Pihasuunnittelu, pihan pintamateriaalit ja puutarha

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Ymmärsin kyllä, että kyseessä on tuunaus/harrasteauto mutta edelleen sinne penkeille luulisi mahtuvan tavaraa ellei sisätilatkin ole vuorattu kaiuttimilla.
 
Ymmärsin kyllä, että kyseessä on tuunaus/harrasteauto mutta edelleen sinne penkeille luulisi mahtuvan tavaraa ellei sisätilatkin ole vuorattu kaiuttimilla.

Ei noihin kyllä välttämättä hirveitä mahdu. Ja lisäksi kun 90% säkeistä, mitä rautakaupasta saa, ovat saatanan paskaisia ja jokainen on puhki jostain kulmasta valuttaen hiekkaa/sementtiä sisältään niin ehkä minäkin kuljettaisin noita jollain toisella vehkeellä.
 
No iästähän nämä ei ole kiinni, tietysti muuttuuhan maku monien asioiden suhteen iän mukana, mutta toi nyt on ollut ainoa paikka missä on voinut nauttia musiikista kovalla ilman naapureiden valitusta. Ja näyttelyauto on näyttelyauto, ei sitä kukaan katso jos sitä ei ole rakennettu. Suurin osa Suomen autohifi huipuista on kuulkaas 30-50v, eipä oo monella 20v jannulla laittaa tollasia summia auton äänentoistoon, mitä hyviin setteihin tarvitaan. ;) No nyt kun on talo ostettu, asia tietenkin muuttuu vähän tuon kuuntelun suhteen eli voi kuunnella kovempaa kotonakin(sinne onkin nyt tulossa päivitystä laitteistoon).

Ei noihin kyllä välttämättä hirveitä mahdu. Ja lisäksi kun 90% säkeistä, mitä rautakaupasta saa, ovat saatanan paskaisia ja jokainen on puhki jostain kulmasta valuttaen hiekkaa/sementtiä sisältään niin ehkä minäkin kuljettaisin noita jollain toisella vehkeellä.

Juurikin näin eli takapenkille en mielellään laita mitään painavaa, tietenkin oikein hyvin suojattuna onnistuneepi kuljettaa jotain.
 
Juurikin näin eli takapenkille en mielellään laita mitään painavaa, tietenkin oikein hyvin suojattuna onnistuneepi kuljettaa jotain.

Tilaat vaan sen rautakaupan pihaan taksin, ja lapat ne hiekka/betonisäkit sen takakonttiin ja eikun kotia kohti. Problem solved. Lisäksi voit ottaa ekan remppaoluen jo kotimatkalla.
 
Se on tätä nykyaikaa kun jengillä pitää olla kaikki rensselit ja vehkeet ja paku yhtä omakotiraksaa varten. Kyllä mä ainakin roudailin vähän sitä sun tätä Primeran takakontissa. Betonisäkkejä esim menee helposti parin sadan kilon edestä. Ja kesällä viimeksi hain painekyllästettyä värkkiä portaiden tekoon henkilöautolla. Laudan toinen pää apukuskin puolelle tuulilasia vasten niin sai melkein kolmimetristä tavaraa kuskattua.

Itsehän kuljettelin vanhan talon remontin aikana pikkumaasturilla kaikennäköistä roinaa mitä kyytiin vain sai jotenkin mahtumaan. Välillä sojotti puutavarat jostain ikkunasta ulos yms. Olin vielä uutena ostanut sen auton ja sen yhden remontin jälkeen oli kyllä auto hirveässä kunnossa sisältä. Kaikki paksin seinät oli naarmuilla ja jälkiä oli auton sisällä lattiasta kattoon. Autothan on käyttöä varten joten mitäs niitä säälimään, silloin oli vähän sellainen mentaliteetti.

Nyt tähän uuden talon projektiin autokin on vaihtunut uuteen ja päätin jo etukäteen että ykkösautolla en kuljeta kuin korkeintaan eväitä raksalle. Kakkosauton vaihdoin keskipitkään Sprintteriin ja nyt kama kulkee ihan kivasti. Paras päätös ikinä. Olen jo monen monta kertaa miettinyt että kyllä olisi ollut elämä vaikeaa ilman tuota pakua. Onhan meillä iso kuomukärri jo entuudestaan mutta kyllä se aika puuhastelua on sen kärrin kanssa. Tietty jotkut hiekkahommat ym. niin sitten kärry on oikea vaihtoehto mut muuten paku vie voiton. En ole tämän nykyisen projektin aikana tarvinut kärriä kertaakaan. Muuttoakin sai tehdä rauhassa kun paku oli koko ajan käytössä eikä tarvinut tehdä sellaista yhden viikonlopun muuttorumbaa. Ja toinen muutto tulee sitte kun uusi talo on valmis.

On muuten kiva tehdä hommia kun on kunnon välineet, turha sitä energiaa on käyttää johonkin pikkukotteron lastaamiseen mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla. Mutta kukin tyylillään tietenkin, itse olen kokeillut molemmat vaihtoehdot ja tää nykyinen on mulle parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Olen jo monen monta kertaa miettinyt että kyllä olisi ollut elämä vaikeaa ilman tuota pakua.
Meillä pisti isäukko elämän höveliksi, kun aloin rakentaa. Se sijoitti 1000 euroa vanhaan paskaan Transittiin ja hommas pojalleen raksapakun! :D Oli kovassa käytössä ja saatiin siitä vielä 400 euroa, kun myytiin raksan loppusuoralla pois.
 
Meillä pisti isäukko elämän höveliksi, kun aloin rakentaa. Se sijoitti 1000 euroa vanhaan paskaan Transittiin ja hommas pojalleen raksapakun! :D Oli kovassa käytössä ja saatiin siitä vielä 400 euroa, kun myytiin raksan loppusuoralla pois.

Meillä teki saman. Tosin 3kk kuluttua kun meni paskasta leima vanhaksi piti sitä käyttää pajalla. Pajalta tuli 1500€ lasku ruostekorjauksista. Auto on edelleen ajossa, mutta en oo sitä viittiny käydä leimaamassa kun nauraisivat vaan pihalle. Jos poliisit pysäyttää niin se paku pysähtyy siihen viimeistä kertaa. Teknisesti tossa ei ole mitään vikaa, mutta pellit on täysin mädät.
 
Tosin 3kk kuluttua kun meni paskasta leima vanhaksi piti sitä käyttää pajalla.
No joo, yksi kytkinremontti piti meilläkin tehdä... :D Mutta se käsittääkseni muodostonut kamalan kalliiksi. Transit oli pakko lopulta laittaa kiertoon, kun siitäkin meni leima vanhaksi ja katsastusmies olisi halunnut jumalattomasti uutta peltipintaa. Neljä vuotta se palveli varsin orjallisesti, ennen kuin kuin joku jobbari poimi sen omakseen.
 
On muuten kiva tehdä hommia kun on kunnon välineet, turha sitä energiaa on käyttää johonkin pikkukotteron lastaamiseen mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla. Mutta kukin tyylillään tietenkin, itse olen kokeillut molemmat vaihtoehdot ja tää nykyinen on mulle parempi.

Tottakai työt sujuu kunnon työkaluilla ja tonni ei ole omakotirakentajalle mikhän. Rahaa on. :D

Mutta joskus ihmetyttää nykyihmisten avuttomuus ilman teknisiä apuvälineitä. Esi-isät teki savupirttinsä lähimetsän puista käsipelillä ja nyt tarvii joka hommaan koneen joka sanoo pör-pör. Joo joo, ymmärrän pointtinne. :)
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Tottakai työt sujuu kunnon työkaluilla ja tonni ei ole omakotirakentajalle mikhän. Rahaa on. :D

Mutta joskus ihmetyttää nykyihmisten avuttomuus ilman teknisiä apuvälineitä. Esi-isät teki savupirttinsä lähimetsän puista käsipelillä ja nyt tarvii joka hommaan koneen joka sanoo pör-pör. Joo joo, ymmärrän pointtinne. :)

Just mä tuossa joku pv kirjottelin, että aika velliperseitä ollaan nykyään kun yhden reilun parinkymmenen mertrin salaojan hautaaminen maahan jo aiheutti perkeleitä kun ei ole kaivinkonetta.

Äsken tuli 42 tonnia hiekkaa, että pääsee taas lapioimaan. :D No ehkä mä en ihan koko läjää lapioi vaan pyydän naapuria päristeleen traktorilla osan tasaseksi...
 
Meillä pisti isäukko elämän höveliksi, kun aloin rakentaa. Se sijoitti 1000 euroa vanhaan paskaan Transittiin ja hommas pojalleen raksapakun! :D Oli kovassa käytössä ja saatiin siitä vielä 400 euroa, kun myytiin raksan loppusuoralla pois.

Tässä tullaan siihen mitä kirjoitinkin jo, että pieni ajatus materiaalivirtoihin niin mulla meni ehkä 500euroa kuljetusmaksuihin. Oli se vaa kivempaa ajella oikealla autolla raksalle ja kotiin. Perhesedanilla ja aika urheilullisella sellaisella. Ja säästin tuon kaiken roudailun tuskan hiabbi nosti kamat siihen mihin osoitin siististi paketoituna. Siellä tuli aina ruuveista lähtien kaikki. Eli 100euroa+kytkinremontti+bensat+säästetty työaika. Joskus se ulkoistaminen on vaan edullisempaa :D. mutta perusajatuksia yritystoiminnassa. Se mikä ei ole kokopäivätyö tai yrityksen ydinbisnestä niin se kannattaa monesti ulkoistaa. Talonrakennus ja rahtifirma on 2 eri asiaa :D.
 
Joo, täälläkin rekka tuo 50 eurolla kamat pihaan. Ei kovin montaa tonnia kannata raksapakuun sijoittaa.
 
Tässä tullaan siihen mitä kirjoitinkin jo, että pieni ajatus materiaalivirtoihin niin mulla meni ehkä 500euroa kuljetusmaksuihin. Oli se vaa kivempaa ajella oikealla autolla raksalle ja kotiin. Perhesedanilla ja aika urheilullisella sellaisella. Ja säästin tuon kaiken roudailun tuskan hiabbi nosti kamat siihen mihin osoitin siististi paketoituna. Siellä tuli aina ruuveista lähtien kaikki. Eli 100euroa+kytkinremontti+bensat+säästetty työaika. Joskus se ulkoistaminen on vaan edullisempaa :D. mutta perusajatuksia yritystoiminnassa. Se mikä ei ole kokopäivätyö tai yrityksen ydinbisnestä niin se kannattaa monesti ulkoistaa. Talonrakennus ja rahtifirma on 2 eri asiaa :D.

Senverran olen itse viisastunut, että kun seuraavan kerran rakennan niin saa tuoda hiabilla heti kuormalavallaisen ruuveja, pyssynauloja, lyöntinauloja yms. Vittu niitä sai hakea paketti kerrallaan harvase päivä jostakin. Säästäs takuulla satasia siinäkin kun tinkis kerralla ison läjän tavaraa.

Ja jos sitä pakua ei muuten tartte niin ei sitä kyllä pelkän raksan takia kannata hankkia. Tosin ois se monesti muutenkin että kakkosauto ois paku. Itsekin sillä pärjäisin kun varmaan ehkä 3 kertaa ollut tuossa henkilömallin kakkosautossa (Ei voi mainita merkkiä ettei Tela hyökkää jostain puskista kimppuun) enempi kuin kolme matkustajaa jotka menis pakussakin. Poikia siis kuskailen päiväkotiin ja pois. Jos koko perhe liikkuu nii ei ole pakko sillä pakulla mennä.
 
Kyllä mun mielestä ensirakentajan on aika mahdoton homma laskeskella etukäteen kaikki tarvittavat naulat, ruuvit ja kamat, aina tarvii jotain puuttuvaa kokoa. Tietty jos talopakettiin kuuluu listat, lattiat, kattopaneelit ja vessakalusteet niin sitten on varmaan helpompaa mutta kyllä nuo valkattiin meillä ite ja haettiin sieltä mistä halvimmalla irtos. Ja silloin haettiin kuin tarvittiin ja osa kamoista liipastiin silloin kun sattui olemaan tarjouksessa. Tosin meillä kun on mukulat niin pieniä niin materiaalien katseleminen oli aika hidasta ja jäi yleensä aika viime tippaan.
 
Kyllä meillä on paku ollu aika ehdoton. Se toimi työkaluvarastonakin sen aikaa kun työmaalla ei saanut kamoja minnekään ovien taakse. On haettu laattakuormia, puutavaraa, laastisäkkitavaraa, huonekaluja, styroxeja, teräsrunko-osia yms. Meillä on tontti sellasen 200m pitkän kapean tien päässä ja siinä on vielä yksi aika jyrkkä mutkä joka kääntyy ylämäkeen niin ei olis tullut mitään alkaa peräkärryn kanssa tonne peruuttelemaan. On se toiminu joskus nukkumapaikkanakin kun on miehessä virta ehtynyt.

Kyl mä olen vähän sitä mieltä että ku se paku kerran on niin ei tarvi joka asiaa miettiä niin tarkkaan kun vaan kylkiovi auki ja kamat sisään ja ulos. Tavaramäärätkin voi laskea tiukemmalle eikä ottaa välttämättä ylimäärästä kun voi hakee täydennystarpeet ite eikä ottaa sitä pikumäärää mikä uupuu toisella kuljetuksella. Kerran kun pakuun tottuu niin ei sitä osaa ilman olla. Mua aina vituttaa maksaa noita kalliita rahteja. Vaikka kuorma tulee 10 tai 50km päästä ni se on aina se 70-90€ mitä nuo laskuttaa. Samalla rahtisummalla tilas tuttu Tallinnasta parketit pihaan ajettuna.

Vaikka raksalla alkaa olla kohta se tilanne et pakusta vois luopua niin olen ajatellu et ostais uudemman pakun ihan kakkos käyttöautoksi. Aina sitä tarvii jotain tavaraa olla roudaamassa jonnekin.
 
Kyllä mun mielestä ensirakentajan on aika mahdoton homma laskeskella etukäteen kaikki tarvittavat naulat, ruuvit ja kamat, aina tarvii jotain puuttuvaa kokoa. Tietty jos talopakettiin kuuluu listat, lattiat, kattopaneelit ja vessakalusteet niin sitten on varmaan helpompaa mutta kyllä nuo valkattiin meillä ite ja haettiin sieltä mistä halvimmalla irtos. Ja silloin haettiin kuin tarvittiin ja osa kamoista liipastiin silloin kun sattui olemaan tarjouksessa. Tosin meillä kun on mukulat niin pieniä niin materiaalien katseleminen oli aika hidasta ja jäi yleensä aika viime tippaan.

Miksi ne pitää laskea tarkkaan? Ostaa reilusti vaan, tarvetta on omakotitalossa aina. Ja en minäkään tätä osannut ensikertalaisena huomioida, jatkossa osaan.
 
Kyllä meillä on paku ollu aika ehdoton. Se toimi työkaluvarastonakin sen aikaa kun työmaalla ei saanut kamoja minnekään ovien taakse. On haettu laattakuormia, puutavaraa, laastisäkkitavaraa, huonekaluja, styroxeja, teräsrunko-osia yms. Meillä on tontti sellasen 200m pitkän kapean tien päässä ja siinä on vielä yksi aika jyrkkä mutkä joka kääntyy ylämäkeen niin ei olis tullut mitään alkaa peräkärryn kanssa tonne peruuttelemaan. On se toiminu joskus nukkumapaikkanakin kun on miehessä virta ehtynyt.

Kyl mä olen vähän sitä mieltä että ku se paku kerran on niin ei tarvi joka asiaa miettiä niin tarkkaan kun vaan kylkiovi auki ja kamat sisään ja ulos. Tavaramäärätkin voi laskea tiukemmalle eikä ottaa välttämättä ylimäärästä kun voi hakee täydennystarpeet ite eikä ottaa sitä pikumäärää mikä uupuu toisella kuljetuksella. Kerran kun pakuun tottuu niin ei sitä osaa ilman olla. Mua aina vituttaa maksaa noita kalliita rahteja. Vaikka kuorma tulee 10 tai 50km päästä ni se on aina se 70-90€ mitä nuo laskuttaa. Samalla rahtisummalla tilas tuttu Tallinnasta parketit pihaan ajettuna.

Vaikka raksalla alkaa olla kohta se tilanne et pakusta vois luopua niin olen ajatellu et ostais uudemman pakun ihan kakkos käyttöautoksi. Aina sitä tarvii jotain tavaraa olla roudaamassa jonnekin.

Täysin samaa mieltä. Mulla kulkee kanssa työkalut ja kaikki mahdolliset roinat siellä kun autossa on tilaa ja tontilla ei ole vielä mitään mihin niitä laittaisi. Ois aika vaikea kuvitella laittavansa pitkää DeWaltin jiirisirkkelin pöytää, itse sirkkeliä, kakstankkista kompuraa ja miljoonaa muuta työkalua henkilöauton perään. Näiden lisäksi auton perässä mahtuu vielä pitämään vaikka tanssit:).
Eikä mullakaan ole hirveästi rautakaupasta ollut sellaista kuljetettavaa mikä pakulla pitäisi viedä vaan juurikin työkaluja, puutavaraa ynnä muuta tarviketta omista varastoista. Itsellänikään ei ole mikään kiire päästä autosta eroon, sille on todennäköisesti käyttöä vielä useammankin vuoden ajan.
Tähän mennessä on tullut kolme kuormaa rautakaupasta ja näillä näkymin enempää ei tarvi. Ja ne oli 70e laaki.

- - - Updated - - -

Mutta joskus ihmetyttää nykyihmisten avuttomuus ilman teknisiä apuvälineitä. Esi-isät teki savupirttinsä lähimetsän puista käsipelillä ja nyt tarvii joka hommaan koneen joka sanoo pör-pör. Joo joo, ymmärrän pointtinne. :)

Mut näin se on kyllä. Vasta töissä puhuttiin yks päivä että kyllä ennen on ollut hommaa talonrakennuksessa kun rintsikoiden kellarit on kaivettu lapiolla ja puutavarat nostettu lihasvoimin yläkertaan. Ja talkoilla. Nykyään pitelee aika hiljaista jo talkoidenkin suhteen.
 
Autokatos ja pihatie on kivituhkaa. Onkos mitään konstia nopeuttaa tuon kivituhkan hienoimman materiaalin laskeutumista? Taitaa aika kivasti kulkeutua asuntoon ainakin. Tuohon katokseen ei edes sada vettä niin auttaisiko vaikka itse sen kastelu jos se sitäkautta vähän sitoisi paremmin sen pölyn?

Seuraava steppi toki olisi se, että kivettäisi tuon katoksen mutta sitä ei nyt alkuun ehdi tehdä.
 
Autokatos ja pihatie on kivituhkaa. Onkos mitään konstia nopeuttaa tuon kivituhkan hienoimman materiaalin laskeutumista? Taitaa aika kivasti kulkeutua asuntoon ainakin. Tuohon katokseen ei edes sada vettä niin auttaisiko vaikka itse sen kastelu jos se sitäkautta vähän sitoisi paremmin sen pölyn?

Seuraava steppi toki olisi se, että kivettäisi tuon katoksen mutta sitä ei nyt alkuun ehdi tehdä.

Reipasta kastelua nyt ainakin suosittelen. Muutamaan otteeseen vaikka.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom