PITKÄ pohdiskelu kotipaikkakunnan "hylkäämisestä"

Eilen kävin Jyväskylässä työpaikkahaastattelussa. Saa nähdä miten käy. Laskin että voisi ottaa tonnin bruttopalkassa alaspäin, jos pääsisi toisesta asunnosta eroon pk-seudulla ja elintaso säilyy samana. Tai itseasiassa paranee hieman, kun ei tarttisi enää ajella 300 km työmatkaa per sivu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä on liikaa asioita jotka masentaa. Ei tunnu kodilta.

En mä oman alan töitä täältä löydä, joten ulkomaille hyvin suurella todennäköisyydellä jään.

Mikä on oma alasi jos saa kysyä? :)

Suomessa on muuten aika helvetin sujuvaa tuo byrokratia kansalaisen kannalta. Tämän ymmärtää, kun yrittää tehdä esim. USAssa veroilmoitusta.

Totta. Suomen parhaita puolia on se, että kaikki toimii ja vieläpä todella helposti. Kaiken voi tehdä nykyään netissä. Englantilaisille moinen käytäntö on tuntematon joten aikaa kuluu papereiden täyttöön aina kun pitää jotain virallisia asioita hoitaa. Ei se asiointi täälläkään vaikeaa ole, mutta paperisotaa pitää käydä, minkä lisäksi joka toinen ihminen yrittää kusettaa ja vetää välistä.

Suomessa on muuten aika helvetin sujuvaa tuo byrokratia kansalaisen kannalta. Tämän ymmärtää, kun yrittää tehdä esim. USAssa veroilmoitusta.

Tai yhtään mitään Britanniassa. Oikeasti, Suomessa on liikaa byrokratiaa, mutta niin on monessa muussakin maassa. Suomessa se vaan toimii paljon paremmin. Joka tietty johtaa myös siihen, että niitä typerämpiäkin sääntöjä pystytään usein valvomaan tehokkaasti, mikä on toki ärsyttävää.

e. Jahas, Alyssalla samanlaisia kokemuksia. Nimim. aina vituttaa, kun ei mulla edelleenkään ole kaasulaskua nimissäni.

Tein saksassa pari kuukautta sitte ja johan oli homma, suomalainen veroilmoitus (ja byrokratia muutenkin) toimii aivan loistavasti muualle verrattuna! Piti ostaa oikein ohjelma sitä ilmotusta varten ja sitte ne haasteet vasta alkoi. Mä ainakin kaipaan takasin pohjanmaalle ja varmasti jonkun vuoden päästä sinne muutankin jos työtilanne sen sallii. Ainut asia mitä en sieltä kaipaa on ne samalla paikkakunnalla koko elämänsä asuneet kerran Ruotsissa käyneet kapeakatseiset ihmiset, jotka kuitenkin luulee olevansa koko maailman kingejä sen lainarahalla ostetun bemarinsa kanssa.

Suomi on kyllä byrokraattinen maa, mutta se sentään toimii jotenkin kutenkin järkevästi. Esimerkiksi vaikka nimenmuutos, osoitteenmuutos, naimisiinmeno yms. Ilmoitukset käy käden käänteessä joko maistraattiin tai postiin ja ne hoitaa loput. Esimerkiksi unkarissa (josta vaimoni on) joutuu itse ilmoittamaan jokaikiselle taholle erikseen eri lomakkeella mitä on tullut tehtyä ja jokainen paikka maksaa ja ne pitää yleensä tehdä tiskillä ei onnistu muuten. Turistina on helppo olla missä vain maassa, mutta siten kun pitäisi oikeasti asua...

niin itse oon kuitenkin duunari niin eipä tuollaista olisi ikinä mahdollista ostella..
No tekeekö tuo sitten jotenkin Helsingistä huonon kaupungin? Ja sitten vähän kilahtaa toi "samantasoinen kämppä halvempi". Kämpän taso kun ei kato ole se, montako neliöö siinä on ja minkäväriset tapetit. Pistät saman omakotitalolaatikon Nykin keskustaan, niin johan on arvoa ja vähän eri tason asumista.

No tekeekö tuo sitten jotenkin Helsingistä huonon kaupungin? Ja sitten vähän kilahtaa toi "samantasoinen kämppä halvempi". Kämpän taso kun ei kato ole se, montako neliöö siinä on ja minkäväriset tapetit. Pistät saman omakotitalolaatikon Nykin keskustaan, niin johan on arvoa ja vähän eri tason asumista.

No ei tietenkään, ylihintaisen mun mielestä kylläkin..
mun mielestä! taas kämpän hinnalla ei ole mitään merkitystä asumismukavuuteen / kämpän tasoon.. muutenhan automaattisesti jokainen homeluukku helsingissä olisi´parempi tasoinen kuin esim tää tölli jossa itse asustelen :) Ja kyllä mun asumismukavuus ja asunnon taso nousi tosi roimasti kun muutin sieltä veks.

sulla nyt mike ilmeisesti menee rahallisesti hyvin? Olisko siellä stadissa kiva asua samaan malliin kuin melko moni perheellinen asuntovelallinen`? ei tosiaan paljon kahviloissa istuskella kun etsitään jauhelihaa punaisella lapulla että palkat riittäisi vuokraan/ lyhennyksiinkin?

Asumismukavuus ei edelleenkään ole vain sitä, onko kämpässä hometta vai vihreiden tapettien sijaan oranssit. Asumismukavuuteen kuuluu koko saatanan elintila mikä liittyy siihen asuntoon. Se, että ostat maailman kalleimman lukaalin Huippuvuorilta, ei todellakaan lisää asumismukavuutta, päinvastoin supistaa sen vain siihen kun ollaan sisällä. Ja asunnnossa nyt suurin osa ajasta nukutaan, loput vuorokaudesta normaalisti ollaan töissä tai menossa. Todellinen aika jonka ihminen viettää himassa hereillä on varmaan yllättävän pieni jos yhtään on aktiivinen. Alkaa sijoituksella oleen melkoisesti väliä kun miettii miten vähän sitä kotona oikeasti on.

Tosin ite teen duunit himassa, joten mun kohdalla parasta olis ihan mieletön teknotalo pääkaupungissa, mut ei semmoiseen ole varaa. Ja muualtakäsin olis paska liikahdella liikkuviin duuneihin.

jeps.. Ja juurikin tän takia mun asumisen taso/mukavuus parani kun muutin veks :) Nyt on rahnaa elääkkin! kun ei ihan kaikki mene siihen asuntoon jossa ollaan loppujenlopuksi hyvin vähän.

jeps.. Ja juurikin tän takia mun asumisen taso/mukavuus parani kun muutin veks :) Nyt on rahnaa elääkkin! kun ei ihan kaikki mene siihen asuntoon jossa ollaan loppujenlopuksi hyvin vähän.

Mut miksi asut pienessä kämpässä kun voisit asua Nuorgamissa tuplasti isommassa samaan hintaan?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom