Pipon pitäminen sisätiloissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu

mxm

Ei viitsi tuota Bongaa pakkislainen -thrediä täyttää turhaan tällä aiheella, joten ajattelin jos siirtäis sen keskustelun uuteen thrediin.
Porukkaa oli sekä vastaan että puolesta. Ite oon sitä mieltä, että jos pipo on osa pukeutumistyyliä niin miksei sitä nyt voi pitää sisälläkin. Ruokapöydässä on toki hyvä ottaa pipo pois. Nykyään pipot on osa lookkia ja esim. joku musta pipohan on oikein tyylikäs pukine (tyylikkäämpi kuin sekaisin oleva letti tai pälvikalju).
Turha on vetää tähän mukaan hyviä tapoja. Päähineiden käyttöön liittyvät tavat ovat liian vanhentuneita, eikä se pipon pitäminen päässä tarkoita sitä, että potkisi mummoja, raapisi munia kadulla ja menisi aina ennen naisia ovesta sisään.

Mike vois liittää vaikka jonkun gallupin tähän thrediin niin näkyis jakauma selvemmin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No ei mua ainakaan haittaa jos joku on pipo tai lippis tai huivi tai joku muu päähine päässä sisätiloissa. Ruokapöydässä tosiaan ne päähineet veks, niin miehet kuin naisetkin. Muuten voi mun puolesta ainakin pitää pipoa, enpä minäkään sitä viitti talvella esim. kaupassa käydessä ottaa pois, siistimpi tosiaan pipo päässä kun ilma pipoa ja letti sojottaa minne sattuu.

Kyllähän se nyt vaan kuitenkin kuuluu hyviin tapoihin, että pipo tms otetaan pois etenkin silloin kun syödään ja esim. koululuokassa, virallisemmassa neuvottelussa, juhlassa yms. Ite kyllä sulatan hatut sisätiloissakin noin muutoin.

Pidän itse monesti pipoa päässä vaikka ruokaillessakin tai koulussa tunneilla, mutta myös monesti otan pipon pois. En nyt mihinkään ns. "tilaisuuksiin" mene pipo päässä. Treenatessa en pidä mitään päässä, kun on muutenkin jo niin kuuma. :D Ei se minusta ole mikään kumma juttu, varsinkaan arkipäivän jutuissa. Jokainen tyylillään.

Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, itse kunnioitan esim. isovanhempien luona sen verran vanhoja heille tuttuja tapoja että en hattua sisällä pitäisi. Minulle ei kuitenkaan kuulu tai kiinnosta pitääkö muut hattua sisällä.

Ne ihmiset joilla tästä asiasta on jyrkkä kielteinen mielipide, ovat yleensä samoja jotka haukkuvat kaikki muutkin jollain tavalla valtavirrasta poikkeavat yksilöt. Elinpiirin ja kasvatuksen sokaisemia suppeakatseisia "normijamppoja".

Sanat ja teot tekevät miehen, ei ulkokuori.

Vapaa-aikana saa pitää sisälläkin, mutta sillonkaan ei syödessä. Oikeestaan missään sisäduunissa, pl. joku tehdas-tai varastotyö yms. ei mun mielestä sovi pitää.

Niinkun joku tuolla toisessa threadissa sanoi, on paljon tärkeämpiä kohteliaisuussääntöjä, mitkä monilta pipokammosilta vanhoilta ämmiltä on kateissa. Kuten esim. oven auki pitäminen jollekin jolla on kantamuksia, tai esim. lastenvaunut. Pipon tms. "käyttökiellosta" sisätiloissa aika on vaan ajanu ohi.

Bricktop sanoi:
Ne ihmiset joilla tästä asiasta on jyrkkä kielteinen mielipide, ovat yleensä samoja jotka haukkuvat kaikki muutkin jollain tavalla valtavirrasta poikkeavat yksilöt. Elinpiirin ja kasvatuksen sokaisemia suppeakatseisia "normijamppoja".

Sanat ja teot tekevät miehen, ei ulkokuori.

Yhdyn mielipiteeseen sanoista ja teoista, ja herrasmies ottaa aina hatun pois sisätiloissa, oli se sitten pipo tai mikä baskeri hyvänsä.

Kiitos, mxm, thredin avaamisesta. Minähän se "Bongaa pakkislainen"-osiossa asiasta mainitsin.

Jokaisella toki on oma käsityksensä siitä, mitä sisältyy hyviin tapoihin. Jos on vain kyse "lookista", niin silloin ollaan jo melko hataralla pohjalla perusteluissa. Kuka on oikea henkilö arvioimaan, mikä on hyvän maun mukaista tai tyylikästä pukeutumista? Tässä tapauksessa on mielestäni hyvä tukeutua perinteiseen etikettin.

Oletteko muuten huomanneet mielenkiintoisen muutoksen skidien päähinekäyttäytymisessä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana? Omana kouluaikana hamalla 80-luvulla ei kukaan suostunut vapaaehtoisesti pitämään pipoa edes ulkona vaikka olis ollu rapiat parikytä astetta pakkasta. Nykyisin pipoa ei oteta pois sisälläkään, vaikka plussaa olisi kolmekymmentä celsiusta...

Mike sanoi:
Mikähän siitä pään peittämisestä tekee jotenkin epä-herrasmaista?

Kuten aiemmin toisaalla totesin: Mikä siinä on niin hienoa, että miehellä roikkuu kangaspala kaulassa?
Nämä molemmat kuuluvat vanhoihin (minun milestäni) hyviin tapakulttuurin perinteisiin. Kaikesta ei tarvitse luopua vain koska ajat muuttuvat.

Misanthrop sanoi:
Oletteko muuten huomanneet mielenkiintoisen muutoksen skidien päähinekäyttäytymisessä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana? Omana kouluaikana hamalla 80-luvulla ei kukaan suostunut vapaaehtoisesti pitämään pipoa edes ulkona vaikka olis ollu rapiat parikytä astetta pakkasta. Nykyisin pipoa ei oteta pois sisälläkään, vaikka plussaa olisi kolmekymmentä celsiusta...

Olen joo. Ja vähintään se piti ottaa pois hyvissä ajoin ennen koulun pihalle saapumista. Eli on tässä pipohuumassa joku hyväkin puoli vaikka vanhoja tapoja kannattaisikin. ;)

Olen syyllistynyt pitään pipoa esim kouluruokalassa syödessä. Häiritköön ihmisiä jos häirittee. Saa tulla ottaan pois päästä jos uskaltaa :)

En oikein pipomiehiä yleensä ole koska tarkenen vähän turhankin hyvin ja hikoilen helposti, mut piän kyl silloin kun siltä tuntuu. Tietty jos menen johkin kunnon ravintolaan syömään, tai johki sisätilaisuuteen missä on vähän vanhempia ihmisiä paikalla niin otan kyllä myssyn pois, ei siinä mitään.

Timba79 sanoi:
Olen joo. Ja vähintään se piti ottaa pois hyvissä ajoin ennen koulun pihalle saapumista. Eli on tässä pipohuumassa joku hyväkin puoli vaikka vanhoja tapoja kannattaisikin. ;)

Pitää paikkansa. Ovatkohan muuten
ne 80-luvun urbaanilegendat aivojen jäätymisestä vaihtuneet jo aivojen paahtumiseen? ;)

..ja Mike pitäköön ainakin omassa kaupassaan pipoa päässä jatkossakin! ;)

Ps. Ehec, mikä koulu? Olen jo tulossa... ;)

Kyllä kohteliaisuus ylipäätään on tärkeämpää kuin joku tietty vanha etiketti. Ylipäätään olen sitä mieltä, että syödessä ei saisi ikinä pitää päähinettä päässä. Sisätiloissa päähinettä ei pidä aina ottaa mielestäni pois, mutta esimerkiksi luennoilla jengi tapaa pitää päähineitä päässään, mikä nyt tietysti kuvaa tietyllä tapaa tätä aikaa, mutta IMO olisi kohteliasta luennoitsijaa kohtaan riisua päähine, varsinkin jos kyseessä on proffa tms.
Ja tosiaan en ole mikään pipo tai lippisvihaaja, ja tilanteen edellyttämällä tavalla voi mielestäni aina pukeutua. Itse olisin tyytyväisempi tilanteeseen, jossa pipopäiset miehet olisivat ystävällisiä ja kohteliaita muuten kuin siihen, että mies riisuu päähineen, ja muuten unohtaa käytöstavat.

Tätä vois verrata lippikseen. Itse olen kyllä välillä ihmetellyt oppilaita jotka istuu tunnilla talvitakki ja pipo päässä. Tällaista en kyllä ymmärrä mut nuo nykyään muodissa olevat ohuet pipot ovat ihan tyylikkäitä ja on selkeä osa pukeutumista. Se sallittakoon tottakai. Eri asia on jotku "hopeasompa" pipot..

Misanthrop sanoi:
Ps. Ehec, mikä koulu? Olen jo tulossa... ;)
TKK, täältä espoon otaniemestä löytyy :) Mut tunnistaa piposta missä lukee "punishment". Mutta pahoittelen, olen laiska pitään pipoa, ehkä 5 kertaa talvessa, joudut vähän kyttäileen ehkä :)

Ite syyllistyn pitämään joskus kun ei jaksa tukkaa laittaa mitenkään, mutta otan kyllä pois luokassa ja ruokalassa ja muissa vastaavissa tilanteissa.
Et aika perinteisillä linjoilla mennään täällä.

Ihan vaan uteliaisuudesta... moni sanoo ett "ok pitää pipoa sisällä mutta ei syödessä". Mikä hemmetti siitä ruokailusta tekee niin erikoista että silloin ei päähinettä saa pitää päässä jos sitä muuten sisällä käyttää? Mihin tämä kohteliaisuussääntö perustuu? Ihan vaan uteliaisuudesta.

Niin, ja itse en käytä mitään päähineitä sisätiloissa.

Suositut

Back
Ylös Bottom