Personal trainer vai yritys ja erehdys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Togira
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Morjens kaikille!

Ajattelin näin näitä foorumeja jonkun aikaa rekisteröitymättömänä selanneena viimein rekisteröityä, kun olisi tarkoituksena aloittaa saliharrastus. Elikkäs, olen 20-vuotias opiskelijamies Tampereelta. Pituutta on 178cm ja painoa 65kg, eli aikalailla luuta ja nahkaa olen tällä hetkellä. Muutama vuosi takaperin laihdutin 50 kiloa, jonka jälkeen paino on pysynyt suunnilleen samoissa lukemissa tässä 65 kilon tienoilla. Laihdutuksen hoidin pelkästään lenkkeilemällä, kenties hieman lyhytnäköisesti, koska nyt muistutan kropaltani lähinnä maratoonaria.

Tavoitteenani ei ole ura bodarina, mutta olisi mukava saada lisää lihasta ja paino nostettua tätä kautta ehkä sinne 80-90kg tienoille. Kuuluisa six pack olisi myös mukava saada näkyviin. Lisää voimaa olisi hyvä saada ensi kesän kesätöitä ajatellen (todennäköisesti päädyn raksalle ihan koulusyistä) Oma salitreenitausta on käytännössä nollassa. Olisi mukavaa, jos tämän pystyisi saavuttamaan hankkimatta läskiä, mutta ymmärsin, että tämä on miltei mahdotonta. Vai onko?

Olen käynyt salilla noin viisi kertaa elämäni aikana, mutta nyt viime aikoina aiheesta luettuani olen käsittänyt, että salilaitteet ovat melkolailla humpuukkia ja tosimies hoitaa homman pelkillä painoilla. Selailin läpi tätä starting strength ohjelmaa ja se vaikutti ihan hyvältä, vaikken ennen perusteellista internettutkimusta osannut sanoa liikkeiden oikeaoppisesta suorittamisesta yhtään mitään. Ongelmana on se, että selkäni ei ole sieltä vahvimmasta päästä perinnöllisistä syistä.

Omasta lähtötasosta eikä optimaalisesta ruokavaliosta ole mitään käryä (jälkimmäisestä olen lueskellut, mutta jotenkin tieteellisen tarkka kalorilaskeminen ynnä muu sellainen vaikuttaa ylitsepääsemättömän hankalalta). Mietiskelin, josko personal trainerista olisi hyötyä tässä, vai kannattaako ennemmin lähteä vain itse treeniviidakkoon rämpimään. Koulullamme on kohtuullisen hyvä sali ja personal trainer palvelut ovat ainakin omalle lompakolle saavutettavissa, jos puhutaan muutamasta tapaamisesta. Ajattelin lähinnä käyttää tällaista ravintoasioissa ja jotta saisin opetusta liikkeiden tekoon välttääkseni turhat vammat. Olen kyllä kuullut melko huonoakin arviota personal trainereista muun muassa näiltä foorumeilta, mutta ainakin tämä henkilö on FAF personal trainer, mikä kai on hyvä merkki?

Asennetta tähän touhuun pitäisi löytyä. Ainoana ongelmana on nyt alkuun pääseminen treenaamisen ja etenkin syömisen kanssa. Arvostaisin kommentteja tähän liittyen. Näin täysin untuvikolle kuntosalimaailma laitteineen, lisäravinteineen ja tekniikoineen vaikuttaa vähintäänkin hämmentävältä. Etenkin olisi mukava saada mielipiteitä tähän personal trainer asiaan. Se kun vaikuttaisi luontaisesti helpoimmalta vaihtoehdolta, että joku miettii valmiiksi mitä minun pitäisi syödä ja tehdä ja itselle jää vain se tekeminen. Mietittävää löytyy koulun puolesta jo ihan omiksi tarpeiksi ilman näitäkin.

Kiitokset lukeneille!

Ps. Pahoittelut, mikäli tämä meni väärään osioon tai jos päällekkäisiä threadeja oli jo olemassa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Itse suosittelisin tuota personal traineria, tai sitten jotain muuta kokeneempaa henkilöä opastamaan alkuun.
Minkä takia pitäisi tehdä asiat väärin, jos voi kerta alusta asti tehdä asiat oikein jonkun opastuksella. Onhan se nyt tuhat kertaa parempi, jos joku on sinulle henkilökohtaisesti opastamassa, että millaista treeniä alat tekemään (itse lähtisin aivan ekaksi lihaskestävyyttä parantamaan), miten liikkeet tehdään oikein ja miten sinun tulisi syödä.

Joku täällä saattaa sanoa, että "vitut sää mitään traineria tarvii, kun en määkään tarvinnu ja ylätaljassa on koko pakka käytössä!". Ite aloin käymään salilla itekseni ilman mitään neuvoja ja siinä meni sellanen vuosi, ennen kuin sai niin sanotusti homman hanskaan ja rupes suurinpiirtein tietämään, että mitä tekee. Ja silloinkin olin niin väärässä, kun kuvittelin, että tiedän mitä teen.

