Pikku kirpun kysymykset

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
34
Pikku kirpun kiperät kysymykset osa 3/3:kyykky

Eli asiaa siitä vanhasta kunnon kyykystä. Kyykystä löytyy varmaan searchilla ties miten paljon, mutta tää on nyt henkilökohtasta.

Ku teen kyykkyä ni ekaks lämmittelen yhen sarjan 60 kilolla. Toinen lämmittely on 80 kilolla ja ekassa kovassa on tällä hetkellä satku. Kovien sarjojen kyykyt ei mee mitenkään mahdottoman syvälle (perse saa ihan tarpeeks kylkeensä SJMV:ssä, PT oli samaa mieltä). Ogelmana on se että keskittyminen tossa kovassa sarjassa lähtee ihan käsistä. Tulee jotenkin hassun oloisia kyykkyjä. Selkä kyllä pysyy suorana, saattaa ehkä taittua vähän (onko pahasta jos selkä on kuitenkin varmasti suorassa). Voima ei ajoittain tunnu lähtevän molemmistä jaloista tasaisesti, ei johdu siitä että toinen olisi vahvempi kuin toinen vaan siitä että ei tuu semmosta jämäkkää asentoa missä tulis "täydellisiä" kyykkyjä tekniikan puolesta. Jalat ehkä vähän saattaa kovissa sarjoissa vimeisillä toistoilla kiemurrella ei oo mitenkään kovin vaarallisen tuntusta. Ja sit jossakin kohtaa tuntuu että työntää vaan toisella jalalla ja muuta hassua.

Eli pitäskö vähän luopua sarjapainoista ja yrittää keskittymään enemmän. 95 kiloa tuntuu jo paljon kevyemmältä ja jotenkin on ihan erilaista kyykätä ku satasella, mutta rajoja täytyy yrittää tunkea kauemmas jotta kehittyisi.

Tässä on arkitreenpäivän ruokavalio

7:30
140 gramaa rainbown tonnikala hiutaleita vedessä
2 siivua ruisleipää
banaani
mandariini

10:00
Drinksu, jossa reilu desi heraa ja vajaa desi maltoa sekoitettuna 5 dl maitoa, mausteena kaakaojauhetta

12:00
Kouluruokaa niin paljon ku maha vetää eli aika saatanasti. Yleensä perunaa/riisiä jonkun lihan kanssa. Joskus tämän aterian kanssa aimo annos porkkanaraastetta.

15:00 treeni, jonka jälkeen palkkari 4 ja 5:n välissä
Palkkarissa reilu desi maltoa ja heraa sekoitettuna 5 dl maitoa ja kaakaojauhetta

17:00
Illallinen, eli ihan tajuton mälli jotain lihaa ja pitkäjyväistä riisiä/perunoita. Tämän aterian kanssa menee ihan julmetusti rehuja.

19:00
Välipala, ehrmannia tötsä, 2 ruispalaa ja 2-4 lusikallista rypsäriä

21:00
Iltapala
ehrmannia tötsä, 2-4 lusikallista rypsäriä ja joku hedelmä sekä mahdollisesti leipää

Koko päivän aikana menee ainakin 2-4 litraa rasvatonta maitoa ja vähintään pari litraa vettä

Kaikkihan nyt tietää että pitäisi syödä 2-3 tunnin välein. Mun tän hetkinen arkitreenipäivä ruokavalio ei ihan tuota vastaa. Kouluruoan ja palkkarin vällin jää parhaimmillaan 5 tuntia :curs: . Pitäskö tossa kahen aikaan hipsiä vessaan vetämään vielä yks drinksu. Sehän ois teoriassa selvä päätös, mutta neljä kertaa viikossa 3 drinksua repussa jepjep. Nyt on jo aina kaks mukana:D. Ei oo ihan halpaa hommaa vetää neljänä päivänä kolme drinksua, ite pitää jauhot maksaa jostain ihmeen syystä ja onhan sitä tyhmä kolmea sheikkeriä raahata mukana. Sitten taas palkkarin ja illallisen välissä on ihan liian vähän aikaa. Miten tärkeää se loppujen lopuksi on että sitä vetää 2-3 tunnin välein. Mun ymmärtääkseni korvaamattoman tärkeää. Eli pitäskö sitä sitte alkaa raahaan kolmee drinksua vai miten tuon vois muuten ratkasta. Eli söisin 7:30, 10, 12, 14, 16-17, 17:30, 19:00 ja 21:00. Aattakkee miestä mäessä.

