Pikku dieselit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kime76
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Kyllähän se ahdin tietenkin on merkittävä, mutta kyllä dieseleiden vallankumous alkoi noista uusista ruiskutus- ja moottorinohjausjärjestelmistä. Onhan noita turboja ollu iät ajat dieseleissä, mutta ei niiden luonne kyllä ole ollut lähimainkaan näitä nykyisiä. Ei kyllä bensakoneet ole kehittyneet 5 vuodessa lähelläkkään samaan tahtiin. Ja nythän olikin kyse arkiajokista, jolla ei todennäköisesti jatkuvasti vedätellä yli viiden tonnin,mutta puhtia on silti useisiin tilanteisiin enenmmän, kuin vastaavan tehoisella bensakoneella. Ainakin omani paukaiseen jo 1800 kierroksella 250 newtonia, että ei se alapää nyt niin puhditon ole. Joku 1.6 100 - 115 hv bensakoneen maksimivääntö yleensä tuolla 140 newtonin kieppeillä, ja vaadittavat kierrokset yleensa 4000 kieppeissä
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tape sanoi:
A :
- Minkä merkkisissä autoissa ei ole koskaan ollut vikoja ?
- Perustuuko vikojen toteaminen puolueettomaan lähteeseen, vai siskon kummin kaiman pataljoonan hevosmiesten huhuihin ?

- Sano sinä se, niin mä ostan sellaisen.
- Perustuu mihin perustuu, kunhan riittävän monesta lähteestä kuulen negatiivisia/positiivisia asioita niin se riittää. Täysin puolueetonta lähdettähän ei tässä maailmassa ole.

Tape sanoi:
B :
- Nykyaikaiset suoraruiskutus, common rail ja PD pumppusuutin dieselit parempia, kuin vastaavan tehoiset ja hieman tehokkaammatkin bensakoneet arkiajossa selkeästi - 100 hv bensakoneinen voi lähteä kokeilemaan 100 hv PD dieseliä vastaan... ei pärjää oikeastaan missään muussa kuin lämpiämisessä.

No en sanoisi, että ovat selvästi parempia. Niillä on kuitenkin joitakin ominaisuuksia, joita jotkut arvostavat. Jotkut toiset taas arvostavat eriasioita. Koitan tässä kerätä kokemuksia eri merkeistä ja sinunkin kommenttisi on yksi sellainen.

Tape sanoi:
C :
- Alkuperäiseen kysymykseen viitaten VW Polo, Seat Ibiza, Skoda Fabia = kaikki tekniikaltaan samoja autoja, korin ukopinnat ja kojetaulut eri, koneet, tekniikka ja alusta/pohjalevy samoja. Kyllä V.A.G: lla on pitkäaikaisimmat kokemukset nykyaikaisista dieseleistä, ensimmäinen1.9 TDI 1989 markkinoille, useilla kilpailijoilla markkinoiden painostuksesta kymmenen vuotta myöhemmin.

Nii-in, mutta turbon tuominen henkilödieseleihin kesti volkkarillakin luvattoman kauan. Raskaskalusto käytti sitä pari vuosikymmentä ennemmin ja sakemannit vielä ennemmin. Toisaalta pitkäkokemus ei takaa huippulaatua ja osaamista, vaikka en nyt väitäkkään heillä sitä olevan/puuttuvan. Ja mites auto muuten, vaikuttaahan sen toimivuuteen muukin kuin konetekniikka.

Tape sanoi:
T : VW Golf TDI PD: n onnellinen omistaja :4:

Paljonko ajettu, oletko tehnyt kytkinremppaa, jos olet niin paljonko maksoi??
 
Zone-sarja -42%
Tape sanoi:
Ainakin omani paukaiseen jo 1800 kierroksella 250 newtonia, että ei se alapää nyt niin puhditon ole. Joku 1.6 100 - 115 hv bensakoneen maksimivääntö yleensä tuolla 140 newtonin kieppeillä, ja vaadittavat kierrokset yleensa 4000 kieppeissä

Mikä on alaväännön määritelmä? Tuota koneen tuottamaa vääntömomenttia on vaikea verrata keskenään, koska välissä on vaihdelaatikko. Se ei suoraan siis kerro esim. kiihtyvyydestä. Todellinen vääntö tulisi mitata vetävistä pyöristä, jolloin se olisi vertailukelpoinen. Bensa ja dieselkoneen luonne on erilainen. Entä jos bensakoneeseen laitetaan turbo ja tehdään koneesta vääntävä, onko vieläkin alaväännöt hukassa?

No enpä halunnut tästä pelkkää tehokeskustelua. Kertokaa mieluummin miten omat, kaverin tai serkunkumminkaiman autot on kestäneet ja mitä vikoja niissä on ilmennyt, mikäli kuuluvat "pikku diesel" kategoriaan.
 
Tape sanoi:
Ja nythän olikin kyse arkiajokista, jolla ei todennäköisesti jatkuvasti vedätellä yli viiden tonnin,

Ainakin omani paukaiseen jo 1800 kierroksella 250 newtonia, että ei se alapää nyt niin puhditon ole. Joku 1.6 100 - 115 hv bensakoneen maksimivääntö yleensä tuolla 140 newtonin kieppeillä, ja vaadittavat kierrokset yleensa 4000 kieppeissä

Se vedättely riippuu ihan kuskista. Omassa arkiajossa tulee kierrätettyä seitsemänkin tonnin yli kierrätettyä harva se päivä. Koneita käytetään niillä kierroksilla millä toimivat parhaiten.

Dieselissähän on voimaa vain niillä kierroksilla missä ahtopaineet ovat korkealla. Käytännössä 1500 - 2000 rpm on nykyisin tuo raja. Alimmilla kierroksilla tarkoitan tosiaan alimpia kierroksia, eli tyhjäkäynniltä ylöspäin. Parilitraiset dieselit ovat aika voimattomia sen tuhannen minuuttikierroksen lähistöllä, samankokoiset bensakoneet vetää jo tonnista mukisematta. Nykyaikaisten bensakoneiden maksimivääntö alkaa olemaan 100 Nm / litra, toisissa vähän alle ja toisissa yli. Volkkarista kun puhut niin 1,6 litrasen Golfin 1,6 litrasessa on 155 Nm.

Pian esiteltävä BMW 535d taitaa olla ensimmäinen naku jossa on voimaa kunnolla myös siellä alimmilla kierroksilla. Ainakin 500 Nm @ 1200 rpm kuulostaa melkoisen hyvältä.
 
Sepä tässä turbodiiseli vs. VAPARIbensa keskustelussa yleesä vähän ihmetyttää, että ei muisteta sitä, että sen turbodieselin hinnalla saa jo malliston tehokkaimman bensaversion... Eli ei se 115hv dieselistä tee autuaaksi, jos samalla rahalla saa 190hv bensakoneen ;)
Taluodellisuus on tietenkin ihan eri asia...
Samoissa keskusteluissa ei koskaan muisteta tuota, että diesel on ahdettu ja bensa vapari... Nykyaikaisista ahdetuista bensakoneista otetaan myös aika rajuja vääntöjä ja nämä väännnöt alkavat nekin sieltä alle 2000rpm alueelta ja veto jatkuu aina 7000rpm saakka... Ei katkea siinä 4000 kohdalla :lol2:
Mutta on tuo diesel saamassa jonkinlaista voittoa bensasta :(
Esimerkiksi Opelilla on nyt suunnitteilla uudesta Astrasta ja Vectrasta OPC/GSi tehoversiot, joihin on tulossa diesel tuplaturboilla ja 0-100km&h alle 7s :worship:
 
Eipä ooppelin suunnitelmat ja unelmat ole mitään kovin erikoisia. BMW on jo julkistanut 535d:n. 272 heppaa ja 6,6 sekuntia satasen vauhtiin. Turbotekniikka taitaa olla molemmissa aika samanlaista, voisin melkein väittää että molempien sekventiaalinen ahtaminen on kehitetty Borg-Warnerilla. Aínakin näyttää kovasti paljon samalta: http://www.3k-warner.de/files/library/bwts_library_106_107.pdf
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom