Pirullinen kipu takareidessä!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkäs oon nyt vuoden verran käyny salilla pomppimassa ja kehittyny oon mielestäni aika hyvin simppeleillä liikkeillä jne. Mutta kuitenkin mulla on yks mystinen ongelma johon en oo fiksua ratkasua saannu, mulla ei oo yläkroppareenissä ikinä paikat reistaillu mutta jumankekka ku jalkaliikkeitä tekee (kyykkyjä, askelkyykkyjä jne.) takareiden taikka pakaran alaosan sisempi puoli(?) menee tavallaan aivan tunnottoman heikoksi. Kipu esintyy aina silloin kun olen ekan sarjan vaikka kyykkyjä tehnyt ja lopetan. Tämä on tietenkin suuri ongelma, sillä en haluaisi jättä jalkoja välistä milloinkaan mutta aina vähän pelottaa jos se esim. repeää tai muuta vastaavaa, sillä se olisi minulle kova pala rumpalina.

Toivon että saisin apua pulmaani mahdollisimman nopeasti ja neuvoja miten muuttaisin/tekisin toisin reenit!

Venyttele & lämmittele kunnolla. Varaa aika fysioterapeutille, niin syy varmaan selviää ja saat kunnon ohjeet, miten tilannetta korjata.

Mulla on samankaltainen ongelma. Minulla tuntuu eniten ns. takanivusessa. Minusta tuntuu että siellä on pieni lihas joka ei kuormitu kävellessä, ja on sen takia todella heikko. Lihas menee varsinkin syvälle kyykätessä todella kipeäksi, liian kipeän tuntuiseksi. Se varmaankin ajan kanssa vahvistuisi, ja luulisin että myös liikkuvuusongelma (lantion alueen liikkuvuus) vaikuttaa siihen. Kokeile ensikerralla kyykätä niin, että jalat on lähes yhdessä, ja polvet ei osoita alhaallakaan ulospäin. Kun polvi kääntyy yhtään ulospäin, siirtyy rasitus juurikin tuonne takanivuseen, jalat aivan suorassa rasitus kohdistuu taas pakaralle, joka on vahvempi lihas ja kestää treenin. Luulisin että kyykkäämällä ns. takanivunenkin muuttuu voimakkaammaksi ja liikkuvammaksi, niin lopulta pystyy tekemään myös kevyellä sumo-tyylillä.

images

Kuvassa polvet osoittaa ulospäin -> nivuset, varsinkin takaosa puristaa nostovaiheessa jalkoja yhteen jolloin se pieni heikko lihas rasittuu todella paljon. Ja tuntuu juuri siltä että sieltä repeäisi joku, joka toki on mahdollista kun lihas on heikko ja liikkuvuutta ei löydy. Mulla oli tosi paljon noita nivus/polvi-haasteita, jotka loppui kuin seinään kun rupesin tekemään yhden jalan prässiä, joka mielestäni on aivan loistava jopa pääliikkeenä jalkapäivänä. Ei ehkä ifbb-super-pro tasolla enää riitä, mutta pertti perus-punttaajalle kyllä.

takareiden taikka pakaran alaosan sisempi puoli(?)

Pelottavan osuvasti oot kuvaillu ongelmakohtasi, sillä itsellä napsahtanut juuri samasta paikasta aikanaan reilu vuosi sitten. Ohjelmassa oli rinnallevetoa ja kolmannen kovan sarjan aikana (eli lämmöt oli jo erittäin hyvät) yhtäkkiä tuntui kuin jokin olisi napsahtanut juuri tuolla 'vasemman pakaran alaosan sisemmällä puolella'. Siinäpä sitten tulikin yli 6kk tauko jalkareeneistä.

Aiemmin ei ollut mitään oireiluja ollut, kuten sinulla että menee 'tunnottoman heikoksi'. Nykyään välillä enää vain 'pakottaa' ko. paikasta, mutta ei enää haittaa onneksi jalkareenin aikana. Suosittelen vain suorittamaan huolelliset lämmittelyt joka kerta ja keskittymään suoritukseen joka kerta 100%.

Jees, kiitoksia avuista! On hyvä että löytyy ihmisiä joilla on samoja ongelmia. Venyttelin eilisessä salikerrassa ainakin 10min jalkoja koska oli ollut viikon loma ja pelkäsin että sattuu jotain jos en venyttele normaalia enempi, maastavedossahan se sitten iski taas kipeäksi. Pitäsi tosiaan jollekkin asiantuntijalle varata aika ja toivoa ettei mitään pahempaa oo kun joku perus kotihoitonen juttu.

Suositut

Back
Ylös Bottom