FITNESS Piia Pajunen

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Salikuvat_santaSusanna2013-259-1.webp

PIIAN FAKTAT
Syntymäaika ja -paikka: 17.8.1990, Jyväskylä
Pituus: 156 cm
Paino: 50 – 62 kg
Ammatti: Opiskelija
Siviilisääty: Avoliitossa

Kilpacheerleadingin pariin lähdin 12-vuotiaana isosiskoni jalanjälkiä seuraten, ja tämä joukkuelaji vei pikkusormen lisäksi koko käden heti alussa. Rakastuin kilpaurheiluun totaalisesti, ja kun aloin huomaamaan lajin parissa kovan työn tulokset, kasvoi kehityksen nälkä entisestään. Tämä heijastui myös kilpailutuloksiin, ja EM- ja SM-mitaleja on tullut kahmittua useampia kappaleita aikuisten yksilösarjasta sekä naisten ryhmästunt-piensarjasta koko joukkueen kanssa kilpailemisen ohessa. Myöhemmin yksilösarja päätettiin suureksi harmikseni lakkauttaa joukkueurheilustatuksen vuoksi, ja kova yksilölajin kaipuuni vei minut kokeilemaan cheerleadingin ohessa myös yhden kauden kilpa-aerobicia, joka loppui melko lyhyeen pahojen takareisivaivojeni takia. Viimeiset kilpailuni cheerleadingin parissa vedin reilu vuosi sitten kesällä Italiassa, jossa kotiin tuomisiksi nappasimme pienryhmäni kanssa EM-pronssia. Tähän oli hyvä lopettaa, ja jatkaa uusien haasteiden ja unelmien parissa.

Vuoden salitreenit

Painoilla aloitin treenaamaan keväällä 2012 suoraan Pro Elite Teamin valmennuksessa, ja sitä ennen olin vain käynyt lähinnä testailemassa opastuksen avulla salin puolella muutaman kerran. Tunsin itseni urheilijana kuitenkin sen verran hyvin, että uskalsin hypätä suoraan kovan salitreenin pariin sekä asettaa selkeät kilpailutavoitteet uudessa lajissa. Olin jo ennen salitreenin aloittamista tottunut kovaan sekä määrätietoiseen treenaamiseen ja ennestään hyvän kehonhallinnan ja vahvan urheilutaustan vuoksi uudetkin liikeradat oli helppo omaksua salin puolella.

Ajatus yksilöurheilusta ei jättänyt minua missään vaiheessa kokonaan rauhaan, ja urheiluvammojen myötä tulleet rajoitteet joukkueen kanssa suoritettaviin harjoituksiin ja pakollisiin liikkeisiin olivat syöneet minua jo vuosia. Avopuolisoni Johannes oli jo hetken aikaa vitsailun kautta yrittänyt saada minua ottamaan yhteyttä Pajulahden Minnaan, ja bongattuani eräs kaunis päivä YouTubesta parit vapaaohjelmat ja fysiikkavertailut tajusin tämän lajin suorastaan huutavan nimeäni. Vihdoinkin olisi laji, johon saisin panostaa täyspäiväisesti yksilönä, jonka harjoittelun voisin sopeuttaa fyysisten rajoitteideni mukaan sekä pääsisin hyödyntämään kovalla työllä rakennettua vahvaa taitotaustaani ja esiintymiskokemustani. Olen myös aina ihaillut lihaksikkaita ja urheilullisia vartaloita, joten lisäystä lihasmassaan en todellakaan pistänyt pahakseni. Urheilulajin vaihto oli todella iso muutos elämääni, mutta jo seuraavana iltana lähetin sähköpostia Minnalle, ja siitä se sitten lähti rullaamaan.

Kilpailu oli minulle juurikin se syy, miksi lähdin lajiin mukaan. Olin kilpaillut koko nuoruuteni, ja nautin siitä kovasti, ja olen muutenkin erittäin kilpailuhenkinen ihminen. Aloin myös olemaan urheilija parhaassa iässä, joten kilpaurheilun lopettaminen kohdallani olisi ollut mielestäni täysin typerää.

Vapaaohjelmaharjoittelu

Vapaaohjelmaa harjoittelen 1-3 kertaa viikossa omana harjoituksena. Kilpailukaudella se rajoittuu lähinnä kilpailuohjelman ja sen sisältävien liikkeiden harjoitteluun ja hiomiseen, mutta kilpailukauden ulkopuolella se on huomattavasti monipuolisempaa. Nyt syksyllä tarkoituksenani on alkaa käymään säännöllisesti treenailemassa sirkusporukan kanssa tavoitteenani vahvistaa lisää akrobatiaosaamista ja kehonhallintaa sekä ennen kaikkea pitää hauskaa.

Vapaaohjelmaharjoittelu ei rajoitu pelkästään taitopuoleen, vaan pyrin kehittämään myös fyysisiä ominaisuuksia. Suosin jonkin verran nopeusvoimaharjoittelua, jota toteutan lyhyillä sarjoilla yläkropalle mm. paiskomalla kuntopalloa erilaisin variaatioin, ja alakropalle suosin erilaisia räjähtäviä ponnistuksia ja pudotushyppyjä lisäpainoilla tai ilman. Liikkuvuusharjoittelu on myös erittäin olennainen osa vapaaohjelmien oheisharjoittelussa, sillä salitreenin myötä paikat tuppaavat kiristyä ja liikkuvuus heikentyä. Hyödynnän paljon ihan perinteisiä pitkiä staattisia venytyksiä, mutta käytän usein apuna tehokasta PNF-venyttelyä, jossa jännitetään, rentoutetaan ja venytetään lihasta sykleissä.

Koen henkilökohtaisesti vapaaohjelman harjoittelun ehdottomasti haastavimmaksi ja rankimmaksi asiaksi koko kisadieetillä. Kaikkien kuluttavien salitreenien ja aerobisten lisäksi on löydettävä aikaa ja voimaa tehokkaalle sekä raskaalle vapaaohjelmaharjoittelulle. Rankkojen salitreenien aiheuttaman kropan jumit aiheuttavat haasteita liikkeiden suorittamiselle, jonka lisäksi dieetin myötä kuivuva kroppa on äärimmäisen altis loukkaantumisille. Tehokkaan salitreenin saa tehtyä myös henkisesti ja fyysisesti väsyneessä tilassa, mutta lähtiessä harjoittelemaan vapaaohjelmaa on oltava todellakin skarppina loukkaantumisten välttämiseksi. 90 sekunnin maksimaalisen suorituksen aikana on vain jaksettava painaa keskittyneesti, vaikka syke huitelee helposti maksimeissa jo puolen minuutin kohdalla. Keskittyminen ei saisi herpaantua tai voimat loppua kesken voltin tai muun akrobaattisen sarjan, tai tällöin voi käydä todella huonosti.

Äärirajoille

Rakastan treenata salilla kovalla intensiteetillä ja vetää itseni äärirajoille. Treeniohjelmani ovat yleensä melko pitkiä, joten siihen yhdistetty reipas tahti takaa sen, ettei salilla mene koko päivää, ja lihas saadaan väsytettyä huolella loppuun asti. Dieetillä treenitehot tahtoivat kärsiä loppua myöten jonkin verran, joten nautin off-kaudella treenaamisesta täysin rinnoin, kun saa hakata lihakset treenin aikana täysin p***aksi.

Mielestäni olennaisin asia salitreenissä on liikkeiden saaminen perille kohdelihakseen. Liikkeestä ja treenattavasta lihasryhmästä riippuen valitsen painot aina sen mukaan, kuinka hyvin saan tuntuman löydettyä ja tekniikan pidettyä pääosin puhtaana. Välillä tykkään ärsyttää lihasta suosiolla isommilla romuilla ja toisinaan taas pumppailen tai puristelen lihasta pienemmillä painoilla. Jalkoja treenaan aiempien urheiluvammojeni ja loukkaantumisriskin minimoimisen vuoksi hieman pienemmillä painoilla pitkiä sarjoja sekä supersarjoja hyödyntäen, ja keskityn erityisesti tuntuman ja poltteen löytämiseen. Etureisiä pyrin runttaamaan yleensä eristävillä liikkeillä raskaammilla painoilla, mutta takareisiä jumppaan lähinnä pikkulasten painoilla.

Ravintoa kehitykseen

Kisadieetin aloittaminen oli mielestäni erittäin helppoa, sillä samalla kaavalla olin syönyt jo koko edeltävän off-kauden ajan. Varsinkaan kisakaudella en halua tinkiä hyvästä ja laadukkaasta ravinnosta, ja pyrin valmistamaan maistuvia ja siten myös henkisesti tyydyttäviä aterioita. Tarvittaessa ruoka menee sujuvasti myös kylmänä ja maustamattomana minigrip-pussista, mutta pyrin suosimaan vastavalmistettua höyryävää ruokaa lautaselta syötynä. Vaikka opiskelijabudjetilla ei suuremmin juhlita, ei ostoskorini täyty pelkän hintalapun perusteella. Kisadieetteihin olennaisena osana ovat kuuluneet myös tankkauspäivät, jolloin hiilaria olen saanut nauttia päivän aikana oikein olan takaa pienten proteiiniannosten kera pitäen rasvat silti minimissään.

Off seasonilla ruokaa kuluu todella paljon. Kalorit ovat korkealla, eikä hiilareissa säästellä. Mielestäni keho on hyvä totuttaa toimimaan tehokkaasti korkeilla kaloreilla hyvissä ajoin ennen kisadieetin starttaamista, jolloin kisakuntoon pääsemiseen ei tarvita mitään kitudieettejä, sillä ruokavaliossa on varaa mistä leikata kaloreita pois. Lisäksi riittävä ja laadukas ravinto tasaisin välein päivän aikana takaa hyvät puitteet kehittymiselle. Off seasonilla en katso omalla kohdallani tähdelliseksi noudattaa gramman tarkkaa ruokavaliota päivästä toiseen, vaan toisinaan tekee hyvää höllätä, ja nauttia yksi tai useampi cheat meal viikon varrella. Kaikilla on omat tapansa, ja hyvään lopputulokseen voi päästä monilla eri tavoilla.

Normaalipainoni kilpailukauden ulkopuolella on pituuteeni nähden kohtuukorkea, mutta omasta mielestäni se on silti omalla tavallaan atleettinen. Olen aina omannut positiivisen kehonkuvan, ja viihdynkin enemmän kuin hyvin myös suuremmissa massoissa kilpailukauden ulkopuolella.

25 viikon dieetti

Kevään kisaan valmistautuminen oli mielestäni äärimmäisen mielenkiintoinen kokemus, sillä olihan kyseessä ensimmäinen kilpailudieettini. Yhteensä 25 viikon mittaiseksi venynyt dieettini eteni todella hyvin aikataulussaan ja koko kevään sainkin tankkailla hiilaria tasaisin väliajoin, mikä antoi puhtia treeniin ja jaksamiseen. Kaloreita ei muutenkaan tarvinnut laskea kovin alas, ja hiilaritkin pysyivät lähes loppuun asti mukana ruokavaliossa. Henkinen vireystila pysyi ylhäällä koko matkan ajan, vaikka Fitness Classicin ja EM-kisojen väliset viikot olivatkin todella raskaat. Pyrin myös nauttimaan kisadieetin ohessa myös sen ulkopuolella olevista asioista, sillä suhtaudun urheiluun ja tähän lajiin tosissaan mutten totisesti. Mielestäni vastapainoa pitää olla, ja elämässä saa olla muutakin kuin urheilu.

Kultsan debyyttikisa

Kansainvälisissä kisoissa edellisessä lajissani kilpailleena haaveilin kovasti EM-paikasta, sillä tiesin sen olevan realistinen tavoite. Ajattelin kyseisen paikan irtoavan vain sarjan voittajalle, joten totta kai unelmoin ykkössijasta. Tavoitteenani oli myös iskeä lavalla räjähtävä vapaaohjelma, sillä rakastin ja kaipasin niin kovasti yksilönä esiintymistä.

Itse ajattelen kilpailuja enemmänkin kokonaisuutena, jossa sijoitus on vain yhtenä osatekijänä. Fitness Classic oli itselleni äärimmäisen opettavainen kokemus, ja suoritukseeni nähden sijoitukseni oli mielestäni juuri oikea. Olin heti vapaaohjelman jälkeen äärimmäisen pettynyt suoritukseeni, ja tiesin ykkössijan jääneen pois kysymyksestä. Vapaaohjelman aiheuttama pettymys laantui kuitenkin iltaa myöten, ja päivä sai unohtumattoman päätöksen, kun ravintolaillallisen päätteeksi luin saamani sähköpostin, jossa kerrottiin minut tulleen valituksi edustamaan Suomea EM-kilpailuihin. Sillä hetkellä räjähdin välittömästi itkuun.

Santa Susannan EM

Vapaaohjelmaan tehtiin EM-kilpailuja varten hyvin pieniä hiomisia ja muutoksia, joista viimeisimmät tehtiin vasta finaalipäivän aamuna. Fysiikkakierrosta ajatellen asentoja pyrittiin hiomaan paremmiksi. Suurin muutos oli kuitenkin henkisen valmistautumisen puolella. Aiempien kisakokemusten analysointi auttoi minua löytämään ja palauttamaan minulle sen ominaisimman tavan latautua ja valmistautua henkisellä tasolla. EM-kilpailuissa pyrin välttämään Suomen kisassa ollutta ylilatautumista, ja epäonnistumisen toistumisen pelon aiheuttama paine antoi hyvän syyn rauhoittaa suoritusta. Se tuli opittua, että pieni pelko persuuksen alla tekee minulle vain hyvää.

Kisamatka kokonaisuudessaan oli aivan uskomaton kokemus, jota tulen varmasti muistelemaan vielä kiikkustuolissakin. Kisasin itse vasta loppuviikosta, ja valmistautuminen ja viimeistelyjen tekeminen etelän auringon alla kaikessa rauhassa oli todella miellyttävää ja helppoa. Kisojen välissä ollut kova väsymys oli kadonnut heti ensimmäisen yön aikana, ja päivät oli ihana startata aamukäppäilyillä rantakadulla auringon noustessa, jonka jälkeen sai siirtyä aamupalalle hotellin parvekkeelle auringon lämpöön. Päivisin sai latailla rauhassa voimia hotellihuoneen sängyllä tai altaan reunalla pötkötellessä ja pumppailla painetta lihaksiin naapurihotellin kuntosalilla.

Kisajärjestelyt toimivat odottamaani paremmin, vaikkakin kilpailijakokouksessa vierähtikin odotellessa yhteensä kuusi tuntia, ja pois pääsimme vasta puolen yön jälkeen. Kisalava oli vapariani ajatellen aivan ihanteellinen lukuun ottamatta syvyyssuunnan rajoittuneisuutta, ja tilat lavan takana olivat miellyttävät ja avarat. Kilpailuissa vallitsi kaiken kaikkiaan todella hyvä tunnelma niin Suomen kuin kaikkien muidenkin kilpailijoiden kesken. Matkan aikana sain myös tutustua mitä mahtavimpiin persooniin, joita koko Suomen joukkue oli pullollaan. Nyt on hyvä syy jatkaa töiden paiskimista, sillä hamaassa tulevaisuudessa haluan ehdottomasti uudestaan kilpailemaan Santa Susannan EM-kilpailuihin.

BODY-lehden kuvaukset olivat mukava lisä kisavalmisteluiden keskelle, ja aikataulut osuivat hyvin kilpailuaikataulujen suhteen. Kuvaukset ovat minulle vielä melko uusi asia, joten oli mahtavaa saada uusia kokemuksia ja upeita kuvia muistoksi reissusta.

Jatko syksyyn

Kevään kilpailujen jälkeen kehonhuolto nousi hieman tärkeämpään osaan, sillä pitkä kilpailudieetti sekä kahdet peräkkäiset kilpailut olivat kropalle kuitenkin todella rankka veto. Venyttelyä, putkirullailua sekä hierontaa tuli hyödynnettyä paljon läpi kesän. Toukokuussa sain hieman höllätä ruokavaliota, jolloin annoin keholle ja mielelle boostia myös normaalin ruokavalion ulkopuolisista ruuista ja herkuista, ja lisäksi aerobinen laskettiin hetkeksi minimiin. Salilla jatkoin kuitenkin tuttuun tapaan huhkien, ja runsaamman ravinnon tuoma vaikutus näkyi selkeästi treenin luistamisessa.

EM-kisojen jälkeen minulle valkeni oma potentiaalini lajissa, ja se antoi minulle mielettömästi voimavaroja ja motivaatiota jatkaa kovaa duunia kohti syksyn koitoksia heti kotiin päästyäni. Toisaalta en kuitenkaan koe, että mikään saatu sijoitus tai kiveen kirjoitettu tavoite sen suhteen vaikuttaisi treenaamiseeni sen enempää, sillä nautin treenaamisesta seuraava kilpailu ja näytön halu mielessäni.

Loppupeleissä todella onnistuneen ensimmäisen kilpailukevään jälkeen kansainväliset kisalavat ovat ehdottomasti mielessä tänäkin syksynä. Pyrin parhaaseen mahdolliseen suoritukseen ja kilpailukuntoon kisapäivänä, sillä itselleni kilpailupäivä on se merkkipaalu, jolloin katsotaan mitä kauden muina päivinä on tehty ja saatu aikaiseksi. Sijoitukset toivottavasti siten heijastuvat kovan työn tuloksiin. Häviämään en lavalle kiipeä, mutta voittajan paikalla toivon seisovan kilpailijan, joka on oikeasti sinä päivänä paras.

Ja kyllä, tahdon niin kovasti olla juuri se kilpailija, jos ei nyt, niin jonain päivänä. Tietysti jokainen kilpailu pitää miettiä realistisesti erikseen, sillä esimerkiksi kansainvälisiin kilpailuihin minun olisi mielestäni tyhmä lähteä tässä vaiheessa vain ja ainoastaan voiton kiilto silmissä.

Lähde: bodylehti.fi

Treeniblogi: FAST SPACE Treenipäiväkirjat -- [url]www.fastspace.fi --[/url]

Dieettiläisen blondiaivot sakkas, siis tottakai puhuimma ACE'sta eikä amatourista. Dänks skarpimmalle korjauksesta!

Ja ihan mieletön suoritus toi Overall päälle!

Pisteytetäänkö siellä jotain muutaki?

Fysiikkaa? Ja näemmä käsitin oikein, lainaus Piian blogista:
Arnold Europe Classic Amateurissa pakkaa sotkee vielä muita kilpailuja vahvempi painotus vapaaohjelman osalta (2/3 pisteistä). Hintelämmät voimistelijatytöt ovat selkeästi vahvemmilla tässä kilpailussa, ja heikollakin fysiikalla voi kiriä kärkeen, mikä kyllä henkilökohtaisen mielipiteeni suhteen vie lajia hieman nurinkuriseen suuntaan, mutta eihän sitä kukaan tuolla kinkereissä kysele.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom