Pihasuunnittelu, pihan pintamateriaalit ja puutarha

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
BTW, täällä päin "landella" apua pyydettäs naapurilta ja käytäs hiekat yhdessä ;)
Tai käyt naapurin hiekkalaatikosta yöllä varastamassa :D

Käyt kyselemässä naapurilta että "tarviitko hiekkaa"? Todennäköisesti vastaa että "en tarvitse". Sitten vaan meet yöllä ja tyhjennät hiekkalaatikon ja jos jotain mutinaa tulee niin voit sanoa että "sinähän sanoit ettet tarvitse hiekkaa". :D

Mulla oli viime syksynä paku huollossa ja tuli tarve saada äkisti kuivabetonia. Rautakauppaan vaan ja olisko siinä 15-20 säkkiä mätetty taka konttiin kun rautakaupan poika huomautti että alkaa oleen perä vähän painuksissa.. Piti hakea sit toinen reissu, mutta ei tuossa mitää ongelmaa kyl ole kuskata perheautollakaan.

Siihen kuopan täyttöön voi käyttää vaikka leca-soraa, joka on mukavan kevyttä käsitellä, ja antaa kohtuullisesti routasuojaakin kun laittaa vähän paksummin. Sitä saa säkkitavarana rautakaupasta. Lecapavut junttaat käsin tiiviiksi, päälle joku suodatinkankaan pala/muovi ja kuivabetonilla pikku valu. Tarvikkeet kulkee vaikka sedanin takakontissa yhdellä reissulla. Kovin homma tossa lienee se kuopan kaivu käsin, muut hommat kyl menee itekseen.

Siihen ulkoyksikön routimiseen vaikuttaa aika oleellisesti se että minne ne ulkoyksikön kondenssivedet johtaa. Jos ne valuu siihen koneen viereen ni salettiin routii.
Hyvä idea. Lecasoraa saa helposti ja kevyesti ja kulkee vaikka bussissa/sporassa/metrossa Supermarketin muovikassissa.

Siihen kuopan täyttöön voi käyttää vaikka leca-soraa, joka on mukavan kevyttä käsitellä, ja antaa kohtuullisesti routasuojaakin kun laittaa vähän paksummin. Sitä saa säkkitavarana rautakaupasta. Lecapavut junttaat käsin tiiviiksi, päälle joku suodatinkankaan pala/muovi ja kuivabetonilla pikku valu.
Lapiollinen sementtiä + neljä lapiollista lecasoraa ja myllyllä/vispilällä sekaisin.

Edit. Koktailiin luonnollisesti myös vettä.

Mulla oli viime syksynä paku huollossa ja tuli tarve saada äkisti kuivabetonia. Rautakauppaan vaan ja olisko siinä 15-20 säkkiä mätetty taka konttiin kun rautakaupan poika huomautti että alkaa oleen perä vähän painuksissa.. Piti hakea sit toinen reissu, mutta ei tuossa mitää ongelmaa kyl ole kuskata perheautollakaan.

Se on tätä nykyaikaa kun jengillä pitää olla kaikki rensselit ja vehkeet ja paku yhtä omakotiraksaa varten. Kyllä mä ainakin roudailin vähän sitä sun tätä Primeran takakontissa. Betonisäkkejä esim menee helposti parin sadan kilon edestä. Ja kesällä viimeksi hain painekyllästettyä värkkiä portaiden tekoon henkilöautolla. Laudan toinen pää apukuskin puolelle tuulilasia vasten niin sai melkein kolmimetristä tavaraa kuskattua.

AP:lle: kaiva kuoppa. Sieltä tulee tod näk ennenpitkää soraa vastaan, mutta lopetat viimeistään styroksin kohdalla. Sitten valmisbetonia säkkitavarana ja sekoitat sitä kuopan täyteen.

Kantavuudestahan se on kiinni, kuinka paljon autollaan pystyy raksatavaraa kuskaamaan. Vaikka ilmatila riittäisi, niin jousituksella on kuitenkin rajansa. Me ei hirveitä tavara määriä jouduttu raksalle roudaamaan, kun on muuttovalmis paketti, mutta kyllä siinä Octavian perä notkui, kun ostettiin ainakin vessan seinälaatat ja kalusteet. Sitten auto vaihtui pakuun ja se oli kyllä paras päätös ikinä. Saatiin tehdä muutto omaan tahtiin, raksajätteitä sai vietyä kaatopaikalle kerralla suuria määriä ja kun huonekaluostoksille lähdettiin, niin ei ollut paineita ottaa kotiinkuljetusta. Kaksi jääkaappipakastintakin saatiin sujuvasti tuotua kotiin. Nyt ukko vaihtoi pakun farmari Volvoon. Verkkoaitaa varten pitäisi ostaa puutavaraa ja on tässä vähän mietitty, että lainatako rautakaupasta peräkärryä, vai pätkiäkö jo kaupassa puut valmiiseen mittaan. Sama missä ne sahaa, kun sahaamaan joutuu kuitenkin. Naapureilla on peräkärryjä, mutta ei anna sisu/uskallus myöten, että sieltä lainaisi.... En tiedä miksi.

Herrala-taloilta ei saanut pakettia muuttovalmiina joten tiedossa oli, että rautakaupoissa pitää asua tuntitolkulla. Tiedossa oli siis, että peräkärry oli pakkohankinta ja en ole katunut pätkääkään. On maksanut jo itsensä takaisin ja siitä saisi myydessä melkein omansa pois. Sen verran hyvin pitävät hintansa. Raksa-pakuillekin on varmasti kysyntää mutta käyttökustannukset ovat korkeammat kuin kärryllä. Ennen rakentamista kun on joutunut pakua tai kärryä lainaamaan niin olen vienyt pullon lainapalkkiona. Takasi sen että kärryä tai pakua sai lainaan aina kun halusi.

Huppe: en kummastakaan.

Octaviassa ei ollut koukkua, joten siksi ei tullut hankittua projektin alussa omaa peräkärryä. Koukun asentaminen+kärry kustansi jo sen verran, että kannatti vaihtaa pakuun.

Yksi kynnys lainaamiseen on se, ettei tunne naapureita... Tai ylipäätään ketään koko paikkakunnalta...

Pullokin käy jos tietää merkin :) . Tai sitten voi reilusti kysyä että paljonko on velkaa. Ei välttämättä mitään ja kärryä saa toistekin lainaan jos se tulee samassa tai siistimmässä kunnossa takaisin kun oli hakiessa.

Yksi kynnys lainaamiseen on se, ettei tunne naapureita... Tai ylipäätään ketään koko paikkakunnalta...
Ei liity aiheeseen millään muotoa, mut tuli nyt vaan mieleen; tervehdittekö naapureita, tai muita ihmisiä kotikulmillanne? Mä ainakin morjestan järjestään kaikille (paitsi mulkuille :)), kun ajan kyläraitin läpi. En mä niitä tunne tai tiedä, kunhan tervehdin, kun ei mulle mitään maksa.

E: Sori OT.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Ei liity aiheeseen millään muotoa, mut tuli nyt vaan mieleen; tervehdittekö naapureita, tai muita ihmisiä kotikulmillanne? Mä ainakin morjestan järjestään kaikille (paitsi mulkuille :)), kun ajan kyläraitin läpi. En mä niitä tunne tai tiedä, kunhan tervehdin, kun ei mulle mitään maksa.

Kaikki tervehtii kylällä ja minä myös. Naapureilta olen lainannut vaikka mitä ja ovat tuoneet kysymättäkin, jos ovat nähneet, että johonkin työvaiheeseen olis jotain apuvälinettä. Ja olen pohojammaalta.

Mä morjestan about kaikille. Tosin täällä landella kaikki tuntee kaikki.

Naapureilla on peräkärryjä, mutta ei anna sisu/uskallus myöten, että sieltä lainaisi.... En tiedä miksi.
Mää en ventovierailta käy lainaamassa ja toivon, että ventovieraat eivät tule multa lainaamaan.

Noin yleisesti ottaen lainaan ihan mielelläni tavaroitani tutuille ja sukulaisille. Jopa naapureille lainaan. Tietynlainen vastavuoroisuus on hyvästä, kuten myös maalaisjärki. Naapurin isäntä on ollut lainaamisineen oikea maanvaiva eli se on tarvinnut kaikkea, siis ihan kaikkea lapiosta pakuun lainaan. Keväällä jatkuva lainaaminen alkoi nyppiä ja pistin hommalle stopin, kuten pisti muutkin tutut naapurit. :D Aivan käsittämätön kaveri. Siitä muistui mieleeni, että se on mulle edelleen pystyssä 50 euroa salaojasorista, nipun harjaterästä sekä kymmenkunta lecaharkkoa.

tervehdittekö naapureita, tai muita ihmisiä kotikulmillanne?
Landella ollaan eli kutakuinkin kaikkia tervehditään.

Mää en ventovierailta käy lainaamassa ja toivon, että ventovieraat eivät tule multa lainaamaan.

Noin yleisesti ottaen lainaan ihan mielelläni tavaroitani tutuille ja sukulaisille. Jopa naapureille lainaan. Tietynlainen vastavuoroisuus on hyvästä, kuten myös maalaisjärki. Naapurin isäntä on ollut lainaamisineen oikea maanvaiva eli se on tarvinnut kaikkea, siis ihan kaikkea lapiosta pakuun lainaan. Keväällä jatkuva lainaaminen alkoi nyppiä ja pistin hommalle stopin, kuten pisti muutkin tutut naapurit. :D Aivan käsittämätön kaveri. Siitä muistui mieleeni, että se on mulle edelleen pystyssä 50 euroa salaojasorista, nipun harjaterästä sekä kymmenkunta lecaharkkoa.

Landella ollaan eli kutakuinkin kaikkia tervehditään.

Niin, tuo on juurikin se kolikon kääntöpuoli joka usein sitten kääntää homman siihen ettei kukaan halua kysyä tai lainata. Valitettavasti noita "naapureita" löytyy aina. Meilläkin yksi ottaisi varmaan koko talon lainaan jos saisi. Usein niitä vaivaa vielä "kusnuukuus".

No, onneksi täällä on niitäkin, joilta voi lainata ja antaa lainaan. Samoin voidaan ostella ylijäämiä puolin ja toisin. Maksu hoidetaan heti tai seuraavana päivänä ettei jää roikkumaan. Että ei se yhteisöllisyys ole kuitenkaan kuollut.

Jopa etelän kaupungissa moikataan naapureita. Tosin viime aikoina tuo on alkanut häiritä pihahommia kun on joutunut tuossa kadun varressa puuhastelemaan niin koko ajan saa olla lapa pystyssä. Hyvä ettei tiputa kiveä jaloille jotta pääsee moikkaamaan :D

Kyllä. Asutaan landella ja tiellä ei läpikulkua. Tapana että kaikki moikkaa kaikille. Tulee moikattua varmasti naapureiden vieraillekin, ei sitä kaikkien autoja tunne. Juttelen mielelläni myös kun törmäillään. Hyvä muutenkin tuntea naapurit. Ei niiden kanssa ole pakko joka vkl iltaa istua jos ei halua.

- - - Updated - - -

Niin, tuo on juurikin se kolikon kääntöpuoli joka usein sitten kääntää homman siihen ettei kukaan halua kysyä tai lainata. Valitettavasti noita "naapureita" löytyy aina. Meilläkin yksi ottaisi varmaan koko talon lainaan jos saisi. Usein niitä vaivaa vielä "kusnuukuus".

No, onneksi täällä on niitäkin, joilta voi lainata ja antaa lainaan. Samoin voidaan ostella ylijäämiä puolin ja toisin. Maksu hoidetaan heti tai seuraavana päivänä ettei jää roikkumaan. Että ei se yhteisöllisyys ole kuitenkaan kuollut.

Jopa etelän kaupungissa moikataan naapureita. Tosin viime aikoina tuo on alkanut häiritä pihahommia kun on joutunut tuossa kadun varressa puuhastelemaan niin koko ajan saa olla lapa pystyssä. Hyvä ettei tiputa kiveä jaloille jotta pääsee moikkaamaan :D

Joo, näitä riittää. Yleensä sitten tulee sanottua joku valkoinen valhe. Eli jos kysyy porakonetta niin ei jouda lainaa kun on lainassa tai tarviin ite. Ei raaski sanoa että vitut mä sulle mitään lainaan.

Silloin homma toimii kun lainataan puolin ja toisin ja palautetaan oma-aloitteisesti heti kun tarve mennyt ohi ja mielellään vähintään alkuperäisessä kunnossa. Jos lainaan naapurilta vaikka peräkärryä ja se on hiekkainen, niin harjaan hiekat veke ennen palautusta. Kun palauttaa siistimpänä niin varmasti saa uudelleen lainaan.

Tai sit se auton pieni peräkontti on valjastettu ihan eri käyttöön kuin johonkin soraralliin. Tuliko kellekään mieleen esim. 90% mun tapauksissa
_full.jpg

Edelleenkään nuo MUN kulkineet ei ole mitään perhevankkureita ja muijalla nyt sattuu olemaan niin pieni katiska, et siihen saattaa just ja just sopia yks pieni betonisäkki. Jos rupee lisääntyy, sit vois harkita toiseks autoks farmaria.
Mutta annetaan nyt tän asian jo olla. Kotipuolessa tuli moikattua yleensä kaikki naapurit, mutta ei se täällä Helsingin seudalla ole mikään tapa. Oman kerrostalon asukkaatkaan ei kaikki moikkaa, VAIKKA ite oon kokeillu moikata niille.

Taas yksi syy olla tuunaamatta/autohifistelemättä.

Mulla tuli kyllä tuuninki mieleen, mutten arvellut että sun ikänen enää semmosta ;)
Ei, toi on hieno ja hyvä syy olla pistämättä säkkejä konttiin :D
Voitkin rakentaa mun pojalle joskus moiset setit kun se täyttää 18. :thumbs:

Back
Ylös Bottom