Pidempään jatkunut penikkatauti

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No nyt ois hyvöt neuvot tarpeen. Penikkatauti on jo jatkunut jo vuosia ja nyt olen huomannut sen että päivittäisessä duunissa jalat tulevat aroiksi. Helsingin urheilulääkäriasemalla on tullut tutkittua jalkoja jo useampaan kertaan ja hieman ollaan parempaan päästy, mutta kuitenkaan ei olla kokonaan tästä eroon päästy. Tukipohjalliset ovat ja ne ohjaavat jalan jo oikeaan asentoon, mutta siltikin suurempien kävelyretkien tai pihamyyjän duunissa jalat kipeytyvät. Olen ruvennut epäilemään että olisiko minulla rasitusmurtuma jaloissa. Miten kannattaisi edetä? Jalkojen leikkausta tuskin suostuvat urheilulääkäriasemalla tekemään/lähetettä tekemään. Vinkit ovat tarpeen. Juokseminen ja futiksen peluu ovat loppuneet tämän takia aivan tyystin... :(

Onko muita hoitoja käytetty kuin pohjalliset? Kunnon kengät? Kylmä - Kuuma? Hieronta? Lepo? Leikkaus?

Meikäläisellä alkoi penikkatauti vaivata -02, ja sitä jatkui aina vaan, aina inttiin mennessäni -03. Yritin hoitaa kotikonstein(siis en juuri mitenkään muuten kuin jättämällä juoksun kokonaan harrastuksista pois, ja ostamalla paremmat kengät) mutta en ehtinyt, ja intti tuli vastaan.

No, peruskaudesta aina RUKkiin asti homma vaivasi, ja oli joskus otettava ne v***n vapautukset, jotta jalka sai rauhottua. RUK:ssa sitten meninkin jo kepeillä kun ei oltu leireillä.

Ei siis niin vakava ole ollut koskaan, etten pystyisi kävelemään, mutta juoksu pisti pahasti vastaan.

Sitten se vain loppui... Suunnilleen siinä 2004/2005 vaihteessa, sen jälkeen ei ole ongelmaa ollut. Eli ihan ittekseen. En tiedä sitten mitä tapahtui, mutta ne tosiaan juossut n. 3 vuoteen, muuta kuin pakon edessä armeijassa.

Ja taustallahan tässä on ollut sääriluun murtuma(2:sta kohtaa samalla kerralla) n. 10 vuotta sitten, tästä päivästä laskien. Siis 4 vuotta ennen oireiden alkua. Muutenkin oikea jalka kipeytyy välillä äkillisesti, oisiko luutumisen jälkeen jäänyt joku asentovirhe ?

Pitäis tutkituttaa, mutta kun on niin saamaton... Ei vaivaa ja satu tarpeeksi :lol2:

Juoksukengät on vaihdettu pariinkin kertaan ja jälkimmäisillä juoksukestävyys parani, mutta vaiva palasi taas kuitenkin vähän myöhemmin. Rasituksen jälkeen olen käyttänyt kylmägeeliä hoitona, mutta erikseen kylmä/kuuma hoitoa en ole kokeillut. Hierontaakin on kokeiltu, niin omatoimista kuin urheiluhierojaa, mutta ei ole auttanut sen suuremmin. Jalat ovat hetken aikaa olleet paremmat, mutta vaivat ovat palanneet yhtä pahana.

Lepoa olen joutunut pitämään ihan pakosta johtuen kivuista, mutta olen myös huolehtinut että jaloille ei tule liian suurta rasitusta pidemmän levon jälkeen. Leikkaukseen en ole päässyt vaikka viimeisimmillä kerroilla olen ehdottanut tätä urheilulääkärille.

Miten tästä eteenpäin? Mitä reittiä kannattaisi lähteä, jos leikkaus olisi ainoa vaihtoehto? Kannattaisiko jalat kuvata rasitusmurtuman pois sulkemiseksi?

Rasituksen jälkeen olen käyttänyt kylmägeeliä hoitona, mutta erikseen kylmä/kuuma hoitoa en ole kokeillut.

Mitä reittiä kannattaisi lähteä, jos leikkaus olisi ainoa vaihtoehto? Kannattaisiko jalat kuvata rasitusmurtuman pois sulkemiseksi?

No nuo kylmägeelit on melko huuhaata. Ne antaa vain kylmän tunteen eikä ne oikeasti jäähdytä.

Jos vaiva on noin paha niin tuskin siinä mitään menetät että käyt jalkasi kuvauttamassa. Helpompi karsia pikkuhiljaa syitä pois kuin mennä suoraan esim. leikkaukseen joka voi olla aivan turha.

Tuo kylmä-kuuma hoito on hyvä tehdä esim saunassa. Itse otan saunaan mukaan 2 limsapulloa. Toinen pullo onjäädytetty ja toiseen kuumennettua vettä. Niillä pulloilla on hyvä myös hieroa penikoita.

Edit: missä kohtaa sulla se kipu on? Sääressä vai pohkeessa. Jos sääressä luun kohdalla niin jättäisin hieronnan pois ja menisin suoraan kuvauksiin.

En itsekkään kyllä tykkää mitään kylmägeelejä käyttää, mutta mutta...

Eikös se riitä se kylmäntunne siihen, että elimistöä huijataan ja se reagoi samalla tapaa kuin "oikeaan" kylmään. Eli vaikutus on täysin sama.

Penikkatauti on pirullinen, mutta vaivaa usein vain muutaman ensimmäisen vuoden kun enemmän ulkoilee.

Se leikkaus on nopea ja suht vaivaton. Minä ainakin toivuin tosi nopeasti operaatiosta-> samana iltana klenkkasin paikalliseen:kippis1:

Treenaankin pääsin noin viikon päästä.

Höpö höpö.

"Eikös se riitä se kylmäntunne siihen, että elimistöä huijataan ja se reagoi samalla tapaa kuin "oikeaan" kylmään. Eli vaikutus on täysin sama."

edit. Ketjussa "penikkataudin hoito hieronnalla" fysio on kirjoittanut varsin hyvän yhteenvedon eri kylmähoitojen vaikutuksista ja käytöstä.
edit2. Ja ketjussa "sääriluun edessä oleva lihas kipeä, neuvoja?" J.Ikonen on kirjaillut melkoisen kattavan yhteenvedon penikkataudista ja sen hoidosta, sekä akuuteissa että pitempään jatkuneissa tilanteissa.

Jep, lukaisin tuon...

Kukaan ei sitten ollut kuitenkaan miettinyt että miksi pitää kylmentää kudosta. Mitä silloin tapahtuu? Entä jos itse lämpötila ei olekkaan olennainen vaan verenvirtauksen ym. säätelymekanismit. Näihin hermoston saama informaatio mm. ihon pinnalta vaikuttaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No nuo kylmägeelit on melko huuhaata. Ne antaa vain kylmän tunteen eikä ne oikeasti jäähdytä.

Tuo kylmä-kuuma hoito on hyvä tehdä esim saunassa. Itse otan saunaan mukaan 2 limsapulloa. Toinen pullo onjäädytetty ja toiseen kuumennettua vettä. Niillä pulloilla on hyvä myös hieroa penikoita.

Edit: missä kohtaa sulla se kipu on? Sääressä vai pohkeessa. Jos sääressä luun kohdalla niin jättäisin hieronnan pois ja menisin suoraan kuvauksiin.

No kylmägeeliä olen käyttänyt lähinnä siitä syystä että minua neuvottiin sitä käyttämään. Ja se on ainakin luonu hyvin kylmän tunteen.

Eli kuinka tuo kylmä/kuuma hoito toimii? Esim. saunassa ensin painetaan kylmällä pullolla kipeään kohtaan ja sitten kuumalla pullolla perään? Ja tätä toistetaan kuinka kauan.

Minulla se kipu tuntuu pahiten säären sisäsivulla. Juuri siinä kohtaa missä on luun ja lihaksen "yhtymäkohta". Ja siitä se sitten "säteilee" sääreen.

Kannattaisiko minun vaihtaa hoitopaikkaa vai mennä esim. suoraan yleislääkärille, jolta hankittaisiin lähete kuvauksiin? Magneettikuvaus on varmaan paras vaihtoehto? Vai on röntgen riittävä?

mene lääkäriin! oikealle urheilulääkärille ja sit jos ei vikaa löydy, syö tulehduskipulääkekuuri ja pidä lepoa. levon jälkeen menet oikealle urheiluhierojalle! jos ei lompakko kestä, jatka ihmettelemistä. kerro miten kävi...

Eli kuinka tuo kylmä/kuuma hoito toimii? Esim. saunassa ensin painetaan kylmällä pullolla kipeään kohtaan ja sitten kuumalla pullolla perään? Ja tätä toistetaan kuinka kauan.

Tästä on versioita melkein yhtäpaljon kuin tekijöitä.

Itse pidän kylmää ~30sek ja kuumaa pari minuuttia. En osaa sanoa kuinka monesti, vaihtelee aika paljon.

Tuo vesipulloilla tehtävä systeemi on helppo tehdä esim. telkkaria katsoessa. Ei kastu paikat.

Eipä auta aina leikkauskaan:Penikat leikattiin muutama vuosi sitten ja viime kesänä oireilu alkoi taas pahana..tämä kuulemma kuitenkin tosi harvinaista. Nyt on vaan pitänyt juoksu ja lajit joissa hyppyjä jne pois. Spinning ei onneksi aiheuta ihan samanlaista tuskaa.. Salilla esim prässissä kannattaa kiinnittää huomiota siihen että pyrkii pukkaamaan enemmän kantapäillä, ja säästellä päkiöitä.

Jep, lukaisin tuon...

Kukaan ei sitten ollut kuitenkaan miettinyt että miksi pitää kylmentää kudosta. Mitä silloin tapahtuu? Entä jos itse lämpötila ei olekkaan olennainen vaan verenvirtauksen ym. säätelymekanismit. Näihin hermoston saama informaatio mm. ihon pinnalta vaikuttaa.

Mietitty kyllä ollaan.. Eri asia sitten onkin mitä kirjoitetaan näkyviin... ;)

Olen kokeillut kylmähoidoissa lähes kaikkia variaatioita, jotka mahdollisia ovat. Triggereitä esim. olen "jäähdyttänyt" sparaylla, geelillä, kertakäyttökylmällä, geelipussilla ja jääpalalla. Geelipussit ja jääpala käytännössä toimivat parhaiten, ts. antavat parhaan/tehokkaimman vasteen. (kokeiltu on myöskin venytystä, kuivaneulausta, hierontaa, painamista jne, jne)

Penikoissa, jännevaivoissa ja lihasvaivoissa, joissa mukana on turvotusta, jää ja pakastettu geelipussi ovat tehokkaimmat, myös jäävesi on samalla tasolla.

Lihaskiristyksissä kylmägeeli on "paras".

Eli käytäntöön pohjautuen: Lämpötilalla on väliä!
Akuuteissa traumoissa tämä korostuu, siitä kait ei kenelläkään ole vastaväitteitä... :rolleyes:

Teoriaan voidaan palata myöhemmin, kun ehdin paremmin taas keskittymään asiaan...

Eipä auta aina leikkauskaan:Penikat leikattiin muutama vuosi sitten ja viime kesänä oireilu alkoi taas pahana...
Mmmm.. Paska juttu :S Itsellä on ollut yli reilusti yli vuoden penikkatauti. Aluksi oli vain vasemmassa jalassa, mutta nyt on molemmissa ja on juuri lähiaikoina mennyt paljon pahemmaksi. Kaikki hoidot on tehty, sähköhoitoa, kylmää, hierontaa, on ostettu tukipohjalliset (130e) yms. eikä oo auttanut...

Tuli sitten mieleen että leikkaus alkaa olla ainoa vaihtoehto jota ei ole vielä kokeiltu. Onko kallis? Toipumisaika? Muita kokemuksia yms oheistietoa leikkauksesta. Kannattaako mennä yksityiselle vai jonoon?

Mikään älytön kiire mulla ei ole kun jääkiekkokausi alkaa syyskuussa ja loppuu huhtikuussa. Kauden aikana haluaisin olla hyvässä kunnossa, mutta vaikka heti sen päättymisen jälkeen voisi leikkaus olla kohdallaan. Tai vaikka nyt ennen kauden alkua, mutta tuskin pääsee niin nopeasti.

Entä jos itse lämpötila ei olekkaan olennainen vaan verenvirtauksen ym. säätelymekanismit. Näihin hermoston saama informaatio mm. ihon pinnalta vaikuttaa.

Kylmällä on kaksi vaikutusta kipuun ja koko vammamekanismiin.

1) Analgeettinen, kipua alentava vaikutus.

2) Kudoksessa tapahtuvat muutokset ja niiden vaikutukset.

1) Kipuun kylmä vaikuttaa mm. samalla periaatteella kuin muutkin kipuhoidot. Eli aiheuttaa hermostossa kilpailevan ärsykkeen alkuperäisellä ärsykkeelle (tässä tapauksessa kipu). Kilpaileva ärsyke voi olla akupunktio neula, sähkökipuhoito, hieronta, mekaaninen painanta tai kylmä. Porttikontrolliteorian mukaan beetta- ja/tai deltasäikeitä pitkin kulkeva "nopea" ärsyke "ohittaa" "hitaampaa" C-säiettä pitkin tulevan kipuinformaation. Keskeisessä osassa interneuronitoiminta aksonin ja selkäytimen takasarven välissä.

2) Kudoksessa tapahtuvat muutokset:
Kudoksen lämpötilan laskiessa mm. paikallinen metabolia alenee, jonka seuraksena myös tulehdusta ylläpitävät aineet (prostaglandiini, bradykiniini ja substanssi P jne.)vähentyvät, jonka seurauksena tulehdus lievittyy ja paranemisprosessi jatkuu. (tulehdusvaihe on normaali tila parenemisprosessin alkuvaiheessa, jos se "jää päälle", kudosten uudistuminen ei etene normaalisti.)

Pari lähdettä aiheeseen:
Physical Therapy: TENS, Ultrasound, Heat and Cryotherapy;
Gerard Malanga, M.D.

Harris ED. The influence of temperature and fibril stability on degradation of cartilage collagen by rheumatoid synovial collagenase

Fysikaaliset syvälämpö ja sähköhoidot;
M.Sandström et.al.

Ja tietysti Kipu-kirja...

Joo, en tosiaan ajatellut tuota kudoshormonien ym. osuutta asiaan lainkaan. Mietin vaan kudoksen aineenvaihdunnan säätelyä lähinnä juuri verenvirtauksen määrän avulla.

Kiitokset vastauksesta!

Tästä on versioita melkein yhtäpaljon kuin tekijöitä.

Itse pidän kylmää ~30sek ja kuumaa pari minuuttia. En osaa sanoa kuinka monesti, vaihtelee aika paljon.

Tuo vesipulloilla tehtävä systeemi on helppo tehdä esim. telkkaria katsoessa. Ei kastu paikat.

Kuinkas usein tätä pitäisi tehdä ja kuinka kauan? Pitäisikö jo ensimmäisen kerran jälkeen huomata ero?

Kuinkas usein tätä pitäisi tehdä ja kuinka kauan? Pitäisikö jo ensimmäisen kerran jälkeen huomata ero?

Jos olet tehnyt oikein/riittävän tehokkaasti, ekan kerran jälkeen pitäisi selvästi tuntua "rennommalta" ja "kevyemmältä" ja kivunkin pitäisi lievittyä ainakin hetkeksi.

Jos mitään ei tapahdu!
1) liian pienet lämpötilan vaihtelut
2) vaivasi ei todennäköisesti ole lihasperäinen, tai ainakaan siihen ei voi tällätavoin vaikuttaa, sekin on mahdollista..

Latest posts

Back
Ylös Bottom