Piirtäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZweCCo
  • Aloitettu Aloitettu
MHK: Voiko "oppia" piirtämään vielä näin vanhemmalla iällä? Lapsena olin aina se surkea piirtäjä (itseasiassa asia oli hauska, koska jo silloin nauratti mun tekeleiden surkeus) ja kateeksi kävi kaveria, joka osasi piirtää panssarivaunut ja ninjat.

Olisi kiva oppia piirtämään muullakin tyylillä kuin iänikuisella "tikku-ukko"-tyylillä :)
Toisaalta liiasta piirtämisestä ei mua ainakaan voi syyttää, siinä toinen vika hahmottelun lisäksi?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
MHK: Voiko "oppia" piirtämään vielä näin vanhemmalla iällä? Lapsena olin aina se surkea piirtäjä (itseasiassa asia oli hauska, koska jo silloin nauratti mun tekeleiden surkeus) ja kateeksi kävi kaveria, joka osasi piirtää panssarivaunut ja ninjat.

Olisi kiva oppia piirtämään muullakin tyylillä kuin iänikuisella "tikku-ukko"-tyylillä :)
Toisaalta liiasta piirtämisestä ei mua ainakaan voi syyttää, siinä toinen vika hahmottelun lisäksi?

Tähän varmaan olisi jollain jto:lla teoriapohjaa vastata mutta heitämpä nyt jotain omasta vinkkelistä näin realistisen tyylisuunnan kannalta. Yritän olla simppeli vaikka tästä nyt voisi tehdä kirjankin eri aspekteista.

Vastaan nyt siis sulkien pois kaikki tuollaiset kuvitusjutut joissa yhdistyy jollain tasolla käsitteet ja symbolit jotka nekin toki määrittelee kuvan luonnetta. Eli piirros jonkinsortin 3D-maailmasta on tavoitteena, ts. realismi. Tässä en nyt siis puhu kuvitusjutuista, joissa on esim. ääriviivat.

Tässä tulee vaiheistus sävyalan määrittelemiseen, koska se on kuitenkin tärkein aspekti. Muut aspektit realistisessa lyikkisjutuissa on tekstuurit sekä terävöitys/tarkkuus mutta ne on enemmän sitten tehostuksia.

Vaihe I Näkeminen referenssistä. Tavoitteena sulkea pois käsitetasolla nähtävät asiat ja yksinkertaistamiset jotka ovat muodostuneet pään sisään ja keskittyä "draw-what-you-see" metodiin. Tämän vaiheen sisäistämisen onnistuneena lopputuotoksena voisi olla uskottava kopio valokuvasta, joka on analysoitu niin että se on saatu siirrettyä paperille 1:1 harmaasävyjen tonaaliuden suhteen. Tällaisia piirtäjiä on kuvitusskenessä 95% karkeasti katsottuna. Periaatteessa ei vaadi yhtään mitään muuta kuin analysoivan sävysilmän.

Vaihe II Näkeminen ilman fyysistä referenssiä. Tavoitteena nähdä esine 3D-virtuaalitodellisuudessa ja asettaa esine tilaan jossa sen olemus vastaa ympäröivää valoitusta ja muoata sitä niin että se toimii siinä uskottavasti. Vastaa käytännössä asian renderöimistä 3D-maailmassa samoin kuin tietokone sen tekee. Uskoakseni 3D-opiskelleet ihmiset voisivat tässä saada oikopolun tekemiseen kun tietävät valojen asettelusta yms. Myös illustraattorit, yms. hahmojen kanssa pelaavat osaavat arvioida valon suunnat ja heijastukset. Tähän vaiheeseen pääsemiseksi helpottaa jos on kopioinut juttuja riittävästi (vaihe 1) ja tietää sitä kautta miten sävyala rakentuu tietyn muotoisissa jutuissa esim. reunoillepäin mentäessä. Kuvan rakentuessa loppu onkin säätämistä, ehkä osin yrityksen ja erehdyksen kautta.

Vaihe III. Näkeminen koko lopputuotos etukäteen kaikista mahdollisista referensseistä. Tässä vaiheessa koko lopputuotos on jo valmis ennenkuin kynä koskettaa paperia. Jokainen kohta on periaatteessa ennalta analysoitu. Jokaiselle pisteelle paperilla voidaan antaa jokin tummuusarvo silmät kiinni. Lopputekeminen on vain näkymän kopiointia, jos muutoksia tulee niin ne johtuu vain muutoksista ideatasolla, tai valaistusolosuhteiden muutoksesta vs. alkuperäinen idea.

Vaihe I antaa oikopolun objektin nopeaan renderöintiin ja uskottavaan piirrokseen. Vaihe II antaa lähtökohdat valokuvareferenssin kriittiselle tulkinnalle ja mahdollisuuden "parempi kuin foto" lopputuotokseen. Vaihe III antaa käyttöön koko 3D-tilan, jossa voi tehdä mitä tahansa mille tahansa objektille. Kuvan ei tarvi olla edes periaatteessa fotorealistinen, koska se voi sisältää absoluuttisesti virheellistä tietoa, mutta koska se ilmentää sävyalaa, tekstuuria ja tarkkuutta uskottavasti kuvitteellisessa valotuksessa sen ei edes tarvi olla absoluuttisesti oikein jotta lopputulos vaikuttaisi valokuvalta.

Eli jos nyt ihan nO0b olet niin kokeile vaihetta 1, eli tsekkaile referenssistä missä on musta, missä valkoinen, ja heitä väliin harmaasävyt niinkuin parhaaksi näet. Näin pitkälle piti lukea että sait käytöön vinkin :)
 
tulee piirrettyy yleensä tusseilla. mut myöski jonkin verran vesiväreillä ja puukynillä. enimmäkseen tussipiirroksia mangan ja tikku-ukkojen väliltä sekä kirjaimia, maalauksii maisemista and soo..
 
Heitin tuossa muutaman ylimääräisen tekeleen (kaksi ikivanhaa ja yksi semisti uudempi) paikallisen maaliliikkeen ikkunaan pariksi viikkoa, eli jos jengiä kiinnostaa niin voi vaivihkaa kurkistaa ikkunasta orkkiksia. Paikkana siis Turku, Linnankatu 17. Ohessa laadukas kuva.

turun_vari_exhib.jpg
 
Piirtelin eilisillan kuivapastelleilla. En ole käyttänyt tätä tekniikkaa 15 vuoteen, joten aikaa kului peruskikkojen opetteluun. Mielikuvitukseni otti taas vallan, enkä pystynyt piirtämään suoraan mallin mukaan. Toivottavasti sain edes arabialaisen rodun peruspiirteet ja "herkkyyden" esiin. Fiksatiivi kiiltelee, joten kuva piti ottaa ilman salamaa... Palautetta pyytäisin ja erityisesti mestari-MHK:lta:)
 

Liitteet

  • tämä1..JPG
    tämä1..JPG
    290,6 KB · Katsottu: 1 427
Viimeksi muokattu:
Oikein hieno heppahan se on :) vähän kamera tietysti latistaa sävyeroja, mutta nopeasti katsottuna silmän highlaitti vosi olla hieman kirkkaampi jotta se erottuisi oamana tekstuurinaan. 3D-mielessähän aina voisi hakea enemmän kerroksittaisuutta ja hyödyntää voimakkaammin negatiivista lähestymistä vaikkapa noihin harjaksiin. Mutta siis ainahan ei tuo kolmiulotteisuusvaikutelma ole se tärkein, kuva voi toimia muutenkin omana itsenään.
 
Oikein hieno heppahan se on :) vähän kamera tietysti latistaa sävyeroja, mutta nopeasti katsottuna silmän highlaitti vosi olla hieman kirkkaampi jotta se erottuisi oamana tekstuurinaan. 3D-mielessähän aina voisi hakea enemmän kerroksittaisuutta ja hyödyntää voimakkaammin negatiivista lähestymistä vaikkapa noihin harjaksiin.

Kiitos:)
Hei mitä tarkoitat tuolla "negatiivisella lähestymisellä"? En ole opiskellut taiteilua, joten terminologia on mulla ihan hakusessa...:)

Yritin kerrostaa ja sävyttää muotoja, mutta suoraan sanottuna en enää muista, missä järjestyksessä kuivapastelleilla pitää edetä, että saisi parhaiten muotoa ja kolmiulotteisuutta kuvaan (vrt esim. öljymaalaustekniikka ja sen säännöt). Niinpä rakensin ensin laajoja pintoja ja sävyjä ja niiden päälle tarkempia ja syvemmillä väreillä tehtyjä yksityiskohtia. Innostuin kokeilemaan kaikenlaisia erilaisia tapoja värittää, levittää ja yhdistää eri pintoja, mutta en oikein vieläkään tiedä, että mikä olisi se "oikea tapa" käyttää näitä kuivapastelleja. Nyt piirtelin vain fiiliksen mukaan:)

Silmän osalta oli isoja vaikeuksia, sillä yritin saada silmään ja päähän jonkinlaista herkkää ilmettä ilman että hevonen näyttää "itkuiselta". En sitten tähän nykyiseen muotoon päästyäni enää uskaltanut muokata sitä edelleen, joten tähän se nyt jäi. Se olisi voinut olla parempikin, erottuvampi.
 
En osaa kommentoida aihetta muuten kuin lyijykynän kautta, mutta laitan nyt kuitenkin.

Negatiivisilla tekniikoilla ja piirtämisellä siis voidaan erotella eri tummuusasteisia karvoja toisistaan eri syvyyksille. Toimii juuri tuollaisten karvojen ja hiusten kanssa operoitaessa, esim hepan harjaksissa jos niihin haluaa kompleksisuutta. Näissä hius/karva/harjas jutuissahan on siis olennaista säilyttää sisäinen kontrasti riittävän isona, muuten jää latteaksi.

Tässä positiiviset ja negtiiviset työvaiheet epämääräiselle karvapallolle.
negawip_s.jpg
 
En osaa kommentoida aihetta muuten kuin lyijykynän kautta, mutta laitan nyt kuitenkin.

Negatiivisilla tekniikoilla ja piirtämisellä siis voidaan erotella eri tummuusasteisia karvoja toisistaan eri syvyyksille. Toimii juuri tuollaisten karvojen ja hiusten kanssa operoitaessa, esim hepan harjaksissa jos niihin haluaa kompleksisuutta. Näissä hius/karva/harjas jutuissahan on siis olennaista säilyttää sisäinen kontrasti riittävän isona, muuten jää latteaksi.

Tässä positiiviset ja negtiiviset työvaiheet epämääräiselle karvapallolle.
negawip_s.jpg


Hienoa, mielenkiintoista:) Uskoisin, että samat periaatteet toimivat myös kuivapastelleilla. Erona ehkä se, että pastelleista irtoaa "pigmenttipölyä", joka aika nopeasti tavallaan täyttää paperin pinnan siten, että sen päälle ei välttämättä pysty kerrostamaan uutta värikerrosta ja tummuusasteita. Uusi kerros ei tavallaan tartu edelllisen päälle, ellei edellistä ensin ohenna vaikka kumittamalla osaa pinnasta auki. Tekniikan paremmin osaava varmasti välttää nuokin ongelmat. Lyijäreihin verrattuna etuna värien laaja kirjo ja erisävyisten pariisinpaperien antamat mahdollisuudet, mutta toisaalta huonona puolena tarkkuusongelmat ja kuvan mielestäni huono kesto (fiksatiivi ja huolellinen säilytys must)...

Tosi kosketeltavan näköinen tuo vika karvapalleroinen:)
 
Täällä, kun näitä muitakin piirtäjiä on niin ajattelin kysästä, että oisko kellään kiinnostusta ruveta piirtämään punttisalille sijoittuvaa humoristista strippisarjakuvaa? Itellä ei oikein tahdo aika riitää muiden kiireiden ohella enää tämän piirtämiseen. Tarkotus olisi tarjota strippiä alan lehtiin ja jakaa tuotot 50-50 jos onnistaa. Mutta jos jollain on kiinnostusta niin ota yhteyttä vaikka privana.
 
Onko palstalla yhtään kaveria joka kävis mun puolesta töissä, kun mulla ei aika riitä millään siihen enää? Tuotot pistetään puoliksi että heilahtaa! Win-Win tilanne!:)
 

Suositut

Back
Ylös Bottom