Pikku kirpun kiperät kysymykset osa 1/3: Treeniohjelma

Tähän asti on porskuteltu timban loistothreadin 2-jakoisella 1 on 1 off systeemin kanssa ja nyt ois tarkotus muuttaa sitä käytännön syistä.

Haluaisin vaihtaa tosta 1 on 1 0ff:ista ma,ti,to,pe treniin. Eli lähes sama määrä treeniä, vain 1 kerta lisää joka toiselle viikolle. Eli tuleeko tommosesta vaihdosta mitään ongelmaa. Pitäsikö tuon olla raskaampi/kevyempi toteuttaa kuin aikaisempi 1 on 1 off systeemi (yksilöllistä kenties?). Massaa&Voimaa kirjassa sanottiin että vaihdettaessa vaativampaan/raskaampaan ohjelmaan saattaa alussa vähän tökkiä, mutta jos huomattavaa kehitystä ei ala tapahtua kuukaudessa on taas aika tehdä jotain. Päteekö tämä tähän keissiin kun ei kuitenkaan ole kovin suuri muutos. Jos nyt vähän maalaisjärkeä käyttää niin vois ajatella että ti ja pe reenit voi olla aika rajua tavaraa ku ei ole ollu lepopäivää, mutta eri lihaksiahan niissä reenataan ku eilisenä päivänä. Olisiko keskushermosto kenties kovemmilla alussa kun ei ole tottunut siihen että reenit on tolleen ryppäässä eikä ihan niin tasaisesti kuin ennen.

Kiitän jo etukäteen

PS. miten quotettaminen tapahtuu

Eiköhän ongelmasi johdu pelkästään tekniikkavirheestä ja kokemattomuudesta. Se miten tuon tekniikkan korjaat on hiukan vaikea sanoa, kun ei näe mikä siinä on pielessä. Voimapuolelta löytyy paljon tekniikka ohjeita joten etsippä sieltä ja vertaa ohjeita omaan suoritukseesi. Erityisesti lue nim. JTO:n ohjeet kyykkytekniikasta. Ne itsekin allekirjoitan.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=42106

Niitä sarjoja ei kannata vapailla painoilla vetää siihen viimeiseen irvistykseen asti. Teet vain ja ainoastaan siihen asti, kun tekniikka pysyy hyvänä. Jos jalat rupeaa olemaan spagettia ja rimpuilemaan alla niin silloin olet mennyt liian pitkälle. Satku sarjapainoissa sinun ikäiselle on jo hyvä rauta.

Pumppailet sitten laitteilla siihen ultimate pumppiin, jos se on tarkoituksesi.

Syöminen näyttää hyvältä. Kyllä se siitä lähtee!

Vaikka en mikään kyykkyguru olekaan, niin voisinpa veikata liian isoja painoja ihan ensimmäiseksi.

Tekniikka kannattaa ensin hioa kohdilleen pienemmillä ja vielä mielellään ihan henk. kohtaisesti jonkun osaavan kanssa. Sitten ehkä lähteä kasvattamaan sitä määrää eli paljon kyykkyjä suhteellisen pienillä romuilla.

Ja jos pelkkä romujen kasvattimen siellä kyykkytangossa on tavoitteena, niin tuolla voimapuolella on siitä paljon juttua.

Omakohtaisesti voin sanoa sen, että oma kyykkytekniikka parani vasta kun otin reilusti romuja pois ja hinkkasin sitä kyykkyä paljon.

pikku kirppu sanoi:
Pitäskö tossa kahen aikaan hipsiä vessaan vetämään vielä yks drinksu. Sehän ois teoriassa selvä päätös, mutta neljä kertaa viikossa 3 drinksua repussa jepjep. Nyt on jo aina kaks mukana:D. Ei oo ihan halpaa hommaa vetää neljänä päivänä kolme drinksua, ite pitää jauhot maksaa jostain ihmeen syystä ja onhan sitä tyhmä kolmea sheikkeriä raahata mukana.

Miks raahata mukana niin montaa sheikkeriä? Otat johkin purkkiin ne loput jauhot ja pistät aina sheikkeriin sit ku on drinksun aika..
Jos tulee kalliiks juoda niitä drinkkejä,niin sit korvaat ne vaikka rahkalla.
Itte otan aina kouluun maitorahkaa..Hyvin ne purkit siä kaapissa säilyy vaikka seisookin siä monta tuntia jos on vaikka neljään asti koulua. :)

No eipä oo hirveesti tullu vastauksia. No ehkä se vielä tästä lähtee. Asiat joista utelen on kuitenkin kohtuu simppeleitä ja niihin varmasti tietää moni viisaampi hyvät vastaukset. Ei tarttis kun sitä ojentavaa kättä tarjota enää.

Noihin vinkkeihin mitä tähän mennessä on tullut sanoisin että ihan alussa kun tein kyykkyjä oli teknniikka muuten päin peppua paitsi että selkä on kyllä aina ollut suorassa. Sitten alko painot nousemaan ja hups vaan pelkästä tangon hinkkaamisesta oltiin edetty jo moneen kymmeneen kiloon. Sitten ajattelin että jos tätä nyt neuvojen mukaisesti hinkkaisi niin kauan että tuntuu varmalta. Sitten se alko sujumaan ja aloin rautoja kasvattamaan ja sitten tultiin tuohon satasen kieppeille, jossakin sarjassa oli jopa 105 kiloa, sitten sain vanhemmilta lahjan PT:lle ja se teki pieniä korjauksia mun kyykkyyn (eli ammattilainen on katsonut mun kyykkyjä). Sano että oli vähän turhan paljon varpaat osottannet sivulle. Eli ei mitään mullistavaa, mutta tehokkaammalta tuo kyykkääminen tuntuu kun tekee kuten hän neuvoi. Tuo 100 kiloa tuntuu nyt olevan aikamoinen kynnys minulle. No ehkä tuo "harjoittelu" aika oli vähän liian lyhyt, ei kerennyt karttua tarpeeksi kokemusta.

Massaa on tarkoitus hankkia, raudoilla ei mitään väliä kunhan vaan lihasta tulee. Sitähän suositellaan että tekis alussa kohtuu kevyillä painoilla pitkiä sarjoja. No jos mä nyt vaikka ottasin pakkia sen verran että vähentäisin rautaa 80-90 kiloon ja vetelisin 12-15 toiston sarjoja hetken.

Come on ihmiset. Apua tarvitaan joten ojentakaa nyt sitä kättä tähänkin suuntaan:kippis1: .

Zagaton vastaukseen sanoisin että mistä mä maidon siihen keksin jos mulla on pelkät jauhot mukana. Pahempi se on kantaa yhtä sheikkeriä ja maito tölkkiä sekä jauhopusseja kuin kolmea valmista drinksua. Maitorahkaa vois harkita.

Noihin PT:n neuvoihin kannattaa suhtautua hieman varauksella. Ei heillä valttämättä ole riittävää tietoutta oikeasta tekniikasta. Heidän neuvonsa sopivat ehkä paremmin sille "sohvaperunasta-rantaleijonaksi 3:ssa kk:ssa" tyypeille. Tämä ei siis koske kaikkia PT:tä, jotkut tosiaan ovat ammattilaisia.

Koitappa nyt ymmärtää, että ei se tekniikka kuntoon tule täällä netissä jauhamalla. Lue se threadi ja analysoi sitä omaa kyykkytekniikkasi sen pohjalta tai tule Keravalle Powerille käymään niin voin katsoa sitä tekniikkaasi. Auttava käsi on ojennettu.

Syömisesi näyttää olevan ihan hyvällä mallilla. Syö usein ja riittävästi! Sen enempää ei siihen kannata tässä vaiheessa kiinnittää huomiota.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
pikku kirppu sanoi:
Pitäskö tossa kahen aikaan hipsiä vessaan vetämään vielä yks drinksu.

Itse käyn siinä klo yhden aikoihin "piilossa" kiskoo drinksun, sillä kolmen aikoihin pitäisi olla jo salilla.

Kyykky syvälle ilman mitään tekosyitä. Vähennä painoja. Tarpeeksi kauan tahkoamalla tekniikka jämäköityy.

Noihin PT:n neuvoihin kannattaa suhtautua hieman varauksella. Ei heillä valttämättä ole riittävää tietoutta oikeasta tekniikasta. Heidän neuvonsa sopivat ehkä paremmin sille "sohvaperunasta-rantaleijonaksi 3:ssa kk:ssa" tyypeille. Tämä ei siis koske kaikkia PT:tä, jotkut tosiaan ovat ammattilaisia.

Jep. Tuo "pätevyys" on turhan helppo hankkia ja oon kuullu tarinoita vaikka mimmosista tekniikkaneuvoista :rolleyes: Ite pyysin lupaa lisäillä käsipuntteja yhteen taljahärpäkkeeseen kun painot ei riitä. Äijä käski tehdä yhdellä kädellä.

pikku kirppu sanoi:
Zagaton vastaukseen sanoisin että mistä mä maidon siihen keksin jos mulla on pelkät jauhot mukana. Pahempi se on kantaa yhtä sheikkeriä ja maito tölkkiä sekä jauhopusseja kuin kolmea valmista drinksua. Maitorahkaa vois harkita.

Kyllä sen veteenkin voi sekottaa, pelkät jauhot purkkiin ja sitten kun sen juot niin heität vedet sekaan.

Kyykky on vaikee laji jos se ei suju luonnostaan niinkuin allekirjottaneella, mutta tässä pari vinkkiä millä mä sain kyykyn kuosiin;

-vatsalihastreeni, ylipäätänsä keskivartaloon tiukkuutta
-kannattaa muistaa lontoonkielinen sana JALKAkyykylle eli BACKsquat, perse rohkeesti taakse ja kyykätään polvien väliin
-box-kyykky on helvetin hyvä kun treenaa tekniikkaa, painoa pois tangosta ja eiku pyllistelemää laatikolle
- reverse hyperi
-kyykky paranee kyykkäämällä

pikku kirppu sanoi:
Tähän asti on porskuteltu timban loistothreadin 2-jakoisella 1 on 1 off systeemin kanssa ja nyt ois tarkotus muuttaa sitä käytännön syistä.

Haluaisin vaihtaa tosta 1 on 1 0ff:ista ma,ti,to,pe treniin. Eli lähes sama määrä treeniä, vain 1 kerta lisää joka toiselle viikolle. Eli tuleeko tommosesta vaihdosta mitään ongelmaa. Pitäsikö tuon olla raskaampi/kevyempi toteuttaa kuin aikaisempi 1 on 1 off systeemi (yksilöllistä kenties?). Massaa&Voimaa kirjassa sanottiin että vaihdettaessa vaativampaan/raskaampaan ohjelmaan saattaa alussa vähän tökkiä, mutta jos huomattavaa kehitystä ei ala tapahtua kuukaudessa on taas aika tehdä jotain. Päteekö tämä tähän keissiin kun ei kuitenkaan ole kovin suuri muutos. Jos nyt vähän maalaisjärkeä käyttää niin vois ajatella että ti ja pe reenit voi olla aika rajua tavaraa ku ei ole ollu lepopäivää, mutta eri lihaksiahan niissä reenataan ku eilisenä päivänä. Olisiko keskushermosto kenties kovemmilla alussa kun ei ole tottunut siihen että reenit on tolleen ryppäässä eikä ihan niin tasaisesti kuin ennen.

Kiitän jo etukäteen

PS. miten quotettaminen tapahtuu

En usko että tossa ongelmia tulee, treenaan itsekin sillointällöin 2 on ja 1 off systeemillä. Dieetillä tosin lähes varmasti tökkii, mutta bulkilla luulisi toimivan hyvin. Tarvittaessa sitten tietenkin lepopäiviä.

_RAIDER_ sanoi:
Koitappa nyt ymmärtää, että ei se tekniikka kuntoon tule täällä netissä jauhamalla.

Haistan pientä kiihtymistä:D

Olen nyt lukenut sen threadin ja sen johdosta päätin että täytyypä kokeilla kyykätä enemmän polvien väliin. Nyt on tullu pari kertaa tehtyä. Teen just niin syvälle että reidet on vaakatasossa lattiaan nähden. Toimii aivan älyttömän hyvin. Asento pysyy tukevana kokoajan eikä minkäänlaista rimpuilua synny ja on tosi rankkaa vääntää ku reisissä tuntuu koko liikkeen ajan. Sarjan jälkeen on olo kuin turpaan saaneella. Painot on tällä hetkellä sen hikiset 75 kiloa, mutta on sen arvosta ja kyllä täältä noustaan.

Viime kerralla kun kyykkäsin, tuli takaraivoon sellainen kova kipu kyykyn syvimmässä kohtaa, tuntui aika ilkeältä ja koski koko loppupäivä ja huomisen treeneissä kovassa paikassa esim. ylätaljassa tuli sama kipu. Koskaan ennen ei ole noin käynyt, pitäisikö olla huolestunut. Mikähän sitä takaraivoa vaivaa. Kipua en osaa sen enempää kuvailla kun sen että tekee kohtuu kipeää

pikku kirppu sanoi:
Miten tärkeää se loppujen lopuksi on että sitä vetää 2-3 tunnin välein. Mun ymmärtääkseni korvaamattoman tärkeää
.
Ei hirveästi väliä. Ei se normaali ruoka niin nopeasti sula, että 3 tunnissa oltaisiin jo "tyhjän päällä".

pikku kirppu sanoi:
Viime kerralla kun kyykkäsin, tuli takaraivoon sellainen kova kipu kyykyn syvimmässä kohtaa, tuntui aika ilkeältä ja koski koko loppupäivä ja huomisen treeneissä kovassa paikassa esim. ylätaljassa tuli sama kipu. Koskaan ennen ei ole noin käynyt, pitäisikö olla huolestunut. Mikähän sitä takaraivoa vaivaa.

