Perusliikunta ei auta, ns kevytkehonrakennuksesta apua?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jozku
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mutta eikös olis kaikista mukavin ajatella sitä dieetin lopputulosta? Varmasti olet kuullut katutarinoita laihaläskeistä, jotka lähtivät poistamaan "pömppöä vatsasta". Tämä nyt yleensä ilman punttitreeniä/pelkällä aerobisella sellaiseen laihaläskiin lookkiin, jolloin se pömppis saattaa pienentyä, mutta pysyä. Eiköhän avain menestykseen piile siinä kuntosaliharjoittelussa, jossa pyritään lihas säilyttämään, jopa kasvattamaan. Ja rohkenen epäillä topicin aloittajan ratsastustaustan hyötyä, jos se on jäännyt pelkäksi taustaksi. Ei useamman vuoden väli punttitreenistäkään paljoa jätä tavismakeille jäljelle.

Ja lihasta vielä tehokkaammin.
Pitääkö tämä paikkaansa? Tai no, mitäpä minä rupean kyseenalaistamaan, tekstiesi perusteella tunnut osaavan asias. Olen suunnitellut ensivuoden puolella aloittavani dietin ja HIITin mikä on kuulostanut tähän asti ihan hyvältä, mutta jos se polttaa yhtään näitä lihaksenrippeitä mitä olen tähän mennessä saanut kokoon, niin saapa jäädä.

Tuon HIITin pitäisi olla säästeliäämpi tuon lihasten polttamisen suhteen eli aika turvallisin mielin voit kyllä tuollaisen setin mielestäni aloittaa. Itse suosittelisin sen perusjuoksukunnon (olettaen, että nämä oli tarkoitus vetää juoksulenkkeinä) hankkimista ennen intervallivetoja, mutta sitä nyt voi harjoittaa kuntosalitreenin ohella.

Pitääkö tämä paikkaansa? Tai no, mitäpä minä rupean kyseenalaistamaan, tekstiesi perusteella tunnut osaavan asias. Olen suunnitellut ensivuoden puolella aloittavani dietin ja HIITin mikä on kuulostanut tähän asti ihan hyvältä, mutta jos se polttaa yhtään näitä lihaksenrippeitä mitä olen tähän mennessä saanut kokoon, niin saapa jäädä.
Kaikki on suhteellista, dietti kannattaa aina alottaa pelkällä ruokavalion muutoksella. Jos painonpudotus tössää jossain vaiheessa niin sitten kannattaa miettiä jotain millä sen saisi liikkeelle taas, vähemmän ruokaa tai enemmän liikuntaa. Yleensä tämä ongelma tulee kyllä vasta kun lähestytään niitä alhaisempia rasvaprosentteja.

Tuon HIITin pitäisi olla säästeliäämpi tuon lihasten polttamisen suhteen eli aika turvallisin mielin voit kyllä tuollaisen setin mielestäni aloittaa. Itse suosittelisin sen perusjuoksukunnon (olettaen, että nämä oli tarkoitus vetää juoksulenkkeinä) hankkimista ennen intervallivetoja, mutta sitä nyt voi harjoittaa kuntosalitreenin ohella.

Mitä ihmettä "perusjuoksukunto" auttaa yhtään mihinkään?

Ja onko sulla joku fetissi aerobiseen vai mikä tää juttu on??

Mitä ihmettä "perusjuoksukunto" auttaa yhtään mihinkään?

Ja onko sulla joku fetissi aerobiseen vai mikä tää juttu on??

Oikeassa olet, ettei se varsinaisesti mitään tässä auta. Se nyt on lähinnä sellainen treenin mielekkyyteen vaikuttava homma. Onhan se kivempi intervalleja juosta, jos jaksaa ylipäätään juosta, vaikka sen tunnin putkeen. Ei sillä, ettei intervallit voisi olla myös kävelyä / hölkkää, jos kunto sen vaatii.

Ehkä jotai perversioita juoksemiseen on, kun siitä niin pidän, mutta samalla innolla tuolla salillakin tulee heiluttua.

Oikeassa olet, ettei se varsinaisesti mitään tässä auta. Se nyt on lähinnä sellainen treenin mielekkyyteen vaikuttava homma. Onhan se kivempi intervalleja juosta, jos jaksaa ylipäätään juosta, vaikka sen tunnin putkeen. Ei sillä, ettei intervallit voisi olla myös kävelyä / hölkkää, jos kunto sen vaatii.

Ehkä jotai perversioita juoksemiseen on, kun siitä niin pidän, mutta samalla innolla tuolla salillakin tulee heiluttua.

Sen kummemmin ottamatta kantaa tuohon sun ja Ex-Fuhrerin aerobinen/punttitreeni väittelyyn on kyllä pakko todeta, että itse EN OLE KOSKAAN OLLUT sellaisessa kunnossa, että olisin jaksanut juosta tunnin putkeen, edes kevyen kevyttä hölkkää, mutta erittäin kovia HIIT-vetoja juosten täysiä ylämäkeen olen pystynyt kyllä tekemään useastikin. HIITistä on sanottava se, että se EI VOI KOSKAAN tuntua kivalta. Siinä on tarkoituskin ottaa tehoja irti niinpaljon kuin vaan ikinä saa. Hyvällä yleiskunnolla varustettu tyyppi pystyy todennäköisesti tekemään HIITiä suuremmilla tehoilla ja pidempään, mutta uskoisin, että sillä ei ole merkittävää vaikutusta sen aikaansamaan rasvan polttoon. Ihan sama pystyykö hölkkään tunnin tai ei.

Edelleen on todettava, että HIITiähän voi tehdä niin kovin monella tapaa; juoksemalla, hiihtämällä, luistelemalla, pyöräilemäll, soutamalla tai vaikka vain hyppimällä ja pomppimalla, kahvakuulilla, hyppynarulla, käsipianoilla... you name it. Edelleen noihin touhuihin hyvä yleikunto auttaa varmasti kyllä, mutta ei siitä "kivaa" saa kyllä silläkään konstilla... eikä se vaadi sitä, että pystyisi juoksemaan tunnin putkeen.

Kiitos kaikille vastanneille! Hieman ristiriitaisia vastauksia, mielipiteet tottakai itsekullakin. Vielä en ole asiaan ratkaisua löytänyt

Vai että tällaisia neuvoja. Tarkoitus oli siis saada vatsan pömpötys pois, ei alkaa kehonrakentajaksi. Ensinnäkin, älä missään nimessä jätä aerobista liikuntaa pois. Aerobisen avulla saat pidettyä sydämen, verenkiertoelimistön ja keuhkot kunnossa. Lisäksi lenkkeily on mukavaa. Ihan turha väittää, että kestävyysurheilijalla ei voisi olla lihaksikasta kroppaa, tuossa esimerkiksi Therese Johaugin kroppa. http://www.media.allerinternett.no/php/obj.phpi?o=3779005&w=312&h=416&ee=1294903918
Mielestäni ihan mukavasti lihasta KESTÄVYYSURHEILIJALLA, kelpaisi varmaan myös ketjun aloittajalle.

Tässä taas Marit Björgen http://www.absolutjohan.se/2010/03/07/pa-allman-begaran/
Vielä enemmän lihasta ja hiihtäjä kyseessä edelleen. Ei ole mikään laihaläski vaikka aerobista treeniä tuleekin pirun monta tuntia viikossa. Tottakai myös voimaharjoittelua lisäksi.

Tällä foorumilla tuntuu monilla olevan merkillinen käsitys kovasta kunnosta, riittää kun on paljon lihasta ja voimaa. Sillä taas ei ole mitään merkitystä jaksaako käydä paskalla hengästymättä. Mun mielestä kova kunto käsittää oleellisesti myös hapenottokyvyn.

Jozkulle neuvoksi, ala käymään salilla 2-3 kertaa viikossa ja sen lisäksi aerobista liikuntaa saman verran päälle. Pidä viikossa vähintään yksi lepopäivä. Laita myös ruokavalio kuntoon, apua löytyy tuolta ravinto-osiosta.

Ai niin, en myöskään kuvittele, että Björgen tai Johaug olisivat natuja. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että yhdistämällä kuntosaliharjoittelun ja aerobisen treenin, pääsee myös natutreenaaja sukupuolesta riippumatta ihan mukavan lihaksikkaaseen kuntoon hyvällä hapenottokyvyllä varustettuna.

Jaahas. Elikkä lisää hyvinkin erilaisia vastauksia. Nooh..

Vähän väliaika tietoja: työvaihtunut vuorotyöstä säännölliseen vuorotyöhön, joten olen syönyt hyvin säännöllisesti, mutta en ole pahemmin ruokavaliossani muuttanut mitään. Kiloja lähtenyt 3vk:ssa 3kg, eli ihan hyvä alku?? Elikkä nyt siis 160cm/55kg, muista mitoista lähtenyt sentti. Nykyistä rasvaprosenttia en tiedä, ei ole ollut mahdollisuutta mitata.

Tarkoitus olisi jatkaa lenkkeilyä/muuta aerobista esim ratsastus ja lisätä huomattavasti lihaskuntoa. En ole toistaiseksi löytänyt halpaa, ei trendisalia, asuinalueeltani, joten täytyypä toistaiseksi tyytyä jumppapalloon. Löysinkin kirjan "Keskikeho kuntoon, monipuolista harjoittelua jumppapallolla", jolla olisi tarkoitus lähteä etenemään. Salille kyllä ehdottomasti kunhan sopivan hintainen ym löytyy.

Kiitoksia kaikille vastanneille ja edelleen keskustelua pystyyn! Mukavaa, että näin moni on lähtökohtaisesti yrittää auttaa tässä asiassa :) Kommentteja lisää, etenkin nyt nykyisiin mittoihin!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vielä mietteitä noista syvistä vatsalihaksista: Olen itse hyvä ja huono esimerkki sillä tavalla, että olen aina melko pahasti laiminlyönyt keskivartalon erikseen treenaamisen, mutta paketti on pysynyt hyvin tiukkana, vahvana ja ryhdikkäänä koska olen tehnyt suuria määriä raskasta kyykkyä ja maastavetoa. Eli vaikka todettiin, että vatsan malliin pääsyy ei ole syvissä vatsoissa, niin kuitenkin jos ja kun sinne salille eksyy, niin olis erittäin suositeltavaa opetella ainakin kyykky, julle ja mave mikäli kyynärpää nämä liikkeet sallii. Ja sen täytyy todella olla raskasta, että se lihaksia vahvistaa.
Oikeastaan tärkeää on vain muistaa, että oli liike mikä tahansa, niin sen täytyy olla lihaksille raskasta ja haastavaa.

Toitotetaan nyt sitten vielä vähän mitä muutkin. Se ruokahan on tärkein tekijä koko hommassa kuten on todettu, tätä ei voi painottaa liikaa. Aerobista liikuntaa en jättäis pois, jos siitä tykkää, koska onhan se terveyttä edistävää liikuntaa. Aerobisen määrät kannattaa ehkä kuitenkin pitää joksenkin maltillisina, ettei turhaan vaikeuta lihaskehitystä ja ettei ainakaan polta vähiäkin lihaksia pois. Olis erittäin suotavaa sekä terveyden että ulkonäön kannalta hankkia edes kohtalainen lihaskunto ja ylläpitää sitä. Se vaatii kyllä sen että tekee asiat oikein tai edes sinnepäin, ellei halua koko loppuikäänsä junnata paikoillaan.

Vielä mietteitä noista syvistä vatsalihaksista: Olen itse hyvä ja huono esimerkki sillä tavalla, että olen aina melko pahasti laiminlyönyt keskivartalon erikseen treenaamisen, mutta paketti on pysynyt hyvin tiukkana, vahvana ja ryhdikkäänä koska olen tehnyt suuria määriä raskasta kyykkyä ja maastavetoa. Eli vaikka todettiin, että vatsan malliin pääsyy ei ole syvissä vatsoissa, niin kuitenkin jos ja kun sinne salille eksyy, niin olis erittäin suositeltavaa opetella ainakin kyykky, julle ja mave mikäli kyynärpää nämä liikkeet sallii. Ja sen täytyy todella olla raskasta, että se lihaksia vahvistaa.
Oikeastaan tärkeää on vain muistaa, että oli liike mikä tahansa, niin sen täytyy olla lihaksille raskasta ja haastavaa.

Samoilla linjoilla itse olen, monesti huomaa salilla tehneensä vaikka mitä, mutta missään ei tunnu seuraavana päivänä. Saa nähdä onko jumppapallolla tehtävä treeni liian kevyttä. Olisiko yksi vaihtoehto kotitreeniin ostaa kahvakuula? Kerran olen kahvakuulatunnilla käynyt ja tykästyin kyllä nimenomaan siihen rankkuuteen, enemmän kyllä tuntui jaloissa ja selässä.

Ei oo tullut paljoa jumppailtua jumppapallolla, mutta jos sillä voi tehdä liikkeitä/pitoja joilla saa tarpeeksi vastusta niin mikä ettei. Jos se taas menee niin, että yli 30 toistoa tai yli minuutin pitoja saa helposti, niin kovin pitkälle ei varmaan pötkitä lihaskehityksessä.
Kahvakuulista mulla ei oo omakohtasta kokemusta. Varmasti toimii, jos treenaa oikein. Mietityttää kuitenkin, että jos omistaa vain yhden kahvakuulan niin voiko samalla painolla edetä kovin pitkälle progressiivisesti. Liikkeiden ainakin pitäis vaihtua. Lisäksi se antaa loppujenlopuksi aika ykstoikkosta ärsykettä, vaikka liikkeet muuttuisikin.

Tietysti noi kahvakuulailut ja mun ehdottamat liikkeet ovat raskaita reisille ja pakaroille, koska niillä se nostovoima tuotetaan, mutta se voima täytyy välittää selkärangan kautta käsiin (kyykyssä ja jullessa niskaan/hartioille) tukilihaksilla, eli tässä tapauksessa mm. keskivartalon lihaksilla (siksi tuntui myös selän lihaksissa). Noissa tankoliikkeissä nyt ainakin on hyvin yksinkertaista vaihdella vastusta, sarjoja, sarjapituuksia ja vaikka mitä ja siksi mä niitä suosittelenkin. Ainut miinus on, että tekniikan opettelu vaatii vähän omistautumista. Niin ja kotiin tangon, painojen ja telineiden hankkiminen on kallista ja vie tilaa, joten sali olis välttämätön.

e: Ei sovi unohtaa omapainoliikkeitä, joita täälläkin on ehdoteltu. En lukenut kaikkia, mutta omalla painolla voi tehdä vaikka mitä kotona. Siinäkin on vaan se, että tekniikat täytyy opetella eikä niistä voi tinkiä. Jotkut liikkeet ovat hyvin vaikeitakin.

Tietysti noi kahvakuulailut ja mun ehdottamat liikkeet ovat raskaita reisille ja pakaroille, koska niillä se nostovoima tuotetaan, mutta se voima täytyy välittää selkärangan kautta käsiin (kyykyssä ja jullessa niskaan/hartioille) tukilihaksilla, eli tässä tapauksessa mm. keskivartalon lihaksilla (siksi tuntui myös selän lihaksissa). Noissa tankoliikkeissä nyt ainakin on hyvin yksinkertaista vaihdella vastusta, sarjoja, sarjapituuksia ja vaikka mitä ja siksi mä niitä suosittelenkin. Ainut miinus on, että tekniikan opettelu vaatii vähän omistautumista. Niin ja kotiin tangon, painojen ja telineiden hankkiminen on kallista ja vie tilaa, joten sali olis välttämätön.

Tuo on kyllä totta, että melkein salille on päästävä.. Hmm löytyisikin vielä edullinen. Asuinpaikkani ympärillä tuntuu löytyvän isoja trendisaleja järkyttävine maksuineen ja monen vuoden sopimuksilla.

Jumppapallollahan käyetetään nimenomaan haastavissa asennoissa omapainoa hyväksi. No täytyy ainakin sillä aloittaa, jos ei muuta toistaiseksi keksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom