PISA vs. todellisuus Kirjoitustaidottomana ulos peruskoulusta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja func
  • Aloitettu Aloitettu
No mä en ottanut tuota ihan niin kirjaimellisesti, etteikö sanaakaan osais lukea/kirjoittaa. Ajattelen niitä, jotka osaavat lukea joten kuten, mutta eivät tajua lukemaansa, kirjoittavat kaksi sanaa esseevastaukseen, eikä niistäkään saa selvää jne. Onko se sitten osaamattomuutta vai laiskuutta, ihan sama. On niitäkin, joilla avustaja istuu vieressä ja lukee koekysymykset, lapsi mumisee vastauksen ja avustaja kirjoittaa sen paperille. Ja niin kuin sanoin, mihin se lapsi laitetaan jos se ei mitään osaa? Ei sitä koulusta voi pois potkia, luokalle jää todella harvat, väkisin kaikki puserretaan läpi. Onko se sitten hyvä juttu onkin toinen asia, mutta mitään rinnakkaista systeemiä ei ole.
Kyllä yläasteen läpi pääsee aivan olemattomilla taidoilla, jos vertaa siihen mitä siinä yhdeksän vuoden aikana olisi voinut oppia.
Ja kokemusta alalta yli 15v...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mina en tieda mika on Haiku, joten en myoskaan tieda miten semmoinen kirjoitetaan. En myoskaan viitsi Wikipediasta katsoa.
Silti vaitan etta osaan kirjoittamalla kommunikoida, jopa muutamalla eri kielella.
 
Mina en tieda mika on Haiku, joten en myoskaan tieda miten semmoinen kirjoitetaan. En myoskaan viitsi Wikipediasta katsoa.
Silti vaitan etta osaan kirjoittamalla kommunikoida, jopa muutamalla eri kielella.

Haiku on yksinkertaisesti 5+7+5 -tavuisesti kasattu runonpätkä. Kyllä se aika tehokkaasti mittaa yläasteelaisen kirjoitustaitoa, jos sanoo että kirjoita tekstinpätkä missä ekalla rivillä o viis tavua, toisella seitsemän ja kolmannella viisi, ja joku tuon tehtävän kädettää.
 
Koitin kirjoittaa haikua:

Tä-mä tut-ki-mus
on i-han vi-tun pas-ka
...

Viimeiset 5 tavua jäi puuttumaan, en keksi. Ei tuo nyt ihan helppo homma ole. Tai no olisihan tuohon jotain järjetöntä voinut lisätä loppuun, mutta eikös se vähän niin kuin vie pohjan koko hommalta. Tunnen kuitenkin olevani kirjoitustaitoinen vaikka en yhtä vitun haikua saanutkaan nyt tehtyä.
 
Mä en totta puhuen usko, että Suomen koululaitos ja sen tuottama opiskelija-aines olisi maailman mittakaavassa mitenkään erityisen edistyksellinen PISA-tutkimuksista huolimatta. Mittauksia taitaa olla muitakin ja näissä ovat kunnostautuneet erityisesti kaukoidän kehittyneet kansakunnat (erityisesti luonnontieteissä).
Eihän se olekaan, eikä ole mikään ihme kun katsoo millaista se meininki kouluissa on. Ei nyt toki kaikissa, mutta opettajien kokemuksia kannattaa lueskella ja kuunnella. Kiina ja Intia pärjää varsinkin luonnontieteissä koska siellä oikeasti opiskellaan paljon ja ahkerasti. Kiinalainen täällä asuva insinöörikaveri kertoi että opiskeluaikana elämä oli useimmilla pelkkää opiskelua yötä myöten. Saman voi havaita esim. vaihtareiden työmäärissä. Venäjälläkin ollaan edellä ainakin luonnontieteissä koska siellä harjoitellaan paljon ja tehdään tehtäviä hirveitä määriä.

Totaalisesta lukutaidottomuudesta puhuminen on vähän provoamista eikä ketään kyllä ysillä varmastikaan kiinnosta tollainen testi, sinällään kehno indikaattori mutta se todellisuus ja PISA-imago ei kyllä kohtaa.
Tää aihe nyt kaipaa ennen kaikkea opettajien ja erityisopettajien kommentteja.
 
Toi Hesarin toimittaja vois ite opetella otsikoimaan. Osa jengistä jättää paperin tyhjäks ihan uhmaamisen ilosta. Allekirjoittanutkin on joskus niin tehnyt.
 
Kyllä tälläkin foorumilla näkee niin uskomatonta kirjallista ulosantia että ei voi kuin ihmetellä. Vaikka pilkkua ei nussittaisi niin silti pisteet, isot alkukirjaimet ja kappalejaot olisi hyvä osata.
 
tuskin se osaamisesta yleensä tälläkään forumilla on kiinni vaan välinpitämättömyydestä ja ajansäästämisestä niinku mä tässä ja nyt
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom