Olen nyt treenannut vajaan vuoden verran enemmän tai vähemmän säännöllisesti salilla (vuosien tauon jälkeen), kehitys on ollut minimaalista ja ohjelma tyyliin:
1.hauikset-selkä
2.rinta-ojentajat
3. olkapäät
4. jalat
Käytännössä treenaus on ollut kuitenkin fiilispohjaista ja kaavoihin kangistunutta.
Tämän lisäksi ohjelmassa on ollut aika paljon aerobista harjoittelua, pyöräily, rullaluistelu, uinti.
Kyllästyneenä löysäilyyn päätin kokeilla radikaalisti erilaista ohjelmaa ja käytin kuukauden ajan Massaa ja Voimaa-kirjasta löytynyttä "perusohjelmien perusohjelmaa" joka on seuraavanlainen:
jalkakyykky 3 x 5-20
penkki 3 x 5-20
leuanveto 3 x 5-20
pystypunnerrus 3 x 5-20
maastaveto 1 sarja joka toinen kerta
Ja tämä sama ohjelma 3 kertaa viikossa. Tein kyseisen kirjan mukaan testin sopivan toistomäärän löytämiseksi lihasmassan kasvamiseksi eli 80% maximista meni 10 toistoa. Olen pyrkinyt pitämään sarjojen toistomäärät rajoissa 8-10, tämän vuoksi esim leuanvetoja olen korvannut osittain taljalla. Olen myös noiden lisäksi tehnyt bonuksena dippiä 3 sarjaa.
Kuukauden aikana treeniä seuraavasti:
1.viikko:sali:3, aerobinen: 5
2.viikko:sali:3, aerobinen: 3
3.viikko:sali:3, aerobinen: 2
4.viikko:sali:2, aerobinen: 2
Jalkakyykky on jäänyt yhteen kertaan viikossa noiden aerobisten treenien (rullaluistelu ja pyöräily) vuoksi.
Kuukauden jälkeen tuloksia on tullut seuraavasti:
Penkkimax: +5 kg
Leuanvetotulos +1 toisto lisää
Ylätaljoissa rautaa lisää sarjoissa+15kg
Dippi: alussa ilman lisäpainoja 10, nyt 12 toistoa 10kg lisäpainoilla
Olkapäät: ei mainittavaa kehitystä
Hauikset: +5 kg lisää levytankoon
Jalkakyykky rautaa lisää toistoissa +10kg
Ohjelma tuntui riittävän rankalta vaikkei se paperilla siltä näyttänytkään ja tulihan tuossa pientä kehitystäkin(kaupanpäälle flunssa viimeisellä viikolla). En kuitenkaan usko että tuota ohjelmaa kannattaa jatkaa vaikkei vielä ylikunnon oireita olekaan. Nyt siis kysyisin teiltä minkätyyppiseen ohjelmaan kannattaisi seuraavaksi siirtyä? Kannattaisiko lihasryhmä treenata kerran vai kaksi viikossa?
1.hauikset-selkä
2.rinta-ojentajat
3. olkapäät
4. jalat
Käytännössä treenaus on ollut kuitenkin fiilispohjaista ja kaavoihin kangistunutta.
Tämän lisäksi ohjelmassa on ollut aika paljon aerobista harjoittelua, pyöräily, rullaluistelu, uinti.
Kyllästyneenä löysäilyyn päätin kokeilla radikaalisti erilaista ohjelmaa ja käytin kuukauden ajan Massaa ja Voimaa-kirjasta löytynyttä "perusohjelmien perusohjelmaa" joka on seuraavanlainen:
jalkakyykky 3 x 5-20
penkki 3 x 5-20
leuanveto 3 x 5-20
pystypunnerrus 3 x 5-20
maastaveto 1 sarja joka toinen kerta
Ja tämä sama ohjelma 3 kertaa viikossa. Tein kyseisen kirjan mukaan testin sopivan toistomäärän löytämiseksi lihasmassan kasvamiseksi eli 80% maximista meni 10 toistoa. Olen pyrkinyt pitämään sarjojen toistomäärät rajoissa 8-10, tämän vuoksi esim leuanvetoja olen korvannut osittain taljalla. Olen myös noiden lisäksi tehnyt bonuksena dippiä 3 sarjaa.
Kuukauden aikana treeniä seuraavasti:
1.viikko:sali:3, aerobinen: 5
2.viikko:sali:3, aerobinen: 3
3.viikko:sali:3, aerobinen: 2
4.viikko:sali:2, aerobinen: 2
Jalkakyykky on jäänyt yhteen kertaan viikossa noiden aerobisten treenien (rullaluistelu ja pyöräily) vuoksi.
Kuukauden jälkeen tuloksia on tullut seuraavasti:
Penkkimax: +5 kg
Leuanvetotulos +1 toisto lisää
Ylätaljoissa rautaa lisää sarjoissa+15kg
Dippi: alussa ilman lisäpainoja 10, nyt 12 toistoa 10kg lisäpainoilla
Olkapäät: ei mainittavaa kehitystä
Hauikset: +5 kg lisää levytankoon
Jalkakyykky rautaa lisää toistoissa +10kg
Ohjelma tuntui riittävän rankalta vaikkei se paperilla siltä näyttänytkään ja tulihan tuossa pientä kehitystäkin(kaupanpäälle flunssa viimeisellä viikolla). En kuitenkaan usko että tuota ohjelmaa kannattaa jatkaa vaikkei vielä ylikunnon oireita olekaan. Nyt siis kysyisin teiltä minkätyyppiseen ohjelmaan kannattaisi seuraavaksi siirtyä? Kannattaisiko lihasryhmä treenata kerran vai kaksi viikossa?