Pikku dieselit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kime76
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
19.1.2003
Viestejä
450
Autokuume on iskenyt ja kattelussa olis pikkuinen dieseli sen edullisten käyttökustannusten vuoksi. Mitäs pakkislaiset tietää tämmöisistä moponmoottorilla varustetuista pompan napeista? Kaikki kommentit ovat tervetulleita ja kovasti kiinnostaa mahdolliset viat tai vikaherkkydet. Auto ei tule itselleni vaan äitilleni, eli +50 v. mummolle. Hintaluokka on max 20000 € ja uusi auto on haussa. Ranskalaisiin ja korealaisiin ei sekaannuta.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Seat Cordoba 1.9 SDi ja tehot oli 64 hevosta. Mopohan toi on kun ei oo TDi, mutta jos pitää olla uus niin ei tohon hintaan kovin montaa TDi:tä löydy. Tän cordoban karvalakkiversion hinta on 18.500 euroa. www.seat.fi löytyy kyllä kaikki tarvittava lisätieto.

Itse ostin just Cordoba 2.0 Sportin ja hyviä autoja ne on ajaa ja tavaratila on mukavan kokonen kun kysessä ei kuitenkaan ole mikään ISO auto.
 
säästä vielä vähän ja osta mieluummin tdi.. luultavimmin paras dieseli tällä hetkellä tuo vag:n 1.9 tdi.
 
Tässäpä vaihtoehdot mitä löytyy tällä hetkellä:

Opel Corsa 1,3 CDTI 3ov 17100 €
Seat ibiza TDi 1,4 19090 €
Skoda Fabia 1,4 TDI 19470 €
Toyota Yaris 1,4 D4D 3ov 18100 €
Wv polo 1,4 TDI PD 18790 €

Hinnat karvalakki malleihin, noin 75 hv, tosin perusvarustetasoissa on suuria eroja.

Timba79: Mitä mieltä ibizasta? Miksi juuri Cordoba?

Nevahood: Mitä mallia tarkoitat? Onko sinulla kokemusta esim. ooppelin ja toyotan koneista?
 
Seat vie vähemmän ku VW :D Ja jos pienen TDIn hankkii, nii kannattaa varmaan auto vaihtaa aina muutaman vuoden välein. Huhujen mukaan niillä jäädään melko kauas perinteisten dieselien kilometreistä, jolloin 400tkm oli sisäänajo. Nyt taitaa ongelmat tulla ennen puolta väliä, joskaan sillä ei ole väliä, jos pitää auton uutena.
 
Kiitos sumppari! Tuollaisia huhuja tässä samalla metsästelinkin, mutta mutta. Olisko sulla jotain linkkiä, omakohtaista kokemusta, kestotestin tulosta, tai muuten tietoa miksi eivät kestäisi? Olisin tiedoista kiitollinen. Ooppelilla oli venavikoja edellisessä vapari mallissa, mut mites tämä uusi turbokone, kestääkö se. Ja toyotan D4D, jos isommat kestää niin miksi ei pienet, kun ovat tehty samalla tekniikalla? Vaikuttaako pelkästään noussut kierrosluku noin paljoa??
 
Noi dieselit on jarjestäin kaikki hyviä ja suht tasalaatuisia toisiinsa nähden!
se on melkein sama minkä ottaa kunhan se on hyvä ajaa.
Ehkei nyky dieselit kestä samaa kun vanha mese, jolle piti tehdä miljoonan kohdalla kansirenppa sen jälkeen taas puolikas perään!

imo en voisi kuvitella kenenkään ajelevan miljoonia jollain pikkuautolla, itse ottaisin sen joka on paras ajaa - tässä tapauksessa
 
Kime76: Ei ole mitään pohjaa huhuille, kuullut vain ongelmista suht uusissakin autoissa. Ja onhan se hieman eriasia ottaa 2.8l (vanha nissanin diesel kone) 90hv=32hv/litra, kuin 50-60hv/litra. Varsinkin, kun nykyään kilpaillaan niin paljon kulutuksella, jolloin koneesta ei voi tehdä älyttömän raskasrakenteista. Vanha nissanin kone oli suht matala viritteinen, ja ehkä hieman raskasrakenteinen, mutta kestipä hyvin jopa lähes 2x painavempien chevy vanien voimanlähteenä.
 
Fabia on noista paras laatu/hintasuhteeltaan. Käy piruuttas koeajamassa se.
ps. en ole skodan omistaja enkä autokauppias.
 
Kime76 sanoi:
Timba79: Mitä mieltä ibizasta? Miksi juuri Cordoba?

Mulla oli 98 ibiza ja sen vaihdoin uuteen Cordobaan, ibiza on ihan jees, mutta vähän pieni. Tosin sun tapauksessa taitas toi Ibana olla parempi ratkasu. Taloudellisia noi kyllä on, mutta hankinta hinta n. 2000 euroa suurempi ja eikös se dieselvero ole jotain yli 500 euroa vuodessa. Kilometrejä pitäs tulla jonkun laskelman mukaan jotain 15-20 tkm jotta toi dieselvero kuittaantuu ja sitten vielä se kalliimpi hankintahinta päälle. Ennemmin ottasin jonkun ibizan 1.4 bensakoneella 75 heppasena karvan alle 15.000 euroa. Ja on ihan jees peli, koeajoin senkin pari viikkoa sitten.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuossa just laskeskeli isäukkoni +55 että jos ostaa tdi Golfin niin pitää ajaa yli 20 000 km vuodessa että tulee halvemmaksi kuin 1,8t bensa passat joka sillä jo on. Elikkä herää kysymys että tuleeko Kimen äitykällä niin paljon kilometrejä. Samoin pitää huomioida että uudessa autossa on aika pirun kalliit huollot. Ja hieman esim. näitä longlife järjestelmillä olevia diesel wolkkari,seat,audi vehkeitä selvittäneenä olen todennut että niiden huollot eivät tosiaan ole halpoja. Esim.wolkkari vaatii tietyn laatuista longlife öljyä joka maksaa noin 17-23€ litra kun taas bensa vehkeeseen saa täyssynteettisen öljyn jotain 9,90-12€ litra. Muutenkin näissä uusissa pikku dieseleissä on yllättävän kalliit suodattimet jne.
Pienenä yksityiskohtana erään tutun longlife golf vie 0,5l per 1000km öljyä vaikka sillä ei ole ajettu kuin 12000km no siitä kulutuksesta sitten liikkeestä kysymään ja siellä oltiin sitä mieltä että se on ihan normaalia.
 
Mitä iloa on koneesta joka pyörii ikuisesti kun tehoa siitä lähtee 30 heppaa / litra. Se on lähinnä vaan pitkitettyä kärsimystä. Ja vaikka toiselle miljoonalle eivät nämä nykyiset dieselit kestäisikään, tuntuvat ne pyörivän ihan tarpeeksi henkilöauton moottoriksi.
 
japa sanoi:
Esim.wolkkari vaatii tietyn laatuista longlife öljyä joka maksaa noin 17-23€ litra kun taas bensa vehkeeseen saa täyssynteettisen öljyn jotain 9,90-12€ litra. Muutenkin näissä uusissa pikku dieseleissä on yllättävän kalliit suodattimet jne.
Pienenä yksityiskohtana erään tutun longlife golf vie 0,5l per 1000km öljyä vaikka sillä ei ole ajettu kuin 12000km no siitä kulutuksesta sitten liikkeestä kysymään ja siellä oltiin sitä mieltä että se on ihan normaalia.

Jos öljyt vaihdetaan 30 tkm:n välein, niin eipä taida muutama euro litrahinnassa merkitä paljoakaan. Se että uusi moottori kuluttaa öljyä ensimmmäisen kympin aikana, on aika yleistä. Varsinkin jos sensimmäiset sisäänajokilometrit on ajettu hanaa säästellen, saattaa männänrenkaiden ja sylintereiden kuluminen toisiinsa sopiviksi kestää kauan. Toki sarjatuotannossa tulee toisinaan myös geometrialtaan niin huonoja sylintereita että öljyä palaa moottorin elinkaaren ajan.
 
NHB sanoi:
Mitä iloa on koneesta joka pyörii ikuisesti kun tehoa siitä lähtee 30 heppaa / litra. Se on lähinnä vaan pitkitettyä kärsimystä. Ja vaikka toiselle miljoonalle eivät nämä nykyiset dieselit kestäisikään, tuntuvat ne pyörivän ihan tarpeeksi henkilöauton moottoriksi.

Jos ostat 10 vuotta vanhan auton, arvostat todella sitä että auto ei leviä käsiin samantien. Itseasiassa olisi kiva nähdä edes 5v vanha diesel jolla ei ole ajettu 200tkm. Näissä vanhoissa dieseleissä oli varmaa se, että eivät todellakaan leviä 200tkm kohdalla käsiin, hyvin harvoin edes 400tkm kohdalla.
Silloinhan asialla ei ole mitään väliä jos ei aio omistaa noin vanhaa autoa, senkun hajoaa vaikka viikon myynnin jälkeen.
Se taas on jokaisen oma asia, haluaako omistaa uuden vai 10 vuotta vanhan auton. Toisilla ei ole rahaa ostaa uutta autoa, toisilla on, mutta ostaa mieluummin 2000 euron auton, ja lopuilla rahoilla poreammeen, videotykin, makkarin seinään upotettavan LCD telkkarin, verkottaa talon sähkölaitteet jne.

PS. Mitä iloa on autosta josta lähtee 60hv/litra, jos tehoa ei tule ulos sen enempää kuin 30hv/litra autosta? Itseäni on aina kiinnostanut se mitä autosta tulee ulos, sillä on jotain tekemistä sen auton kulkupuolenkin kanssa.

Ettei olisi kokonaan off topic, itsekkin harkitsisin pienen bensamoottorin ostoa, kilometrejä tosiaan tarvitaan paljon, että diesel vero kuittaantuu, ja aletaan tuottaa voittoa. Ja pienen bensamoottorisenkin auton kulutus on kyllä aika nöyrää.
 
Niin eihän sitä bensakonetta voi täysin pois sulkea. Olen kuullut kuitenkin uusista bensakoneista niin paljon pahaa, että uskaltaako sellaista ostaa. Sähkövikoja niissä riittää esim. passateissa ja golfeissa menee puolia repullinen vuodessa.

Dieselvero on 6,7 senttiä/vrk alkavaa kokonaispainon 100 kiloa kohti. Nuiden autojen kokonaispainot pysyvät alle 1500 kilon, elikkä vero 367 euroa vuodessa. keskikulutus Variksessa bensana on 5,6 ja dieselinä 4,4 l/100km. Polttoaine maksaa nyt oulussa 95E = 1,08 ja Diesel = 0,78 €/l. Näillä tiedoilla laskien päästään 14000 km vuodessa, että dieselvero kuoletetaan. Tuo 14 tonnia ylittyy jo pelkästä työmatka ja työajosta.

LongLife öljyt ovat mun mielestä perseestä. Vaihdan omaan autooni öljyt 10 tonnin välein suodattimineen ja öljynä on mobilin ykkönen. Mielestäni tämä on edullisempaa ja voiteluominaisuuksien kannalta parempi vaihtoehto. Kyllä ne varmaan ihanneolosuhteissa kestää sen 30 tonnia, mutta entäs käytännössä? Kaupunkiajoa paljon, lyhyitä matkoja, alle 30 tonnia vuodessa ajoa. Uuteenkin autoon vaihtaisin öljyt 10-15 tkm välein riippuen ajosta, dieseliin viimeistään 10 tkm jälkeen. No jonkun mielestähän tämä on hullua, mutta mun mielestä öljynvaihto on halpa moottoriremontti.

Kolme kiesiä on koeajettu. Mihinkään en minä mahtunut istumaan, lähinnä penkin säätö loppui kesken. Äiti nyt jotenkin sinne taipui, muttei löytänyt hyvää ajoasentoa, voi olla tottumiskysymyskin. Ooppelissa oli kova meteli moottoritiellä ja toyota oli hiljaisin. Toyotan varustetaso oli myös ooppelia parempi.

Sumppari: oletko katsonut jotain mallia, vai vain yleistä pohdintaa, mikä sinua eniten kiinnostaisi ja miksi? Oletko käynyt koeistumassa, minusta olivat aika ahtaita.

Tipa: Mikä siinä fabiassa on hyvää sun mielestä ja miksi se on muissa huonoa?
 
Kime76 sanoi:
Kolme kiesiä on koeajettu. Mihinkään en minä mahtunut istumaan, lähinnä penkin säätö loppui kesken. Äiti nyt jotenkin sinne taipui, muttei löytänyt hyvää ajoasentoa, voi olla tottumiskysymyskin. Ooppelissa oli kova meteli moottoritiellä ja toyota oli hiljaisin. Toyotan varustetaso oli myös ooppelia parempi.

Näissä pienemmän kokoluokan autoissa on penkin yleensä aika huonot, kannattaa kysellä saako parempia penkkejä kunnoon säädöillä. Sport varustelluissa on yleenä sitten jo kunnon tukevat ja hyvin säädettävät penkitkin.
 
Timba79 sanoi:
Näissä pienemmän kokoluokan autoissa on penkin yleensä aika huonot, kannattaa kysellä saako parempia penkkejä kunnoon säädöillä. Sport varustelluissa on yleenä sitten jo kunnon tukevat ja hyvin säädettävät penkitkin.

Joo kyllä se mielessä kävi, että kysyä pitää saako parempia penkkejä ja mihin hintaan. Äiti on tottunut ajaan mersulla ja siinä on kans penkit aivan perseestä, sellaiset hetekka penkit, että se ei kyllä itte välitä.

Ja mitä minuun tulee niin koeistuin toyotalla corollan, avensiksen ja camryn, tuon variksen lisäksi. Corolla oli yhtä ahdas kuin variskin ja camryssäkään ei löytynyt hyvää asentoa. Avensis oli ainoa, jossa polvet ei kolissu rattiin ja penkin sai riittävän taakse, tosin aivan tapissa se oli siinäkin. Omassa vectrassa on kuskilla enemmän tilaa kuin näissä yhdessäkään.
 
Kime76 sanoi:
LongLife öljyt ovat mun mielestä perseestä. Vaihdan omaan autooni öljyt 10 tonnin välein suodattimineen ja öljynä on mobilin ykkönen. Mielestäni tämä on edullisempaa ja voiteluominaisuuksien kannalta parempi vaihtoehto. Kyllä ne varmaan ihanneolosuhteissa kestää sen 30 tonnia, mutta entäs käytännössä? Kaupunkiajoa paljon, lyhyitä matkoja, alle 30 tonnia vuodessa ajoa.

Tuo öljynvaihtoväli riippuu käytöstä. Öljyä tarkkailu ja käyttöhistoria kertovat milloin tulee vaihtaa öljyt. Ihanneolosuhteissa taidetaan monilla autoilla mennä tuon kolmen kympin yli.
 
Sumppari sanoi:
Näissä vanhoissa dieseleissä oli varmaa se, että eivät todellakaan leviä 200tkm kohdalla käsiin, hyvin harvoin edes 400tkm kohdalla.

PS. Mitä iloa on autosta josta lähtee 60hv/litra, jos tehoa ei tule ulos sen enempää kuin 30hv/litra autosta? Itseäni on aina kiinnostanut se mitä autosta tulee ulos, sillä on jotain tekemistä sen auton kulkupuolenkin kanssa.

No eiköhän nuo samat kriteerit täytä nykyisetkin ahdetut dieselit ihan hyvin. Vai onko sun mielestä kovinkin yleistä että nykyiset moottorit "leviää käsiin" 200 tkm kohdalla?

Vanhan teknologian Dieseleitä on turha alkaa kehumaan kun edes kuusisylinterisinä eivät pysty kohtuullista suorituskykyä tarjoamaan. Vapari kasi saattaisi tarjota jo kohtuullisesti voimaa perheautoon, sekin vaan jo painaa aika hurjasti. Nuo vanhat kalisevat työkoneen moottoria ominaisuuksiltaan vastaavat vanhan teknologian koneet ei kyllä tarjoa yhtään mitään käyttäjälleen. Jos valinta pitää tehdä sellaisen ja nykynormin mukaisen parilitraisen 100+ kW koneen väliltä niin valinta on helppoa. Kuinka monelle on väliä sillä kestääkö kone 600 vai 1200 tkm? Ja jos tosiaan ajaa miljoonia autollaan, niin sen moottorin voi kyllä vaihtaakkin vaikka puolen miljoonan välein. Se on äärimmäisen pieni hinta erittäin paljon paremmista käyttöominaisuuksista. Sopivasti ahdettu kone kun säästää sen uuden koneen hinnan jo pelkästään polttoainelaskussa.
 
Zone-sarja -42%
NHB sanoi:
No eiköhän nuo samat kriteerit täytä nykyisetkin ahdetut dieselit ihan hyvin. Vai onko sun mielestä kovinkin yleistä että nykyiset moottorit "leviää käsiin" 200 tkm kohdalla?

Esson baarin juttujen mukaan näitä tapauksia on useampiakin. Ei välttämättä yleistä, mutta ei mitään äärimmäisen harvinaista.

NHB sanoi:
Vanhan teknologian Dieseleitä on turha alkaa kehumaan kun edes kuusisylinterisinä eivät pysty kohtuullista suorituskykyä tarjoamaan.

Aiemmissa viesteissä on käsitelty lähinnä näitä uusia 50-60kw pikkudieseleitä. Ne käsittääkseni on mielestäsi jostain syvältä, jos nuo vanhan ajan 60-70kw dieselit eivät mielestäsi tarjoa riittävää suorituskykyä?

NHB sanoi:
mitään käyttäjälleen. Jos valinta pitää tehdä sellaisen ja nykynormin mukaisen parilitraisen 100+ kW koneen väliltä niin valinta on helppoa. Kuinka monelle on väliä sillä kestääkö kone 600 vai 1200 tkm?

Kestääkö uudet 1.3 ja 1.9tdi:t 600tkm ilman remontteja? Tätät en usko ennenkuin näytät faktaa tähän. Ja kuten mainitsin, asialla on merkitystä kestääkö kone puoli miljoonaa, silloin kun hankitaan 10v vanha auto. Vaihdoitko taas vertailunäkökannan jotain kiertotietä uuteen, vai puhutaanko vielä 10v vanhasta autosta johon viittasin? Toisaalta parempi ehkä olla puhumatta, nyt etsitään kimelle uutta autoa, joten kestoiällä ei suurta merkitystä.

NHB sanoi:
Ja jos tosiaan ajaa miljoonia autollaan, niin sen moottorin voi kyllä vaihtaakkin vaikka puolen miljoonan välein. Se on äärimmäisen pieni hinta erittäin paljon paremmista käyttöominaisuuksista. Sopivasti ahdettu kone kun säästää sen uuden koneen hinnan jo pelkästään polttoainelaskussa.

Tähän mielellään vertailu laskelma miten tuo säästö tapahtuu, ettei ihan hatusta heitettynä tietona tullut? Vertailukohtana voi pitää vanhaa BMWn dieseliä tai Nissanin, molemmat tuntuu taipuvan maantiellä siihen 6+l/100km. Sitä ei kiritä millään puolen litran tai litran erolla ihan päivässä.

PS. autoon yleensä tehdään 500tkm kohdalla remonttia muuallekkin kuin koneeseen. Tai ainakaan itse en jättäisi alustan osia uusimatta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom