Pieleen menee?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sidney
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Gillyanne sanoi:
Jep, pieleen menee, kuten moni on täällä jo todennutkin. Liikut AIVAN liikaa, yksi tehokas jumppa päivässä on ehdottomasti tarpeeksi! Jos nimittäin käyt peräkkäin monella tunnilla, kasvaa loukkaantumisen riski väsymisen myötä.

Yhdyn myös Angelica-82:n ihmettelyyn siitä, miksi ihmeessä painosi pitäisi vielä laskea? Mittasi ovat profiilin mukaan 166/58, eli hoikka tyttö olet. Tee itsellesi siis palvelus: lopeta vaa'alla käyminen HETI, ja heivaa koko laite roskalavalle välittömästi!

Amen. Usein eri palstoilla saa lukea tuollaisia treenipäiväkirjoja. Olen melkeinpä 100 %, että tuosta treenimäärästä valtaosa on täysin tehotonta. Anteeksi nyt vaan. Joskus vuonna apina ja gorilla kun tanssin, minulla oli joskus 2 tuntia peräkkäin, eikä siitä viimeisestä tullut yhtään mitään -kroppa oli niin puhki, että jalat oli ihan kömpelöt ja varmasti ei mitään mennyt lihasmuistiin. Ok, amattitanssijat tietysti tanssii 8 h päivässä, mutta tuskinpa meistä kukaan on sellainen (ja niillä yleensä onkin erinäisiä vammoja vaikka muille jakaa.)

Pistin myös merkille, että teet pilatesta muiden jumppien välissä, mikä on niin perseestä kuin olla voi. Pilates ja jooga ovat lajeja, jotka on syytä tehdä yksin -jos olet väsyttänyt itsesi ensin jumpalla, et saa mitään irti harjoituksesta, ja toisaalta taas harjoituksen jälkeen ei ole järkevää rehkiä- joku kevyt -hyvin kevyt- aerobinen ehkä menee. Jos on pakko treenata muuten samana päivänä kun tekee pilatesta, treenaa aamulla. (jos pilates siis on illalla.)

Olet minua sentin lyhyempi ja painat ~2kg vähemmän, joten olen kohtalaisen varma, ettei sinulla ole mitään laihdutettavaa. Sen jälkeen, kun olet heittänyt vaa'an pois, voisit pitää treenitauon ja syödä, minkä ikinä jaksat -jopa epäterveellisesti. Sen verran huolestuttavalta nimittäin vaikutti nuo juttusi, että pitää saada tuo orastava liikunta-ruoka-pakkomielle katkaistua. Äläkä nyt loukkaannu tästä, mutta oikeasti nuo liikuntamäärät, halusi laihduttaa...

reinhardt sanoi:
Amen. Usein eri palstoilla saa lukea tuollaisia treenipäiväkirjoja. Olen melkeinpä 100 %, että tuosta treenimäärästä valtaosa on täysin tehotonta. Anteeksi nyt vaan. Joskus vuonna apina ja gorilla kun tanssin, minulla oli joskus 2 tuntia peräkkäin, eikä siitä viimeisestä tullut yhtään mitään -kroppa oli niin puhki, että jalat oli ihan kömpelöt ja varmasti ei mitään mennyt lihasmuistiin. Ok, amattitanssijat tietysti tanssii 8 h päivässä, mutta tuskinpa meistä kukaan on sellainen (ja niillä yleensä onkin erinäisiä vammoja vaikka muille jakaa.)

Pistin myös merkille, että teet pilatesta muiden jumppien välissä, mikä on niin perseestä kuin olla voi. Pilates ja jooga ovat lajeja, jotka on syytä tehdä yksin -jos olet väsyttänyt itsesi ensin jumpalla, et saa mitään irti harjoituksesta, ja toisaalta taas harjoituksen jälkeen ei ole järkevää rehkiä- joku kevyt -hyvin kevyt- aerobinen ehkä menee. Jos on pakko treenata muuten samana päivänä kun tekee pilatesta, treenaa aamulla. (jos pilates siis on illalla.)

Olet minua sentin lyhyempi ja painat ~2kg vähemmän, joten olen kohtalaisen varma, ettei sinulla ole mitään laihdutettavaa. Sen jälkeen, kun olet heittänyt vaa'an pois, voisit pitää treenitauon ja syödä, minkä ikinä jaksat -jopa epäterveellisesti. Sen verran huolestuttavalta nimittäin vaikutti nuo juttusi, että pitää saada tuo orastava liikunta-ruoka-pakkomielle katkaistua. Äläkä nyt loukkaannu tästä, mutta oikeasti nuo liikuntamäärät, halusi laihduttaa...

En loukkaannu, en. Sen verran haluun kuitenkin korjata, etten nyt ensi sijassa laihduttamassa enää olekaan. Kahden vuoden aikana oon tiputtanu yhteensä 25 kiloo ja pudotusvauhti ei todellakaan ole ollut mitenkää hurja :whip: Eli ihan elintapoja ja liikuntatottumuksia muuttamalla on ulkomuotoki parantunut. Mutta toisaalta on aina olemassa se vaara, ettei enää ite hahmota oman kuntoilunsa määrää, varsinkaa kun johonkin rutiiniin tottuu. Eli ite en koe omaa jumppamäärääni mitenkään ihmeellisen suureksi vaikka oon toisaalta käsittäny niin, ettei normikansalainen välttämättä samoja määriä liikukaan :) Mulle on aika moni täällä vinkannu, et liikunnan määrää sais reilusti vähentää. Ihan mukava saada ajatukselle "yleinen hyväksyntä", jonkin verran siitä liikkumatta jättämisestä jokin jää kaivertamaan mielen sopukoihin... :evil: Mutta uskaltaisin väittää, et suht terveellä pohjalla vielä :D

Sidney sanoi:
jonkin verran siitä liikkumatta jättämisestä jokin jää kaivertamaan mielen sopukoihin...

Tervetuloa kerhoon. Tuosta syystä itse annan itselleni aika paljon armoa. Uskoisin, ettei ole hyvä asia, jos harrastuksen väliin jättämisestä tuntee syyllisyyttä. Täytyy opetella hellittämään ja löysäilemäänkin välillä, jos tiedät, mitä tarkoitan.

Toi pilates-kommentti kyllä pisti miettiin...Mun mielestä se on tuntunu hyvältä tauolta rankempien tuntien välillä...Siis että voi rentoutua hetkeks ja kerätä voimia, kyllä siihen reeniin silti voi keskittyä. Pilatesin jälkeen sellanen olo, et nyt sit taas mennään! Ainut, että kovin hikisenä ei ole kivaa jäädä hengitteleen,kun tulee vilu. Mutta toi just, et sen rentoutuneen olotilan kyllä menettää jos heti jatkaa perään kolmannella tunnilla. Aika hyvin mulla on energiavarastot nuo tunnit kestänyt, pari kertaa on kahen tunnin jälkeen olu sen verran heikko olo että oon kolmannen jättänyt suosiolla väliin! On ihan oikeasti niin kamala tunne, kun energiat todella loppuu, että melkeen itkua saa vääntää... =) Mutta niinpä: vähä älyä mukaan tähän hommaan niin taas hommat kulkee! Ja sitä paitsi liikunta on ihanaa ja mukavaa kun sillä ei itteensä riko...

Mulla on ollut aikaisemmin jonkin asteinen liikunta-addiktio. Jos jumppa tai hikilenkki jäi väliin, niin olo oli tosi ahdistunut ja kiukkuinen. Kaikki tuntui kaatuvan, jos päivän "liikunta-annos" oli pakko jättää jostain syystä väliin.

Jossakin vaiheessa jumppa ja juokseminen vaihtui pikkuhiljaa terveeseen saliharrastukseen. Käyn salilla neljä kertaa viikossa ja satunnaisesti viikonloppuisin kävelylenkillä. Työmatkapyöräilystä en pysty kuitenkaan luopumaan eli nykyisin tulee noin tunti pyöräilyä päivässä. Jos joudun menemään autolla töihin esim. sateella, niin pieni ahdistuksenpoikanen on edelleenkin vielä jossakin taka-alalla... Olen kuitenkin päässyt eroon päättömästä itsensä rääkkäämisestä, jota joskus harrastin.

Ala miettiä, mitä tunteja voisit aluksi pudottaa pois viikko-ohjelmastasi. Usko pois, et todellakaan tarvitse kuin korkeintaan yhden jumppatunnin illassa. Kyllä siihen tottuu, vaikka aluksi se voikin tuntua "pahalta". Pian kuitenkin huomaat, että kroppasi toimii paljon paremmin kun treenaat ja lepäät sopivassa suhteessa ja tietysti syöt riittävästi!

Mites muuten kun täällä lukiessa painotetaan usein tota levon määrää (joka on oikeasti tärkeää, tiedän), mutta usein tämän yhteydessä sanotaan myös että vähennä aerobista liikuntaa.

On totta että lihasten kasvattaminen ja kova aerobinen ei oikein käy yhteen mutta sittenhän käy helposti niin että aerobinen kunto jää lihasmassan takia huonoon jamaan. Ja joku 3 kertaa viikossa 30 min aerobista ei sitä nosta. :)

Itsellä on ainakin ollut kovasti ongelmia nyt kesällä aerobisen ja puntin yhdistelyssä. n. 5 tuntia pyöräilyä + 3 kertaa salia koko kroppa kerralla on kohtuu rankkaa. Jalkojen palautumisessa on ongelmia minkä takia välillä täytyy jättää toinen tai molemmat treenit väliin ja keskittyä vai yläkroppaan. Tässä täytyisi nyt yrittää tasapainoilla kun haluaa saada tuon aerobisen puolen kuntoon.

Joten miten on, jättääkö täällä moni vain suosiolla kovemmat/pidemmät aerobiset väliin katabolian pelossa?

Nim. merk. haluaa lisää lihaa, vähemmän rasvaa ja kestävyyttä koko kroppaan. (tiedän, mahdoton yhdistelmä).

GoA sanoi:
Joten miten on, jättääkö täällä moni vain suosiolla kovemmat/pidemmät aerobiset väliin katabolian pelossa?

No en mä ainakaan jätä katabolian pelossa kovia/pitkiä aerobisia mutta en olekaan lihaskimppu. Nyt tulee aerobista vähän, mutta jos mieli tekee kunnon lenkille/hiihtään/pyöräileen ni en pelkää kataboliaa todellakaan. Tiedän vain sen, että jos helkkaristi hinkkaan kovia aerobisia ni menee kroppa särki :D Ei vaan enää jaksa panostaa kaikkeen kunnolla.

Tässä threadissa kun kysyjä tekee aerobista parikin tuntia päivittäin ja siihen vielä jotain pilatesta lisäks. Se ON liikaa. Itse oon kilpaillu kestävyyslajissa ja vaikka toisinaan treenejä oli 3h päivässä ni sitä seuras aina tosi kevyt viikko jne. Ei tollasta keskivertotallaaja jaksa kovin pitkään. Etenkin jos kaloreita tulee vähän päälle 1000!

Sekä punttis että aerobinen -kohtuus kaikessa!

Muuten, onkohan nestepulasta vai mistä kyse: lihakset kramppaa välillä ihan hulluna. Siis nyttenkin vaikka oon enemmän lepoa pitänyt. Ongelmana on ollu erityisesti nivuset, pohkeet ja nilkat (?!?)... Välillä oon yölläki heränny siihen, että jalka ihan mutkalla. Pikkasen rupee tympiin kun unissaan sitten pomppii tuskissaan pitkin kämppää... Magnesiumia oon syöny, mutta ehkä vähän vähemmän viime aikoina. Muutenkin oon nukkunu tosi huonosti, lämpöä riittää, eli siis kamalan kuuma!!Joku vain aikaisemmin kysyi, että nukunko hyvin ja oonko levoton...Tajusimpa vain, että en voi kovin hyvin sanoa nukkuvani, kun heräilen jatkuvasti ja tappelen noitten kramppien kanssa...

Sidney, veikkaan että kyse on jo aikaisemminkin mainitusta ylikunnosta, eli elimistön ylirasitustilasta.

Mitä tarkoittaa tuo "enemmän lepoa"? Suosittelisin, että pitäisit nyt vaikkapa viikon totaalitauon kaikista jumpista ja kävisit vain kevyesti kävelemässä.

Toki kyse voi olla myös esim. nestehukasta. Entä miten on venyttelyn/lihashuollon laita?

Samoilla linjoilla Gillyannen kanssa. Voi tuntua pahalta eikä millään haluais olla poissa tunneilta, mutta se viikko on pientä verrattuna siihen mihin ylikunnon pitkittyminen voi johtaa. Ja silloin ei enää viikon tauko riitä vaan palautuminen kestää paljon pitempään. Terveydellään ei pidä leikkiä vaan malttaa löysätä jos väsyttää ja kroppa todella huutaa lepoa. Eikä siitä viikon totaalilevosta ainakaan mitään haittaa ole! Ei kunto siitä laske.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Gillyanne sanoi:
Sidney, veikkaan että kyse on jo aikaisemminkin mainitusta ylikunnosta, eli elimistön ylirasitustilasta.

Mitä tarkoittaa tuo "enemmän lepoa"? Suosittelisin, että pitäisit nyt vaikkapa viikon totaalitauon kaikista jumpista ja kävisit vain kevyesti kävelemässä.

Toki kyse voi olla myös esim. nestehukasta. Entä miten on venyttelyn/lihashuollon laita?

Itseasiassa viime viikolla kävin vain neljällä tunnilla, nekin loppuviikosta. Oli tosi vetämätön olo. Hope en oo kipeeks tulossa. Aattelin nyt ihan suosiolla tiputtaa tuntien määrää puoleen tavallisesta, eli 5 h/viikko. JOs sekin tuntuu liian paljolta niin sitten vaa tosiaan sitä hölkkää/kävelyä. Olo on vaa kertakaikkiaan "vetelä" - kintut iha hyytelönä, väsyttää ihan sikana ja tekis vaa mieli nukkua... :zzzz: Venyttelystä oon pinnannut viime aikoina aika lailla, jospa sekin asiaan vaikuttanut!

Kyllähän kellä tahansa on noilla treenimäärillä vetämätön olo. Lepoa tarvii ihan jokainen, jopa ne huippu-urheilijat! 5h viikossa ohjattuja tunteja ei sekään välttämättä ole ihan tarpeeks lepoviikko. Etenkään jos ylikunto on päässyt jo iskemään.

Oisin samaa mieltä kun Gillyanne yllä että hyvää tekis ihan koko viikon lepo ohjatuista tunneista (pl. venyttelyt yms) ja tilalle vaikka kevyttä kävelyä.

Mun yks tuttu (miespuolinen) harrasti kestävyysjuoksua. Valmentaja yritti toppuutella kun treenimäärät nousi yli sen, mitä oli suunniteltu ja jätkä vaan juoksi ja juoksi. Lopulta tää valmentaja laitto jätkän hiihtämään kun ajatteli ettei se siellä kauan jaksa pyöriä. No, kertalenkit hiihdossakin sit min. 2h!!! Eli jos neuvotaan tekemään jotain kevyttä palauttavaks niin kannattaa tehdä niin. Muistan itekin joskus kun treeniohjelmassa oli 30min kevyttä hölkkää/kävelyä mutta kun alko hölkkä kulkea niin lenkistä tulikin yli 2h! Se siitä palauttavasta...

Eli vaikka se into olis kuinka kova niin palautukset silti palautuksina! Ei siitä muuten hyvää seuraa. Vähän aikaa voi jaksaa ilman lepopäiviä mut jossain vaiheessa hyytyy väkisin.

Timba79 sanoi:
Ja pistäppä iltapalalle vielä jotain proteiinipitoista ja jätä ne hedelmät sieltä kokonaan pois. Illalla ei välttämättä minkäänlaisia hiilareita tarvita, vaan hyvät rasvat ja proteiini on se mitä kroppa kaivaa yöllä levossa ollessa.

Mikähän olisi hyvä proteiinipitoinen iltapala? Maitorahka varmaan ainakin, mutta minä en kyllä saa rahkaa sellaisenaan alas, vaan olen sekoittanut sen hedelmän (esim. omenaraasteen) kanssa, ja joukkoon ripaus makeutusainetta. Siten rahkastakin tulee hyvää :) Mitähän voisi käyttää hedelmän sijasta? Ja mikä muu kävisi proteiinipitoisesta iltapalasta? Mitään pihviä en viitsisi yötä vasten alkaa popsimaan. Aloitteleva saliharrastaja kysyy (ja samalla harjoittelee lainaamista).

:kuola:
Aleatha sanoi:
Mikähän olisi hyvä proteiinipitoinen iltapala? Maitorahka varmaan ainakin, mutta minä en kyllä saa rahkaa sellaisenaan alas, vaan olen sekoittanut sen hedelmän (esim. omenaraasteen) kanssa, ja joukkoon ripaus makeutusainetta. Siten rahkastakin tulee hyvää :) Mitähän voisi käyttää hedelmän sijasta? Ja mikä muu kävisi proteiinipitoisesta iltapalasta? Mitään pihviä en viitsisi yötä vasten alkaa popsimaan. Aloitteleva saliharrastaja kysyy (ja samalla harjoittelee lainaamista).

Rahkan kanssa nautittuna: FUNLIGHT !! :kuola:

Aleatha sanoi:

Anna mennä sillä omenaraasteella vaan, et sinä kuitenkaan sitä kiloa sinne pistä. Tarkoitin tolla hedelmät pois sitä, ettei niitä nyt ruveta tosissaan syömään silloin (kun voi syödä jo aikaisemmin), mutta jos käyttää esim. rahkan mausteena, niin anna mennä vaan.

Ja hyviä vaihtoehtoja rahakalle on raejuusto, tonnikala, munakas esim. kalkkunaleikkeen kera, proteiinijuomat (kunhan ei sisällä maltoa) yms. Eli melkeinpä kaikki proteiinipitoinen vähähiilarinen safka sopii hiton hyvin iltapalalle. Itse käytän lähes poikkeuksetta tuota rahkaa jonka maustan funlightilla, jos et ole tuota funlightia ehtinyt kokeilemaan, niin teeppä se, ei tartte säätää minkään raasteiden kanssa. Loraus vain rahkan joukkoon ja ääntä kohti.

Timba79 sanoi:
Anna mennä sillä omenaraasteella vaan, et sinä kuitenkaan sitä kiloa sinne pistä. Tarkoitin tolla hedelmät pois sitä, ettei niitä nyt ruveta tosissaan syömään silloin (kun voi syödä jo aikaisemmin), mutta jos käyttää esim. rahkan mausteena, niin anna mennä vaan.

Itse käytän lähes poikkeuksetta tuota rahkaa jonka maustan funlightilla, jos et ole tuota funlightia ehtinyt kokeilemaan, niin teeppä se, ei tartte säätää minkään raasteiden kanssa. Loraus vain rahkan joukkoon ja ääntä kohti.

Joskus kyllä maustan rahkan Funlightilläkin,ja hyvää tulee, mutta kyllä oikea hedelmä on mielestäni kuitenkin vielä parempi rahkan maustaja. :)
Mutta tuota iltapalaa ei varmaan kannata ihan juuri ennen nukkumaanmenoa syödä, vai? Ehkä muutama tunti ennen Nukkumatin tuloa?

Aleatha sanoi:
Joskus kyllä maustan rahkan Funlightilläkin,ja hyvää tulee, mutta kyllä oikea hedelmä on mielestäni kuitenkin vielä parempi rahkan maustaja. :)
Mutta tuota iltapalaa ei varmaan kannata ihan juuri ennen nukkumaanmenoa syödä, vai? Ehkä muutama tunti ennen Nukkumatin tuloa?

Ei siihen väliin sentään tunteja kannata jättää, tulee nimittäin törkeän pitkä aika jos siihen päälle vielä laitetaan yöunet, jotka nyt ainakin pitäisi olla 8 tunnin paikkeilla. Itse syön iltapalan yleensä käytännössä puoli tuntia ennen nukkumaan menoa.

Sidney sanoi:
Muuten, onkohan nestepulasta vai mistä kyse: lihakset kramppaa välillä ihan hulluna. Siis nyttenkin vaikka oon enemmän lepoa pitänyt. Ongelmana on ollu erityisesti nivuset, pohkeet ja nilkat (?!?)... Välillä oon yölläki heränny siihen, että jalka ihan mutkalla. Pikkasen rupee tympiin kun unissaan sitten pomppii tuskissaan pitkin kämppää... Magnesiumia oon syöny, mutta ehkä vähän vähemmän viime aikoina. Muutenkin oon nukkunu tosi huonosti, lämpöä riittää, eli siis kamalan kuuma!!Joku vain aikaisemmin kysyi, että nukunko hyvin ja oonko levoton...Tajusimpa vain, että en voi kovin hyvin sanoa nukkuvani, kun heräilen jatkuvasti ja tappelen noitten kramppien kanssa...

Muista tunkea mineraalisuolaa joka paikkaan. Noilla treenimäärillä hikoilee aivan perkeleesti ja vielä muutenkin on kuuma kesä(sataa niin saatanasti :D ) .

Angelica-82 sanoi:
5h viikossa ohjattuja tunteja ei sekään välttämättä ole ihan tarpeeks lepoviikko.

Juuei tosiaankaan ole, samaa mieltä Angelican kanssa tuosta. Huh sentään, itse kävin "jumppahulluina" vuosinani juurikin 4-5 krt/vko tunneilla, ja mielestäni se on jo ihan normaali treeniviikko, 5 tuntia jopa paljonpuoleisesti jo :eek: ... tosin täytyy ottaa huomioon, että siihen aikaan - 90-luvun loppupuolella - ei juurikaan mitään venyttely- ja pilates- tunteja ollut (ainakaan JKL:n pienillä jumppaseuroilla), vaan tunnit olivat kaikki aika rankkoja: stepiä, normiaerobicia, lihaskuntoa...

Tuo skugen pointti suolansaannista on myös hyvä, paljon treenaavan ja hikoilevan ei tosiaankaan tarvitse pelätä suolaa samalla tavalla kuin Simo/Sirkka Sohvapotaatin.

skuge sanoi:
Muista tunkea mineraalisuolaa joka paikkaan. Noilla treenimäärillä hikoilee aivan perkeleesti ja vielä muutenkin on kuuma kesä(sataa niin saatanasti :D ) .

Jep, huomasin etenkin mukahelteiden aikaan, että pelkkä veden juonti ei tosiaan riitä - siis sellanen heikotus ja pyörrytys ja lihasvoimien yhtäkkinen katoaminen oli varmaan seurausta suolatasapainon järkkymisestä... Tunneilla ja juostessa hikoili aivan käsittämättömiä määriä ja jossain vaiheessa huomas, että se hikikin alkoi muuttua jotenkin tahmeen oloiseksi :urjo: äklöä....Natriumpitoinen vissy tuntu tosi hyvältä juomalta reenien jälkeen sen pelkän veden sijasta!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom