Reino manaa täällä harmageddonia kuin paraskin jehovan todistaja. Millos se maailmanloppu tällä kertaa on? :D ;)
Tekstissäsi vilahtelee vähän turhan usein tuo lopullinen ratk... ..teeksi välienselvittely. Tilanne ei ole niin kärjistynyt, ja on erittäin epätodennäköistä että se siihen pisteeseen menisi. Konflikti on olemassa, kyllä, mutta se on ollut olemassa jo 1500 vuotta. Toisinaan tilanne on huonompi, toisinaan parempi.
Ensinnäkin olisi hyvä muistaa, ettei ole olemassa mitään "islamilaista kalifaattia", joka kattaisi kaikki muslimit. Muslimeja on monenlaisia, ja he ovat erittäin epäyhtenäinen uskonto. Kuten aiemmin olen sanonut, on väärin sysätä kaikki muslimit samaan syssyyn. On olemassa paljon länsimielisiä muslimeja, ja vieläkin enemmän maltillisia muslimeja, joita ei oikeastaan kiinnosta muu kuin rauhassa eläminen.
Minusta Suomen hallitus on ottanut oikean kannan tähän asiaan, niin vaikeaa kuin se onkin hyväksyä. Minusta Jyllands-Postenilla oli kaikki oikeus julkaista pilakuvat, kuten Suomen Sisullakin, ja millä muulla tahansa taholla. Mutta olen myös sen verran pragmaatikko, että olen valmis tinkimään ideologiastani, mikäli siitä tinkimisestä on enemmän hyötyä kuin haittaa. Asia on niin, että nuo pilakuvat tulivat huonoon aikaan: Melkein minä muuna ajankohtana tahansa niistä ei olisi sen kummempaa seurannut. Mutta G W B:n hallituksen toteuttama täydellisen epäpätevä ulkopolitiikka on johtanut tilanteen kärjistymiseen, ja pilakuvat olivat se viimeinen pisara.
Yhteenvetona voisi sanoa, että voisimme toki linnoittautua ideologiaamme ja tuntea jonkinlaista nationalistista ylemmyyttä, mutta tällä voi olla turhan kova hinta. Emme kuitenkaan elä mustavalkoisessa maailmassa, joten miksi teeskentelisimme niin?