Perusohjelma / voimanostoharjoittelua harrastajalle

BCAA-valmisjuoma -40%
Niin, mikä se semmoinen "perusohjelma" on? Muutaman kerran olen vaan lukennut kun joku on maininnut siirtyneensä vaikka wsb:n tai sheikon jälkeen takaisin "perusohjelmaan" ja olen sitten miettinyt mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan.

Olen aloitteleva ("sali-yt" 402,5) voiman nostamista harjoitteleva henkilö ja tämän puolisen vuotta kun olen treenannut olen treenannut enimmäkseen body-ohjelmilla (HST:llä lähinnä) ja joskus välillä sitten ihan oman mielen mukaan. Vaikka tulokset ovatkin vähän parantuneet niin joku ohjelma olisi hyvä olla, mutta näin alkuvaiheessa ei kannattane mitään erikoista viritystä vääntämään kun heikkouksina on lähinnä kaikki.

Eli "perussettii" haettais, mutta ohjelma olisi "kiva" olla kun ei nousujohteisesta treenaamisesta muuten tule mitään. Kolme kertaa viikossa olisi tarkoitus käydä salilla (ei neljäkään ihan mahdottomuus ole), kahtena muuna päivänä käyn pyöräilemässä n. ½-1½ tuntia, ja kaksi lepopäivää per viikko aion pitää. Tavoitteena olisi tämän vuoden puolella saada kyykystä 180, penkistä 120 ja vedosta 210 (nyt sarja on 140, 82,5 ja 180). Tulevaisuudessa kiinnostaisi myös osallistua raw-kisoihin.

Viisaille lisää pohdittavaa (olen kiitollinen vastauksista vaikket näitä asioita ottaisikaan huomioon):

Ongelmallisen tilanteesta tekee se, että toinen tavoite on harrastaa ratapyöräilyä (sprinttimatkat 200m lentävä ja 1000m seisova lähtö), ja kesällä oletettavasti tulee useita kovia pyöräilytreenejä viikossa ja voimaa ei varmaankaan kannata yrittää kehittää silloin liikaa vaan tyytyä ylläpitoon. Mutta se on lähinnä parin, kolmen kesäkuukauden ongelma ja kevät ja syksy voidaan vetää nousujohteisesti voimaharjoittelua. Olen myös tuuminut että olisiko tarpeellista toteuttaa jonkinlaista kestovoimaharjoittelua punteilla vai keskittyä lajinomaiseen voimatreeniin (minuutin, puolentoista vedot) ja intervallitreeneihin. (pitäisköhän näitä kysyä aerobiselta puolelta?)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
kummatkin pyöräilylajit on kaikkee muuta kuin aerobisia. 200m on pelkkää voimaa ja 1000m ei paljoo siitä puutu. suoritusajat on niin lyhyet, että pääasiallisin ominaisuus on voima, sitten anaerobinen voimakestävyys.

syksy, talvi ja kevät punttia ja kesä fillaria lajivoima-, nopeuskestävyys- ja nopeusmielessä. raa´asti yleistäen noin.

2krt/vko kyykky/prässi 1 tai 2 jalalla (hyvä pyöräilijälle)
2krt/vko penkki/kapea penkki/keskileveä penkki
2krt/vko leukoja, keskivartaloa, takareisiä (julle, sjmv, reisikoukistus)

2kk peruskausi määräpainotteisena. työsarjoja pääliikkeissä 3-6 ja toistoja 4-6. maksimikausi 1kk 3-6*1-3 toistoa. peruskaudella kova:kevyt 3:1 ja maksimikaudella 2:1.

punttikaudellakin kannattaa hieman happoja availla. maksimikauden jälkeen parin kolmen viikon happohelvetti kuntopyörällä tai rullilla mahd. lajinomasesti. puntillakin onnistuu. lajikaudellahan noita sitten tulee enemmän.

siinäpä se.

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
jto sanoi:
kummatkin pyöräilylajit on kaikkee muuta kuin aerobisia.

Tämä on tiedossa, tuumin vain että vedot ja intervallit on enempi sen kuin tämän palstan asiaa :)

2krt/vko kyykky/prässi 1 tai 2 jalalla (hyvä pyöräilijälle)
2krt/vko penkki/kapea penkki/keskileveä penkki
2krt/vko leukoja, keskivartaloa, takareisiä (julle, sjmv, reisikoukistus)

Eli kävisikö esim. seuraava:
ma: pyöräreeni
ti: kyykky + penkki + vatsat + leuat
ke: lepo
to: prässi + leuat + takareidet
pe: pyöräreeni
la: maastaveto + penkki + vatsat
su: lepo

Lisäksi vissiin apuliikkeitä vähän kevyemmin turhaa tukkoa vältellen? Oletan myös että sarjapainot tulisi olla semmoiset ettei viimeistä toistoa tehdä hämärän rajamailla? Entäs progressio, nostetaanko sarjojen, toistojen vai raudan määrää vaiko kaikkia? Ilmeisesti peruskaudella sen kokonaiskilomäärän olisi noustava?

2kk peruskausi määräpainotteisena. työsarjoja pääliikkeissä 3-6 ja toistoja 4-6. maksimikausi 1kk 3-6*1-3 toistoa. peruskaudella kova:kevyt 3:1 ja maksimikaudella 2:1.

punttikaudellakin kannattaa hieman happoja availla. maksimikauden jälkeen parin kolmen viikon happohelvetti kuntopyörällä tai rullilla mahd. lajinomasesti. puntillakin onnistuu. lajikaudellahan noita sitten tulee enemmän.

Ehdin lukea ennen kuin editoit viestiäsi :hyper: ja puhuit että peruskaudella (ilmeisesti pyöräilyä ajatellen?) ensin 1 kk 8-10 toiston sarjoja ja sitten 1 kk 4-6, onko noissa pitemmissä siis järkeä pyöräilijälle vaan ei nostajalle?

Sitten vielä "piikkauksesta" pyöräkisoihin: miten ajoittaisit viimeisen maksimivoimakauden ja mitä sen jälkeen mutta ennen kisoja tehtäisiin punttimielessä?

offarilla (syksy - kevät) kannattaa tehdä eka voima ja seuraavana päivänä lenkki vasta. esim.

ma: penkki/kapea penkki + leuat + hartiat
ti: kyykky + sjmv + vatsa
ke: pyörätreeni
to: lepo
pe: keskileveä penkki/penkki + kyykky/prässi + vatsa + leuat
la: pyörätreeni
su: lepo

/= vuoroviikoin

varsinaiset säännölliset maksimitreenit lopetellaan paria kuukautta ennen kisaa ja keskitytään punttihommissa huoltavaan perusvoimatreeniin ja pyörän kanssa nopeuteen, nopeus- ja voimakestävyyteen. en oikein usko, että puntilla kannattaa tehdä erikoisia happotreenejä. pari kolme prässitreeniä, joissa tehdään yli 30 toiston sarjoja, tekee kyl hyvää. ne ajotetaan 2-3vkoo ennen kisaa.

kuten sanoin, yleensäkin maksimikauden jälkeen voi tehdä lyhyen voimakestävyysjakson. happotreenit syö nopeutta ja voimaa, ellei oo pohjat kunnossa. sen kyl huolehtii noi sun kestävyyslenkit. tosin nekin syö voimaa, joten kannattaa pitää ne kevyinä. pidä sit erikseen jaksot, jolloin painotat kestävyyttä, vaikkei se ylipäänsä oo tarpeen sun lajeissa.

jto sanoi:
offarilla (syksy - kevät) kannattaa tehdä eka voima ja seuraavana päivänä lenkki vasta.

happotreenit syö nopeutta ja voimaa, ellei oo pohjat kunnossa. sen kyl huolehtii noi sun kestävyyslenkit. tosin nekin syö voimaa, joten kannattaa pitää ne kevyinä. pidä sit erikseen jaksot, jolloin painotat kestävyyttä, vaikkei se ylipäänsä oo tarpeen sun lajeissa.

Menee jo off-topiciksi mutta kysyn kuitenkin. Näistä "lenkeistä" (ajan ne sisällä juoksuradalla): mitä ominaisuuksia niillä off-seasonilla kannattaisi harjoittaa? Olen ajatellut että toinen niistä voisi olla puhdasta peruskuntoa pienellä välityksellä ja väliin muutamia lyhyitä (hapottomia) spurtteja edelleen pienellä välityksellä ja mahdollisimman kovalla jalkanopeudella; ja toinen puolestaan vauhtikestävyys-treeniä, pitkähköjä vetoja, syke alle anaerobisen kynnyksen, väliajat pienellä välityksellä hissukseen. Mitään ideaa?

Kiitos jo edellisistä vastauksista, niistä on ollut enemmän apua kuin arvaatkaan :)

Laitan tän jutun nyt tähän jatkoks koska tavoite ja lähtökohdat on aika pitkälti samat kun RinTinTinillä. Elikäs oon viime kesästä nostellu rautoja tavoitteena lyhyet pyöräilymatkat. Vinkkiä on tullu sieltä ja täältä ja oon noita sarjoja sitten rukannu sen mukaan ja vähän kokeilupohjaisestikin, mitään varsinaista saliohjelmaa ei ole ollut.

Ongelma on nyt siinä että ~1kk ajan on homma ollu ihan puuta, ei vaan suju. Rupesin sitten vertaamaan reenipäiväkirjaa siihen ajanhetkeen esim. loppuvuodesta kun homma kulki, ja totesin että on tapahtunu melkonen lapsus. Kokonaiskilomäärät per treenikerta tehdyissä alakropan treeneissä on pudonnu romahdusmaisesti vaikka näennäisesti kilot tangossa onkin hieman kasvaneet. Esimerkiksi 7.11. oon tehny kyykkyä ja prässiä (silloin tein vielä muitakin kuin vapaita painoja) yhteensä 7430kg edestä. Tänään sitten 1690kg jälkeen kyykky kusi niin paljon että jätin raudat telineeseen ja rupesin pohtimaan tätä juttua.

Summa summaarum, tarvis nyt laskeskella joku selkeästi vielä kesää kohti nousujohteinen ohjelma joka nimenomaan huomioisi työn nousun per treenikerta, uskoisin että se on kuitenkin oleellista? Toisaalta en haluaisi palata 3x20x50kg sarjoihin joista kyllä kokonaiskiloja kertyy mutta Woimaa ei. Tavoite olis kuitenkin saada se kampi kääntymään eikä nylkyttää sataa kilsaa.

Vinkkejä miten summata nämä yhteen? Annan kyllä kernaasti lisäfaktaa tarvittaessa. Ainakin jto:n aiemmat kommentit huokui asiantuntemusta, joten jos satut lukemaan tämän niin kommentoipas jotain? :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom