Perinteinen vs. pelkkä proteinii palautusjuoma

Joidenkin tutkimusten mukaan optimaalisinta palautumisen kannalta olisi nauttia pelkkää nopeasti imeytyvää proteiinia heti treenin jälkeen ja vasta hieman myöhemmin proteiini ja hiilihydraatti pitoinen ateria tai perinteinen palautusjuoma.

Olen myös melko vakuuttavalta taholta kuullut mielipiteen, että runsaat palautusjuomien hiilarit aiheuttavat usein vain insuliinipiikin ja vastareaktiona verensokerin laskun, joten suositeltavampaa olisi ottaa pelkkää proteiinia. Tällöin tietyt aminohapot ja pienet määrät hiilareita, joita useimmissa heraprotskuissa on kuitenkin mukana, riittäisivät aiheuttamaan tarvittavan insuliinireaktion jotta ravintoaineet saadaan itse lihaksiin. Myös joku hedelmä hieman tuon protskujuoman jälkeen voisi olla sopiva hiilarilähde.

Itseäni tämä kiinnostaa lähinnä turhan rasvan kertymisen minimoimisen kannalta.

Kokemuksia ja mielipiteitä molemmista kuppikunnista kaivataan.
Varmasti perinteinen hiilari-protsku palkkarijengi on vielä vahvalukuisempi kuin pelkkä protskuleiri joten jälkimmäiseltä erityisesti kaivataan kommenttia. Onko esim. Evolutionin Phase2 markkinoiden ainoa vaihtoehto pelkkää proteiinia sisältäväksi palkkariksi vai kävisikö moni muukin nopeasti imeytyvä hera ajamaan samaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse tiedän asiasta äärimmäisen minimaalisesti, mutta olen elänyt siinä uskossa, että elimisto kättää proteiinin energiaksi, jos liilaria ei tule heti.

Itse oon jättänyt hiilarit kokonaan poissa palkkarista, tuntuu pistävän väsyttämään ja saa semmosen turvonneen olon aikaan. Enkä kyllä mitään muuta eroa ole hoksannut.

Kuvittelisin
että jos ruokavalio on muuten perinteinen suht hiilaripitoinen, ei pelkästä protskupalkkarista ole haittaa. Ts. sillä voisi korvata ja paikata ruokavaliota proteiinipitoisemmaksi.

Itsekin tuota mietin, että hiilaria tosiaan tuppaa kyllä tulemaan ravinnosta erittäin helposti ja lisähiilareilla saattaa sitten mennä jo helposti överiksi... Toinen asia on lihasten glykokeenivarastojen tyhjeneminen: oma käsitys on, että voimaharjoittelussa tämä ei välttämättä ole kovin suurta ja siksi ylimääräisellä hiilarilla, kun glykogeenivarastot on täytetty, ei olekaan muuta vaihtoehtoa kuin varastoitua rasvaksi (tähän erittäin otollinen tila korkean insuliinitason myötä).

Mä aion pistää kyllä testiin tän (lähes) pelkän protskun käytön palkkarissa ja otan sitten hiilaria jostain hedelmästä joku 30 min perään (suiku + muut).
Mutta mitä protskuja voisi tässä suositella?

Olen ajatellut esim. Fastin Whey+, UFS Ion92, SKIP Whey+ (onko toi konsentraattia vai isolaattia), Evolution Phase2 (ainoa maku suklaa, mistä pitkä -).

Täällä myös nykyisin ilman hilaria palkkarin nauttiva...syön sitten kotona hilaripitoista safkaa.
Jos reenin jälkeen illalla pitäisi tehdä jotain rankkaa fyysistä, esim. pelata jalkapalloa tms. niin tällöin laittaisin palkkariin mukaan myös hilarin.

Jos ennen reeniä nautit protskutrinkin, niin reenin jälkeisen palkkarin protskun ei tarvitse olla mitään hyper super-mallia...tavallinen perushera riittää...verenkierrossa riittää aminohappoja.

Normi hiilariprotskupalkkarilla mennään. Olen miettinyt vaihtaa: isolaattia/konsentraattia ennen treeniä, hiilarin treenin jälkeen/loppupuolella ja hetken treenistä BCAA:ta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom