Piikkikammo...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Badou
  • Aloitettu Aloitettu
koskaan en ole piikeistä tykänny, mutta toisaalta kukapa niitä nyt haluamalla haluaisi hakata. hetki sitten puoliso yritti laittaa mulle piikin, mutta kun piikki kammoinen kun on niin siitä mitään tullut. ei auttanut kuin piikittää omaan reiteen :hyper: johonkin hermoon kai osui kun nykäsi jalkaa sillai vinhasti sitten sumeni silmissä ja alkoi heikottaa. sokeria naamaan ja neulaa syvemmälle :rock:
eilen oli aika tiukka jalkatreeni joka ei varmasti asiaa helpottanut kun on reidet valmiiksi kuin ratakiskot, siinä on sitten mukava rentoutua. onko muuten muut piikittäneet samaan lihasryhmään jonka on esim edeltävänä päivänä treenannut?

Mutu

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu ei oo kyl kovin kiva toi kammo. Itsellä myös sama ongelma, mahtaakohan johtua jotenkin ettei sitä osaa hengittää oikein ainakaan jos pistämisessä menee kauemmin, äiti ja täti osaavat akupunktion niin siinä tuli kyllä aika heikko olo kun laittoivat mulle päähän kymmenisen neulaa. En voisi kuvitella että joskus voisin saman kuin äiti kun kerran sillä oli vähän yli 200 neulaa samaan aikaan pään alueella.

Eipä se pistäminen satu oikeastaan yhtään, jostain ihmeen syystä vaan heikottaa. Toivottavasti saisi jotenkin tuota "kestävyyttä" kehitettyä kun tulevaisuudessa tekisi vielä mieli ottaa ainakin yksi tatuointi :)

Monenlaisia muita kammoja kyllä on mutta piikkikammoa ei.Sen verran hyvin ovat lääkärit kohdelleet.
Hammaslääkäri kammoa oli muksuna.Nytemmin siitäkin olen päässyt eroon kun hyvin puuduttavat.

Kerran tuli tuota tikkien laittoa harjoiteltua ihan omaankin sormeen,3 laitoin tavallisella ompelu neulalla ja langalla.Se ei oikein hyvin onnistu koska pyöreä neula repii nahan.

Pikkuveli kun otti ekan tatskan niin siltä meinasi taju mennä,hän meni nälkäisenä tatska pajalle.Seuraavalla kerralla hyvin ruokittuna sujui jo ongelmitta.

Virtual sanoi:
En voisi kuvitella että joskus voisin saman kuin äiti kun kerran sillä oli vähän yli 200 neulaa samaan aikaan pään alueella.
QUOTE]

:offtopic: Minkä helevetin takia sillä oli 200 neulaa päässä?? :eek:

Neulat ovat mun mielestä kyllä epämiellyttäviä (doh), mutta en niitä kammoa. Muita ihmisiä pistelen (työkseni) kyllä sujuvasti :D ja itseänikin olen piikitellyt akupunktioneuloilla. Sormenpäähäni en pysty itseäni pistämään, koska se nipistää niiiiin v***tumaisesti. :itku:

Minen taida neuloja juuri säikkyä. Töissä tökitään leikkurissa ihan urakalla kanyylit ja puudutukset sun muut piuhotukset. Mulle on spinaalipuudutus laitettu varmaan kymmenisen kertaa, sit tän olkapäätähystyksen kanssa annettiin unen lisäksi intraskaleenipuudutus (oikea paikka etitään sähköllä...), kaikkea on kokeiltu, jopa mahalaukku on tähystetty ja letku nielty :jahas: En taida säikkyä mitään, kaikkeen ilmeisesti tottuu (en ole kyllä koskaan "pelännyt" piikkejä, ainoastaan hammaslääkäriä, vaikkei ole edes reikiä ollut)...Ja sit mulla on tää diabetes eli piikkiä piikkiä ja sormenpäähän tökkimistä ja kaikki kontrollilabrat päälle...Hmmm...varsin vaikuttava lista nuorelle :wanha: naisihmiselle :rolleyes:

Kumma juttu, mutta minulla tuon sumenemisen ja heikotuksen tuottaa ihmisveri. Piikitys ei tunnu missään jos sillä piikillä ei oteta verta. Tosin aina se hetki, kun hoitsu pyyhkäisee ihoa sillä desinfiointirätillä tuntuu inhottavalta.

Eli aina, kun verta ottavat niin alkaa huimata ja sumentua, ikinä ei ole taju lähtenyt, mutta lähellä on ollut. Samoin jos jollekkin toiselle ihmiselel sattuu jotain ja verta lentää niin johan alkaa huippaamaan. Ei ihan pienistä tipoista, mutta jos enemmälti näkyy. Etenkin erilaiset viiltohaavat ja taipeisiin tai kaulaan sijoittuvat vuodot tekevät heikkoa.
Metsästyshommissa kestää kuitenkin verta näkyä ja monesti on veriä laskiessa ja suolistaessa kädet kyynärpäitämyöten veressä, eikä tunnu missään.

Piikkikammo on tuttu juttu. Lapsena pelkäsin mm. rokotuksia niin paljon että terveydenhoitajan piti laittaa kaikki piikit kannikkaan koska en suostunut ottamaan piikkiä käsivarteen. Samoin verikokeet olivat yhtä helvettiä.

Nyt vanhempana olen saavuttanut tyyneyden asian suhteen ihan sillä että katson piikityksen aikana toiseen suuntaan ja keskityn hengitykseen. Pakotan itseni hengittämään rauhallisesti sisään-ulos vaikka itse toimenpide hermostuttaakin noin muuten. Tämä on toiminut minulla.

P.S. Tässä on vuosien varrella tehty paikallispuudutuksella pari sellaista leikkausta missä veri lentää ja rutina kuuluu. Kerta niistäkin selvittiin ilman pyörtymistä niin yritän aina suhteuttaa piikkikammon näihin kokemuksiin. ;)

Muistan kauhulla niitä hetkiä kun harjoiteltiin ottamaan verinäytteitä toisistamme. Koskaan ei tiennyt kumpaa jännittää enemmän näytteenottajaa vai uhria. Alussa jouduttiin käyttämään avoneuloja joista veri valuu suoraan. Jossain vaiheessa lattia alkoi muistuttamaan teurastamoa :D

Tiilisukassa sanoi:
Tänään meni taas kaksikymmensenttinen-punkkioneula nenästä sisään ja rustojen/luiden läpi poskionteloon.

Jos on neulakammoa, niin noilla lähtee, ei tunnu pikkupistot käsivarressa enää miltään.

Kokeilkaa.

:eek: Whawhaaat?

Ite oon sellasessa semiliemessä kun piikitetään, mut sit aina toteen et vittu ei tää tunnu miltään. En kuitenkaan ikinä muista tota seuraavalla kerralla... :itku:

Mistähän muuten johtuu, että sinä aikana kun olen ihmisiä piikitellyt erinäisiin paikkoihin on muutama mies pyörtynyt tai ollut lähellä, mutta ei yksikään nainen.. :rolleyes:

Meillä intissä seistiin rivissä kassun edessä, ja kapteeni tuli sitten kertomaan, että SPR verenluovutustilaisuuden, johon halukkaat saa osallistua. Muutaman lauseen se kerkis sanomaan veren tarpeellisuudesta tjsp mainospuhetta pitämään, ja niin putosi ensimmäinen suorin jaloin velttona naamalleen. :D

Olin tuossa alkusyksystä lääketestauksessa. Homma toimi niin, että illalla mentiin osastolle, oltiin yön yli, ja aamulla klo 8:00 tökkästiin kanyyli käsivarteen. Sitten otettiin koelääke ja siitä neljä tuntia eteenpäin otettiin 15min välein verinäyte. Sitten enää puolen tunnin välein. Kanyyli otettiin pois illalla klo kuuden aikoihin.

Olihan se aika ikävän näköstä kun jokaisen verinäytteen jälkeen ne pisti sellasen 5cm pitkän "tulpan" sinne suonen sisälle, että pysyy tavarat juoksevana!

IMO jos kerran oikein seuraa kun se neula uppoaa niin ei se sen jälkeen enää tunnu kuin epämukavalta. Ennen olin vähän neulakammoinen, ei ny mitään pyörtymistä mutta sellasta "hui, en viitti kattoa kun sitte sattuu enemmän".

:thumbs:

timse sanoi:
Olihan se aika ikävän näköstä kun jokaisen verinäytteen jälkeen ne pisti sellasen 5cm pitkän "tulpan" sinne suonen sisälle, että pysyy tavarat juoksevana!

Allekirjoittanut on kans lääketestejä harrastanut rahan eteen.. Kerran meni kanyyli (mandriinista (siis siitä tulpasta) huolimatta) sitten tukkoon ekan tai toisen näytteen jälkeen.. Sitten 0,5-1h välein pitkin päivää ja yötä piikkiä suoneen.. :evil:

Tiilisukassa sanoi:
Paljonko maksavat test dummylle piikittelystä?
Riippuu vähän lääkkeestä. Mulla oli suht ikävä lääke, eli lääke nukutti, mutta nukkuminen oli kielletty. Alensi sykettä ja verenpainetta ja ties mitä - tuli yks tilannekki siellä, eli nousin vähän liian nopeasti kun oli niin kova kusihätä ja silmissä alkoi mustua. Hoitsut ryntäs paikalle, auttoivat takaisin sänkyyn ja mittas sykkeet ja paineet: syke 34! Siinä vaihees vähän pelotti mutta selvittiin.

Annostus oli kaksinkertainen mitä potilaille. Lisäksi ei saanu nousta kuselle eikä liikkua klo 8 ja 12 välillä. Kuitenkin juotettiin niinku hevosta :lol2:

Kahdesta kerrasta yht. 340 € - verot eli käteen jäi mulle ~300 euroa.

Tiilisukassa sanoi:
Eihän tolla pääse edes tuntipalkoille.

Henk koht ennätys on muistaakseni ~600e 24h valvotusta (siis olin päivän ja yön, nukkua kyllä sai, mutta kokeita otettiin tunnin välein) olosta + viikon nappien popsinnasta ja päivittäisestä verikokeesta.

Parhaalle tuntipalkalle pääsin varmaan, kun mulle maksettiin 4h nukkumisesta (nukutusaineilla) ja 1h mri-kuvauksesta vanhaa rahaa 2500mk. Oli silloin köyhälle opiskelijalle kivaa..

TJJ sanoi:
Henk koht ennätys on muistaakseni ~600e 24h valvotusta (siis olin päivän ja yön, nukkua kyllä sai, mutta kokeita otettiin tunnin välein) olosta + viikon nappien popsinnasta ja päivittäisestä verikokeesta.

Parhaalle tuntipalkalle pääsin varmaan, kun mulle maksettiin 4h nukkumisesta (nukutusaineilla) ja 1h mri-kuvauksesta vanhaa rahaa 2500mk. Oli silloin köyhälle opiskelijalle kivaa..

Mistäs noista mahdollisista koekaniinin hommista sais tietoa?? Tai miten niihin värvätään porukkaa? :) Tuskin ite olisin ihan heti menossa kun en nii verikokeista välitä mutta ajatuksena ihan kiinnostava..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom