- Liittynyt
- 28.5.2003
- Viestejä
- 1 113
- Ikä
- 50
Kyllähän se ahdin tietenkin on merkittävä, mutta kyllä dieseleiden vallankumous alkoi noista uusista ruiskutus- ja moottorinohjausjärjestelmistä. Onhan noita turboja ollu iät ajat dieseleissä, mutta ei niiden luonne kyllä ole ollut lähimainkaan näitä nykyisiä. Ei kyllä bensakoneet ole kehittyneet 5 vuodessa lähelläkkään samaan tahtiin. Ja nythän olikin kyse arkiajokista, jolla ei todennäköisesti jatkuvasti vedätellä yli viiden tonnin,mutta puhtia on silti useisiin tilanteisiin enenmmän, kuin vastaavan tehoisella bensakoneella. Ainakin omani paukaiseen jo 1800 kierroksella 250 newtonia, että ei se alapää nyt niin puhditon ole. Joku 1.6 100 - 115 hv bensakoneen maksimivääntö yleensä tuolla 140 newtonin kieppeillä, ja vaadittavat kierrokset yleensa 4000 kieppeissä