Eli alusta asti oikein, jos vain mahdollista! Tsemppiä sun tavoitteille ja älä lannistu, vaikka homma saattas junnata!

Jos kerran on rahaa personal traineriin niin tottakai, ottaisin sen opastamaan liikkeissä ja tekemään jonkun ohjelman.

Syömiseen auttaa kun hankit kalorilaskuri.fi:hin tunnarit, ja kirjaat sinne mitä syöt. Ei se kovin hankalaa loppujen lopuksi ole, ja saat aika nopeasti käsityksen miten syöt. Sen avulla saat kuitenkin muokattua syömistä oikeaan suuntaan sellaisella safkalla jota oot tottunut syömään. Jos se raineri tekee sulle dieetin niin voi olla ettei onnistu niin helposti muuttaa syömistä kokonaan. Muistaa vaan syödä tarpeeksi ja saada riittävästi protskuja. Painoja voi nostella vaikka maailman tappiin mutta kehitys on aika nihkeää et jos et syö tarpeeksi.

" Ainoo oppinut on itseoppimut, muut on opetettuja."

No jooo, en ammu alas tuota personal traineria, mutta kyllä "itseopiskelussa" on omat hyvät puolensa. Materiaalia kyllä löytyy ja neuvoja tarvittaessa mm. tämä foorumi. Kuitenkin jos ja kun alkaa kuntoilua harrastaa, niin myös se tiedonnälkä kasvaa ja halu ottaa asioista selvää - yritys ja erehdys on myös ihan hyvä tapa oppia - "jannu" on 20 vee, aikaa on koko loppu elämä.... Sitten jos tuntuu siltä, ettei joku asia / liike ala luonnistua niin kysyy / ostaa sitten opastusta.

Pääasia on että ALKAA TEKEEN - kehitystä tulee sekä fysiikassa että asioiden oppimisessa.

luinpa uudelleen tuon aloituksen... keskity vaan siihen opiskeluun, mutta kun elämässä on muutakin niin ota välillä breikki ja keskity vaikka silloin siihen treenamiseen ja tiedonhankintaan - tästä kuitenkin varoituksen sana, jos alkaa heti alussa hifisteleen niin tää vie kyllä mennessään ja vie ehkä liikaakin aikaa - tsemppiä!

En jaksa puhelimella alkaa lainaamaan tiettyä osaa tekstistä. Mutta tohon kalorien laskemiseen. Kun ekan ruokavalion suunnittelet, niin tuntuu helvetilliseltä rakettitieteeltä. Mutta kun pääset jyvälle niin osaat melkeen päässä laskea seuraavan kerran.

Pakkista nyt ei kannata muutenkaan lukee ku piru raamattua.. se et joku haukkuu kuntosaleilla olevat laitteet, ei tee niistä yhtää huonoja!

Zone-sarja -42%
Toisaalta SS:kin on niin pirun yksinkertainen ohjelma, että sen liikkeisiin voi kysyä apuja ja kommentteja kokeneemmilta salikävijöiltä - oppii ilman PT:ia. Voihan PT olla vaikka kuinka susihuono, eli ota ny ainakin joku suht kuuluisa jos siihen päädyt.

Kiitoksia kommenteista! Nyt on liikuntamaksu maksettu ja kulkuoikeudet salille luultavasti päivittyvät heti, kunhan nuo pankit saavat asian hoidettua. Tarkoituksena olisi aloitella keskiviikkona, jotta saan sopivan rytmin (ke, pe, su/ma) aikaiseksi omien aikataulujen kannalta. Laitoin viestiä tällekin PT:lle (joita tosiaan on tarjolla vain yksi tällä halvemmalla hinnalla), mutta hän ei ole vastannut. Käväisin koulumme salilla tänään katsomassa tarkemmin tiloja, kun en aiemmin ole nähnyt sitä muuten kuin ohimennen. Siellä ei vaikuttanut mitään äärettömän kokenutta porukkaa olevan ainakaan sillä hetkellä. Enpä ole kyllä koulumme käytävilläkään nähnyt juuri lihaskimppuja. No, onneksi kuitenkin on tuo youtube, josta tekniikkavideot löytyivät melko vaivattomasti.

Ravintoasiat saattavat tuottaa ongelmia. Tässä vaiheessa päivää pitäisi vielä syödä 900 kaloria, ja yleensä en ole syönyt mitään enää viiden jälkeen. Noh, jospa se ruokahalu siitä kasvaisi, kun treenaaminen alkaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kun kerta massaa pitää saada lisää eikä tiputtaa, niiden kalorien laskeminen ei ole NIIN tarkkaa. Pidät huolta että syöt tarpeeksi proteiinia ja vähemmän sokeria, valkoisia jauhoja jne. turhia hiilareita. Ota vaikka kuukaudeksi kalorilaskuri.fi käyttöön että näet miten se makrojakauma menee, ei se rakettitiedettä ole. Mutta väitän että jos otat nyt vaikka G6 tai SS ohjelman hetkeksi käyttöön ja syöt em. tavalla, nukut riittävästi niin huomaat nopeasti mihin suuntaan alkaa kehittymään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom