Pirtelöt ja smoothiet!

Banaani voi muuttua vähän hassun makuiseksi, muuten tollanen missä on kaurahiutaleita vaan paranee yön yli ollessaan, ja marjat ei mee miksikään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun mielestä smoothiet menevät kaikki pahaksi tosi nopeasti, aina olen heittänyt menemään jos on jäänyt yli. Siis tehtyäni silmä- ja nenämääräisen arvion jääkaapissa seisseestä mönjästä.

Eilen tein smoothien, jonka join kolmessa noin 5-6 dl osassa. Hyvin se jääkaapissa säilyy esim. vuorokauden. Tässä sekoituksen ainekset:

200 grammaa pakaste mustaherukoita
50 grammaa maapähkinöitä
100 grammaa AXA Berries marjamysliä (62 grammaa hiilaria, josta sokereita 6,9 grammaa)
2 x 250 grammaa Ehrmannin rasvatonta maitorahkaa (yhteensä 41 grammaa proteiinia)
1 purkki Rainbow pienet ananaspalat omassa mehussaan
2 purkkia Mango pilttiä, eli yhteensä 250 grammaa
60 grammaa maustamatonta heraproteiinikonsentraattia
30 grammaa L-Glutamiini aminohappojauhe (maustamaton)
30 grammaa Fast BCAA aminohappojauhe sitruunan makuinen
2-3 dl vettä

Hyvää tuli ainakin omasta mielestä.

Lääkäri antoi minulle lisää ongelmia ruokailujen suhteen.

Tosiaan itsellä ollut pieniä mahavaivoja, joita sitten tietenkin lähdettiin parantamaan ruokavaliolla. Ensimmäisten kysymyksien joukossa lääkärillä oli tietenkin kysymys lisäravinteista, kun kerroin omista harrastuksistani. Myönsin käyttäväni mm. palautusjuomia ja silloin tällöin proteiinilisiä. Näistä lääkäri käski luopumaan heti.

Mutta asiaan

Millainen sporttipirtelö sopisi välipalaksi? Pitkät koulupäivät vaativat jonkun helppokäyttöisen välipalan ja mieluiten ottaisin sen smoothien muodossa. Energiaa saisi puolen litran satsiin olla 400-500kcal. Energian saa suht helposti rasvoista, mutta proteiinia on hankala sisällyttää mukaan ja sitä olisi kuitenkin hyvä olla n.30g.

Ruokavalio on tällähetkellä laktoositon ja koitan vältellä gluteenia, lähinnä valkoiset jauhot täysin pannassa. Ruuanlaitossa olen välillä käyttänyt vähälaktoosisia tuotteita.

Mitähän uskaltaisin tuonne tehosekottimeen sitten heittää? Jotkut sanovat ettei prosessoitu maito olisi ruuansulatukselle hyväksi, mutta uskoisin että laktoosittomalla uskaltaisi jatkaa eteenpäin. Näin ollen maito-kaurahiutale seos voisi olla mahdollinen pohja.

Toinen kysymys, että olikohan lääkäri skeptinen jauheitten makeutusaineista vai ihan muuten vaan? Tietääkö joku mikä voisi olla hyvä vaihtoehto maustetuille jauhoille mitä voisi lähteä koittamaan?

Vähän tälläinen ravintopuolen kysymys ja ravintoterapeutti voisi olla hyväksi, mutta kokeilen nyt ensin jos smoothien ystäviltä saisi apuja/kokemuksia !:)

Tosiaan itsellä ollut pieniä mahavaivoja, joita sitten tietenkin lähdettiin parantamaan ruokavaliolla.

Mitä kokeita sulle on tehty ja mikä oli diagnoosi? Oliko lääkärin ohje siis laktoositon ruokavalio ja vehnän vähentäminen? Oliko teillä puhetta fodmap-ruokavaliosta? Minkätyyppisiä sun oireet yleensäkin on?

Itse erittäin mahavammaisena (ibs) käytän kyllä lisäravinteita, lähinnä palkkarijauhetta ja joskus vastaavia valmiita juomia, mutta vain tiettyjä tuttuja ja turvalliseksi todettuja merkkejä. Mulle lääkäri suositteli fodmap-ruokavaliota, joka karsii pois yleisimpiä mahaa ärsyttäviä ruoka-aineita. Lisäksi itse olen todennut, että tiukasti gluteeniton ruokavalio helpottaa oireita.

Proteiinijauheissa ja vastaavissa ongelmallisia komponentteja voi olla a) laktoosi b) makeutusaineet tai c) se, että tuote on tehty raaka-aineesta, joka ei itselle sovi (esim. soijaproteiini jos on soijalle yliherkkä). Makeutusaineista stevia lienee parhaiten siedetty, sen sijaan ainakin sorbitoli ja muut -oli-päätteiset ja fruktoosi kannattaa kiertää kaukaa. Joissakin tuotteissa saattaa olla myös lisättyä kuitua, joka ei laadultaan sovinherkkävatsaisille (esim. inuliini). Mä kokeilisin siis etsiä esimerkiksi laktoosittoman herajauheen, joka on makeutettu stevialla.
Itse käytän Sportlifen Recoxery+:aa, joka on siis valmis palkkarijauhe sisältäen myös hiilaria, mutta samassa sarjassa on ymmärtääkseni ihan pelkkää heraakin.

Joka tapauksessa se, mitä kenenkin vatsa sietää tai mistä ruokavaliomuutoksista kukakin hyötyy, on hyvin yksilöllistä. Eli vasta kokeilemalla selviää. Mä en kuitenkaan skippaisi mitään yksittäistä tuoteryhmää siksi, että se nyt vaan on jotenkin epäilyttävä, ilman kunnollisia perusteluja. Fodmap lienee näistä vatsanparannusruokavalioista tällä hetkellä tutkituin ja tehokkaaksi todettu. Lisäksi, jos lääkärin testeissä tai itse empiirisesti on havaittu jotain yliherkkyyksiä, ne kannattaa toki ottaa vakavasti.

Lääkäri antoi minulle lisää ongelmia ruokailujen suhteen.

Tosiaan itsellä ollut pieniä mahavaivoja, joita sitten tietenkin lähdettiin parantamaan ruokavaliolla. Ensimmäisten kysymyksien joukossa lääkärillä oli tietenkin kysymys lisäravinteista, kun kerroin omista harrastuksistani. Myönsin käyttäväni mm. palautusjuomia ja silloin tällöin proteiinilisiä. Näistä lääkäri käski luopumaan heti.

Mutta asiaan

Millainen sporttipirtelö sopisi välipalaksi? Pitkät koulupäivät vaativat jonkun helppokäyttöisen välipalan ja mieluiten ottaisin sen smoothien muodossa. Energiaa saisi puolen litran satsiin olla 400-500kcal. Energian saa suht helposti rasvoista, mutta proteiinia on hankala sisällyttää mukaan ja sitä olisi kuitenkin hyvä olla n.30g.

Ruokavalio on tällähetkellä laktoositon ja koitan vältellä gluteenia, lähinnä valkoiset jauhot täysin pannassa. Ruuanlaitossa olen välillä käyttänyt vähälaktoosisia tuotteita.

Mitähän uskaltaisin tuonne tehosekottimeen sitten heittää? Jotkut sanovat ettei prosessoitu maito olisi ruuansulatukselle hyväksi, mutta uskoisin että laktoosittomalla uskaltaisi jatkaa eteenpäin. Näin ollen maito-kaurahiutale seos voisi olla mahdollinen pohja.

Toinen kysymys, että olikohan lääkäri skeptinen jauheitten makeutusaineista vai ihan muuten vaan? Tietääkö joku mikä voisi olla hyvä vaihtoehto maustetuille jauhoille mitä voisi lähteä koittamaan?

Vähän tälläinen ravintopuolen kysymys ja ravintoterapeutti voisi olla hyväksi, mutta kokeilen nyt ensin jos smoothien ystäviltä saisi apuja/kokemuksia !:)

Smoothieista tiedän jonku verran :p

Tässä yksi vaihtoetho, sisältää toki protskujauhoa, mutta niitä on olemassa myös laadukkaita vaihtoehtoja tai sitten voit kokeilla esim. riisi tai hamppuprotskua.

-Vettä: 200-300g riippuen minkälaisesta koostumuksesta tykkää.
-Cahsewpähkinä: 20g
-Chia-siemeniä: 10g
-Mustikoita: 150g
-Laadukasta isolaattia (maustamatonta): 30g
-Hunajaa: 15g
-Ripaus vanilijaa
-Ripaus suolaa

500kcal. P:30g, HH:45g, R:25g

Itselläni myös ongelmia vatsan kanssa jos syön perus "bodyruokia" siksi olen joutunut kehittämään niitten tilalle erilaisia vaihtoehtoja. Smoothie on toimiva vaihtoehto ja niitä menee nykyään joka päivä.

Viimeksi muokattu:

Suositut

Back
Ylös Bottom