Miten ihmeessä niissä neuvoloissa jatkuvasti töhöillään? Kysy keneltä vaan kenellä on lapsia, niin jokaisella on töhöilytarina neuvolan täteistä. Eikö ne ikinä opi vaikka siellä käy miljoona lasta?
Meillä olisi mukula pitäny ehdottomasti leikata, oli liian iso vaimolle alakautta synnytettäväksi. Neuvolassa vaan ihmeteltiin isoa vatsaa ja viimein kun ne anto lähetteen sairaalaan mittaukseen, ni synnytys alko samana iltana. Siinä sitten ihmeteltiin murtunutta solisluuta ja halvaantunutta kättä kun saatiin poika maailmaan. Hyvä neuvola!
Samoja tarinoita on kuullut itsekin ihan riittävästi. Meidän neuvola nyt tuntuu noin yleisesti olevan vielä ihan tolkuissaan. Yksi kaveripariskunta suorastaan "pelkää" käydä siellä. Aina tulee jotain narinaa milloin mistäkin jonninjoutavasta mistä meillä ei ole koskaan sanottu mitään. Noilla vissiin syynä se etteivät ole aviossa, se ei jotenkin mene sen neuvolatätin järkeen.
Riikka ihmetteli ja pari muutakin jolle teidän poitsun mitat on kerrottu että "herranjumala, se ois pitäny leikata". On se perkele kun ne panttaa niitä ultralaitteita vaikkei se toimenpiteenä kestä kun muutaman minuutin ja on kuitenkin täysin vaaraton. Ja noita koneita on monta joka sairaalassa.
Ja tosta päänkasvusta vielä. Meillä se pää on kasvanut koko ajan, mutta nyt hidastunut selvästi. Mutta mitä tulee noihin käyriin joita löydettiin netistä. (ihan virallisista lähteistä, ei mistään diipadaapa sivuilta), niin se päänkasvu nimenomaan hidastuu selvästi 9 kk iästä ja 1-->2 vuoden ikään se pää ei enää pitäisikään kasvaa kuin vajaa pari senttiä!
Meidän poitsulle oli pää n. 9 kk iässä 45,6 ja vuoden iässä 46,6. Ainakin näiden käyrien mukaan menee just tossa keskiviivan päällä koko ajan. Alussa se lähti paljon käyrän alaosasta kun oli niin pieni syntyessään ja 6 kk ikään oli kasvanut ton käyrän kiinni. Maalaisjärjellä kun ajattelee, niin pakkohan sen on reilusti hidastua, muuten ois aika pallo se pää jos samaan tahtiin vielä kasvais.
Äitini kanssa eilen puhuttiin ja mun pikkuveljellä oli päätä mitattu vauvana, mulla ei. Ja ihan samassa tahdissa se mun pikkuveljen pää oli kasvanu mitä mun pojan pää. Että ei tossakaan suhteessa ollut mitään poikkeavaa.