kärsivät ihmiset, minä mukaanlukien, vain lihoovat ja lihoovat. Mä oon lukenut naisista jotka ovat juosseet 5 kilometrin lenkkejä päivittäin syömällä 900kcal ja silti lihovan! Ja he ovat siis tehneet tätä lääkäriensä suosittelemana koska ne lääkärit eivät ole uskoneet että T3:ssa olisi mitään tekemistä metaboliikan kanssa. Pyysin mun lääkäriltä KAIKKI paperit ja laboratorioarvot mitä multa on otettu tän kahden vuoden aikana ja kävi aika hyvin selväksi että toi mun T3 hormoni on aivan viitearvojen alapuolella.

Sit tietenkin heti ensimmäiseksi kysyn että miksi tätä ei ole huomattu? Miksei lääkärit näe niistä mun viitearvoista että mulla on paha vajari meneillään ja tee asialle jotain! Ja sitten tajuan että jos pelkän 3T hormoonin vajaatoiminta aiheuttaa mulle näin paljon ilmiselviä vajari oireita niin en edes haluu ajatella miten mun keho kärsii siitä että en saa niitä 7 muuta hormoonia mistään!

Noh, jos sitä on kuuhunkin jo lennetty, niin seuraava kysymys on että miksei ole tehty sellaista hormoonilääkettä jossa on noi kaikki tarvittavat hormoonit? Miksi tuolla on maailmanlaajuset kilpirauhasfoorumit ja yhteisöt TÄYNNÄ epätoivoisia ihmisiä jotka elävät jatkuvassa kivussa, masennuksessa, väsymyksessä ja ties missä? Potilaita joiden lääkärit ei kuuntele niitä, jotka pitävät niitä vainoharhaisina. Meni vähän aikaa kunnes tajusin että kaikilla ulkomaalaisilla foorumeilla keskustelevat ihmiset mainitsevat varmaan 10 eri lääkevaihtoehtoa KR-vajarin hoitoon (synteettisiä JA eläinperäisiä), mutta miksei mulle ole suomessa mainittu näistä mitään? Kävi ilmi että suomessa ei ole kuin _kahta_ muuta kilpirauhaslääkettä ja niitäkin saa VAIN sisätautilääkärin reseptihakemuksella lääkevirastolta, toimitus kestää vähän aikaa ja lääkkeiden hinta 200tbl + erikoislupamaksut on yhteensä 102€! ILMAN kelan korvausta.:wall:

Kyseessä on siis lääke nimeltä Armour joka on tehty sian kilpirauhasesta. Siinä on luonnollisesti kaikki ne tarvittavat hormoonit mitä ihmiskeho tarvitsee. Sama laita on tän toisen lääkkeen, Liothyronin, kanssa vaikka tämä lääke itseasiassa sisältää synteettistä T3 hormoonia eikä mitään muuta. Ja se on lähinnä tarkoitettu otettavaksi T4 rinnalla.

Armour siis alunperin otetaan siasta. Sian kilpirauhanen kuivataan ja jauhetaan sen jälkeen puuteriksi josta tehdään mittauksien mukaan sopiva määrä tabuta. Tää kyseinen lääke on jo tunnettu 1894 lähtien. Ihan ensimmäiseksi käytetiin lampaan kilpirauhasia niille potilaille joilta oli kokeellisesti poistettu kilpirauhanen, osa siitä tai struumia. Jos silloin tajuttiin että kyseinen tapa hoitaa potilaita oli optimaalinen. Minkäänlaisia sivuvaikutuksia ei ollut ja kilpirauhaspotilaiden elinkaari oli tän lääkkeen ansiosta ihan yhtä pitkä kuin terveiden ihmisten. Eläinperäinen kilpirauhaslääkitys oli jo 1960 luvulle saakka ensisijainen hoitomuoto. Muita lääkkeitä ei tarvittu.
Armour kuitenkin syrjäytettiin 1958 kun keksittiin tää synteettisesti valmistettava T4 hormooni. Potilailla joille syötettiin Armouria ei tullut minkäänlaisia oireita edes silloin kun sitä käytettiin suuria määriä ja se tunnettiin mailmaanlaajuisesti yhtenä turvallisimpina lääkkeinä markkinoilla, mutta synteettisesti valmistetun T4:n tarina oli ihan tonen. Kyseisellä hormoonilla on pitkä lääketieteellinen historia monista sivuoireista ja komplikaatioista.

Vuonna 1974 keksitty laboratorinen TSH mittaus oli alku sille pitkälle listalle ongelmia joita syntyi siitä että lääkärit rupesivat hoitamaan potilaita enneminkin viitearvojen kuin oireiden kautta. Miksi ihmeessä keskittyä siihen miten potilas voi ja miltä hänestä tuntuu kun potilaan kuvaukset voivat olla tieteellisesti mittaamattomissa tai epämääräisiä kun yksi numero paperissa voi selvästi tehdä diagnoosin potilaan puolesta antamalla joko ”kyllä” tai ”ei” vastauksen? Lääketieteelliseltä kannalta katsottuna KR-vajiksen hoito oli hetkessä tullut halvemmaksi ja helpommaksi. Yksinkertaisesti annat vain potilaalle yhtä hormoonia jota lääketehtaat suosittelevat ja vakuuttavat toimivan – muuta ei tarvita. Ei tarvitse vaivautua tehdä monia erilaisia testejä jotka voivat olla sekavia ja kertoa lääkärille jotain aivan muuta?
Tänäpäivänä synteettinen T4 hormooni on ”alallaan johtava” lääke ja on yksi eniten myydyistä reseptilääkkeistä Kanadassa ja US:ssa. Synteettinen T4 lääke saattaa auttaa jotaikin KR-potilaita ympäri maailmaa mutta useammille se tuottaa vain lisää komplikaatioita.
Nykypäivänä lääkiksessä opetetaan että synteettinen T4 hormooni lääkitys AINOA lääkitysmuoto kilpirauhasen vajaatoiminnalle. Jos potilaan oireet jatkuvat lääkityksestä huolimatta, suurin osa lääkäreistä yrittävät hoitaa niitä muilla lääkkeillä (mieliala, rauhottava jne), jos hoitavat ollenkaan!
Monet lääkärit kertovat suoraan potilailleen että he eivät suostu kirjoittamaan reseptiä eläinperäisille lääkkeille koska (HEIDÄN MUKAAN!) se ei ole stabiilia ja että synteettinen T4 on.
Erä toisensa jälkeen T4 hormoonia on vedetty pois markkinoilta teho-ongelimen vuoksi, kun taas eläinperäisen kilpirauhaslääkkeiden palautukset ovat olleet harvemmassa ja enemmänkin väärien pillerikokojen tai väärien tuote-etikettien vuoksi.
Lääkärit saavat opetuksensa/tietonsa lääkityksestä/lääkkeestä lähinnä yliopistoista ja lääketehtailta ja eikä eläinperäisen hormoonin vaikutuksista ole opetettu lääkiksessä sitten about vuoden 1975 jälkeen. Mistä helvetistä lääkärit ovat saaneet sen käsityksen että eläinperäinen hormooni on epästabiilia, vaikka ennen vuotta 1958 se oli ollut jo n 50 vuotta jatkuvassa käytössä ja suosiossa (ilman komplikaatioita!)?

Seuraava lainaus kilpirauhaslääkityksen raamatusta, Goodman and Gilman's the Pharmacological Basis of Therapeutics, valoittanee hieman tätä kysymystä:

”Pari vuotta sitten (1963), iso erä eläinperäistä hormoonia levittäytyi jälleenmyyjien käsiin ympäri Eurooppaa ja Amerikkaa joka myöhemmin, vaikka se sisälsi oikean iodiini määrän, osoittautui blaseboksi joka ei sisältänyt kilpirauhashormoonia ollenkaan. Tämä episodi auttoi luomaan Armourille huonon maineen koska useita lääketieteellisiä julkaisuja lääkkeen epäluotettavuudesta kerettiin julkaisemaan ennenkuin huijaus paljastettiin."

Vuosikymmeniä myöhemmin tämä sama myytti jatkaa elämistään!

Ja tästä TSH mittauksesta sen verran että jos mä saisin vaikka virtsarakontulehduksen ja lääkäri antaa mulle siihen Amoxicilinia ja se infektio jatkuu, niin jatkaako se tohtori sen Amoxicilian antamista sanoen että mun pitää vain oppia elämään sen kanssa? EI! Lääkäri määrää mulle erinäisiä lääkkeitä niin kauan kunnes se mun infektio parantuu. Mä ymmärrän että hormoonallisessa epätasapainossa on eroa johonkin virusinfektioon erittäin hyvin. Mutta sit kun sä vertaat että maailmalla on yli kymmenen erilaista lääkettä KR-vajarin hoitoon, miksi potilaan pakotetaan ottamaan vain YHTÄ niistä vaikka se ei selvästi tee tälle potilaalle parempaa oloa?
Thyroxin (ja muut synteettiset T4 lääkkeet) alentavat veren TSH arvoa erittäin hyvin, mutta se ei tarkoita että sun solut ja kudokset pystyvät käyttämään sitä. Itseasiassa tutkimukset osoittaa että T2 hormooni on välttämätöntä joidenkin kehossa olevien jodientsyymien syntyyn ja ihminen ei saa T2 hormoonia Thyroxiinista. Ei ihme siis että potilaan potilaan T4 nousevat niin korkeelle!
Tyroxiini kiertää verenkierrossa alentaen potilaan TSH arvoja kytkien pois käytöstä kilpirauhasen mutta estäen samalla solutasolla hormoonin imeytymisen, sillä solut eivät voi käyttää T4 yhtä hyvin kuin ne käyttävät T3 ja T2:sta.
T4 alentaa TSH arvoa kun se kulkeutuu aivolisäkkeeseen. Tämä selittää sen miksi synteettisesti valmistetut kilpirauhaslääkkeet ovat niin tehokkaita laskemaan potilaan TSH arvoja. Mutta alhainen TSH arvo ei tarkoita sitä että potilas olisi terve! Jos potilas syö kiviä ja se edesauttaa TSH laskeutumista, tarkoittaako se sitä että heidän KR-vajari on nyt parannettu? Kehon hyvinvointi tulee vasta sitten kun kehon solut ja kudokset saavat T3 ja T2:sta. Suurinosa lääkäreistä mittaavat potilaan vointia vain TSH arvojen kanssa. Joskus, ihmeiden aikana he menevät ja mittaavaan vapaat T4 hormoonit myös, mutta erittäin harvoin he edes ajattelevat T3:sta. Ajatelkaa, jos potilas syö perunoita, potilaan vatsassa tulee olemaan perunaa. Noh, jos potilas syö T4 tabletteja joka päivä, potilaan verenkierrossa tulee olemaan T4 hormoonia! Mitä jos vaikka ruvettais mittaamaan sitä että muuttuuko se T4 siksi T3 ylipäätään?!

Mun on niin vaikea uskoa että lääketiede on tehnyt näin jättimäisen takapakin tän asian kanssa. Eikö ne nuijat tajuat että mä tarvitsen sitä Armouria (kaikkia hormooneja) ELÄÄKSENI. Ei mun keho voi mennä läpi koko elämän vain yhdellä metaboliikkahormoonilla. Jokainen järki-ihminen voi tajuta sen! Ja mä en halua edes kuvitella minkälaista stressiä se tuottaa mun keholle kun se koittaa epätoivoisesti muuttaa tosta yhdestä ainoasta hormoonista niiksi kaikiksi muiksi hormooneiksi! Puhumattakaan mitä stressiä se tuottaa mun muille metaboliikkahormooneille jotka tarvitsevat kilpirauhashormoonia toimiakseen - adrenaliini ja kortisoli (lue lisää alla olevista linkeistä).

Ympäri maailman foorumit on täynnä ihmisiä jotka epätoivoisesti koittaa etsiä lääkäriä joka kirjoittais niille reseptin Liothyroniinista (3T) sen Thyroxin lääkityksen rinnalle – eikä tosiaan tarvitse edes mainita kuinka vaikeeta sen Armourin (tai muiden eläinperäisten lääkkeiden) saaminen on.

Helvetti, maailmalla on tuhansia ihmisiä jotka kuolee vuosittain siihen että niille määrätään Ibuprofeiinia, mutta kukaan ei ole kuollut ikinä Armourin ottamiseen. Silti lääkärit määrää Burana 600 rekkalasteittan ja kieltäytyvät kirjoittamasta reseptiä Armourille. Siinä ei oo mitään järkee!

Oon itse kokenut tän kyseisen lääkärisyrjinnän kanssa. Mun julkisen puolen lääkäri on pelkkä yleiselääkäri ja ei oikeasti tiedä _mitään_ näistä kilpirauhasjutuista. Vaikka se on ollut aivan saman käsityksen alla kuin suurinosa lääkäreistä tän kilppariasian kanssa niin se on ollut sentäs sen verran fiksu että se on antanut mun lähettää sille noita tutkimustuloksia ja historiatietoa mitä oon löytänyt. Eri juttu on sitten että lukeeko se niitä koskaan. Ja vaikka lukiskin ja tajuaisi tän jutun niin ei hän voi esim niitä muita lääkkeitä mulle määrätä – vain sisätautilääkäri voi. Olin sen verran epätoivoinen että kävin myös yksityisella puolella. Etsin netistä lääkärin joka oli endokrinologi ja väitellyt itsensä tohtoriksi lihavuuden hoidosta(1999). Valmistelin edellisenä yönä materiaaleja valmiiksi kello 2 saakka yöllä että mä voisin käyttää mahdollisimman paljon ja tehokkaasti läpi mun tilannetta sen tunnin sisällä mitä mulle oli varattu.
Niissä muistiinpanoissa oli kaikki, mun kuukautiskierrot (45-57 päivää. Normaali ihmisillä n.28), raahasin mukaan kaikki hoitopaperit mun kuluneen 2 vuoden aikana ja tein niistä erillisen excel taulukon josta voi suoraan nähdä mun labra-arvot ja painoindexin ja omat kommentit omasta voinnista niiltä ajoilta. Siellä oli mun _tarkat_ merkinnät siitä mitä mä olen syönyt ja miten liikkunut, todistusaineisto siitä että mä olen 1700ckal ruokamäärällä ja liikunnalla lihonnut 6kk 84kg->98kg! Mä en ole IKINÄ eläissäni painanut näin paljon joka on outoa koska mä en ole myöskään ikinä eläissäni LIIKKUNUT näin paljon. Näiden kahden asian pitäisi sulkea toisensa pois! Ja yhtään asiaa liioittelematta tämä lääkäri lähes kättelyssä sanoi mulle suoraan että ”tajuathan sä että sun lihavuuden takana ei ole mitään sairautta”, epäili mua bulimikoksi, koitti tunkea mulle reseptiä Xenical nimistä laihdutuslääkettä joka saa sut paskomaan ylimääräiset rasvat ulos sun kehosta ja sen lisäksi hän epäili että mä saisin paremman tuen laihduttamiselle jostain ryhmästä jossa voitais tarkkailla paremmin sitä miten paljon ”oikeasti” repsahdan ja salasyön. Puolessa välissä sitten mulla rupes kyyneleet valumaan silmistä ja loppu istunto meni niin että korvissa vain kohisi. Siinä mä olin, ojentamassa kättäni lääkärille joka antoi mulle 80€ laskun siitä tunnista jonka aikana mä olin tullut TÄYSIN epäkohdatuksi, ei kuulluksi, epäillyksi. Tää kyseinen lääkäri katsoi KERRAN mun, tän surullisen kuuluisa, TSH arvot ja sanoi että ne on ”viitearvojen sisäpuolella” ja sanoi että mussa ei oo mitään vikaa. Hän nauroi mun kalorilaskennalle ja sanoi että kaloreilla ei ole _mitään tekemistä_ painonlaskun kanssa se on se ”ruuan määrä” joka on tärkeetä. (WTF?!?) ja ainoan neuvon jonka hän sanoi mulle, kun kysyin että mitä sitten mun SUN mielestä pitäisi tehdä että mä saan tän painon laskee, oli että ”keskityt nyt vain siihen että se ei nouse yli 100kg”. Ja kuukautishäiriöihini hän kommentoi että ”noh, ylipainoisilla ihmisillä on kuukautishäiriöitä”. Lähdin pois lääkäriltä itkien.

Ja tää mun tarina ei todellakan ole pahimmista päästä sen suhteen mitä muita juttuja ja elämänkertomuksia netti on täynnä. Itseasiassa se on NIIN täynnä että sitä jää vain epäuskoisesti miettimään että miksei tälle ole tehty mitään!

Luojan kiitos että sieltä löytyy myös ihmisiä jotka koittaa saada kilpirauhaspotilaiden äänet kuuluviin. Lääkäreitä jotka tajuavat Armourin tärkeyden. Potilaita jotka ovat perustaneet yhdistyksiä, kirjoittaneet adresseja ja laittaneet pystyyn nettiyhteisöjä jotka auttavat jakamaan tietoa tästä kyseisestä asiasta. Ikävä kyllä musta tuntuu et suomi itse maana on valtavasti jäljessä tästä asiasta. Mulla on suunnitelmissa kirjoittaa adressi siitä että Armour pitäisi saada tavallisten lääkäreiden respetilääkkeeksi JA että se tulee edes osittain kelan korvattavaksi(tosin pitää kyl mainita et en oo kirjoittajaihmisii ja etsin aikanani avuksi muita tämän adressin tekemiseen). Tällä hetkellä kuitenkin mulla niin iso osa mun energiasta siihen että taistelen tätä stressiä vastaan mitä mun kipeä keho aiheuttaa. Haluan löytää lääkärin joka suostuu kirjoittamaan mulle reseptin Armouria ja JATKAA sitä lääkitystä enemmän kuin kokeellisella tasolla. Lääkärin joka kuuntelee mua ja on siinä auttamaan löytämään vastauksen siihen miten mun keho saadaan tasapainoon- USA:sta löytyy myös Mary Shomon pystyyn laittama Top Doctor palvelu jossa on lueteltu kaikki lääkärit jotka hyväksyvät Armourin ja listan johon potilaat voivat kirjoittaa kokemuksia lääkäreistä ja siitä ketkä ovat siellä kuunnellakseen. Mun mielestä tällainen palvelu olisi erittäin aiheellinen myös suomessa ja olen miettinyt myös moisen pystyynlaittamista jossain välissä. Onhan mulla kuitenkin kyvyt ja taidot siihen.

Mä en voi painottaa tarpeeksi kaikille kilpirauhaspotilaille (varisinkin niille joilta on esim poistettu kyseinen rauhanen ja annettu käteen loppuelämäksi Thyroxin lääkettä) että OMATOIMINEN tutkiminen on tärkeää! Tämä oire tulee olemaan sun mukana sun KOKO elämän. Liian moni potilas luottaa sokeasti vain lääkärien auktoriteettin – ihmisiä nekin on! Ja erehtyväisiä. Oma-aloitteinen tutkiminen on varma tapa saada tietoa näistä jutuista monesta lähteestä ja edesauttaa sitä että voit sitten omalla päällä päättää mitä hoitomuotoa haluat ja luulet tarvitsevasi. Ja sinulla on OIKEUS saada juuri sitä hoitoa mitä tarvitset. Se on SUN keho ja vain SINÄ tiedät parhaiten mitä siellä tapahtuu.
Sori vielä jos tekstistä löytyy joitakin suhteellisen vihaisia huutoja. Olen vaan niin turhautunut ja vittuuntunut tästä kaikesta vielä...
Laitan tähän loppuun vielä piene ostan niistä linkeistä mitä olen löytänyt hyödyllisiksi. Suurin osa niistä on englanniksi.

LINKIT:

www.kilpirauhas.info – On suomenkielinen foorumi ja info piste KR-potilaille. Tältä kyseiseltä foorumilta voi löytyä kirjoituksia ja kokemuksia erinäisistä lääkäreistä ja kysellä omista arvoistaan. Tän kyseisen foorumin linkkilista on myös HYVIN kattava. Se löytyy täältä.

Gail’s Thyroid Tips – Tässä on yhden kilpirauhaspotilaan kertomus. Eikä pelkästään vaan kertomus vaan sivustolta löytyy erittäin kattavaa tietoa KAIKESTA kilpirauhaseen liittyvistä asioista. MYÖS kilpirauhasen rinnakkaiselosta kehon Adrenaliini ja kortisooni hormonien kanssa. On selvä merkki siitä että keho ei voi tuottaa kortisolio ja adrenaliinia ilman kilpirauhashormoonia ja toisinpäin. Ja jopa lääketieteellisessä kirjoissa opetetaan että jos potilasta epäillään kilpirauhasen vajaatoiminnasta hänelle pitäisi ENSIMMÄISEKSI tehdä kokopäiväinen adrenaliiniarvotesti ENNEKUIN kilpirauhaslääkitys aloitetaan. Kun siis hoidetaan kilpirauhasta ei riitä pelkästään Armourinkaan antaminen vaan potilaan adrenaliini arvot pitäisi tutkia tarkkaan. Täältä linksitä löytyy erittäin tarkat ohjaukset siitä mitä nämä asiat tarkoittavat ja mitä ja miten potilaan pitäisi osata vaatia osaavaa hoitoa itselleen. Sivustosta löytyy myös erittäin kattavan lääketieteellisen linkkilistan näistä kyseisistä asioista ja monia julkaisuja ja tutkimustuloksia.

www.altsupportthyroid.org – Löytyy merkintöjä kilpirauhassairauden historiasta. Tutkimustuloksia ja myös lääkevertailutaulukko.

The butterfly effect - On epäilty kanssa että syy siihen miksi lääkärit on niin nihkeitä kirjoittamaan reseptiä T3 hormoonille koska kilpaurheilijat ja varsinkin kehonrakentajat väärinkäyttävät tätä hormoonia. Tästä linkistä löytyy tietoa siitä miten tämä hormooni vaikuttaa kehon solutoimintaan. Tarkoitettu siis lähinnä kaikille roinaajille jotka haluaa kattavan tietopaketin ennenkuin kokeilevat kyseistä hormoonia.

Most Infuriating Thing a Dr. Said 2 U? – Tänne on kerätty tarinoita siitä mitä kaikkea uskomatonta lääkärit ovat sanoneet potilaille jotka ovat hakeneet apua kilpirauhasen hoitoon. Aivan järjetöntä luettavaa jotkut.

Thyroid About - Täältä löytyy erittäin kattavat tiedot KAIKESTA kilpirauhaseen liittyvästä. Ehdottomasti koluamisen arvoista. Sitä tietoa tosin löytyy niin älyttömästi et aikaa kannattaa varata jonkun aikaa.

10 Thyroid Mistakes Your Doctor May Be Making - juuri sitä itseään.

Tämä
kyseinen artikkeli sai mut purskahtamaan itkuun kun siinä olevat tarinat kuulostivat NIIN tutuilta. Oli vain niin helpottavaa löytää edes joku taho joka sanoo että mun paino-ongelmat ja muut eivät ole vain mun mielikuvitusta.

Ei muuta kuin TSEMPPIÄ kaikille!:haart:

Tosiaan piti vielä mainita että multahan toi kilpirauhanen on poistettu radiojodihoidon kanssa, joten sitä mun kilpirauhasta ei ole enää ollenkaan olemassa. Sitä suuremmalla syyllä mä tarvitsen niitä kaikki hormoneja enkä vain yhtä. Potilaat joilla on vain kilpirauhasen vajaatoimintaa (ilman että sitä on poistettu) voivat saada, oman käsitykseni mukaan, tarvittavan hoidon pelkällä Thyroxinilla, riippuen tietenkin kuinka paha se vajaatoiminta on.

Luin koko jutun. Voin just kuvitella kuinka musertava kokemus tuo lääkärikäynti on ollut. Muutenkin mulla on luottamus lääkäreihin aika alamaissa nykyään, tuntuu että tyyppien työ on määrätä lääkkeitä (niitä mitä kirja sanoo) eikä etsiä hoitoa ja parantaa ihmisiä. Se on luottamuksen väärinkäyttöä.
Voimia!

Back
Ylös Bottom