Tiukkis sanoi:
Laajempi juttu aiheesta löytyy
tuolta jos jotakuta kiinnostaa. Tuon mukaan tutkija siis teki kokeita työpaikallaan ja häntä myös epäillään yrityksistä ryhtyä valmistaman amfetamiinia.
Tätä olen odottanut jo jonkin aikaa. Uskoakseni kyseiset asiat tulevat lisääntymäänkin tulevaisuudessa. Vaikkakin oma käyttö selittää osaksi toimintaa, katkeroitumisella on suuri merkitys tuonkaltaisen toiminnan aloittamiseen.
Suurempana juttuna näen ennemminkin tämän biovouhotuksen, joka nojaa hyvin pitkälti julkiseen rahoitukseen (Tekes ja Sitra). Alalla työskentelevät koulutetut usein jopa tohtoritason kaverit kärvistelevät hyvin pienellä palkalla osaamiseensa ja koulutukseensa nähden, koska omaa liikevaihtoa ei ole ja valtio maksaa palkat julkisella tuella.
Ne jotka seurasivat viime maanantaina tullutta MOT:in tekemää Biolysypsylehmä -dokkaria huomasivat varmaan, että tässä bioyhtälössä jokin vain ei täsmää. Uusia opiskelijoita rekrytään alalla mainoslausein: "Ala on juuri lähdössä lentoon!" etc. Sinisilmäiset opiskelijat sitten dollarinkuvat silmissään kirmaavat bioalalle, koska se on tulevaisuuden ala. Paskaa, sanon minä!
Ainoa asia, joka tuosta seuraa tulevaisuudessa on kiristyvä kilpailu alan vähistäkin työpaikoista - työpaikoista, joissa akateemisen loppututkinnon suorittanut henkilö saa palkkaa 1700 e/kk ja senkin usein Tekesin ja/tai Sitran rahoittamana.
Mitäs kun Esko Ahon sanoin "lotto loppuu". Silloin vähenee radikaalisti julkinen rahoitus: "Ei vain ollut kannattavaa hakata satoja miljoonia euroja alalle, jolla ei ole edes omaa liikevaihtoa." Ja taas lähtee ihmisiä kilometritehtaalle.
Mitä siitä seuraa kun:
- ihminen katkeroituu
- sillä on tietoa ja taito
- on markkinat
- on toimintaa rahoittava ammattirikollisuus
Mun mielestäni siitä seuraa urheilijoiden markkinat :thumbs: