Itselläni penikat vaivasivat suhteellisen pitkään, hakeuduin siinä vaiheessa ortopedille kun huomasin käveleväni "täysillä" niin kovaa kuin pääsin tuskanhiki valuen otsasta ja mummot kipittelivät keppiensä kanssa ohitseni :P
Minulle ei koskaan suositeltu minkäänlaista lepoa. Urheiluortopedikin vain antoi lähetteen fysioterapiaan ja käski jatkaa liikkumista normaalisti (joka silloin käsitti useampia tunteja päivittäin). Fysioterapiasta ei tietenkään mitään hyötyä (sinne meni nekin rahat). Jotain sähköä niihin johdettiin imukupeilla ja kuunneltiin musiikkia :P Tämän jälkeen minulta mitattiin aitopaineet molemmista sääristä sairaalassa. Tehtiin paikallispuudutus sääriin, pistettiin jotkut muoviputket lihaksiin, joista oli jotkut sähköanturat kiinni... sen jälkeen lääkäri kävi tyynesti istumaan lattialle ja piti kiinni jalkapöytäni yli kierretystä narusta vastuksena... sain ohjeistukseksi vain koukistella jalkaani ja treenata siinä tutkimuspöydällä pohkeitani (on muuten utopistinen tutkimus, jossa olen ollut :P). Sähköanturat säärissäni piirtelivät sitten koneelleni käyriä... tai lähinnä heti kun jännitin jalkaani se käyrä pomppasi taivaisiin niin ettei sitä lihaksen painetta saatu edes lopulta selville... asteikko loppui kesken :P Olin seuraavalla viikolla leikkauksessa, jossa avattiin molempien säärien ulkosyrjien kalvot nilkoista polviin... kuulema lihas tavallaan räjähti ulos kalvojen avaamisen jälkeen, koska paine oli niin valtava.
Omassa tapauksessani kyse kuulema oli yksinkertaisesti siitä, että pohjelihakseni olivat liian suuret noihin lihaskalvoihin? Vaivat eivät ole uusineet... ja operaatio suoritettiin jo vuonna 1999. Lumilautailemaan en enää pysty, mutta juokseminen onnistuu mainiosti kävelemisen rinnalla (tai onnistuisi, jos nyt ei olisi akilesjänne revennyt ;)). Itse sain jälkikäteen kuulla että mistään fysioterapiasta ei oikeasti ole edes tälläisessä tapauksessa hyötyä ja oma vakio-ortopedini oli kyllä leikkauksen kannalla hetimiten. Itse olen ollut lopputulokseen enemmän kuin tyytyväinen...
harmi vain, että kun sääret saatiin kuntoon, meni polvi rikki uudestaan... ja kun polvikin korjattiin repesi akilesjänne ;) Tämä on kai sitä kuuluisaa ex-urheilijan elämää :P