Hallituksen tasa-arvo ohjelma :D Aika läppä.
Hallituksen tasa-arvo-ohjelma 2008-2011
Valtioneuvoston periaatepäätös hallituksen tasa-arvo-ohjelmasta 2008– 2011 kokoaa ja koordinoi hallituksen toimia sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseksi. Ohjelma on rakennettu temaattisiksi kokonaisuuksiksi, jotka toteuttavat hallitusohjelman tärkeimpiä tasa-arvopoliittisia painopisteitä. Ohjelman tavoitteena on edistää sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisen toteutumista, kaventaa sukupuolten palkkaeroja, edistää naisten urakehitystä, lieventää segregaatiota ja lisätä tasa-arvotietoisuutta kouluissa, parantaa työn ja perheen yhteensovittamista, vähentää naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, vahvistaa tasa-arvotyön resursseja ja laatia selonteko tasa-arvosta.
Ohjelman toteuttaminen edellyttää hallituksen laajaa sitoutumista naisten ja miesten välisen tasa-arvon edistämiseen. Ohjelma on valmisteltu kaikkien ministeriöiden yhteistyönä hallitusohjelman ja hallituksen iltakoulupäätöksen 7.11.2007 suuntaviivojen pohjalta. Kukin ministeriö vastaa osaltaan sen toteutumisesta. Toimeenpanoa ja seurantaa varten perustetaan ministeriöiden yhteinen työryhmä. Ohjelmaa koordinoi sosiaali- ja terveysministeriö.
Hienoa että tätä naisten ja miesten välistä tasa-arvoa edistetään edelleen täysin naisnäkökulmasta ja täysin naisten voimin ja edistetään vain niitä asioita missä naiset eivät ole tasa-arvoisia. Siinäpä kerrassaan mainiot eväät "tasa-arvon" edistämiselle. Hallitus jatkaa vaan valitsemallaan tiellä...
Edittiä:
Tuoltapa löytykin järkevä lausunto tuosta hallituksen ohjelmasta, pastaan sen tähän:
Miesten tasa-arvo -yhdistys ilmaisee huolensa hallituksen uusimmasta
tasa-arvo-ohjelmasta vuosille 2008–2011 (linkki). Mielestämme hallituksen tasa-arvo-ohjelmasta on unohdettu suurin osa miesten tasa-arvo-ongelmista. Ainoastaan isyysvapaan pidentäminen kahdella viikolla on erikseen mainittu.
Suomessa tasa-arvo on määritelty sukupuolineutraalisti. Tasa-arvon
tulisi siten koskea sekä naisia että miehiä yhtälailla. Tasa-arvon määritelmien mukaan naisilla ja miehillä tulisi olla samat oikeudet ja velvollisuudet sekä yhtä hyvä asema kaikilla elämänalueilla.
Miesten asema on useilla merkittävillä elämänalueilla
naisten asemaa huonompi. Esimerkkeinä voidaan mainita asevelvollisuus, huoltajuusongelmat, itsemurhat, seitsemän vuotta lyhyempi elinikä, suuri naisenemmistö korkeakouluissa ja yhteiskunnallisen syrjäytyneisyyden keskittyminen miehille. Myös suurin osa väkivallan uhreista on miehiä (ks. miesten tasa-arvo-ongelmista enemmän täältä). Noita miesten tasa-arvo-ongelmia ei ole kuitenkaan huomioitu hallituksen tasa-arvo-ohjelmassa. Voidaankin kysyä, onko hallitus unohtanut kokonaan miehet ja miesnäkökulman tasa-arvopoliittisesta ohjelmastaan. Mielestämme tasa-arvolain ja tasa-arvopolitiikan tarkoituksena tulisi olla molempien sukupuolten tasa-arvo-ongelmien poistaminen.
Miesten ongelmien esiin nostamista ja käsittelyä vaikeuttaa myös se, että tasa-arvoelimissä ei ole riittävää miesnäkökulman edustusta. Lähes kaikki tasa-arvovirkamiehet ovat naisia. Miesjärjestöillä ei ole oikeutta nimetä omia asiantuntijajäseniään tasa-arvoasiain neuvottelukuntaan, vaikka naisjärjestöillä on siellä kaksi pysyvää asiantuntijapaikkaa. Naisten tasa-arvo-ongelmien tutkimukselle (naistutkimukselle) ohjataan runsaasti resursseja, mutta miesten tasa-arvo-ongelmien tutkimuksen resursseja ei edes ole olemassa. Kokonaisuudessaan miesten tilannetta tasa-arvon saralla voidaan luonnehtia hyvin heikoksi.
Miesten tasa-arvo -yhdistys esittääkin, että hallitus vielä tämän hallituskauden aikana täsmentää omaa tasa-arvopoliittista ohjelmaansa siten, että tasa-arvopolitiikan tavoitteeksi nostetaan nykyistä selkeämmin myös miesten tasa-arvon edistäminen - pelkkä naisten aseman parantaminen ei riitä.