Pilates vs. Jooga?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timo
  • Aloitettu Aloitettu
Mitkä ovat lajien merkittävimmät erot? Itse olen harkinnut jommankumman aloittamista, pitäisi saada lisää notkeutta vähän jokapuolelle (olen ns. mallia rautakanki), ja myös litteämpi vatsa kiinnostaa nykyisen pömppövatsan sijaan.

Olisi tarkoitus harrastaa lajia punttailun (1-2 krt/vko) ja aerobisen lomassa, miten ko. lajit toimivat puntin kanssa yhteen? Montako kertaa / vko on sopiva treenimäärä pilatekselle/joogalle? Riittäisikö vain 1 krt / vko, ku on noita muitakin liikuntaharrastuksia?

Vähän sellainen kuva mulla on että Pilateksessa ei tehtäisi muutakuin syviä vatsa- ja selkälihaksia, ja ei venyteltäisi siinä määrin kuin Joogassa. Mitens on?

Itekki harkinnu joogaa tai pilatesia lähinnä kokeilemisen halusta kun tonne uuteen satsiin piti tehä sopimus ja sielä näyttäs noita olevan.

Eikö pilates ole enemmän jotain lihaskuntoilua ja jooga venyttelyä ym?

Ei mun kyllä hiki tullut pilatestunneilla, mutta keskivartalon lihakset joutui koetukselle. Riippuu ehkä ohjaajasta, kuinka rankkoja tunnit on. Pilateksessa keskitytään lähinnä kehon hallintaan (tasapainoharjoituksia ym.) ja syvien vatsalihasten aktivointiin. Venytyksiä ei juurikaan ole, ainakaan niillä tunneilla joilla olen käynyt.

Olen tuota Astangajoogaa (joskus myös power yoga) kokeillut. Siinä suoritetaan peräkkäisiä ja toistuvia liikesarjoja. Liikkuvuutta painotetaan ainakin omien kokemusteni perusteella paljon, erityisesti selän, pakaroiden ja takareisien lihaksia. Tämä on myös suurin tekijä, miksi itse olen tätä lihashuollon yhteydessä tehnyt.

Jotkin harjoituksista ovat fyysisesti haastavampia, lihaskunto-osioissa pääpaino on keskivartalon lihaksilla. Näissä keskivartaloharjoitteissa on myös sellaisia, jotka eivät onnistu läheskään kaikilta, mutta tällaiset on yleensä jätetty aloittelijoiden tunneilta pois. Useat liikkuvuutta tai keskivartalon voimaa kehittävät harjoitteet on hyvin suunniteltu, ja ne voi tehdä "helpotettuina".

http://www.ashtangabook.com/fi/bilder.asp
Tuossa on kuvagalleria joistain liikkeistä. Ei kannata pelästyä, jotkin noista on todellisia hc-liikkeitä vuosia joogaa harrastaneille. (Älkää pelästykö kuvien anorektikkokynäniskaa, jooga sinällään ei ole paljoa energiaa vievä tai muuten katabolinen laji ;))

Erinomainen laji vaikkapa salipäivien välissä tehtäväksi, tuohon kun vielä lisää muutaman kymmenen minuutin venyttelyn. Ei kaikkien voimailijoiden tarvitse olla jäykkiä kuin rautakanki ja kimmoisia kuin betoniporsas.

Astangassahan käydään niitä samoja liikkeitä joka kerralla. Alussa vain Aurinkotervehdystä ja jotain seisomasarjaa. Uusia liikkeitä sinulle opetetaan sitä mukaan kun kehityt. Pilates korostaa kovasti keskivartalon korsettia. Jos et osaa päättää, niin Yogalates yhdistää joogaa ja pilatesta ;) Yin jooga on syvävenyttelyä lihaskudokselle ja nivelille, eli venytykset kestää about 5 minuuttia. Esim täällä on paljon erilaisia jooga mahdolisuuksia.

Joogasta en tiedä, mutta Pilateksesta kyllä, tai siinäkin lähinnä Method Putkisto Pilateksesta.
MPP on rankkaa :whip: kun sitä on harrastanut kauemmin ja liikkeisiin tulee lisää vaikeutta. Se on kehonhallintaa ja kokonaisvaltaista sellaista. Siinä on paljon painoa syvillä vatsalihaksilla, ns korsetilla, mutta siinä treenataan niin selkää, vatsaa, pakaroita, reisiä, ojentajia jne. eli koko keho saa kyytiä. Ajoittain on mukana myös välineistöä kuten käsipainoja, pilatesrengas yms.

Sitten on pelkkä Method Putkisto (MP). Jos haluat notkeutta ja venyvyyttä niin tämä on sitä. Syvävenyttelyä. Tätä olen vain kokeillut enkä osaa sinulle siitä enempää kertoa.

MPP perustuu Joseph Pilateksen liikkeisiin, mutta jotkut jutut siinä voi olla toisin. Itse harrastan vain 1x viikko, sen kalliin hinnan vuoksi. Tuloksia tulisi enempi jos sitäkin tekisi ainakin sen 3x/vk, mutta kun käyn sitten salilla ja jumpissa/spinningissä niin aika ei riitä ja mielestäni ne tukevat toinen toisiaan. MPP:stä on ollut älyttömästi hyötyä saliharjoitteluun.

Jos aloitat MPP:n tai MP:n niin mene ihmeessä OIKEAN ohjaajan tunneille. Monissa liikuntakeskuksissa (jäsenyyssalit yms) tarjotaan pilatesta tai Method Putkistoa, mutta taso on aivan eri. MPP/MP:tä ohjaavat rekisteröidyt ohjaajat jotka ovat opiskelleet sitä enemmän kuin muutaman viikonloppukurssin verran ja osaavat ohjata tarkemmin (tunneilla ei hirveesti porukkaa kerrallaan) ja yksilöllisemmin. Etenkin alussa tämä on hyvä.

Suosittelen, ehdottomasti :hyvä:

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom