Onko pikavippifirmojen olemassaolo kansanterveydellisesti merkittävä ongelma? Eiköhän tähän yhteiskuntaamme vielä sen verran voi luottaa että joku tulee väliin jos velkaantuneita narkkareita alkaa pyörimään liikaa jaloissa. Eikä sen jonkun tarvitse olla se mystinen yritysten yhteiskuntavastuun. Ja kumpi on parempi, että se näihin pulloihin ja pusseihin tarvittava raha hankitaan pikavipillä laillista kautta, vai että se hankitaan vaikka ryöstelemällä polkupyöriä tai velkaantumalla pikkurikollisille?
Antakaa pikavippifirmojen harjoittaa bisnestä. Jos tässä todella ollaan huolissaan moraalin rappiosta, niin mielestäni sen kritiikin pitäisi kohdistua valtion päättäjiä kohtaan. Säädöksiä joiden puitteissa luottoja myönnetään voi aina kiristää ja höllentää tilanteen vaatimien lopputulosten aikaansaamiseksi. Kyllähän kaikki järkevät ihmiset ymmärtävät oman taloudenpidon perussäännöt, ja ne jotka eivät ymmärrä sietävätkin oppia ne vaikka yrityksen ja erehdyksen kautta.
Nämä pikavipit periaatteessa kyllä täyttävät tietyn markkinaraon: luotollisen kortin voi saada vain jos on ollut vakituisessa työsuhteessa 6kk (tyypillisesti). 20-30-vuotiaissa on kuitenkin aika paljon opiskelijoita ja pätkätyöläisiä joille on todella vaikeaa saada rahaa lainaksi miltään instituutiolta. Koska luotonantajilla ei ole resursseja tutkia jokaisen asiakkaan maksukykyä yksilöllisesti, niin sen sijaan sitten pyydetään tällaista järjetöntä korkoa. Onhan se nyt kuitenkin ihan selvää että juuri ekaan työpaikkaansa päässyt ja työpukuostokseen vippiä ottava tuore juristi pystyy selviämään vipistään paremmin kuin joku vantaalainen kaupungin vuokra-asunnossa asuva tuurijuoppo. :whip:
Jos vähän sivutaan aihetta, niin en ymmärrä miksi ihmiset toisaalta ovat niin vastentahtoisia lainoja ja luottoja kohtaan. Esim. jonkun 12% vuosikorolla olevan autoluoton ottaminen tuomitaan yleensä vaikkapa kommentilla "hirvee korko, ei mitään järkee". Jos vaikka haluan nyt ostaa 10000 euron auton, eikä mulla sitä kymppitonnia ole, niin ei mulle olisi ollenkaan paha nakki maksaa 11200 euroa vuoden aikana siitä, jos kerran vaihtoehtona on että kerään sen kymppitonnin kasaan vuoden aikana ja olen ilman autoa vuoden. Siis 1200 euroa "ylimääräistä" nyt käyttöön saatavasta autosta saattaa kuulostaa lukuna aika suurelta, mutta jos vaihtoehtona on se että joudun olemaan vuoden ilman autoa, ainakin ite olen valmis hyväksymään sellaisen menon. Jokaisella on tietty omat preferenssinsä rahankäyttönsä suhteen. Rahan aika-arvon ymmärtäminen kuitenkin usein hämärtyy näiltä prosenttilukujen tuijottajilta.