Piikkikammo...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Badou
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
39
Olin tänään terveyskeskuksessa ja siel otettiin sit verikokeet. Hoitaja jutteli siin sitte mukavii ja törkkäs piikin tohon kyynärtaipeen kohdalle. Kattelin hetken sitä touhuu sit siinä ja rupes kummasti huimaamaan. Rupesin kattoon muualle mut en kerenny muutaku vilkasta niin siinä oltiin sit jo untenmailla :D .
Jouduin heräämisen jälkeen venaan vielä jonku vartin ennenku pystyin käveleen ja kun mun piti viel mennä keuhkokuvaan jos pitää seistä niin siinähän sitä oltiin...

Mulla on kyl ollu aiemminki noita pyörtymisii,mut nytki oli yli 3v viime pyörtymisestä, joten luulin kyl ettei enää haittais. Silti aina oon ollu ongelmissa piikkien kanssa , vitosluokan poli- ja jäykkäkouristuspiikkien jälkeen.
Tänäänki yks äijä sano siin ku makailin päätä selväks ,että ei se kammo koskaan lähde jos kerran on tullut :itku: .

Eli miten Te jotka ootte saanu kammon häviämään ,ootte sen tehny. Vai löytyykö sellasii? Pistäkää vähän omii kokemuksii.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Osta piikit ja kokeile miltä se itse itseään komentaen tuntuu. Kun näkee neulan uppoavan sen 4-5 senttiä lihakseen ei suoneen iskeminen enää tunnu henkisesti miltään. Ihan vaikka tyhjällä neulalla. Helppo rasti.

Lol, tuskit saat piikkikammoista itseään pistämään kovinkaan helposti.....
Ihan uteliaisuudesta, mikä sen pyörtymisen laukasee: "kipu" vai että näkee piikin uppoavan tms?

Badou sanoi:
Olin tänään terveyskeskuksessa ja siel otettiin sit verikokeet. Hoitaja jutteli siin sitte mukavii ja törkkäs piikin tohon kyynärtaipeen kohdalle. Kattelin hetken sitä touhuu sit siinä ja rupes kummasti huimaamaan. Rupesin kattoon muualle mut en kerenny muutaku vilkasta niin siinä oltiin sit jo untenmailla :D .
Jouduin heräämisen jälkeen venaan vielä jonku vartin ennenku pystyin käveleen ja kun mun piti viel mennä keuhkokuvaan jos pitää seistä niin siinähän sitä oltiin...

Mulla on kyl ollu aiemminki noita pyörtymisii,mut nytki oli yli 3v viime pyörtymisestä, joten luulin kyl ettei enää haittais. Silti aina oon ollu ongelmissa piikkien kanssa , vitosluokan poli- ja jäykkäkouristuspiikkien jälkeen.
Tänäänki yks äijä sano siin ku makailin päätä selväks ,että ei se kammo koskaan lähde jos kerran on tullut :itku: .

Eli miten Te jotka ootte saanu kammon häviämään ,ootte sen tehny. Vai löytyykö sellasii? Pistäkää vähän omii kokemuksii.
niin johtuuko tuo kammosta vai jostain muusta? eikö sokeriarvot vähän falskaa kun veren kanssa lotrataan. itsellä pari kertaa silmissä sumentunut kun tehty tatuointia, pari sokeripalaa ja homma jatkuu..

Joskus on verikokeiden yhteydessä alkanu huippaamaan. Useimmiten pyörryttäminen aiheutuu vääränlaisesta hengittämisestä. Tilannetta jännittää niin, että hengittää "liikaa" eli hyperventiloi tai muuten vaan oudosti. Kannattaa olla kiinnittämättä huomiota hengitykseen, yrittää rentoutua ja ajatella jotain muuta mukavaa. Eikä sitten tosiaankaan kannata tuijotella sitä neulaa!

Ei se kammo sinänsä välttämättä häviä, mutta sen kanssa voi oppia elämään pyörtymättä.

Wintikka sanoi:
Ihan uteliaisuudesta, mikä sen pyörtymisen laukasee: "kipu" vai että näkee piikin uppoavan tms?

Mulla on ollut piikkikammo pahinta laatua ala-asteelta asti(70-luku).
Johtuu siitä kun tuolloin verikoe otettiin sormenpäästä metallisella kolmion muotoisella lattarauta piikillä.Joku muukin voi muistaa...
Pelotti niin vitusti että veri pakeni sormenpäästä ja hoitsu hakkas kuin singeri sormenpäät reikiä täyteen niin että ne oli viikon kipeät.
Nykyisin ei paljon satu noi piikit kun ovat niin ohuita mutta se piikin uppoaminen sinne lihaan on pahinta asiassa ainakin mulle.
Myöskin se "Steriili haju" on jäänyt korvien väliin.
Yleesä kaikki toimenpiteet lääkärissä on aika vastenmielisiä,Sp tautitesteistä puhumattakaan :hyper:

Mulla ainakin se piikin näkeminen uppoamassa nahkaan tekee pahaa. Kertaakaan en oo vielä pyörtynyt, mutta silmissä mustenee ja meinaa :urjo: . Kun peukkua tikattiin eikä puudutusaine ei tehonnut kunnolla, senkin kivun kesti. Verikoetta otettaessa ja rokotusta pistettäessä kattelen aina seinille. Ja joka kerta se pistäjä sanoo että "Tää nipistää nyt vähän." Kai minä nyt sen tiedän ! :curs:
Itsestä ainakin tiedän että neulan uppoaminen tekee pahaa -> en katso. Näin saan vältettyä pahan olon. Pistelyn katsomisella en aio aloittaa 'siedätyshoitoa' :rolleyes: . Kammoilen sitten vaikka lopunelämääni neuloja, mutta so not. Kyllä sen kanssa pystyy elämään...

majakanvartija sanoi:
Joskus on verikokeiden yhteydessä alkanu huippaamaan. Useimmiten pyörryttäminen aiheutuu vääränlaisesta hengittämisestä. Tilannetta jännittää niin, että hengittää "liikaa" eli hyperventiloi tai muuten vaan oudosti. Kannattaa olla kiinnittämättä huomiota hengitykseen, yrittää rentoutua ja ajatella jotain muuta mukavaa. Eikä sitten tosiaankaan kannata tuijotella sitä neulaa!

Ei se kammo sinänsä välttämättä häviä, mutta sen kanssa voi oppia elämään pyörtymättä.

Mulla on kans nelulakammoon toiminu toi hengitykseen keskittyminen. Mä meen aina suosiolla makuulle kun jotain piikkejä kaivetaan esiin. Sitten vaan katselen seiniä ja keskityn hengittämään rauhallisesti ja syvään. Ei se kammo pois mene, mutta ei myöskään pyörry.

Mulla ei edes lävistysten ottaminen ole auttanut neulakammoon. :D

Voisin sanoa että mua on piikitetty aika pirusti(olen natu :D ) Ja oikeastaan kertaakaan ei ole pahaa tehnyt tai huipannut mutta muutaman kerran kyllä kun on ollut "huono" piikittäjä niin se on tuntunut todella epämukavalta siten että jos olisi useamman kerran se sama piikittäjä ottanut peräjälkeen verta niin olisin kyllä voinnut vaikka pyörtyä.

Wintikka sanoi:

Kaverilla riitti pelkästään piikin näkeminenkin. Pyörtyi tatskaakin tehdessä. :)

Mun mielestä tuossa on vain henkinen kynnys jonka jälkeen asiaa oppii kontrolloimaan. Itse olen hakannut itseeni tatuointeja, tehnyt pieniä kirurgisia leikkauksia, poistanut kasvaimen silmästä sekä amputoinut tulehtuneen hampaan.

masai1967 sanoi:
Mulla on ollut piikkikammo pahinta laatua ala-asteelta asti(70-luku).
Johtuu siitä kun tuolloin verikoe otettiin sormenpäästä metallisella kolmion muotoisella lattarauta piikillä.Joku muukin voi muistaa...
Pelotti niin vitusti että veri pakeni sormenpäästä ja hoitsu hakkas kuin singeri sormenpäät reikiä täyteen niin että ne oli viikon kipeät.
Nykyisin ei paljon satu noi piikit kun ovat niin ohuita mutta se piikin uppoaminen sinne lihaan on pahinta asiassa ainakin mulle.

Jup, kai ne neulat oli kersana paksumpia tai jotain. Jostain sieltä se kammo kuiteskin tulee, muistan pelänneeni piikkiä jo neuvolassa. Oma piikkikammo on vielä sikäli hauska ettei ongelmaa ole itse piikittäessä tms, vaan vain jos joku muu tekee sen. :rolleyes: Ja hommaa helpottaa ihan kympillä tuo veren/suonien pakeneminen... kolmannella yrityksellä alkaa vähän jo vituttaakin.

Wintikka sanoi:

"kivulla" ei ole mitään tekemistä pyörtymisen kanssa mulla ainakaan. Olen pyörtynyt lähes joka kerta nuorempana kun verta on otettu, silti on tikattu polvea, kyynärpäätä jne ja laitettu varjoainetta hevosruiskulla suoneen. Vesikelloa on tyhjennetty neulalla lihan läpi, annettua rokotuksia ja nähty verta (myös omaa) varsin runsaasti. Ja ei ole koskaa tehny "tiukkaa". Neuloja en siis pelkää.

Mutta verta kun otetaan niin alkaa maailma hämärtyä, ehkä se pieni nipistys jota seuraa välittömästi ajatuksen siirtyminen ko. toimenpiteeseen jotenkin laukaisee reaktion.

Itse selviän parhaiten kun katson neulaa suorituksen ajan ja ajattelen mielessäni että pistä perkele kunnolla. Toinen mikä auttaa on se jos toimenpide oikeasti "sattuu" esim varjoaine.

Ei ole piikkikammoa täällä enää, vaikka joskus hevosenpään kokoisena aina tuli itku ja poru, kun sairaanhoitaja tuikkasi piikin suoneen.

heh, ei ole kyllä mitään erityistä piikkikammoa lapsuudesta jäänyt. Kerran ottivat verinäytteet jonkin poskiontelontulehduksen takia, niin siinä katellessa alko vain naurattamaan, kun kutitti tms. :evil:

Nykyäänkin kyllä kattelen, jos vain tulee tilanne että pistävät. Ei tosin naurata enää, tulee vain semmonen hassu fiilis.

edittiä: Aini, vielä pienempänä poliorokote pelotti. Isäkin vielä sano, että perseeseen pistävät! :(

Ei voi kuin ihmetellä, millaisia nössöjä aikuiset miehet on. Voi viuviu ja väyväy sentään. Oikeasti en tunne yhtään naista, jolla olisi piikkikammo, tai joka kammoaisi veren näkemistä tms. Erään kaverini mies taas melkein pyörtyi kuin esitin yksityiskohtaisen selityksen verenluovutuksesta. (silkkaa ilkeyttäni tietysti.)

Piikkikammo menee ohi sillä, että ottaa itseään niskasta kiinni, hengittää syvään, eikä katsele seinille, ei jännitä piikitettävää ruuminosaa ja katsoo, kun se neula uppoa lihakseen/suoneen. Ja voilá! tajuaa, että hei, eihän tässä ollutkaan mitään pelättävää.

reinhardt sanoi:
Ei voi kuin ihmetellä, millaisia nössöjä aikuiset miehet on. Voi viuviu ja väyväy sentään.
No voi vittu, ei se nyt mistään nössöydestä ole kiinni! Ihmiselimistöt kokonaisuudessaan ovat niin erilaisia, että joku kammoaa piikkejä, kun taas toinen ei ole siitä moksiskaan.

reinhardt sanoi:
Piikkikammo menee ohi sillä, että ottaa itseään niskasta kiinni, hengittää syvään, eikä katsele seinille, ei jännitä piikitettävää ruuminosaa ja katsoo, kun se neula uppoa lihakseen/suoneen. Ja voilá! tajuaa, että hei, eihän tässä ollutkaan mitään pelättävää.

HAA, no sithän varmaan pimeänpelko, korkeanpaikankammo, araknofobia jne menee kaikki ohi noilla sun ohjeillas. vittu, jätkästä tulee vielä rikas :)

ps. ahistaa ihan törkeesti, kun aina pitää vastata näihin trolleihin!?!?

metalman sanoi:
HAA, no sithän varmaan pimeänpelko, korkeanpaikankammo, araknofobia jne menee kaikki ohi noilla sun ohjeillas. vittu, jätkästä tulee vielä rikas :)

Tai siis tytöstä... ;) Itse asiassa osa peloista kyllä menee ohi ne kohtaamalla, mutta kaikkiin pelkoihin/ihmisiiin sekään ei toimi. Homma on niin paljon korvien välistä kiinni. Piikkikammosta en ole itse päässyt eroon tolla tekniikalla, kun taas muutamasta lievemmästä aika helposti just kohtaamalla ne silmästä silmään.

reinhardt sanoi:
Piikkikammo menee ohi sillä, että ottaa itseään niskasta kiinni, hengittää syvään, eikä katsele seinille, ei jännitä piikitettävää ruuminosaa ja katsoo, kun se neula uppoa lihakseen/suoneen.

Ja lapsi oppii parhaiten uimaan, kun sen heittää laiturilta järveen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom