Perusteita sille miksi et käytä lisäravinteita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bolsoi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No sanotaan nyt näin, et uskotteko et voi saada ihan hyvin lihasmassaa, vaikka menisi salille heti aamulla herättyään, syömättä mitään, tyhjällä mahalla, vain vettä koneeseen ja menoks? Ja sen treenin perää mättää päivän aikana tarvittavat kalorit ja proteiinit. Koska jos uskotte, niin sitten ei ole mitään ongelmaa treenata tyhjällä mahalla. Ei se aiheuta mitää lihaskatoa oikeasti.

Itse en käytä siksi, koska useimmat on makeutettu keinotekoisilla makeutusaineilla, jotka eivät kuulu ihmiskehoon. Niin kuin moni muukaan lisäravinteissa oleva ainesosa.
Tietenkin on olemassa maustamattomat, mutta nuo menee vaikeammin alas kuten esim rahka, vaikka saattaisivat olla kilohinnassa halvempi proteiinin lähde.

Joskus olen ostanut näitä maustettuja proteiinijauhoja ja omaksi ongelmaksi koitui a) olen perso makealle, 800g pussi meni viikossa ja, koska b) en edes tarvitse lisäravinteita, koska saan tarvittavan määrän proteiinia ruoasta, vaikken syö lihaa edes. Proteiinijauhot nostivat täten vain kalorimäärää ja tuli läskiä.

Makeutettu/maustettu proteiinijauho maitoon menee hyvin makean nälkään, mutta en tarvitse noita. Harkinnassa kuitenkin on ollut, jos ehkä rahkan korvaisi maustamattomalla proteiinijauholla smoothiesiin, koska siihen käy hyvin ja tulee todennäköisesti rahkaa halvemmaksi.

Ite oon huomannu et kun korvasin palkkarijauhot oma tekemällä kombolla niin oon saanu enemmä lihasta puoleen vuoteen kun sitä ennen vuodessa. Tein siis eka naudan paistilihasta kuivalihaa jonka sit tehosekoittimella jauhotin ja sekottelen sitte tota kuivalihajauhoa vielä eaa juotavaan. Toimii erittäin hyvin. Johtuen erittäin kovasta eaa + l glutamiinin saannista jotka ovat ne aminot joilla lihas rakennetaan. hiilarit otan vain maltosta 30min aminojen jälkeen.

Ohan lisäravinteilla paikkansa kun niitä on pilkottu huomattavasti helpommin imeytyvään muotoon. Etenkin treenin ympärilä lisäravinteiden merkitys korostuu jos haluaa optimoida ja edistää kehitystä. Ne nyt vain imeytyy tehokkaammin ja oikealla tavalla käytettynä katabolia katkaistaan huomattavasti nopammin ja tehokkaammin ja tämä tuo vuosien saatossa melkoisesti etua.

Mä olen ainakin vakuuttunut treenin ajan miinottamisesta aminohapoilla, että sitä energiaa ei pureta lihaksista treenin aikana tai sen jälkeen.

Ei mitenkään pahalla mutta jos kertoisit palstalla treenailevas ilman lisäravinteita ja sanoisit että syökää nuoret hyvin oikeeta ruokaa ja jättäkää jauhot hyllyyn ni tuskin kauan toi FASTIN logo tuolla sivun yläreunas keikkuis? Itse käytän toki palkkarii, heraa, argiinii, E-EPAa, Karnosiinii, MSM, vitamiineja jne ku en jaksa olla tarpeeks bodymunkki ruokien suhteen. Heti imeytymisen etu mielestäni myytti, jos vrk-tasolla syöminen kunnos ni ymmärrätte varmaan ettei oo ongelma se viive,,lounaaksi syöty pihvi antaa pitkin iltaa elimistön kierrossa parastaan jne..ja takuulla on paremmin imeytyvää se prode ja ne aminot ku yksikään teollinen valmiste. Sitäkään ei loppupeleis tiedä mitä elimistö tykkää prodeista jotka pilkottu luonnottomaan muotoon imeytymään nopeaa. Munuaisia menny natuilla romuks mutta ei ne pluff-jauhot TIETENKÄÄN oo syypäitä...

Olen samoilla linjoilla kuin suomen kuumin personal traineri:

"Olen joskus miettinyt asiaa että…. Jos olisi esim identtiset kaksoset jotka omaisi täysin identtiset geenit ja olisivat täysin samalla lähtöviivalla lihasmassa suhteen. Molemmat alkaisi treenaamaan hullunlailla samoilla treeni metodeilla, molemmilla olisi ravinto asiat viilattu tappiin MUTTA toinen kaksosita käyttäisi lisäravinteita ja toinen käyttäisi puhdasta ravinto niiden tilalle, esim treenin jälkeen palautusjuoman sijasta oma tekemä shake tai lämmin ruoka. Kaksoset jatkaisi treenaamista 5 vuotta.. Olisiko lisäravinteita käyttänyt kaveri isommassa lihassa?

-

Mä olen sitä mieltä että mitään silmin nähtävää eroa ei olisi!"

... opiskelijana on vähän pakko valita ne halvimmat vaihtoehdot ja ei rahat riittäisi jos en herasta ottaisi osaa päivän proteiineista. Monipuoliseen ruokaan ei suomen opintotuilla santsata, joten lisäravinteet ovat halpa ja hyvä lisä jokapäiväiseen ruokavalioon.

"Luonnnollisissa ruoka-aineissa ravintosuhteet on oikeassa kombinaatiossa. En näe järkeä mättää lisäravinteiden muodossa jotakin ainesosaa "yliannoksina".
Jos käytössä on ne kaikkein simppeleimmät lisä ravinteet kuten minun tapauksessani proteiinilisä ja vitamiinit, niin ei niistä kyllä mitään "yliannostusta" tule........

"En ole kilpaurheilija enkä tavoittele maksimaalista lihaskasvua vaan voimakasta, tervettä ja käyttekelposta kehoa.
Lisäravinteilla esimerkiksi kreatiinilla muutama toisto lisää kestävyydessä ei tuo kokonaistavoitteen kannalta pitkäkestoisia tai merkittäviä tuloksia."
Kreatiini tekee paljon muutakin kuin "lisää muutaman toiston kestävyyteen"

"Mielestäni koko lisäravinnehommeli on kaupallista huttua josta hyötyy vain kauppias. Keskiverto salipelle lähinnä lihoo."
Tämä lause vahvisti trollin, luultavasti typerin lause mitä olen tänä vuonna nähnyt/kuullut/lukenut.

Raejuusto on muuten pahaa. Ite en sitä pysty edes purkillista syömään. Liha, maito, kala, kananmunat, pähkinät. Noista irtoo jo aika paljon. Niissä on myös paljon muuta mitä kroppa tarvitsee luonnollisessa muodossa. Mielummin syön 150gramman kyljyksen ku 30g proteiinia purkista. Siinä jää kaikki muu sittten saamatta. Jos ravinto on puutteellista tai ei jostain syystä pysty siihen satsaamaan niin silloin lisäravinteille jää oma aukkonsa, mut itse ainakin keskityn oman päivittäisen ravinnon kunnollisuuteen. Mutta mulla ei olekkaan motiivina maksimaalinen lihaskasvu vaan se että kroppa kasvaa semmoseen pisteeseen mihin se luonnollisesti pystyy.

Jos proteiinit on kohallaa ja muutoin ravinnevajausta suhteessa proteiinin saantiin niin en usko että homma silti toimii parhaalla mahdollisella tavalla.

Itse en myöskään näe mitään syyytä mättää proskua naamaan enempää kuin sitä tarvitsee.

Lisäravinteet ovat nimensämukaisesti lisää ruokavalioon. Ensin ruokailun kulmakivet kuntoon, sitten voi alkaa hifistelemään kaiken maailman hössötysten kanssa, jos halua ja rahaa on. Tietty heralla ja kreatiinilla on tutkimusnäyttöä puolellaan, mutta mitään ei ole pakko käyttää.

Ei mitenkään pahalla mutta jos kertoisit palstalla treenailevas ilman lisäravinteita ja sanoisit että syökää nuoret hyvin oikeeta ruokaa ja jättäkää jauhot hyllyyn ni tuskin kauan toi FASTIN logo tuolla sivun yläreunas keikkuis?
Miten tämä liittyy mitenkään ravintoon? Jos sun äitis olis isä, niin se ei olis äiti.

Itse käytän toki palkkarii, heraa, argiinii, E-EPAa, Karnosiinii, MSM, vitamiineja jne ku en jaksa olla tarpeeks bodymunkki ruokien suhteen. Heti imeytymisen etu mielestäni myytti, jos vrk-tasolla syöminen kunnos ni ymmärrätte varmaan ettei oo ongelma se viive,,lounaaksi syöty pihvi antaa pitkin iltaa elimistön kierrossa parastaan jne..ja takuulla on paremmin imeytyvää se prode ja ne aminot ku yksikään teollinen valmiste. Sitäkään ei loppupeleis tiedä mitä elimistö tykkää prodeista jotka pilkottu luonnottomaan muotoon imeytymään nopeaa. Munuaisia menny natuilla romuks mutta ei ne pluff-jauhot TIETENKÄÄN oo syypäitä...
Sulle tiedoksi, se sun kroppas ei tiedä yhtään mistä ne aminohapot sinne kroppaan on tullut kun ne on pilkottu. Leusiini on jumalauta leusiini oli se sitten pilkottu sian esinahasta tai lisäravinteesta. Jotkut uunot luulee, että keho jotenkin osaa erotella jauhelihasta pilkotun proteiinin jauheesta pilkotusta. EI, vaan se on samaa proteiinia keholle, ihan sama mistä sen otat. Imeytyminen taas on sitten eria asia. Valmiiksi pilkotut imeytyy nopeammin. Et säkään vedä pihviä kesken treenin ja ihan syystä.

Lisäravinteet ovat nimensämukaisesti lisää ruokavalioon. Ensin ruokailun kulmakivet kuntoon, sitten voi alkaa hifistelemään kaiken maailman hössötysten kanssa, jos halua ja rahaa on. Tietty heralla ja kreatiinilla on tutkimusnäyttöä puolellaan, mutta mitään ei ole pakko käyttää.

Jos syö täyspainosta ruokaa ja sen päälle vetää ylimäärästä lisäravinnetta niin en näe siinä mitään järkeä.
Proteiinin määrälläkin on joku optimi. Ei sitä liikaa kannata mättää.

Noista tutkimuksista vielä että kenen tekemiä ne on?
Varmaan lisäravinteiden hyväks saadaan positiivistä näyttöä jos vertailuryhmä on "puutteellisella" ravinnolla.
Eli hiukka olen noittenkin suhtees skeptinen, mut niinkuin sanoit, jokainen ottaa mitä haluaa. Se ei oo mun pussista pois.
Itse en usko että olisin yhtään sen paremmassa kunnossa vaikka vetäisin näitten syömisten päälle 60g extra protskua päivässä ja creatiinia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse en usko että olisin yhtään sen paremmassa kunnossa vaikka vetäisin näitten syömisten päälle 60g extra protskua päivässä ja creatiinia.
No valitettavasti esim kreatiini on aivan 100% tutkitusti toimivaa tavaraa. Sitä saa punaisesta lihastakin jonkinverran, mutta kovaa treenatessa ei ole laisinkaan tyhmää ottaa sitä extrana. Ja ihan salettiin saat parempia tuloksia pidemmällä aikavälillä. On vähän hölmöä panostaa melkoisesti, eli ostaa treenikamat, ostaa salikortin ja sitten pistää aikaansa treenaamiseen, mutta kuitenkin ehdointahdoin jättää ravinnosta osan pois ja tunnetusti ravinto on levon jälkeen tärkeintä treenaamisessa.

Mä en muuten käytä ite ollenkaan lisäravinteita, kuin vain treenin yhteydessä. Miinotan täysin treenin ravinteilla jotka varmasti menevät perille ja osuvat sinne mihin haluan siihen aikaan kun on tarvetta.

Normaalisti menee päivän aikana ihan perussafkaa hyvistä lähteistä, mutta treenin aikana isketään sitten kunnolla kohdistetusti lisäravinteilla.

Ennen treeniä

Pascoe napit + kalsium
Shock, jossa kreatiinia 4.2g.

Treenin aikana Intra ja jatkossa otan myös Vitargoa, koska DOMssit on melkoiset ja voisi auttaa niihin. Treenin aikana hiilarit oikeasta lähteestä käytetään täysin työhön ja niiden varastointi on lähes olematonta.

Treenin jälkeen

Isolaatti
C
E
Magnesium
Pascoe
Spirulina

Aamulla menee sinkki, D, omegat ja monivitamiini.

Treenin jälkeisellä aterialla kupari, p5p ja monivitamiini

Illalla nukkumaan mennessä ZMA ja omegat.

Tällä hetkellä en käytä lisäravinteita, sillä treenaan niin leväperäisesti ja tavoitteettomasti nykyään, ettei jaksa rahallisesti panostaa lisäravinteisiin.
Tosin mulla on joku vanha 4kg whey-pönttö josta välillä vetelen prodedrinkkejä esim aamukahvin kanssa jos en jaksa tehdä mitään aamupalaa tai kaapissa ei ole mitään kun en ole jaksanut käydä kaupassa.

se tuli ensimmäisenä mieleen!
Joo ja puhelinkeskusteluissa mun väitetään saavan provikkaa Applelta. Ja maasturikeskusteluissa saan provikkaa maasturivalmistajilta ja ja ja. Mä en periaatteessa vois mihinkään ottaa kantaa, koska aina joku apina nillittää. Mut mä en kato välitä, keskustelen kaikissa aiheissa jotka kiinnostaa. Et sä eka ole joka heittää jotain yhtä tyhmää.

Osa täällä on niin saatanan tyhmää porukkaa, että ne tosissaan luulee, että jos tossa ylhäällä ei olis bannereita, niin silloin mun 62 tuhannesta viestistä mikään ei koskisi lisäravinteita. Sehän on täysin absurdia, että urheiluforumin treenaava vetäjä ei ottaisi koskaan keskusteluun osaa jossa on lisäravinteita.

Ja pitää varoa ettei mene tonne luottokorttikeskusteluun kun tuut perässä sinne huutamaan, että oon siellä kun tossa rullaa Nets Oy:n mainos.

Vedän sinkkiä, magnesiumia ja D-vitamiinia ihan siksi että niistä on uusienkin tutkimusten mukaan treenaavalle kaverille hyötyä/ puutosta.

Heraisolaatti ja BCAA/EAA sekä kreatiini tulee ihan treenien tarpeisiin, mitään muuta en vedä enkä usko tarvitsevani.

Boostereita en ole ikinä vetänyt, eikä niistä mitään hyötyä edes voi olla, korkeintaan pumpun tykytystä aiheuttavat, joka ei varsinkaan kyykätessä ole hyvä asia kun muutenkin saa haukkoa henkeä pitkissä kovissa sarjoissa. Piristeet eivät siis mielestäni ole treenatessa kuin haitallisia, samoin kuin tavallinen kofeiinikin tuli se sitten kahvista tai jauhoista.

Mitä tuo liikevaihto nyt mihinkään liittyy? Bisnes menestyy, kiva heille.

Saa vähän käsitystä lisäravinnebisneksen koosta, kun näin pienessä maassa suht pieni tekijä pyöräyttää yli 12miljoonaa euroo. Siitä saa vähän käsitystä kusetuksen/hypetyksen määrästä.

Oon kyllä vähän kade siitä, kun ei ite oo kerinny mukaan tähän lihapääbisnekseen. Siinä on nimittäi löydetty sen verran hyvä markkinarako, kun porukka tuppaa olemaan vähän yksinkertasempaa. :hyper: On tainnu tässäkin ketjussa kirjotellu eräs 29vee vähän hyötyä tästä meijä fitnessbuumista. Onnittelut.

Boostereita en ole ikinä vetänyt, eikä niistä mitään hyötyä edes voi olla, korkeintaan pumpun tykytystä aiheuttavat, joka ei varsinkaan kyykätessä ole hyvä asia kun muutenkin saa haukkoa henkeä pitkissä kovissa sarjoissa. Piristeet eivät siis mielestäni ole treenatessa kuin haitallisia, samoin kuin tavallinen kofeiinikin tuli se sitten kahvista tai jauhoista.
Koitappa efedriiniä joskus, niin käännät pääsi onko boostereista hyötyä. Ite en enää käytä, mutta jos jollain boosterilla saisi saman vaikutuksen, niin käyttöön menisi.

- - - Updated - - -

Saa vähän käsitystä lisäravinnebisneksen koosta, kun näin pienessä maassa suht pieni tekijä pyöräyttää yli 12miljoonaa euroo. Siitä saa vähän käsitystä kusetuksen/hypetyksen määrästä.

Oon kyllä vähän kade siitä, kun ei ite oo kerinny mukaan tähän lihapääbisnekseen. Siinä on nimittäi löydetty sen verran hyvä markkinarako, kun porukka tuppaa olemaan vähän yksinkertasempaa. :hyper: On tainnu tässäkin ketjussa kirjotellu eräs 29vee vähän hyötyä tästä meijä fitnessbuumista. Onnittelut.
Ja kun Suomessa ollaan, niin ei ole mitenkään tavatonta, että jos mikä tahansa yritys menestyy tai tekee tulosta, niin täällä kuuluu välittömästi leimata vähintään kusetukseksi.

Hauskaa miten näin simppeli yleinen keskustelu lisäravinteista saa jotkut raivoamaan biskeksestä.

No varmaan se Mike jaksaiskin pelkän bisneksen takia itse läträillä introilla ja shockeilla :D

Lisäravinteet on aineita, joita on aina enemmän tai vähemmän tutkittu. Nykyään otetaan liian vahvasti se asenne, että lisäravinteet olisivat täysin turhia.
Hyvä kaava kysymykseen "Käyttäisinkö lisäravinnetta x vai en?" on:

1) Kokeile sitä
2) Huomaat, että toimiiko se vai ei
3a) Jos se ei toimi, niin sitä ei välttämättä kannata turhaan käyttää
3b) Jos se toimii, ja tunnut saavan siitä hyötyä, niin käytä sitä

Joku tiedemies saattaa tehdä apinoilla tutkimuksen, millä todistaa että treenilaturi X ei toimisi. Noh, se on sitten tieteellisesti todistettu placeboksi.
Mutta henkilö, joka käyttää treenilaturi X:ää, saattaa saada sen avulla itsensä sellaiseen "KEVYTTÄ PASKAA!11!" -mielentilaan.
Onko tällöin rahat mennyt hukkaan?

T. henkilö joka ei ymmärrä näitä anti-lisäravinne saarnaajia. Ei se ole teiltä pois, jos joku tuntee saavansa jostain tuotteesta hyötyä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom