Pidempään jatkunut penikkatauti

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Battle: -Juu, monet haukkuvat penikkataudiksi oikeastaan kaikkia kiputiloja, mitä säären alueelta löytyy. Tuo mainitsemasi on lihasaitiosyndrooma, joka siis johtuu siitä, että lihakset kehittyvät säären ulkosyrjän alueella nopeammin kuin kalvot niiden pinnassa antavat myöten. Eli neanderidalilaisten tieto ei sinäänsä huijausta ollut lainkaan, vain "näkemys ero".

Itse penikkatauti on tuossa säären sisäsivulla sitten...

Hmm, olisin kiitollinen jos porukka voisi jakaa mielipiteitään tuohon kysymykseeni, eli voiko treeniä jatkaa normaalisti penikkataudin aikana. Kuten sanoin, ammattilaisilta ja puoskareilta olen kuullut kaikennäköistä, mutta mikä mahtaa olla yleinen konsensus? Fiiliksen mukaan -tyylillä olen vetänyt, mutta eipä ole kiputilat helpottuneet tai pahentuneet.

Hmm, olisin kiitollinen jos porukka voisi jakaa mielipiteitään tuohon kysymykseeni, eli voiko treeniä jatkaa normaalisti penikkataudin aikana. Kuten sanoin, ammattilaisilta ja puoskareilta olen kuullut kaikennäköistä, mutta mikä mahtaa olla yleinen konsensus? Fiiliksen mukaan -tyylillä olen vetänyt, mutta eipä ole kiputilat helpottuneet tai pahentuneet.
Oma henk. koht. mielipide on että voi jatkaa kivun sallimissa rajoissa. Kannattaa kuitenkin kuunnella kroppaa (jalkaa) tarkasti sillä pahaksi mennessään penikkatauti edesauttaa hyvin sääriluun rasitusmurtumia, ja niistä parantuminen kestää jonkin aikaa. Jos sinulla on lähiaikoina vasta alkanut penikkatauti niin MINÄ ehdottaisin tekemään kaiken mahdollisen ja mahdottoman sen ohi menemiseksi. Eli lepoa, kylmää, burana-kuuri, hierontaa ja mobilat-side yöksi. Jos pääset eroon vaivasta parissa viikossa, onneksi olkoon! Itsellä vaivaa kestänyt n. 1,5 vuotta ja "pikkutreeniä" on tullut vedettyä jatkuvasti. Leikkauspöytä odottaa...

Oma henk. koht. mielipide on että voi jatkaa kivun sallimissa rajoissa. Kannattaa kuitenkin kuunnella kroppaa (jalkaa) tarkasti sillä pahaksi mennessään penikkatauti edesauttaa hyvin sääriluun rasitusmurtumia, ja niistä parantuminen kestää jonkin aikaa. Jos sinulla on lähiaikoina vasta alkanut penikkatauti niin MINÄ ehdottaisin tekemään kaiken mahdollisen ja mahdottoman sen ohi menemiseksi. Eli lepoa, kylmää, burana-kuuri, hierontaa ja mobilat-side yöksi. Jos pääset eroon vaivasta parissa viikossa, onneksi olkoon! Itsellä vaivaa kestänyt n. 1,5 vuotta ja "pikkutreeniä" on tullut vedettyä jatkuvasti. Leikkauspöytä odottaa...

Kuten edellisellä sivulla kirjoitin niin noin kymmenen vuotta nyt ollut enemmän tai vähemmän krooninen penikkatauti. Se ei ole niin paha että ainoastaan kerran olen joutunut totaalisti lopettamaan kaiken sportin muutamaksi kk:ksi kun ei enää kävellä pystynyt. Muuten sen kanssa nyt voi joten kuten elää. Nyt kun kilpasportti on loppunut, olen aina ottanut rauhallisemmin kun alkanut sattua paljon. Kyllä noilla kaikilla on hoidettu mutta eipä auta, leikkaukseenkaan ei huvittaisi mennä kun eipä tunnu auttavan. Viimeksi lekuri sanoi että pohkeiden treenaamisesta nimenomaan olisi hyötyä, aikaisemmin mielipiteet olleet päinvastaisia. Kai se leikkaukseen on mentävä jos taas pahenee sietämättömäksi...

Muakin alkoi nyt kyllä kiinnostamaan. Siis että pohkeiden treenaamisesta olisi haittaa penikkataudin kannalta?
Mulla on nyt oireet jatkuneet 1½vuotta kohta, välillä enemmän, välillä vähemmän. Jäähoito auttaa tilapäisesti. Levätä en halua kuin viimeisenä vaihtoehtona, liikun nimittäin työkseni. Kesällä toki otin jalan kannalta hieman kevyemmin, ja säryt jäivätkin kokonaan pois (nyt ne ovat tulleet takaisin treenin kovetessa).

Säären kivut. Erilaisia kiputiloja urheilijoilla siellä kuvataan ainakin 4-5 erilaista. Yhteistä kaikille on että lihaspaine sääressä tavallista korkeampi, ja mitä siitä sitten seuraa?

Sääressähän on 4-5 tiukkaa lihasaitioita, jotka rajaavat säären lihakset hyvinkin tiukasti. Kun lihasten paine kasvaa syystä tai toisesta, paineen nousu heikentää lihaksen verenkiertoa sekä aiheuttaa venytyskipua niihin kalvoihin. Syitä siihen paineen nousuun voi olla noin 49 miljoonaa, lähtien säärimurtumista, päättyen juoksun harrastajilla liian kovaan ja/tai vinoon juoksualustaan (esim kaikki asfaltoidut tiet).

Hoito on ensisijaisesti aina lepo. Juoksu, jopa reippaampi kävelykin on nounou. Korvaavina harjoituksina voi käyttää esim pyöräilyä tahi vesijuoksua. Säären lihasten venyttely ja kylmähoito (ei kylmägeeliä tai suihketta, ne on ns. haista-paskaa tähän hommaan) aina harjoitusten jälkeen on suotavaa, jopa tärkeää. Lämpö ei ole hyvästä, ai miksi? No siksi, että lämpö lisää verenkiertoa ja sitä kautta turvotusta säären lihaksissa ja mikä olikaan alun perin se ongelma, no se turvotus.. Hieronta on ehkä vähän hiinä ja hiinä, toisaalta se rentouttaa mahdollisesti kroonisesti jumissa olevia lihaksia ja laskee painetta, mutta toisaalta vilkastuttaa verenkiertoa. Niin ja ne surullisen kuuluisat tulehduskipulääkkeet on hyödyksi.

uskokaa tai älkää, varsin usein se terveyskeskuslääkärin tarjoama burana ja lepo on juuri se oikea hoito

Pohjetreeni.. No, se riippuu jossain määrin minkä lihasaition ongelmista on kyse, jossain se on ehdoton nou, jossain ehkä. Itse heittäisin valistuneena arvauksena, että ei ehkä pahimpana kipuaikana kannata, mutta rauhallisessa vaiheessa joo KUNHAN siitä ei aiheudu kipujen pahenemista.

Leikkaushoito on se viimeinen vaihtoehto, jota harkitaan yleensä useamman kuukauden LEVON jälkeen, jos mitään helpottamista ei ole tapahtunut. Joskus uusiminen on mahdollista, ja joskus säären keskellä yhdellä lihaksella on oma aitionsa, jota ei rutiinisti avata ja jos vika olikin siellä, niin leikkaus täytyy uusia.

Yleensä se mikä estää tämän tyypin ongelmien paranemisen on potilas, joka ei toteuta sitä lepo vaihetta hoidossa.

Yleensä se mikä estää tämän tyypin ongelmien paranemisen on potilas, joka ei toteuta sitä lepo vaihetta hoidossa.
Toinen merkittävä tekijä on levon jälkeen liian nopeasti, liian kovilla määrillä aloitettu harjoittelu..

WTF vaan ittelles :rolleyes:
Säärissä on ihan samanlaisia lihaksia kuin muuallakin kehossa. Teetkö niille minkäänlaisia harjoitteita, jotka vahvistavat niitä?

No ainoastaan venyttely on tällä hetkellä se ainoa "jumppa" mitä teen. Olen ollut nyt varmaankin noin vuoden täysin juoksematta(mitä nyt tietysti joskus 10-20m bussiin, mut ei muuta)ja olen ollut siinä käsityksessä että lepo auttaa. Ja mitä vahvistavia liikkeitä on jos kerran on kyse siitä että lihas kasvaa liian nopeasti ja lihaskalvo ei kerkeä mukaan.

Muutaman kerran koitin vahvistaa pohjelihaksia salilla, mutta tuloksena oli se että jalat olivat vielä enemmän tukossa.

Lisäksi olen myös aikoinaan yrittänyt aloittaa harjoittelun rauhallisesti, mutta lopputuloksena on kuitenkin ollut sama tilanne. Siihen joutuminen on vain kestänyt ehkä hieman kauemmin. Ennen harjoittelun uudelleen aloittamista on ollut aina useamman kuukauden lepo. Nyt viimeisimpänä lähes vuosi.

Minulla kipu tulee säären sisäsivuun aivan luun reunaan. Pahimmillaan minulla on kipu on ollut niin suuri että en ole pystynyt seisomaan omilla jaloillani ja olen polvistunut maahan(tämä ihan alkuaikoina, urheilusuorituksen jälkeen).

Nyt ensiksi meinaan kuvauttaa jalat röntgenissä ja sitten pitää miettiä mitä tehdään.

No ainoastaan venyttely on tällä hetkellä se ainoa "jumppa" mitä teen.
Ei riitä, ainakaan sinun tapauksessa.

Ja mitä vahvistavia liikkeitä on jos kerran on kyse siitä että lihas kasvaa liian nopeasti ja lihaskalvo ei kerkeä mukaan.
Vahvista NIITÄ HEIKKOJA LIHOJA, älä niitä turvonneita. Ts. vahvista heikot, venytä kireydet pois.

Muutaman kerran koitin vahvistaa pohjelihaksia salilla, mutta tuloksena oli se että jalat olivat vielä enemmän tukossa.
Muutamasta kerrasta nyt ei ole mitään hyötyä mihinkään. Ja vahvistustakin on monen laista.. Pitkäkestoisissa kiputiloissa voidaan jotain positiivisia tuloksia odottaa vasta 1kk inteesiivisen vahvistuksen jälkeen, painotus yleensä kannattaa aloittaa lihaskestävyyden puolelta. Ja silloinkin pitää varoa ettei hapota/tukota lihaksia liikaa.

Lisäksi olen myös aikoinaan yrittänyt aloittaa harjoittelun rauhallisesti, mutta lopputuloksena on kuitenkin ollut sama tilanne. Siihen joutuminen on vain kestänyt ehkä hieman kauemmin.
Sitten kannattaa tarkistaa juoksutekniikkaa, kengät ja jalkapohjien kunto/asento. Askelklinikalta saat lisäinfoa ja neuvoja, tarpeen vaatiessa myös tukipohjalliset.

Minulla kipu tulee säären sisäsivuun aivan luun reunaan. Pahimmillaan minulla on kipu on ollut niin suuri että en ole pystynyt seisomaan omilla jaloillani ja olen polvistunut maahan(tämä ihan alkuaikoina, urheilusuorituksen jälkeen).

Kuullostavat ihan normaalioireilta.

Nyt ensiksi meinaan kuvauttaa jalat röntgenissä ja sitten pitää miettiä mitä tehdään.

Kuullostaa hyvältä. Näin voidaan sulkea pois rasitusmurtuma ja sen jälkeen keskittyä mahdolliseen askelvirheeseen. Edelleen suositan sitä Askelklinikkaa. Ei kannata jäädä yksikseen pohtimaan/ihmettelemään. Varsinkaan jos kivut ja ongelmat ovat jo noin kauan vaivanneet.

Anyway. Mitään ihan helppoa/nopeaa ratkaisua ei kannata odottaa. Nämä ovat välillä inhottavia ja pitkäkestoisia juttuja.

Tsemppiä! :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olipas mukavan lyhyen ytimekkäitä ohjeistuksia :)
Tuosta että tuloksia voipi kuukauden jälkeen jo odotella vielä sen verta uskaltaudun lisäämään, että vaikka se akuutein ongelma tuossa ajassa olisikin jo helpottanut, en lähtisi vielä "maratoonille" onnellisena parantuneista jaloista. Eli hiljalleen sitä rasitusta lisäillään senkin jälkeen kun pahin on jo ohi... Toivottavasti tällainen lisäys sallitaan.

Penikkataudista

Minulla oli pitkään ongelma penikoiden kanssa. Aluksi kipu tuntui säärten sisäpuolella luun vieressä, myöhemmin myös säärten ulkopuolella. Kokeilin lopettaa juoksun vähäksi aikaa, mutta kipu palasi aina takaisin juuri kun juoksukunto alkoi kohota. Välillä treenasin pohkeita salilla perinteisillä pohjeliikkeillä ja ne auttoivat jonkin aikaa. Kokeilin myös vahvistaa jalan lihaksia laittamalla painon jalkapöydän päälle ja nostaa sitten sitä ylös lattiasta. Tämäkin harjoitus tehosi vain jonkun ajan. Kokeilin mm. linimenttiä, mobilatia yms. ja kylmägeeliä. Ne eivät auttaneet minulla pitkään. Kävin lopulta työterveyslääkärin luona ja hän antoi tulehduskipulääkekuurin, jolla piti poistaa mahdollinen krooninen tulehdustila pohkeista. Kipu ei siltikään lähtenyt sääristä pois.

Kaiken kaikkiaan penikkatauti kesti vajaat 10 vuotta eri voimakkuisilla kivuilla. Lopulta työterveyslääkäri kirjoitti lähetteen ortopedille, joka vihdoin suositteli leikkausta. Menin leikkaukseen ja leikkaava ortopedi vielä varoitteli ennen leikkausta, että vaivat eivät välttämättä leikkauksella lähde.

Leikkaus tehtiin selkäydinpuudutuksella ja kummastakin säärestä avattiin lihasaihiot sekä sisä- että ulkopuolelta. Leikkaus oli jännä kokemus, kun jalkoja peittävän verhon takana lääkäri ja hoitajat puuhailivat jotain ja itse en tuntenut mitään. Leikkaus tehtiin päiväkirurgiana eli pääsin illaksi kotiin. Jalat olivat todella kipeät noin viikon ajan leikkauksen jälkeen. Makailin lähinnä kotona sohvalla ja kävin välillä köntystelemässä ympäristössä. Leikkausarvet tulivat nilkan yläpuolelle lähelle luuta kummallekin puolelle säärtä ja noin 10 cm polven alapuolelle kummallekin puolelle säärtä luun viereen. Arvet on noin 5 cm pitkät. Ilmeisesti joku terä vedettiin arpien kohdalta säären nahkan alitse alhaalta ylös, jolloin se leikkasi auki oireilevat lihasaihiot. Toipuminen onnistui ihan ok, jonkun verran verenpurkaumia tuli oikeaan jalkaan. Jalat olivat turvonneet vajaan vuoden ajan leikkauksen jälkeen. Jouduin välillä käyttämään nesteenpoistolääkkeitä liiallisen turvotuksen takia.

Kaiken ruljanssin jälkeen jalat ovat nyt täysin oireettomat, penikkatauti on hävinnyt kokonaan. :)

Minulla oli pitkään ongelma penikoiden kanssa...
Kiitos tästä viestistä :)

Sellaista kysyisin vielä, että kuinka kauan kesti toipua ennen kuin pystyi juoksemaan ja treenaamaan jalkoja normaalisti?

Itsellä on sama operaatio edessä huhtikuussa ja jännittää vähän meneekö koko kesätreenijakso pilalle leikkauksen myötä. Lajina on siis jääkiekko ja kesällä olisi tarkoitus päästä huippukuntoon.

Ei riitä, ainakaan sinun tapauksessa.
Vahvista NIITÄ HEIKKOJA LIHOJA, älä niitä turvonneita. Ts. vahvista heikot, venytä kireydet pois.

Mistä tiedän mitkä ovat heikkoja lihaksia? en ole missään vaiheessa saanut lihaskuntoharjoitteita joilla vahvistaa niitä heikkoja lihaksia.

Muutamasta kerrasta nyt ei ole mitään hyötyä mihinkään. Ja vahvistustakin on monen laista.. Pitkäkestoisissa kiputiloissa voidaan jotain positiivisia tuloksia odottaa vasta 1kk inteesiivisen vahvistuksen jälkeen, painotus yleensä kannattaa aloittaa lihaskestävyyden puolelta. Ja silloinkin pitää varoa ettei hapota/tukota lihaksia liikaa.

Kyllä ymmärrän että muutamasta kerrasta ei ole hyötyä, mutta jos näinä muutamana kertana lopputuloksena on muutaman päivän kivut ja vaikeudet kävelyssä, niin mielestäni on parempi tällöin lopettaa.

Sitten kannattaa tarkistaa juoksutekniikkaa, kengät ja jalkapohjien kunto/asento. Askelklinikalta saat lisäinfoa ja neuvoja, tarpeen vaatiessa myös tukipohjalliset.

Pohjalliset olen teettänyt jo kahteen kertaan. ensimmäiset vaihdettiin niiden liian löysän materiaalin takia. Minulla käveltäessä ei ole mitään ongelmaa, mutta juoksussa jalan askelvirheet vaivaavat. Nilkka sortuu sisäpuolelle juostessa. Pohjalliset tehtiin lähdes ainoastaan sen mukaan miten jalka käyttäytyy juostessa. Kengät vaihdettiin parikin kertaa jäykempiin ja viimeisimmät kengät auttoivat mutta eivät pohjallisten kanssa lopullisesti poistaneet ongelmaa. Hoitavana paikkana ollut helsingin urheilulääkäriasema.

Kuullostaa hyvältä. Näin voidaan sulkea pois rasitusmurtuma ja sen jälkeen keskittyä mahdolliseen askelvirheeseen. Edelleen suositan sitä Askelklinikkaa. Ei kannata jäädä yksikseen pohtimaan/ihmettelemään. Varsinkaan jos kivut ja ongelmat ovat jo noin kauan vaivanneet.

Anyway. Mitään ihan helppoa/nopeaa ratkaisua ei kannata odottaa. Nämä ovat välillä inhottavia ja pitkäkestoisia juttuja.

Tsemppiä! :)

Helppoa ratkaisua en ole odottanutkaan, mutta jotain edistymistä toivoisin. Nyt olen jalat kuvauttanut ja niissä ei ollut mitään. Eli murtuma ei ainakaan ole syynä. Nyt on lähete ortopedille ja siellä sitten eteenpäin. kiitoksia tsempistä.

Itselläni penikat vaivasivat suhteellisen pitkään, hakeuduin siinä vaiheessa ortopedille kun huomasin käveleväni "täysillä" niin kovaa kuin pääsin tuskanhiki valuen otsasta ja mummot kipittelivät keppiensä kanssa ohitseni :P

Minulle ei koskaan suositeltu minkäänlaista lepoa. Urheiluortopedikin vain antoi lähetteen fysioterapiaan ja käski jatkaa liikkumista normaalisti (joka silloin käsitti useampia tunteja päivittäin). Fysioterapiasta ei tietenkään mitään hyötyä (sinne meni nekin rahat). Jotain sähköä niihin johdettiin imukupeilla ja kuunneltiin musiikkia :P Tämän jälkeen minulta mitattiin aitopaineet molemmista sääristä sairaalassa. Tehtiin paikallispuudutus sääriin, pistettiin jotkut muoviputket lihaksiin, joista oli jotkut sähköanturat kiinni... sen jälkeen lääkäri kävi tyynesti istumaan lattialle ja piti kiinni jalkapöytäni yli kierretystä narusta vastuksena... sain ohjeistukseksi vain koukistella jalkaani ja treenata siinä tutkimuspöydällä pohkeitani (on muuten utopistinen tutkimus, jossa olen ollut :P). Sähköanturat säärissäni piirtelivät sitten koneelleni käyriä... tai lähinnä heti kun jännitin jalkaani se käyrä pomppasi taivaisiin niin ettei sitä lihaksen painetta saatu edes lopulta selville... asteikko loppui kesken :P Olin seuraavalla viikolla leikkauksessa, jossa avattiin molempien säärien ulkosyrjien kalvot nilkoista polviin... kuulema lihas tavallaan räjähti ulos kalvojen avaamisen jälkeen, koska paine oli niin valtava.

Omassa tapauksessani kyse kuulema oli yksinkertaisesti siitä, että pohjelihakseni olivat liian suuret noihin lihaskalvoihin? Vaivat eivät ole uusineet... ja operaatio suoritettiin jo vuonna 1999. Lumilautailemaan en enää pysty, mutta juokseminen onnistuu mainiosti kävelemisen rinnalla (tai onnistuisi, jos nyt ei olisi akilesjänne revennyt ;)). Itse sain jälkikäteen kuulla että mistään fysioterapiasta ei oikeasti ole edes tälläisessä tapauksessa hyötyä ja oma vakio-ortopedini oli kyllä leikkauksen kannalla hetimiten. Itse olen ollut lopputulokseen enemmän kuin tyytyväinen...

harmi vain, että kun sääret saatiin kuntoon, meni polvi rikki uudestaan... ja kun polvikin korjattiin repesi akilesjänne ;) Tämä on kai sitä kuuluisaa ex-urheilijan elämää :P

Sellaista kysyisin vielä, että kuinka kauan kesti toipua ennen kuin pystyi juoksemaan ja treenaamaan jalkoja normaalisti?

Itsellä on sama operaatio edessä huhtikuussa ja jännittää vähän meneekö koko kesätreenijakso pilalle leikkauksen myötä. Lajina on siis jääkiekko ja kesällä olisi tarkoitus päästä huippukuntoon.

Maallikkona muistelen lääkäreiden sanoneen, että lihaksia saa lähteä käyttämään rauhallisesti omien tuntemusten mukaan. Kohtuullinen liikunta voi auttaa paranemista, kun "kurat" lähtee jaloista liikkeelle. ;)

Paranemisaika on luultavasti hyvin yksilöllistä ja riippuu miten leikkaus onnistuu, joten en uskalla lähteä heittelemään arvioita kesätreeneistä. Leikkaus oli itselläni päiväkirurgiana ja käsittääkseni aika rutiinihomma, joten toipuminen pitäisi olla aika nopeaa.

Minulle taas annettiin EHDOTON liikuntakielto viideksi viikoksi, joka käsitti aivan kaiken. Ainoastaan kevyt kävely (ei edes kävely liikuntamielessä) oli sallittua. Kuulema treenaaminen liian aikaisin olisi johtanut siihen, että ne kalvot tai mitkälie olisivat kasvaneet liian kireiksi takaisin tai jotain aivan yhtä käsittämätöntä. Mutta tosiaan se viisi viikkoa maattiin tekemättä yhtään mitään järkevää... kun viisi viikkoa oli täynnä olin heti seuraavaana päivänä järkevänä ihmisenä juoksemassa pitkää lenkkiä ;) Suosittelen tosin hitaampaa aloitusta.

Pakko tulla tännekin hehkuttamaan: Kävin tänään taas pitkästä aikaa avaamassa jalat hierojalla, eikä penikkataudista ollut enää jälkeäkään! :kippis1:Venyttely, venyttely, venyttely sekä parit kenkien vaihdot + hiekalla eli pehmeällä alustalla juoksu (ja tietysti tauko juoksemisesta) tehosivat tosissaan!

Mulla on juoksijana vähän sellaset vibat, että kaikilla tulee penikat kipeeksi kun aletaan juoksemaan / lisätään määriä. Itelläkin oli vuosi harrastuksen aloittamisen jälkeen sääret kipeet, mutta sittemmin ei ole ollut häiritsevästi.

Eli noi kivut kuuluu asiaa, mutta niiden pitäs tosiaan lähteä pois, kun jalat tottuu rasitukseen. Siinä voi tietysti mennä vaikka puoli vuotta. Tietysti joillain homma ei ole noin helppoa, mutta taitavat olla aika harvassa.

Oikeat kengät ja juoksualusta on edellytyksenä onnistuneelle harjoittelulle, eli ne kuntoon jo muistakin syistä.

Mulla ei ainakaan kylmät ja kuumat tai venyttelyt auttanu ollenkaan. Kyse oli vain rasitukseen tottumisesta. Mutta en toki sano, etteikö niistä vois olla jollekkin apua.

Toisten mukaan kaikenlainen sportti tulisi jättää pois

Hehe, kannattaa ihmeessä lopettaa kaikki urheilu :)

Sulla on tukipohjalliset, eli jalkaterissä on virheasento? Virheasento voidaan korvata treenaamalla (fysioterapialla). Osaava fysio antaa sulle kuntoutusohjeet (varvas- ja jalkapohjajumppaa, tasapainolautaa jne.). Tukipohjalliset on se huonompi vaihtoehto.

Latest posts

Back
Ylös Bottom