perkele.. paljonko? (kysymys asunnon lämpötilasta)

arpa80 sanoi:
Ja pitkität sillä säätö toimenpidettä. Sulle niin hyviä uutisia kuin, että sun kämppäs on ihan viimisten joukossa mikä säädetään. Kun se säätäminen aloitetaan paikasta joka on kauimpana lämmönjakokeskuksesta. ja lopetataan siihen mikä on lähimpänä. Mutta käsittääkseni tollanen säätö pitäisi tehdä, kun vuorokauden keskilämpötila on alle -5c ja muutenkin ulkolämpötila olisi kohtuullisen vakaa..
Juu no ne alotti ton säätämisen jo pari kuukautta sitten, ja olen jo kertaalleen valittanut isännöitsijälle tästä kuumuudesta, mutta ei sille kuulemma voi tehdä mitään ennen kuin kaikki kämpät on säädetty. Tarkotus oli vääntää vaan viikonlopuksi makkarin lämpötila pienemmälle ja ottaa maanantaina termostaatti taas pois. Täällä kestää kaiki huoltotoimenpiteet aina vähintään tuplasti sen, mitä aluksi ilmoitetaan. En tiedä, mistä ne aina kaivaa nuo huoltomiehet :wall:

Ja tottakai tiedän, että niiden termostaattien vääntely hidastaa sitä säätötyötä, muuten olisin laittanut makkarin termostaatin paikalleen jo kuukausi sitten. Nyt vaan alkaa hermot mennä pahemman kerran, kun ei edes nukkumaan pysty.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tarvii syödä enemmän jos palelee?? Meillä on aika tarkkaan 20C (hiukka yli jos äkkiä sää leutonee, kun pakastuu niin hiukka ali) eikä kellään pitkiä hihoja ja minä ainoa joka tarvii sukat ja koneella istuessa pitkät lahkeet. Ennen lapsia makuuhuoneessa oli 16 C mutta nyt kun nukutaan ovet auki lastenhuoneisiin niin nousee lähelle 20; peitto näkyy läpi kymmenien konepesujen jäljiltä. Kesällä on jäähdytys +22 C:een tai muuten alkaa nousta kiukkukäyrä!

Täällä 23. Juuri miellyttävä.

Oli 21, mutta se tuntui kylmältä. Yöllä jos heräsi ilman peittoa, oli aivan kohmeessa.

Syynä oli se, että ikkunoiden päällä olevista erillisistä tuuletusaukoista (jokaisen ikkunan päällä kolme, joista jokainen saatavissa on/off asentoon, joista on-asennossa ilma virtaa vapaasti) yksi yhden ikkunan päällä oli koko ajan on-asennossa eli säätö oli rikki. Se pieni kapea reikä vaikutti 2 astetta ja lisäksi toi vedon takia mielestäni vielä suuremman eron sen suhteen, miltä tuntui.

Eli tsekatkaa tuollaiset kuntoon.

Jos asutte vuokralla, on vuokranantajan homma hoitaa asiat kuntoon. Jos ei hoida niin lämmittäkää saatana vaikka sähkösaunalla, jos ei ole erillistä sähkölaskua.

Raven sanoi:
Toihan on aivan ideaalinen. :) Ainakin itselle. 16-18 astetta olis hyvä, jos 20 tai yli, niin sitten on jo liian lämmintä.

Itellä aivan sama tilanne. Mulla on patterit sulki, sisälämpö just tollaset +17 ja silti meinaa hikoilla. Parvekkeen ovea pitää lepuuttaa auki ettei puske Bobbyjuuvinkeja kainaloista. Kaverit kyllä aina juoksee ensimmäisenä laittaan oven kiinni ja valittaa kylmää vaikka mä istun bokserit jalassa sohvalla. Ainakin nukkumiseen on oltava tarpeeks viileetä tai siitä ei tuu mitään.

Mä asun briteissä, missä sisälämpötila on talvisin asetettu kaikkialla +16 asteeseen. Aluksi se häiritsi että saleilla on tuulettimet puhaltamassa +15 astetta, mutta tottuu tuohon. Onpa se maakohtaista, nuo lämpötilat. Mä uskon että briteissä on sisälämpötilat noin matalia, sillä talot ovat suorastaan perseestä. Niissä aina vetää, ne ovat vanhaa tekoa, ja ovat hyvin huonoa laatua verraten suomalaisrakenteisiin. Jos lämpötilaa pitäisi pitää korkeammalla, maasta loppuisi varmaan kaasujakelut kesken, niinkun tänä talvena uhkaa muutenkin tapahtua. Luulenpa että nuo lämpösäätelyt täällä on ainoastaan säästötoimenpide.

Sitten kesäisin maissa joissa on hyvinkin lämmin, on sisälämpötila ilmastointilaitteilla vedetty aivan helevetin kylmäksi! Itse ainakin jäädyn toimistotiloissa noissa maissa, ihmiset joutuvat kesäisin pitämään villapaitoja sisällä ja bikineitä ulkona... hullua.

Minkä takia lämpötilan pitäisi muuten olla yli 18 astetta, onko siihen jokin muu kuin mukavuussyy?

On ihan tosi asia, mikä täälläkin on huomattu, että se sisälämpötila ei auta jos on esim. vetoa (tuntuuhan muutaman asteen pakkanenkin kovemmalta tuulella kuin -10c tuulettomalla säällä). Toinen minkä ihminen mielestäni aistii hyvin on lattianpintalämpö jos se on alhainen ja vaikka pirtissä olisi se 21c niin sekin saa lämmön tuntumaan viileältä, kun varpaita paleltaa . Itseäni ei pieni veto muuten haittaa, mutta aamulla saa yskiä keuhkonsa auki.

naenne se 18c on säädetty RYl:hin (jotkin rakennusmääräyskokoelmat) jonkin sortin laki

Mä oon jotenkin tosi kylmänarka joten meillä on varmaan sisälämpötila ihan jotain muuta kuin ihanteellinen... Mulle täällä on sopiva kun on reilusti yli 20C, vieraat valittaa aina että tänne paistuu. Töissäkin mulla on kylmä oikeastaan aina, pakko pitää paksua villapaitaa koska se kylmän tunne on tosi epämukava! Kotona haluan pitää semmosen lämmön ettei varmasti tartte palella ja tarkenen täällä viilettää vaikka aatamin asussa, missä kyllä usein esiinnynkin. :D Harvoja ne kerrat kun mulla on liian kuuma! Ainut et nukkumiseen on välillä liian kuuma, ikkunaa täytyy pitää auki illalla ja ovea kiinni et lämpö laskee. Pitäis varmaan tuota makkarin patteria säätää pienemmälle.

mun edellisessä kämpäs oli +27-29c vaikka ulkona olis ollu -30 astetta. hiki päällä koko ajan! nykyses 18astetta ja varpaat aivan jäässä!

kodinputkimies sanoi:
mun edellisessä kämpäs oli +27-29c vaikka ulkona olis ollu -30 astetta.

Johan tuommosessa lämpötilassa pallit ihan rusentuu. :D Mummolassa nimittäin on aina tuon verran lämmintä kesät talvet. Siellä on kyllä tosi tukala olla yleensä.

Saatiin juuri ilmastointi kuntoon, ts lämmön talteenotto omakotitalossa.
Aikaisemmin ei ole juurikaan ilmastointia ollut, koska rakentaja oli nuuka mies...
Asentajat vaan eivät sitä laitetta osaa säätää, ja säätäjä tulee joskus hamassa tulevaisuudessa.
Seuraus: Ilmastoinnin lämpötila +10 asteessa ja puhallin niin isolla, että kämpässä aamulla n +16 astetta :eek: !
Vääntelin sitten itse lämmöt +18 asteeseen, ja nyt tarkenee villasukat jalassa boksereilla ja hihattomalla paidalla.
Makuuhuone kyllä saa ollakin viileä, mutta muuten ei ole mukava palella...

iso-erno sanoi:
pitää olla asunnossa lämpöä että siitä voi saada jotain hyvitystä.. asun vuokra kaksiossa ja tällähetkellä ukona -8 ja sisällä +18.. en edes halua tietään,jos pihalla ois vaikka -25. kertokee joku..:wall: siis toi kylmyys tulee suurimmaksi osaksi siitä että talo on halki ja seinät on tietenkin korjattu päällisin puolin mutta esim ikkunan ja seinän yhtymäkohdasta vetää mukavasti.. saa kohta tehä nuotion lattialle..

Sama meillä. Ihan törkeen kylmä. Keittiön kaapissa pahimpina pakkasina joskus ollut -6. :hyper:

En lukenu thrediä laiskuuttani joten en tiedä mistä on puhuttu. Mutta kannattaa sijoittaa yhteen sähköllä toimivaan lämpöpatteriin (tai useampaan tarvittaessa). Ikkunat ja ovet voisi tiivistää silikoonilla ja tiivistysnauhalla.

Pikkuhannu sanoi:
Saatiin juuri ilmastointi kuntoon, ts lämmön talteenotto omakotitalossa.
Aikaisemmin ei ole juurikaan ilmastointia ollut, koska rakentaja oli nuuka mies...
Asentajat vaan eivät sitä laitetta osaa säätää, ja säätäjä tulee joskus hamassa tulevaisuudessa.
Seuraus: Ilmastoinnin lämpötila +10 asteessa ja puhallin niin isolla, että kämpässä aamulla n +16 astetta :eek: !
Vääntelin sitten itse lämmöt +18 asteeseen, ja nyt tarkenee villasukat jalassa boksereilla ja hihattomalla paidalla.
Makuuhuone kyllä saa ollakin viileä, mutta muuten ei ole mukava palella...

Ite teen työkseni noita ilmastoniti hommia ja yleensä se kone lämmittääsähköllä sen tulevan ilman niin sen takia se usein tulee suht viileetä ilmaa.Niin ja lämmön talteen otto löytyy yleensä.

AGR sanoi:
Mutta kannattaa sijoittaa yhteen sähköllä toimivaan lämpöpatteriin (tai useampaan tarvittaessa). Ikkunat ja ovet voisi tiivistää silikoonilla ja tiivistysnauhalla.

Jos ikkunoiden ympäriltä ihan eristeetkin puuttuu niin suosittelisin että eristysvaahtoo kannattaa hommata ja laittaa sitä. Kuitenkin hyvin vähän kannattaa sitä aluks tuupata sinne ettei pursu yli ihan jumalattomasti. Aloittelijan laittamana yleensä tursuu tajuttomasti yli ne kun ei sitä heti tahdo uskoa miten vähän sitä tarvii laittaa. Sitten taas jos fuskaa karmin ja pokan välistä se ikkuna niin kannattaa vetää noi tiivistysnauhat sinne.

MerZi sanoi:
Mä oon jotenkin tosi kylmänarka joten meillä on varmaan sisälämpötila ihan jotain muuta kuin ihanteellinen... Mulle täällä on sopiva kun on reilusti yli 20C, vieraat valittaa aina että tänne paistuu. Töissäkin mulla on kylmä oikeastaan aina, pakko pitää paksua villapaitaa koska se kylmän tunne on tosi epämukava! Kotona haluan pitää semmosen lämmön ettei varmasti tartte palella ja tarkenen täällä viilettää vaikka aatamin asussa, missä kyllä usein esiinnynkin. :D Harvoja ne kerrat kun mulla on liian kuuma! Ainut et nukkumiseen on välillä liian kuuma, ikkunaa täytyy pitää auki illalla ja ovea kiinni et lämpö laskee. Pitäis varmaan tuota makkarin patteria säätää pienemmälle.

Sama täällä. Vähintään 20 C pitää olla! Ja mulla on hirveän usein kylmä. Töissäkin mulla on jemmassa villapaita, minkä vedän aina päälle silloin, kun alkaa tulla vilu. Entisessä asunnossamme oli pieniä ongelmia tuon lämmön suhteen ja siellä usein tippui tuo lämpötila alle 2-kympin. Parhaillaan istuin sit sohvalla toppatakki päällä. :lol2: Mut siellä oli yhdestä nurkkauksesta varmaan eristeet unohtunu tai jotain, koska kovien pakkasten aikaan siellä nurkassa oli huonoimmillaan vain 4 astetta lämmintä! Meillä oli sit siellä nurkassa vaikka minkä näköistä viritystä, että saatiin sitä vetoa edes vähän kuriin. Siinä asunnossa kun oli vielä sähkölämmityskin, niin ei viitsinyt pitää pattereita täysille ja maksaa älyttömiä sähkölaskuja vain siksi, että harakatkin saisivat vähän lämpöä. :jahas: Nykyään ei onneksi ole sähkölämmitystä ja sen kyllä huomaa. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom