Piriformissyndrooma

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla diagnosoitiin piriformissyndrooma joskus tuossa viime syksynä. Vaikka vaiva on hyvin kiusallinen, olin hyvin helpottunut kun kyseessä ei ollutkaan välilevynpullistuma. Sairashistoriallani en ala sen kummemmin ketään pitkästyttämään, tyydyn vain toteamaan, että vaiva on aivan satavarmasti tuo otsikossa mainittu...

...josta pääsemmekin aiheeseen: Voisivatko kaikki, joilla on asiasta jotakin kivenkovaa faktaa tai omia kokemuksia kirjoittaa tänne, kuinka välttyä noilta buranakuureilta, joita joutuu syömään aina muutamasta päivästä viikkoon, noin 1-4 kertaa kuukaudessa. Jos jollakin on jotakin hyviä aiheeseen liittyviä artikkeleita, niin lueskelen mielellään.

Itse olen huomannut, että sivusuunnassa kaareva tuoli on kaikkein pahin, eli normaalit toimistojakkarat on aika myrkkyä. Kotona olen hoitanut asian siten, että istun nytkin rullalle käärityn pyyhkeen päällä... saattaa kuulostaa epäilyttävältä, mutta mulla ei ole varaa satulatuoliin.

Istuskelun välttäminen ja liikkeellä pysyminen tietty auttaa, venyttelystä en oo huomannu mainittavaa hyötyä. Nyt kaikki jakamaan tietoa ja kokemuksia.

Kiitän ja kumarran.

PS: Syy miksi en laittanut tätä tuonne urheiluvammat ja lihashuolto-osiolle, on se, että siellä nykyään floodaa kaiken maailman noobit, pseudotieteellisillä ja perusteettomilla "Mulla toimii pena ja haukka parhaiten pakaran kasvattamiseen" -kommenteilla, ja ei tässä iässä enää millään jaksa seuloa jyviä akanoista.

mulla on epäilty SI-nivelen "kivuksi" ja/tai piriformikseksi.
mulla tulee kipuja vasemmalle alaselkään/pakaraan kömpimisestä, kontaamisesta, kyykistelystä (esim huonekalujen kasauksesta).

mulla avut ovat olleet aktiivinen venyttely, jota olen viime aikoina laistanut aika paljon. se miten kipu pysyy parhaiten poissa on välttää kaikkea tuota liikettä.
mulla ei oikein muita vinkkejä ole, mielelläni niitä kuulen lisää.
tosin tuosta minun diagnoosista ei ihan varmuutta ollut, että kumpi vaiko kumpikaan. monta kertaa kyllä olen lääkärissä rampannut, mutta aina vaan koittavat iskiasta ja yrittävät tarjota kipulääkkeitä, jotka eivät AUTA vaan SIIRTÄVÄT oireita.

Kattelen asiaa illalla tarkemmin vielä urheilukirurgian kirjasta, mutta karkean muistikuvan mukaan venyttelyt on pitkän ajan tähtäimellä hyvin tärkeitä, siis piriformiksen venyttelyt. Lisäksi joskus kortisonipiikkejä piriformikseen tökitään myöskin.

Mutta palaan illalla astialle.

Kattelen asiaa illalla tarkemmin vielä urheilukirurgian kirjasta, mutta karkean muistikuvan mukaan venyttelyt on pitkän ajan tähtäimellä hyvin tärkeitä, siis piriformiksen venyttelyt. Lisäksi joskus kortisonipiikkejä piriformikseen tökitään myöskin.

Mutta palaan illalla astialle.

omalla kohdallani myös kiinnostava aihe, koska samaa vaivaa (muiden joukossa) pukkaa. lähinnä tuosta venyttelystä - jos jossakin löytyy oikeaoppisesti opastettuna venyttelytavat piriformikseen, niin kiinnostusta löytyy kovasti. tähän mennessä sinne ei ole oikein hyvin saanut itse kohdistumaan mitään venytystä. hieroja sen saa kyllä venytettyä, mutta yksin sitä ei oikein saa toimimaan.

Ulkokiertohan se venyttää piriformista, mutta itse tehtynä tämä on melko vaikeaa. Siispä hierojalle tai kaveri venyttämään.

Esimerkki. Menet vatsamakuulle, kaveri nostaa jalkapohjat kattoa kohti (eli nivelkulma n. 90 astetta). Tämän jälkeen nilkoista kiinni, ja aletaan viemään jalkoja ulkokiertoon.

Mulla kanssa aika ajoin ollu tätä vaivaa. Hieroja auttoi kerran kun oikein pahana oli, se "sysäytettiin" (hieroja iski kyynärpäällä suoraan kipukohtaan) auki, sen jälkeen hieman vielä hieroi ja minä huusin ku palosireeni, melkein lähti taju kun nousin ylös siitä penkistä, mutta kyllä se auttoi. Venyttelyä vaan itsehoitona.

Ulkokiertohan se venyttää piriformista, mutta itse tehtynä tämä on melko vaikeaa. Siispä hierojalle tai kaveri venyttämään.

tuota just ajoinkin takaa, eli itse sitä venytystä on melko hankala/mahdoton tehdä, ja siks kyselinkin tjj:ltä että jos olis ollu jotain uutta tietoa tai ehdotuksia venytyksistä, joita vois yksin tehdä. piriformiksen venytyksiin kun on tosiaan tähän mennessä vaadittu melkeinpä se hieroja/kaveri sitä venyttämään.

Sori sekaantumiseni eksperttipuolelle, mutta tällainen on ainakin yks, missä saa oman painon hyödynnettyä, eikä tarvitse kaveria.
pirif.gif

Esimerkki. Menet vatsamakuulle, kaveri nostaa jalkapohjat kattoa kohti (eli nivelkulma n. 90 astetta). Tämän jälkeen nilkoista kiinni, ja aletaan viemään jalkoja ulkokiertoon.

Tämä nyt ei varmaan ketjun alottajaa auta juurikaan, mutta pisti silmään pari juttua... Piriformishan on uloskiertäjä, niin kauan, kuin lonkkanivelessä on alle 90 asteen kulma. Yli 90 asteen kulmassa se muuttuu sisäänkiertäjäksi. Eikö...? Eli uloskierrolla voi venyttää ko. lihasta, jos lonkkanivel on koukistettuna esim. selinmakuulla täysin rinnan päälle (+lähennys koukistetussa jalassa), alle 90 asteen kulmassa sitä venyttää sisäänkierto (+lähennys).
Tuo arnin mainitsema tapa vatsamakuulla epäilyttää, kun lonkkaniveltä ei noin saa fleksoitua...

Emmah:in laittama kuva :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on toiminut piriformiksen venyttelyyn sellainen, että nostetaan venytettävän puolen jalka kulmassa korkealle tasolle, esim ikkunalaudalle tai korkealle pöydälle. Siis siten, että sääri on tasoa vasten ja polvesta taittuu 90 asteen kulmaan. Sitten nojataan eteenpäin ja samalla käännytään siihen suuntaan, missä venytys tuntuu. Kun saa takareiden ja hanurin vähän niin kuin alaspäin putoamaan, niin sieltä löytyy.

Ja koska kukaan ei tajunnut tosta verbalisoinnista mitään, niin kuvia olis kiva saada.

arnin onhjeessahan reisiluu kiertyy nimenomaan sisäkiertoon, eli venyttää juurikin piriformista, joka on ulkokiertäjä, voimakkain niistä.
- Venytys menee siis siten, että mennään lattialle mahalleen ja koukistetaan polvet, jolloin jalkapohjat osoittavat kohti kattoa. Tästä asennosta lähdetään taivuttamaan jalkoja erilleen toisistaan, siten että polvet pysyvät yhdessä. (tarvii yleensä avustajan!)

Ns. Aitajuoksija venytys sopii oikein hyvin piriformiksen venyttelyyn. Tuossa asennossa pyritään saamaan molemmat istuin kyhmyt alustaan kiinni. Mikäli piriformis on kiristellyt pitempään, ei nopeasta kehityksesta tuossa kannata oikeastaan edes unelmoida.

Myös jalkojen väliin istuminen polviasennossa venyttää piriformista, mutta mikäli se/ne on/ovat todella kireät, ei edes aloitus asentoon ole mahdolista päästä, saati siinä yrittä venyttää. Tässä liikkeessä on varottava että venytys ei kohdistu polven sisäsivusiteeseen!

Ja vielä yksi... istutaan lattialla jalat suorana, tästä nostetaan jalka toisen jalan yli siten, että koukussa olevan jalan jalkapohja on suorana olevan jalan polven vierellä. Nyt venytys pitäisi tuntua pakarassa. Mutta jatketaan liikettä vetämällä koukussa olevan jalan polvi vartaloon kiinni ja kierretään ylavartaloa koukussa olevan jalan suuntaan. Pitäisi tuntua varsin makoisalta.

No, tulipahan jokunen vinkki. Toivottavasti joku nuista selityksista oli sen verran ymmärrettävä että niistä sai jotain irti.

Lopuksi vielä mainittakoon, että piriformiksen hieronta helpottaa venyttelyn alkuun pääsemistä lähes aina. Mutta kannattaa varautua siihen, että sen hieronta saattaapi sitten hieman sattua!

edit. Mainittakoon vielä sellainen asia, että n.10 prosentilla ihmisistä issiashermo kulkee piriformiksen läpi, ei sen alla olevasta aukosta, joten joissain tapauksissa venyttely saattaa alussa provosoida kipua melko reilustikkin. Tuota tosin ei saa selvitettyä kuin alueen magneettikuvauksella.

Kiitokset kaikille vastauksista :thumbs: Kerrankin tuli aloitettua threadi, joka ei ole täysin turha.

Omalta kohdaltani täytyy vielä sanoa, että mulla vika on enemmäkin muissa ulkokiertäjissä kuin itse piriformiksessa, tämän on eräs OMT-fyssari/napratian opettaja todennut. Vaikka asiasta Hyttiselle (aivan loistava lääkäri Kuopion YTHS:llä, oikein toivoo että tulisi jotain vammoja että pääsisi hoitoon ;) ) huomautin, totesi vain, että piriformissyndrooma se on vaikka se piri ei olisikaan se pahimmin oireileva.

Hieronnasta ainakin mun kohdalla otti kankku tosi pahasti nokkiinsa. Avokki on hieroja (&naprapatian opiskelija) ja on silloin tällöin jalkaa väännellyt, mutta mitään välitöntä apua en oo venyttelystä, hieronnasta, dynaamisista venytyksistä tai reiden proksimoinnista (jota em. OMT-fyssari suositteli) saanut.

Itsekin kiinnitin huomiota noihin ulkokierto/sisäkiertosekaannuksiin, mutta asia tuli kuitenkin selväksi. Sinänsähän itse ulkokiertäjiä on vähän hankala saada venymään, yleensä taitaa olla gluteus maximus ja medius jotka siellä venyy. Sellaisen jutun oon kanssa huomannut, että pahimmillaan koko pakara on ihan jumissa tensor fascia lataa myöten, niin että sama kai se on vaikka ne venytykset ei ihan niin tarkkaan osuisikaan... Pitää alkaa taas venytellä aktiivisemmin, oon laistanu venyttelyistä sillä tekosyyllä kun on ollut niin kiire ettei oo meinannut ees treenaamaan ehtiä. Huono tekosyy, tiedetään.

Venytyksistä vielä sen verran, että fyssari suositteli mulle sellaista venytystä, että maataan selällään, sääri laitetaan noin polvenkorkuiselle korokkeelle ja vedetään polvea vastakkaisen puolen kädellä toista jalkaa kohti. Ei mikään kova venytys, mutta sopii ilmeisesti parhaiten akuuttiin vaiheeseen.

Niin ja siitä dynaamisesta venyttelystä, tai mitä se sitten olisikin, sellaista myös pitäisi kuntoutusmielessä tehdä, että suurin piirteen edellistä vastaavassa asennossa, tai siten että kaveri venyttää piriformista, pitäisi vastuksen kanssa kääntää jalkaa ulkokiertoon, ja sitten kaveri työntää sen taas takaisin sisäkiertoon niin että piriformis venyy. Sitten taas kierretään takaisin sinne ulkokiertoon. Vaikeeta selittää, toivottavasti joku osaa selittää paremmin.

Niin ja sitten vielä yksi kysymys. Voiko ulkokiertäjiä jotenkin vahvistaa (tyyliin kiertäjän kalvosimet), etteivät ne hermostuisi niin helposti?

Eikäku vielä yksi kysymys: Voiko tuoto piriä ärsyttää se kun jalat ovat eripituiset. Tällaistakin tarinaa olen kuullut. Ja varsinkin salitreenissä tuo jalkojen eripituisuuden merkitys kuulemma korostuu, jos harrastaa jaloillaan tehtäviä liikkeitä. Mavella sain alkujaan pirin nimittäin innostumaan. Nimim. Ostanko v***n kalliin pohjallisen? Puolieroa on n. 15 mm

Että tällaista. Oon vääntäny koko päivän "tieteellistä" tekstiä (=kirjottanu paskantärkeetä esseetä), joten antakee anteeks jos on kirjotusvirheitä paljon.

Eikäku vielä yksi kysymys: Voiko tuoto piriä ärsyttää se kun jalat ovat eripituiset. Tällaistakin tarinaa olen kuullut. Ja varsinkin salitreenissä tuo jalkojen eripituisuuden merkitys kuulemma korostuu, jos harrastaa jaloillaan tehtäviä liikkeitä. Mavella sain alkujaan pirin nimittäin innostumaan. Nimim. Ostanko v***n kalliin pohjallisen? Puolieroa on n. 15 mm

jalkojen pituuseron oon huomannu ainakin itselläni vaikuttavan, sekä selkäongelmiin että piriformiksen ongelmiin. pituuseroa on myös tuo 15 mm, mutta en mene siitä kuitenkaan päätäni pantiksi lyömään, koska se ei ole röntgenin kanssa mitattu. omistinkin pohjalliset (saman kaverin tekemät joka mittasi pituuseron), ja pidin niitä vuoden päivät. kun sitten mainitsin sellaisia pitäväni eräälle kiropraktikolle, se vannotti minut samantien nakkaamaan ne helvettiin. noin pieniä pituuseroja ei kuulemma tarvitse korjata, ja jos niitä korjailee, niin voi olla mahdollisuus huonontaa rankaansa uudella virheasennolla, joka johtuu pohjallisten tuomasta asennosta.

tiedä häntä, mutta neurokirurgi, joka on selkään erikoistunut, sanoi myös etten tarvitse tällaisella virheasennolla pohjallisia. koen kyllä että se pituusero vaikuttaa pahentavasti sekä selän kipuiluun että piriformisten jumiutumiseen, mutta maksan mieluummin ne laskut, kuin kokeilen että saanko selän mahdollisesti vielä huonompaan kuntoon virittelemällä sinne pohjallisia joista se ottaa itseensä.

Kuminauhalla voi reenata jalkojen ulkokiertäjiä melko helposti eli säärtä vain sivulle pitäen polvea suht paikallaan.

Piriformissyndrooma on monella tavalla vittumaisimpia "vammoja" mitä voi kuvitella ja selkeästi alidiagnosoitu ongelma. Lekurit eivät monet edes edlleenkään tunnusta sen olemassaoloa. Itsellänikin on pitkäaikainen piriformissyndrooma vaivannut. Itselläni se on tullut pikajuoksuspurteista ja toisaalta pakaroiden runsaasta reenaamisesta. Olen myös geneettisesti altis tuolle, veikkaisin että olen yksi niistä joilla iskiashermo menee piriformiksen läpi, ei siis alta kuten suurella osalla. Välillä se on ollut parempi ja välillä huonompi. Valitettavasti pienentämättä persusta en ehkä koskaan pääse siitä täydellisesti eroon. Mulla on itsella ongelmana ollut se, että on erittäin hankala venyttää piriformista ja gluteusta ärsyttämättä iskiashermoa. Mulla menee tosi helposti ihan tukkoon paikat lyhyenkin venyttelyn jälkeen. Istuminen on myös sitä pahinta ja lonkan fleksio yleensäkin mikä istuessa on ongelmana (kroonista venytystä pakaraan ja iskiashermo ei saa hetkeäkään "lepoa"). Fysioterapian proffa Jkl:ssä on suositellut kivuista huolimatta ottamaan pitkä venyttelykuuri kivuista huolimatta ja pitää taukoa puntista. Itsellä venyttely lisää akuutisti niin paljon kipua ja häiritsee elämistä muutaman seuraavan päivän aikana etten ole kuitenkaan tätä viitsinyt tehdä. Kaikenlaista neuraalikudoksen mobilisaatiota kuitenkin teen melko usein. Itsellä myös lonkan loitontajien kuminauhaharjoittelu kevyillä painoilla lähes aina auttaa akuutisti.

Jalkojen eripituisuus on yksi isohko ongelma. Muista kuitenkin käydä ensin ammattilaisella, ylikorotus voi aiheuttaa lisäongelmia.

Joillain TNS-sähköhoito ja akupunktio auttaa myös, itselläni ei. Itselleni tärkeintä on välttää istumista ja nukkua terveellä kyljellä. Jäähoito ja yllättävää kyllä myös kylmägeeli auttaa myös akuutisti, särkylääkkeet ei. Itsellä vaiva on normaalisti puutumista ja nipistelyä, ei niinkään kipua.

Piriformis-syndroomasta on netti tulvillaan tietoa, esim:
http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=sll19439
http://en.wikipedia.org/wiki/Piriformis_syndrome

Tieteellisiä tutkimuksia löytyy myös pilvin pimein, esim:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/..._uids=11887107&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

Persetan: -Venyttelystä harvemmin tuohon vaivaan välitöntä helpotusta saakaan, mutta kyllä ainakin itse olen saanut palautetta, että hieromiseni olisi auttanut jonnin verta hetimiten ja sitä kautta helpottanut venyttelyn aloittamista/jatkamista. Mutta kaikki ihmiset ovat yksilöitä, joten suosittelen vain etsimään itsellesi parhaan venytyksen ja ottaa se päivittäiseksi tottumukseksi. Kyllä ne kiristävät kiertäjätkin aikanaan alkavat antamaan periksi.

"Hieronnasta ainakin mun kohdalla otti kankku tosi pahasti nokkiinsa. Avokki on hieroja (&naprapatian opiskelija) ja on silloin tällöin jalkaa väännellyt, mutta mitään välitöntä apua en oo venyttelystä, hieronnasta, dynaamisista venytyksistä tai reiden proksimoinnista (jota em. OMT-fyssari suositteli) saanut."

Ja tuohon harjoitteluun. Kyllä niitä voi harjoitella. Sellainen nilkkaremmi taljaan kiinni ja tekemään kiertoja. Esim. oikeaa jalan kiertäjiä harjoitellessa, seiso vasen kylki taljaa kohti jalka polvesta koukistettuna 90astetta. Pistä taljan naru kiinni koukistettuna olevan jalan nilkkaan ja kierrä reisiluuta sisään päin, jolloin koukussa olevan jalan nilkka menee taljavermeleestä poispäin.

Tuohon harjoittelun hyötyyn en tässä tapauksessa ota kantaa... Eli ohjeita kokeilla, mutta niitä ei kannata noudattaa, mikäli kipu siitä provosoituu.

tuota just ajoinkin takaa, eli itse sitä venytystä on melko hankala/mahdoton tehdä, ja siks kyselinkin tjj:ltä että jos olis ollu jotain uutta tietoa tai ehdotuksia venytyksistä, joita vois yksin tehdä.

No kävin kirjahyllyn olennaisimmat kirjat läpi ja eipä niistä enää mitään uutta tähän ketjuun enää löytyny, valitettavasti. Sillä välin kun jotku puurtaa töissä, niin muilla on aikaa kirjottaa muutama kirja tänne.. :D

Kun muuten luetta tuota käypähoito tekstiä ja kirmaatte piikille, niin älkää ihmetelkö jos döktööri epäröi. Ei ole mikään helpoin piikitettävä paikka ja kun iskiashermo menee liki tai läpi, niin varmasti kynnys lähteä piikittämään on kohtalainen.

Sähköpostista pitäisi löytyä tuo Juhankin laittama Fishmanin katsaus. Taitaa tuo venytyshoito yhdistettynä injektioihin olla teholtaan paras, viimeaikoina ilmeisesti myös botoxia kokeiltu.

Tämä nyt ei varmaan ketjun alottajaa auta juurikaan, mutta pisti silmään pari juttua... Piriformishan on uloskiertäjä, niin kauan, kuin lonkkanivelessä on alle 90 asteen kulma. Yli 90 asteen kulmassa se muuttuu sisäänkiertäjäksi. Eikö...? Eli uloskierrolla voi venyttää ko. lihasta, jos lonkkanivel on koukistettuna esim. selinmakuulla täysin rinnan päälle (+lähennys koukistetussa jalassa), alle 90 asteen kulmassa sitä venyttää sisäänkierto (+lähennys).
Tuo arnin mainitsema tapa vatsamakuulla epäilyttää, kun lonkkaniveltä ei noin saa fleksoitua...

Emmah:in laittama kuva :thumbs:

Juuh, nyt tuli kirjoitettua osaltaan hätäpäissään. Eli mainitsemani tapa toimii hyvin kuntoutuksessa, esim. liikeratoja laajennettaessa. Ei niinkään sovi piriformiksen venytykseen, joskin sitä kuulemma hieman venyttää (kokeneen urheiluhierojan mukaan). Mainitsemani venytys kyllä venyttää muita ulkokiertäjiä, muttei niinkään täsmällisesti päärynänmuotoista lihasta.

Back
Ylös Bottom