Tulee itsellenikin välillä (jostain syystä usein jalan ojennuksia tehdessä). Ei ole ilmeisesti vakavaa (olen vielä hengissä), mutta on kyllä paskamainen kipu.

Tulee itsellenikin välillä (jostain syystä usein jalan ojennuksia tehdessä). Ei ole ilmeisesti vakavaa (olen vielä hengissä), mutta on kyllä paskamainen kipu.[/QUOTE]

Tänää just tein kyykkyä eka sarja oli jotain 10*80 kg ei mitään ongelmaa. Sitte tokassa sarjassa 10*75 kg parilla vikalla toistolla tuo takaraivon kipu taas alko hyppii silmille ja ai saatana ku teki hetken kipeetä :curs::wall: . Sitten kolmas sarja, joka oli 12*70 kg taaskaan ei mitään ongelmaa. Voisko toi johtua siitä että tossa tokassa sarjassa saatto mennä pari kyykkyä yli sen vaakatason eli meni kevyesti syväkyykyn puoleen.

Tohon quoteen: oletko keksinyt mistä johtuu, oletko päässyt tuosta eroon täysin vai kärsitkö vielä näistä infernaalisista pääkivuista. Voisko noi kenties johtua välityksien huonosta asennosta (en oo ihan varma mitä nyt sanoin, mutta luulen käyttäväni oikeita sanoja).

Jalat ovat tietysti kiinni hermojärjestelmässä joten voisko noi mun pari syväkyykkyä tehdä hallaa tolle hermojärjestelmälle ja täten aiheuttaa kipua pääkopan takaosassa. Voisko joku viisas voimanostaja hermotus expertti tulla neuvomaan pihalla olevaa bodaria.

pikku kirppu sanoi:
Haistan pientä kiihtymistä:D

Olen nyt lukenut sen threadin ja sen johdosta päätin että täytyypä kokeilla kyykätä enemmän polvien väliin. Nyt on tullu pari kertaa tehtyä. Teen just niin syvälle että reidet on vaakatasossa lattiaan nähden. Toimii aivan älyttömän hyvin. Asento pysyy tukevana kokoajan eikä minkäänlaista rimpuilua synny ja on tosi rankkaa vääntää ku reisissä tuntuu koko liikkeen ajan. Sarjan jälkeen on olo kuin turpaan saaneella. Painot on tällä hetkellä sen hikiset 75 kiloa, mutta on sen arvosta ja kyllä täältä noustaan.

Viime kerralla kun kyykkäsin, tuli takaraivoon sellainen kova kipu kyykyn syvimmässä kohtaa, tuntui aika ilkeältä ja koski koko loppupäivä ja huomisen treeneissä kovassa paikassa esim. ylätaljassa tuli sama kipu. Koskaan ennen ei ole noin käynyt, pitäisikö olla huolestunut. Mikähän sitä takaraivoa vaivaa. Kipua en osaa sen enempää kuvailla kun sen että tekee kohtuu kipeää

Ei se ole hiiltymistä vaan turhautumista siihen oletukseen, että täällä kyselemällä voi oppia oikean kyykkytekniikan käytännössä. Teoriaa on täällä selitetty monessa threadissa, joten samojen asioiden kertaaminen jokaiselle erikseen turhauttaa.

Tuo takaraivon kipu on tuttu myös itselleni. Se vaivaa joskus vetotreeneissä tai niiden jälkeen. Kivun olen paikallistanut kallon alaosaan johon niskalihat kiinnittyy. Oma tulkintani on, että kipu johtuu pienestä krampista tai revähdyksestä niskalihoissa. Kyykkyssäkin tuo on joskus harvoin riesana, kun päätä oikein vetee/nostaa ylöspäin noustessa kyykystä. Ei varmasti ole mitään vaarallista.

pikku kirppu sanoi:
Mikähän sitä takaraivoa vaivaa. Kipua en osaa sen enempää kuvailla kun sen että tekee kohtuu kipeää
Käsittääkseni tuo kipu liittyy tosiaan kalloon kiinnittyviin niskalihoihin. Itse olen välttynyt tuolta ponnistuskivulta sen jälkeen kun aloin venytellä näin (itse painan vielä kevyesti päätä alaspäin käsin) alkuvenyttelyjen yhteydessä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom