Pidempään jatkunut penikkatauti

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla on juoksijana vähän sellaset vibat, että kaikilla tulee penikat kipeeksi kun aletaan juoksemaan / lisätään määriä. Itelläkin oli vuosi harrastuksen aloittamisen jälkeen sääret kipeet, mutta sittemmin ei ole ollut häiritsevästi.

Joo, voi olla, mutta kyllä mulla oli muutakin tuossa, koska tosiaan toukokokuussa homma oli niin paha, ettei pystynyt hieromaan -> turvotusta, nestettä, ihan sairaat kivut.
Kyllä välillä vieläkin säärissä tuntuu, mut se on just sellasta "penikat kipeenä" -särkyä, ei penikkatauti särkyä. Siis sellaista luihin ja ytimiin särkyä ei enää ole, kuten pahimpina aikoina.

Toosi selkeä selostus..:rolleyes:

Sori jos tästä on jo ollut ketjussa, ei ainakaan minun silmään osunut...

Minulla on ollut koko syksyn ajan penikat tosi kipeät. Joulukuun ajan olen pitänyt lepoa, saanut ultraääntä ja kunnon jynssäystä kinttuihin. Kivut ovat hävinneet ja jalat tuntuvat normaalilta. Harrastan aika paljon lajeja, missä mennään kovalla alustalla (esim. futsal, sähly, lenkkeily). Miten voisin mahdollisimman hyvin ennaltaehkäistä sitä, ettei penikkatauti iske uudelleen? Minulla on ylipronatoivat nilkat, joten sekin edesauttaa rasitusta. Myös pohkeet vetää jumiin aika helposti.
Auttaako esim. jalkojen kunnon lämmittely ja pohkeiden venytys ennen urheilua? Kannattaisiko jalkoja hieroa ennen kuin lähtee juoksemaan? (Pronaatiotuetut kengät löytyy)
Entäs jälkeenpäin? Kannattaako esim. kuuma-kylmähoitoa, mobilatia tms. käyttää jos penikkataudin oireita ei ole?

Mulla joskus meinotteli penikkatauti tulla. Ainakin niin luulen.
Venyttelyllä ensimmäiset lievät oireet häipy eikä tuleetkaan sitten takas.

Auttaako esim. jalkojen kunnon lämmittely ja pohkeiden venytys ennen urheilua? Kannattaisiko jalkoja hieroa ennen kuin lähtee juoksemaan? (Pronaatiotuetut kengät löytyy)
Entäs jälkeenpäin? Kannattaako esim. kuuma-kylmähoitoa, mobilatia tms. käyttää jos penikkataudin oireita ei ole?

Mulla ainakin alkaa penikat oireilla heti, jos jätän muutamaksi päiväksi venyttelyt väliin, sen verran jumittuvaa laatua noi koivet on. Etenkin säärien ja pohkeiden säännöllinen venyttely pitänyt jalat kunnossa (takareidet kiristelee myös, eli niitäkin on tullut venyteltyä urakalla). Yllättävän paljon kunnon venyttelystä on ollut apua taudin hallinnassa, en olis ikinä uskonut, aina olen vähän ylenkatsonut venyttelyä ja pitänyt sitä sellasena hömppänä...:nolo: Ja kunnon alkulämmittelyt on ihan must. Fyssari suositteli myös jalkojen kylmentämistä aina lenkin jälkeen ja kunnolla iskuvaimennettuja kenkiä.

Ja tosiaan juokseminen kannattaa alottaa ihan pikkuhiljaa, tyyliin 10min-->20min-->30min. Sitten jos oireita alkaa tulla, niin palaa taas takasinpäin asteikossa.

"penikkaremontti"

1. Burana/pari naamariin
2. Hierontaöljyä sääriin, metallia soimaan.
3. Revi, raasta, riko kalvo irti luusta. Älä riko säären lihaksia, niille normaalia hierontaa.
4. Kylmä-kuuma hoitoa, eli esim. suihkulla vuorotellen kuumaa (niin kuumaa kuin kärsii) ja kylmää (niin kylmää kuin tulee).
5. Lopuksi jääpussit rauhoittamaan

Penikkatauti

Etsin netistä tietoa penikkataudista. Tässä oli muutamia asiallisia linkkejä:

http://www.terveysportti.fi/terveys...u=Lihastaudit&p_artikkeli=dlk00317&p_teos=dlk

Englanninkielinen sivusto, jolla on runsaasti tietoa lihasaihioiden ahtaumasta ja penikkataudista:

http://www.mayoclinic.com/health/shin-splints/DS00271
http://www.mayoclinic.com/health/chronic-exertional-compartment-syndrome/DS00789

Poimin tuosta alemmasta linkistä maininnan:

Don't try to keep exercising through the pain, as that may lead to permanent muscle or nerve damage — and jeopardize continued participation in your favorite sports.

Tässä on muistakin rasitusvammoista:

http://www.tohtori.fi/?page=5084038&id=7547287

'Penikkatauti' eli säären lihasaitio-oireyhtymä on toi Chronic exertional compartment syndrome (Säären lihasaitio-oireyhtymässä sääressä oleva lihasryhmä turpoaa/ the repetitive activity causes tissue in the affected muscle area, or compartment, to swell. That, in turn, increases pressure within the compartment).

Mikäs on suomeksi toi Shin Splints (the pain is the result of an overload on the shinbone and the connective tissues that attach your muscles to the bone.)? Onko se jännetulehdus, kenties?

shin splints on tietääkseni juuri se mitä sanotaan yleensä penikkataudiksi, "penikkatauti" kun ei ole mikään täsmällinen diagnoosi ja sitä käytetään vähän mistä sattuu. lihasaitio-oireyhtymä voi kai olla vaarallinenkin ja vaatia leikkaushoitoa, ehkä, tietääkö joku enemmän?.

Eli noista Selkärangan antamista linkeistä olin ottanut noi määritelmät. Olisi pitänyt kirjoittaa kaikki ylös. Eli ne määritelmät mitkä on suluissa penikkataudille ovat vastaavanlaiset englanniksi ja suomeksi.

Sitten kun katsotaan Shin Splints määritelmää niin puhutaan jo kuintenkin eri oireyhtymästä tossa englanninkielisessä versiossa. Shin Splints viittaa tohon sääriluuhun ja sen sidoskudoksiin (connective tissues?) keskittynyttä kipua/oireilua, kun taas Penikkataudissa/CECS:ssa puhutaan lihaksen turpoamisesta ja siitä johtuvasta kivusta.

Toivottavasti tämä jollain tapaa selvitti hieman asiaa

Itselläni penikat vaivasivat suhteellisen pitkään, hakeuduin siinä vaiheessa ortopedille kun huomasin käveleväni "täysillä" niin kovaa kuin pääsin tuskanhiki valuen otsasta ja mummot kipittelivät keppiensä kanssa ohitseni :P

Minulle ei koskaan suositeltu minkäänlaista lepoa. Urheiluortopedikin vain antoi lähetteen fysioterapiaan ja käski jatkaa liikkumista normaalisti (joka silloin käsitti useampia tunteja päivittäin). Fysioterapiasta ei tietenkään mitään hyötyä (sinne meni nekin rahat). Jotain sähköä niihin johdettiin imukupeilla ja kuunneltiin musiikkia :P Tämän jälkeen minulta mitattiin aitopaineet molemmista sääristä sairaalassa. Tehtiin paikallispuudutus sääriin, pistettiin jotkut muoviputket lihaksiin, joista oli jotkut sähköanturat kiinni... sen jälkeen lääkäri kävi tyynesti istumaan lattialle ja piti kiinni jalkapöytäni yli kierretystä narusta vastuksena... sain ohjeistukseksi vain koukistella jalkaani ja treenata siinä tutkimuspöydällä pohkeitani (on muuten utopistinen tutkimus, jossa olen ollut :P). Sähköanturat säärissäni piirtelivät sitten koneelleni käyriä... tai lähinnä heti kun jännitin jalkaani se käyrä pomppasi taivaisiin niin ettei sitä lihaksen painetta saatu edes lopulta selville... asteikko loppui kesken :P Olin seuraavalla viikolla leikkauksessa, jossa avattiin molempien säärien ulkosyrjien kalvot nilkoista polviin... kuulema lihas tavallaan räjähti ulos kalvojen avaamisen jälkeen, koska paine oli niin valtava.

Omassa tapauksessani kyse kuulema oli yksinkertaisesti siitä, että pohjelihakseni olivat liian suuret noihin lihaskalvoihin? Vaivat eivät ole uusineet... ja operaatio suoritettiin jo vuonna 1999. Lumilautailemaan en enää pysty, mutta juokseminen onnistuu mainiosti kävelemisen rinnalla (tai onnistuisi, jos nyt ei olisi akilesjänne revennyt ;)). Itse sain jälkikäteen kuulla että mistään fysioterapiasta ei oikeasti ole edes tälläisessä tapauksessa hyötyä ja oma vakio-ortopedini oli kyllä leikkauksen kannalla hetimiten. Itse olen ollut lopputulokseen enemmän kuin tyytyväinen...

harmi vain, että kun sääret saatiin kuntoon, meni polvi rikki uudestaan... ja kun polvikin korjattiin repesi akilesjänne ;) Tämä on kai sitä kuuluisaa ex-urheilijan elämää :P

Minkä takia et pysty enään lumilautailemaan leikkauksen jälkeen? Minulla vaivaa juuri lumilautailun takia penikat oikeen kunnolla ja oon miettiny leikkausta. Onko tämä siis täysin virhe liike jos ei pysty laskemaan enään olleskaan sen jälkeen :)??

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuota shin splints:ä on käytetty penikkataudin yhteydessä englannin kielisillä nettisivuilla.

Kun kävin hierojalla penikkataudin takia, hieroja painoi lihaksia säären sisäsivulta luusta poispäin. Hän sanoi, että lihaksen ja luun välille voi muodostua haitallisia kiinnikkeitä, jotka aiheuttavat kipua.

Lihasaihio-oireyhtymä tarkoittanee sitä, että rasituksessa lihas turpoaa, mutta lihaksen ympärillä oleva lihasaihio on liian tiukka. Tällöin tulee lihaksen alueelle kipua. Kun minulta leikattiin penikat sääristä lääkäri veti jonkinlaisen terän nahan alla nilkan yläpuolelta polven alapuolelle, joka ilmeisesti leikkasi liian ahtaan lihasaihion auki. Sääressä olevat lihakset saivat lisää tilaa ja jatkuva kipuilu loppui.

Luin juoksija Lasse Virenin elämänkerrasta, että hänellä oli pahoja ongelmia reidessä olevan lihaksen kanssa, joka uhkasi jo hänen juoksu-uransa jatkumista. Lihaksesta leikattiin lihasaihio auki ja toivuttuaan leikkauksesta hän pystyi voittamaan toisissakin olympiakisoissa olympiakultaa.

Olen kuullut myös, että lihasaihioita on avattu käsivarressa olevista lihaksista.

Itellä myös pientä vaivaa säärien kanssa. Olen useamman vuoden lenkkeillyt ja kipua on näiden vuosien aikana ollut aina enemmän tai vähemmän. Venyttely auttaa jonkun verran, mutta seuraavaksi pitää kai kokeilla kertomianne vinkkejä: kylmä/kuuma, hieronta, kengät jne. Leikkaukseen en mielelläni mene...

Olen löytänyt threadeistä paljon puhetta lihasaition koon riittämättömyydestä lihakselle, mutta miten on lihasaition venymisen kanssa? Sehän venyy ajan kanssa, eikö?

Itse kävin lenkkeilyn aloittaessani joitain kertoja viikossa ½h-1h lenkillä. Alussa kipua oli vähempi, ja se oli aina säären etuosassa. Myöhemmin kipu alkoi siirtyä säären etuosasta pohkeeseen(luun ja lihaksen liittymäkohtaan). Kipu alkoi kuitenkin lisääntyä liikaa, jonka vuoksi vähensin lenkkitahtia hiljalleen, nykyään 1 x vk x 1½h. Tällä määrällä kipu ei juurikaan tunnu. Lisäksi oon harrastanut muuta aerobista, joka ei käy säären päälle.

Nyt kun säärtä ei kiusata liikaa, mutta kuitenkin ylläpidetään lihaskuntoa, niin lihasaitio kasvaa hiljalleen, jolloin myöhemmin voi kokeilla lisätä lenkkikertoja.

Katotaan nyt miten käy mututeorioitten kanssa ja mennään vasta sitten lekurille :D Kuvassa pitäs käydä silti ensitilassa..

Viimeksi muokattu:
Penikan ehkäisy

En aloittanut uutta keskustelua joten laitan tänne.
Tänään jalkareenissä oli vasemmassa sääressä ilmeisesti penikan oireita kun tuntui keskellä jalkaa ulkosyrjässä pientä kipua jalkaprässiä tehdessä. En ole käynyt pariin viikkoon lenkillä ollenkaan, mutta aloitin viime viikolla jalkareenit (jäänyt vähän välistä :evil:). Kaveri näytti jonku venytyksen missä otetaan jalkaterästä kiinni ja taitetaan nilkkaa. Auttaako ko. venytys ehkäisemään ongelmaa ja miten muuten tätä voisi ehkäistä, kun pitäisi kuitenkin jatkaa lenkkeilyä pikimmiten ja alkaa nostamaan tuota cooperia inttiä varten?

Latest posts

Back
Ylös Bottom