Joh.
Paaaaaljon on tapahtunut tässä viimeisestä kirjoituksestani.
Joulukuun alkuun mennessä toi mun tilanne oli vaan pahentunut. Se meni just lopulta siihen että en mä mitän treeniä jaksanut vetää koska halusin vaan nukkua. Aivot ei toiminut sit yhtään. Mulla oli päiviä kun kokoajan oli sellaista järjetöntä aivosumua. Unohtelin tavallisia sanoja, jätin helloja päälle, unohtelin ruokia helloille, unohdin kerran jopa suihkun päälle suihkun jälkeen :D Sit silmien takana oli sellainen paine ja katse tuli myöhässä:/
Äh, sit hiuksii rupes tippuu vielä enemmän ja jos pesin kasvot niin mun piti uida kosteusrasvassa että ei hilseilis pois. ja lista jatkuu ->
Noh, mut joo.
Joulukuun 12 päivä sain sit Armouria. Aloittelin hitaasti ja samalla pudottelin thyroxinia pois. Aloitin 30mg Armouria, sit nostin 60mg kahden viikon päästä ja sitä jatkui aina tähän päivän saakka (30mg nostoilla joka toinen viikko). Välillä nostin aikaisemmin kuin kahden viikon välein jos tuntui että vajaatoiminnan oireet pahentui. Nyt syön 235mg Armouria päivässä. Imeytän sen tuolla ikenen ja posken välissä 3 annoksessa päivittäin.
Olo on jotain TÄYSIN TOISTA kuin viime joulukuussa.
Jo tokasta Armour päivästä lähtien mun aivosumut heikkeni. Nyt ne on lähes kokonaan lähteneet pois (= tulee ehkä 1krt kuukaudessa ja silloinkin vain pariksi tunniksi). Mun menkkojen kierto on ekaa kertaa 2 vuoteen ALLE 35 päivää. Kun ennen ne tosiaan oli 45-57 päivää. Hiuksia ei enää tipu ja mun iho on aivan järjettömän hyvässä kunnossa. En tarvi enää paljon ollenkaan kosteusrasvaa, ei yhtään finnejä ja mun kyynärpäät ei enää vereslihalla. ;un keskilämpötila on noussut sairaasta 35.8 jo 36.5 saakka. Lähemmäs 37 pitäisi vielä päästä. Onkin ollut paljon lämpimämpi olo. Energiatasot on kanssa ihan eri laatua. Ja ekaa kertaa joulukuun jälkeen mulla oli sellainen olo että nyt pystyi treenaamaan taas. Viime viikolla siis ekaa kertaa salilla. Huomasin et en ollut kertaakaan salilta tultua enää ihan kuoleman väsynyt ja lihakset tuli kipeiksi heti seuraavana päivänä eikä kahden päivän viiveellä. Samoin lihaskipu myös lähti pois normaalisti 2-3 päivän päästä. Libido on myös jotain ihan toista kuin ennen:D eikä tunteet ailahtele niin pahasti.
Mulla tosiaan tossa kuukausi sitten todettiin myös alhaiset ferritiini(=anemia. Vaikka mun hemoglobiini oli tosi hyvät) arvot jotka vaikuttaa ton T4-T3 konvertaation kanssa. Nyt sit syön rautaa kanssa. Toi alhainen ferritiini voi aiheuttaa kanssa vajaatoiminnan tapaisia oireita ja tuoda ongelmia Armourin noston yhteydessä. Joita rupesinkin kokemaa tossa 180mg paikkeilla. Tossa nyt kestää ainakin pari kuukautta ennenkuin saan noita arvoja ylös.
Laihtumisesta en oo uskaltanut haaveilla vielä. Tota mun Armouria annostellaan mun oireiden eliminoimiseksi ja lämpötilojen mukaan. En usko, että oon vielä ihan optimaali annoksessa. Normaali laihtuminenkin rupee varmaan tapahtumaan vasta sitten kun kehon aineenvaihdunta on kokonaan palautunut ja lämpötilat kohonnut. Päätin että otan yhden asian kerrallaan. Eli rauhassa nostelin annostustani ja annoin kehon lepää. Söin terveellisesti ja luin, opiskelin, pänttäsin ja tein muistiinpanoja kaikesta kilpirauhaseen liittyvästä. Nyt sitten salilla mitattiin rasvaprosentti ja kuukauden päästä katsotaan, että onko se alentunut yhtään. Pysyn kaukana va'asta, sillä tosiaan viimeksi kun kävin paino oli noussut entisestään ihan ennätysvauhtia. Ja mittanauhaa en oo jaksanut seurata. Motivoin itseäni nyt täysin sen mukaan että miten hyvä olo liikunnasta tulee. Oon kyl ollut tosi onnellinen jo noista tuloksista mitä oon saanut tosta viimeviikon saleilusta.
Oon ottanut sen verran sydämeeni nää kilpirauhasasiat et oon vointini mukaan yrittänyt tehdä niin paljon vapaaehtoistyötä vajaapotilaiden hyväksi mahdollisimman paljon. Yleensä käännöstöiden ja löytämieni tutkimusartikkelien jne etsimisessä ja jakamisessa.
Tarkempia kokemuksia ja keräämiäni tietopläjäyksiä löytyy kilpirauhas.info:n parista Armouriin liittyvästä topikista missä oon pysynyt aktiivisena mukana:
armour
http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=740
ja
Armourista Liothyronista JA OIKEASTA KILPIRAUHASHOIDOSTA!
http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=1206
Samoin oon ruvennut toimimaan yhteistyössä
Stop The Thyroid Madness-sivuston kanssa suomentamalla sivuston kokonaisuudessaan. Toivon että näin pystyn ees jotenkin lisäämään kilpparipotilaiden tietoisuutta vaihtoehtoisista hoitomuodoista jotka uskon koko sydämestäni olevan humaanimpi ja oikeaoppisempi hoitomuoto kuin Thyroxin tai muut T4-lääkkeet. Toi suomennos pitäis olla valmis, toivottavasti, tässä seuraavan 3kk sisällä.
Ryhdyin myös uusimaan
www.thyroidhistory.net sivustoa johon on koottu yli 100 vuotta vanhoja lääketieteellisiä tutkimuksia kilpirauhassairauksista. Kuten näätte, noi nykyiset sivut ei tuo oikeutta sille uskomattomalle tietomäärälle mitä tosta tietokannasta löytyy. Ne uudet sivut tulee omistamaan paljon kauniimman layoutin ja tehokkaamman hakukoneen jne.
Olen ollut myös yhteydessä suomen kilpirauhasliiton kanssa suomen Armour tilanteesta jne. Mutta tähän mennessä liitto ei oo uskaltanut oikein ottaa mitään näkyvää kantaa asiaan vaikka kirjeideni perusteella he lupailivat laittaa pystyyn Armour-työryhmän. Enpä sitten tiedä tuleeko moista työryhmää. Toivottavasti. Liiton lääkäri oli kyllä tietoinen siitä että jotkut potilaat tarvitsevat T4 rinnalle myös T3 hormonia. Mutta ikäväkseni heillä oli myös paljon vanhanaikaista/urbaani legenda pohjaista tietoa Armourista.
Oon kyl huomannut tän prosessin aikana miten täyttä
:aa suomen tilanne on kilpirauhaspotilaiden kohdalla. Suurin osa lääkäreistä, varsinkin endoista, on täysiä tyranneja ja täysin tietämättömiä kilpirauhashormonien toiminnasta ja niiden osuudesta aivojen ja aineenvaihdunnan kanssa. Samoin suomenkielistä tietoa eriliaista hoitomuodoista on tosi vähän jos ollenkaan. Voipi kuulostaa aika kyyniseltä ja yltiönegatiiviselta mielipiteeltä. Mutta multa ei kyllä enää heru tippaakaan sympatiaa näitä kyseisiä lääkäreitä kohtaan. Oon lukenut satoja potilaskertomuksia suomesta ja ulkomailta jotka mun omakohtaisen kokemuksen lisäksi tukee tätä näkemystä.
On siellä joukossa oikeasti ihania, kuuntelevia lääkäreitä jotka ovat valmiita toimimaan tiiminä potilaan kanssa ja arvostavat myös heidän tietämystään omasta kehostaan ja sen voinnista. Itsekin onnekseni olen löytänyt tällaisen lääkärin. Ikävää tosiaa on se, että tällaisia lääkäreitä on ihan pirun vaikea löytää.
Mutta tosiaan. Elämä alkaa taas maistua. Ja odottelen kesää oikeesti ihan innolla. Ihana olo. Elämä virtaa ja hymy on nykyään niin herkässä. :lol2:
All hail Armour
ja sillee ;)
Tiedän hyvin laihdutuksen periatteet, mutta "me" taidamme tarvita muutaman extra vinkin/keinon. Kovasti olisin kiinnostunut kuulemaan miten sinun tarinasi on jatkunut.
Jeh. Oon kyl epäileväinen sitä kohtaan että jos potilas lihoo thyroxinilla herkästi, että se pystyis jotenkin muuttamaan tilannetta ilman että se vaihtaa lääkitystä. Varsinkin jos sulta on poistettu kokonaan kilpirauhanen niin se yks ainoo hormoni jota sä saat siitä Thyroxinista ei pysty pitämään yllä sun kehon normaalia aineenvaihduntaa. Sen lisäksi sun lisämunuaiset joutuu koville kun ne koittaa ylläpitää kehon energiatasoja lisäämässä kortisolituotantoa ja se voi johtaa paljon pahempiin komplikaatioihin lopulta.
vinkeiksi voisin sanoa että vajaapotilaiden kannattaa ruveta syömään seleeniä purkista 150-200mikrogrammaa päivässä. Varsinkin jos T3-V arvot on tosi alhaiset tai viitearvojen puolessa välissä tai alapuolella. Koska sen on todettu auttavan T4-T3 muunnon kanssa. Samoim B12, kalanmaksaöljy, suuret C-vitamiiniannokset ja sinkki on tärkeitä kilpirauhaspotilaille. Mut jeh, noista mun yllämainitsemista linkeistä löytyy lisää tietoa
Elikkä, jos laihtuminen on ollut hankalaa, niin enpä rupeis sekottaa mukaan efeä tai muitakaan laihdutustuotteita. Vaan palauttamalla kehon normaalin aineenvaihdunnan lääkityksen muutolla on ensimmäinen askel ja tulee varmasti olemaan se ainut askel mitä siihen normaalin laihduttamiseen sitten tarttiikaan;)