Pihasuunnittelu, pihan pintamateriaalit ja puutarha

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Siis todellakin tarvitsen TODELLA VÄHÄN sitä hiekkaa, teen vain pohjat ennen talvea ILP:n ulkoyksikölle(monttu, sinne hiekat ja sit laattaa) kun se asennetaankin jo heti ennen muuttoa(nyt syksyllä). Ja kellään tutulla ei ole täällä peräkärriä, joten se on joka tapauksessa pois laskuista. Kotipaikkakunnalta löytys moneltakin, mutta matkaa on about 500km. Eikä kyl oo kellään koukkuakaan, että ei sen puoleen. Eli pitäs saada heikkaa ihan esimerkiksi jossain säkeissä/pusseissa...

Kaiva monttu, ostat 2-4 säkkiä kuivabetonia (á 25kg) ja sekoitat veteen ja kippaat sinne monttuun. Kai sulla ämpäri on? Sitten proppaat betoniin sen ILPin jalustan kiinni. Niin mä tein. Eikä tartte säätää. Eikä maksa ku kympin.

P1040445.jpg

Sitten sorat/nurtsit tai mitä vaan päälle:

603494_10151135539048164_1336878197_n.webp

Joo, jos se paku oli niin pari saavia sinne hiekat kyytiin. Mielellään tietty niin että mättää 100 litran saavin pihassa täyteen ja sitten yrittää nostaa sen autoon. :D

Meidän paikallisessa sorafirmassa maksoi hiekkalaatikkohiekka 5€ peräkärry itse lapioituna ja 15€ nosturilla kyytiin laitettuna jokunen vuosi sitten. Talon rakentamisen yhteydessä erät oli niin isoja niitä tuli niin paljon etten muista hintoja.

Hinnat näemmä tuplaantuneet eli 10 egee peräkärry itse lapioituna ja 20 euroa kauhalla kyytiin nostettuna. Saa laittaa kyytiin sen verran kuin uskaltaa ja ottaa vaikka eri laatuja sekaisin. Viikonlopun yksi projekteista hiekkalaatikon teko ja hiekan haku. Tilaajien puolelta ei pahemmin laatuvaatimuksia kunhan laatikko saadaan.

Kaiva monttu, ostat 2-4 säkkiä kuivabetonia (á 25kg) ja sekoitat veteen ja kippaat sinne monttuun. Kai sulla ämpäri on? Sitten proppaat betoniin sen ILPin jalustan kiinni. Niin mä tein. Eikä tartte säätää. Eikä maksa ku kympin.

P1040445.jpg

Sitten sorat/nurtsit tai mitä vaan päälle:

katso liitettä 86566

Joo, tolleen mä eka meinasinkin, mutta miten lie nyt sit ois helpoin tai järkevin ratkasu. Tuo ois varmaan "järein", ei ainakaan liikkus ulkoyksikkö mihinkään. :)

En ole kyllä kuullu että kukaan vaihtais maa-aineksia tommosen 50kg ruikulipaskan kokosen pöntön alle. Jos painuu niin nostaa oikealla kädellä ylös ja tuuppaa kiilaa alle vasemmalla. Tai sit vaihtaa foorumia :lol2: ;)

Tai ostaa seinätelineen.

Jotain kukkasta tarvitsisi laittaa tohon muurin viereen kukkapenkkiin. Huomaa nokkela vedenpoisto muurin ali pihakivetykseltä ja kukkapenkin läpi kivikasaan:

katso liitettä 86314

20cm syvyyttä ja 50cm leveyttä. 20 metriä pituutta. Eli jotain suhteellisen matalaa ja halpaa sekä takuulla monivuotista sekä helppohoitoista. Jotain ruusua tekisi mieli pistää.

Heh, on kyllä nokkela. Kunhan sitten muistat parin vuoden päästäkin vielä kukkapenkkiä möyhätessä nokkeluutes, etkä tee tuosta pistolapiolla nokkelaa kukkapenkin kastelujärjestelmää...

En ole kyllä kuullu että kukaan vaihtais maa-aineksia tommosen 50kg ruikulipaskan kokosen pöntön alle. Jos painuu niin nostaa oikealla kädellä ylös ja tuuppaa kiilaa alle vasemmalla. Tai sit vaihtaa foorumia :lol2: ;)
Tai ostaa seinätelineen.

Voi voi, vaikka kuinka moni vaihtaa jos on todella routaperäistä maata. Ei tuo nyt niin iso homma ole kaivaa pikku kuoppa ja lisätä vähän hiekkaa. Tartte olla sit "kiilailemassa" niitä joka kesä. Seinäteline ei ole vaihtoehto, niin paljon kuullu niistä et tulee värinöitä sun muita taloon. Varsinkin kun meilläkin tulee makuuhuoneen kohdalle ulkoyksikkö ja pieni talo.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
No kun toi homma tuntu näin foorumilta luettuna aika vaikealta toteuttaa niin ehkä skippaisin sen ja kiilaisin vaikka joka toinen vuosi. Perustuksissa kyllä vikaa alunperinkin jos ulkoyksikön alapuoli routii, vai olenko käsittänyt nyt jotain väärin, kai se taloon asennetaan, eikä puumajaan? ;)

No siis käden taidoista ei ole kiinni, kyllä työkalut pysyy käsissä ja sen verran löytyy kuntoa ja voimaakin, että en ihan joka hommaan tartte ns. ammattimiestä. Mikä tässä nyt sulle on niin vaikeaa käsittää? Kerrataan siis vielä: Meillä on 2 autoa, joista molemmat on pikku kinnereitä ilman mitään vetokoukkuja tms. (toinen vielä eräänlainen näyttelykapistus, ei sorankuljetusauto) Meillä ei siis EI OLE mahdollisuutta kärrätä ja kuskata kaiken maailman betoneita ja isoja sankkoja sun muita. Siksi alunperin kysyin hiekkaa säkissä, sen saattas vielä pystyä kuskaamaan omallakin autolla, mutta pienellä säädöllä saan pakuakin lainaan joinakin tiettyinä päivinä. Itse tykkää kaikessa(oli se sit rakentamista tai jotain muuta) pysyvistä, kestävistä ratkaisuista, eli en jaksas kiilailla ja tutkia maatelinettä joka kuukaus. Mä en ton talon perustuksista tiedä paljoa sen enempää ku sinäkään(paalutukset tehty, aika pehmeä maaperä. Ollaan siis tehty kaupat, mutta muutetaan vasta marraskuussa), mutta netissä löytyvissä ohjeissa on yleensä aina neuvottu kaivamaan kuoppa, sit VÄHÄN hiekkaa ja sit laatat. Noin se helpoin on tehdä nimenomaan mulle, koska kuljetusmahdollisuudet on mitä on. Valu voi olla parempikin ja varmaan onkin. Haluan kuitenkin pelata varman päälle enkä suosia jotain niksipirkka virityksiä.

No siis käden taidoista ei ole kiinni, kyllä työkalut pysyy käsissä ja sen verran löytyy kuntoa ja voimaakin, että en ihan joka hommaan tartte ns. ammattimiestä. Mikä tässä nyt sulle on niin vaikeaa käsittää? Kerrataan siis vielä: Meillä on 2 autoa, joista molemmat on pikku kinnereitä ilman mitään vetokoukkuja tms. (toinen vielä eräänlainen näyttelykapistus, ei sorankuljetusauto) Meillä ei siis EI OLE mahdollisuutta kärrätä ja kuskata kaiken maailman betoneita ja isoja sankkoja sun muita. Siksi alunperin kysyin hiekkaa säkissä, sen saattas vielä pystyä kuskaamaan omallakin autolla, mutta pienellä säädöllä saan pakuakin lainaan joinakin tiettyinä päivinä. Itse tykkää kaikessa(oli se sit rakentamista tai jotain muuta) pysyvistä, kestävistä ratkaisuista, eli en jaksas kiilailla ja tutkia maatelinettä joka kuukaus. Mä en ton talon perustuksista tiedä paljoa sen enempää ku sinäkään(paalutukset tehty, aika pehmeä maaperä. Ollaan siis tehty kaupat, mutta muutetaan vasta marraskuussa), mutta netissä löytyvissä ohjeissa on yleensä aina neuvottu kaivamaan kuoppa, sit VÄHÄN hiekkaa ja sit laatat. Noin se helpoin on tehdä nimenomaan mulle, koska kuljetusmahdollisuudet on mitä on. Valu voi olla parempikin ja varmaan onkin. Haluan kuitenkin pelata varman päälle enkä suosia jotain niksipirkka virityksiä.

No lähinnä tarkoitin ettei se sun sokkelinvierus mihinkään roudi. Jos routii niin sitten routii koko sokkeli ja halkeilee jne. Hyvähän se on ainakin mullat kaivaa pois, sehän se pehmeetä siinä on. Vaikutti vain tuo ILPin asennus vähän turhan "kärpäsestä härkänen" -hommalta.
Pahvi takakonttiin ja ämpäreissä tai säkeissä hiekat kotiin.

Ei pahalla, mutta ei se niin monimutkasta ole. ;)

Mä oisin tohon tilanteeseen loppupeleissä tyytyväinen ja maksaisin kuorma-autokuskille kiltisti. Voisin tulla Mitsulla tuomaan kamat sulle jos asusin lähempänä. Kai sulla joku tuttu on jolla koukku ja kärri on?

Kai sulla joku tuttu on jolla koukku ja kärri on?

Eipä oo täällä pääkaupunkiseudulla....perheelliset(niil ois farmaria koukuilla jne.) muuttanu jo pois ja täällä asuvilla vain lähinnä sporttipelejä. Ehkä jollain on koukku, muttei sit kärriä. Paku vaan löytyy.

Eipä oo täällä pääkaupunkiseudulla....perheelliset(niil ois farmaria koukuilla jne.) muuttanu jo pois ja täällä asuvilla vain lähinnä sporttipelejä. Ehkä jollain on koukku, muttei sit kärriä. Paku vaan löytyy.

Pakulla vaan säkkihiekkaa (motonet, biltema, kodin terra jne). Tuommonen säkkihän mahtuu vaikka apukuskin jalkatilaan. Laittaa muovit pohjalle vaan, niin ei pitäis auto likaantua.

Tai sitten käyt lähimmän rautakaupan pihassa kysymässä joltain kärrylliseltä, että heittäiskö sulle pienen keikan. En tosin tiedä pitääkö sieltä lähteä Tampereelle asti, että löytää hiekkakuopat, mutta ehkä google osaa auttaa.

Tai käyt autoliikkeessä koeajamassa jotain koukullista autoa, haet rautakaupasta puhallushiekat ja otat sieltä peräkärryn lainaan. Täällä suunnalla rautakaupoilla on ilmainen tai pientä korvausta vastaan kärryn lainaaminen.

Mä en kyllä ymmärrä mitä eroa on hakea hiekka säkeissä tahi ämpäreissä? Saman verran ne vie tilaa. Ja vaikka auto olisi Yaris tai sporttiauto niin onhan siinä neljä istumapaikkaa niin kyllähän jo niihin saa useamman ämpärillisen menemään. Säkkihiekka ostettuna rautakaupasta tulee todella kalliiksi verrattu siihen, että hakee hiekan irtotavarana. Mutta turha tätä on enää vatvoa. Ota se paku lainaan kossupulloa vastaan ja hae ne säkit.

Kierrätyskeskukselta saa kärrin ilmatteeks lainaan. Ikealta saa pakun halvalla lainaan. Oon edelleen sitä mieltä että tässä on nyt tehty kärpäsestä härkänen. Tuun lähiaikoina maasturilla käymään siellä ja jos et ole vielä hiekkoja saanut niin käydään yhdessä ne, eikä maksa mitään. Kehä 3:lla on soramonttua, josta kävin ite ilmatteeks soraa/sepeliä/hiekkaa aikoinaan peräkärrillä. Olikohan siinä Tuupakan risteyksen tienoilla, en muista enää.

BTW, täällä päin "landella" apua pyydettäs naapurilta ja käytäs hiekat yhdessä ;)
Tai käyt naapurin hiekkalaatikosta yöllä varastamassa :D

Mulla oli viime syksynä paku huollossa ja tuli tarve saada äkisti kuivabetonia. Rautakauppaan vaan ja olisko siinä 15-20 säkkiä mätetty taka konttiin kun rautakaupan poika huomautti että alkaa oleen perä vähän painuksissa.. Piti hakea sit toinen reissu, mutta ei tuossa mitää ongelmaa kyl ole kuskata perheautollakaan.

Siihen kuopan täyttöön voi käyttää vaikka leca-soraa, joka on mukavan kevyttä käsitellä, ja antaa kohtuullisesti routasuojaakin kun laittaa vähän paksummin. Sitä saa säkkitavarana rautakaupasta. Lecapavut junttaat käsin tiiviiksi, päälle joku suodatinkankaan pala/muovi ja kuivabetonilla pikku valu. Tarvikkeet kulkee vaikka sedanin takakontissa yhdellä reissulla. Kovin homma tossa lienee se kuopan kaivu käsin, muut hommat kyl menee itekseen.

Siihen ulkoyksikön routimiseen vaikuttaa aika oleellisesti se että minne ne ulkoyksikön kondenssivedet johtaa. Jos ne valuu siihen koneen viereen ni salettiin routii.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom