Pitäisikö eutanasia sallia?

Kivuton loppu luvataan aina, mutta toteutus ontuu. Lääkäreillä on kiire, hoitajilla on kiire, ketä kiinnostaa kipujen takia puolitajuton saattohoitopotilas. Jos sinulla on omaiset jotka vaatii viimisen päälle hyvän hoidon loppuun asti, niin ole onnellinen, mutta jos ei ole, niin loppu voi olla kaikkea muuta kuin kaunis.
No okei, huono hoito on huonoa hoitoa, yhtä lailla voidaan keskustella siitä olisiko se nopea ja kivuton kuolema jollaiseksi eutanasia luvattiin sittenkään nopea ja kivuton. Jos lähdetään siitä ettei saattohoitopotilas kiinnosta ketään, niin uskaltaako sitten jättää lekurien vastuulle sen huolellisen hoitotahdon selvittelyn ennen eutanasiaa? Ihan oikeasti olin kuitenkin kiinnostunut nykyisen lainsäädännön puitteissa tapahtuvasta saattohoidoista, ja olisiko sen puitteissa mahdollista estää ne kuukausien sietämättömät kivut, jos lääkäreitä sattuisi kiinnostamaan.

Luulisin että tuon moraalisen puolen lisäksi lääkäreitä huolettaa eutanasiassa se oikeudellinenkin vastuu. Jos perikunta on sitä mieltä että dementoitunut mummo ei halunnut kuolla vaan lääkäri hänet siihen vapautuvan hoitopaikan toivossa painosti ja pakotti, mikä on lääkärin oikeusturva? Ja kääntäen, jos mummolta ei enää dementian vuoksi voi hoitotahtoa kysyä, pitääkö lääkärin suorittaa eutanasia jos mummon aiemmin edunvalvojakseen nimittämä perillinen sitä vaatii?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin, nää on kyllä hankalia asioita, on niin monta eri näkökulmaa mitä pitää ottaa huomioon.. Ymmärrän kyllä sen etteivät lääkärit halua ottaa kontolleen tämmöstä vastuuta. Sen takia tämmöselle pitäs ollakkin oma "työryhmänsä", johon kuuluis asiantuntijoita useammalta alalta, ettei kenenkään yksin tartte ottaa noin isoa vastuuta, ja lopullinen päätös eutanasiasta tarvitsisi koko ryhmän hyväksynnän.

Ei mulle olisi vaikea päättää lemmikkini lopettamisesta, jos se olisi valtavissa kivuissa ilman toivoa paranemisesta. Joku järki nyt hei..

Ja lemmikkejä on siis ollu hevosesta ja koirasta pienempiinkin, ja jokaisen mukana olen ollut loppuun asti. Paitsi siinä kun hevoselta ammuttiin henki pihalle, ei ois ollu kiva kattoo ihan vierestä sitä verenvuodatusta. Kauheeltahan se tuntuu, mutta ei tommosissa asioissa voi ajatella pelkästään omia tunteita. Mä en pidä yhtään kärsivää elukkaa hengissä vaan sen takia että lopettaminen tuntuu ITSESTÄ niin pahalta.

Nyt et ymmärtänyt pointtia. TIETENKIN on pakko lemmikki lopettaa jos se kärsii. Mutta se fiilis ja suru kun se joutuu tekemään.
Kukaan ei vaan halua ottaa kontolleen toisen elämän päättämistä, lääkärit pakoilee vastuuta sen takia
Joten mikäpä suru on sitten kun joutuisi itse päättämään läheisen kuoleman? Joten aika ymmärrettävää on että kaikki haluavat sitä pakoilla. Ja jos nyt jo lääkäreitä syytetään aina hoitovirheistä jne niin mitäpä tulisi siitä että lekuria syytettäisiin jälkikäteen jostain eutanasiasta? Ja entäpä sitten kun joutuisit tekemään sen läheisen päätöksen että johdot vedetään pois ja seuraavana päivänä tulisikin uutinen että siihen sairauteen olisi keksitty parannus tai jotain muuta uutta tietoa paranemisesta. Itse olen kanssa eutanasian kannalla mutta aina löytyy jossittelua ja en tiedä että olisiko minusta esim. emännän tai isän puolesta päättämään että nyt johdot pois. Mutta toisaalta toivon että heistä olisi päättämään minun puolesta jos olisin siinä tilassa että minulla ei olisi mitään mahdollisuuksia enää.

Suurimmat vastustajat ei-uskovaispiiristä lienee lääkäreitä ja sen kannan myös ymmärrän ainakin itse. Helppo se on huudella, että sitä ja tätä pitäis tehdä jos itte ei joudu toimenpidettä suorittamaan.

Ymmärrät sen, että lääkärit eivät halua, että toiset lääkärit saavat parempia virkoja? Vai mitä sinä oikein olet ymmärtävinäsi. Eihän tavallinen terveyskeskuslääkäri nukutuksiakaan hoida. Armomurhia on niin vähän, ettei niihin erikoistuneita lääkäreitä tarvita Suomessakaan kovin montaa. Ei ole realistista riskiä, että lääkäriltä vaadittaisiin tappamista. Eutanasia ei sitä ainakaan vaadi. Eutanasian ydinajatus kun on, että ihminen saa itse päättää elämästään. Sama periaate pitää tietenkin toteuttaa lääkäreiden kohdalla, että saavat itse valita mitä työtä tekevät.

Tuo on niin päivänselvä tekosyy, että kysymys on vain siitä, että oletko itse fundis vai heille hyödyllinen kritiikitön tekosyiden toistelija.

Nyt et ymmärtänyt pointtia. TIETENKIN on pakko lemmikki lopettaa jos se kärsii. Mutta se fiilis ja suru kun se joutuu tekemään.
Joten mikäpä suru on sitten kun joutuisi itse päättämään läheisen kuoleman? Joten aika ymmärrettävää on että kaikki haluavat sitä pakoilla. Ja jos nyt jo lääkäreitä syytetään aina hoitovirheistä jne niin mitäpä tulisi siitä että lekuria syytettäisiin jälkikäteen jostain eutanasiasta? Ja entäpä sitten kun joutuisit tekemään sen läheisen päätöksen että johdot vedetään pois ja seuraavana päivänä tulisikin uutinen että siihen sairauteen olisi keksitty parannus tai jotain muuta uutta tietoa paranemisesta. Itse olen kanssa eutanasian kannalla mutta aina löytyy jossittelua ja en tiedä että olisiko minusta esim. emännän tai isän puolesta päättämään että nyt johdot pois. Mutta toisaalta toivon että heistä olisi päättämään minun puolesta jos olisin siinä tilassa että minulla ei olisi mitään mahdollisuuksia enää.

Sen takia näiden tapausten pitäisikin olla niin selviä, ettei väärän päätöksen vaaraa ole. Ja eutanasian pitäs nimenomaan perustua potilaan omaan tahtoon, sen pitäisi olla kaiken tämän pohja. Mut tosiaan, ihan kauhean vaikea aihe, toivottavasti jotkut viisaat joskus saavat asian menemään eteenpäin..

Osaisitko kertoa enemmän noista Hollannin väärinkäyttötapauksista?

Itsellä tulee mieleen tässä nyt sellainen tilanne mitä Suomessakin on saatu todistaa, että mieleltään sairas hoitohenkilö toimii ns. lahtaajana, eli pistää kylmäksi hoidettaviaan (Suomessa insuliinilla- lääkkeillä murhasi asiakkaitaan). Tälläinen armomurhaajan roolihan olisi mitä odotetuin tälläiselle psykopaatille päästä toteuttamaan itseään. Välttämättä mitään jälkiä ei kunnolla näkyisi ja voisit teurastaa ihmisiä jotka eivät ole nimeä paperiin edes laittaneet. Tuollainen järjestelmä ei olisi varmasti aukoton. Sama, että vaikka terveysalalle on psykologiset testit yms niin vastaavia testejä ei toteuteta lääkkiksen puolella.

Menee vähän jo ohi aiheen mutta kaikki lemmikkien omistajat tietävät että millaista on "vain" päättää oman lemmikin kuolemasta. Se tuska ja päätäntä että nukutetaan ikuiseen uneen joku lenkkikaveri on aivan vitun raskasta. Sitä voi vain kuvitella miten raskasta olisi päättää jonkun omaisen kuolemasta...

Kukaan omainen ei voikkaan päättää kenenkään perheenjäsenensä eutanasiasta vaan se eutanasiaa tahtova itse tekee ratkaisunsa. Tämähän menisi jo muuten niin, että, kun rupeaa miehen naama kyllästyttämään tarpeeksi niin, viedäänpäs se piikille hyvien vakuutusrahojen takia ja saadaan samalla uusi allaspoika piristämään päiviä.

Kysyn ihan tietämättömyyttäni, tää ei ole kannanotto minkään puolesta eikä mitään vastaan: eikö saattohoidossa oleva potilas yleensä saada kivuttomaksi tarvittaessa vaikka tajuttomana pitämällä? Oon joutunu seuraamaan kahden läheisen ihmisen saattohoitoa. Niissä helpottavaa on ollut nimenomaan lääkäreiden vakuutus siitä, että kun toivoa ei enää ole eikä lääkkeiden pitkäaikaisia sivuvaikutuksia enää tarvitse huomioida, niin varmuudella löytyy sellainen lääkitys ettei kivuista tarvitse kärsiä. En ole lääkäri, voi olla että on olemassa kiputiloja joita ei edes saattohoidossa olevalta saada mitenkään pois. Silti tuntuu kamalalta että joku joutuisi kärsimään kuukausitolkulla järkyttävistä kivusta jolle ei voida lääketieteen keinoin tehdä yhtään mitään. En väitä että lääkehorteessa oleminen olisi jotenkin ihanneratkaisu.

No tässä tapauksessa kyseessä oli alle nelikymppinen, diagnoosi antoi 12kk. Lääkäri oli läsnä aina tarvittaessa, lääkkeet hoito etc, kai parasta mitä rahallaa saa. Sairaus oli agressiivinen sappiteiden syöpä joka oli levinnyt mahaan keuhkoihin ja maksaan. Lääkeannokset olivat jo lähes tappavia määrältään silti niistä ei ollut hyötyä. en ollut itse läsnä, lähimmäiset olivat ja myös he- sairaan lisäksi- kokivat ettei lääkkeistä viimekädessä ollut hyötyä ja tuska ja kivut olivat loppuun asti sietämättömät.

Joku kärsivä syöpäpotilas saattaa vähän vihata sitä että eutanasia ei ole sallittua

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom