Perinteinen sauna

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
35
Tierustelisin sellaasta asiaa, notta onko lihasten kasvulle jotain haittaa tai hyötyä kunnon saunalöylyistä ja sen jälkeen lumihankeen menosta? Eikö tällä touhulla kuitenki oo jotain terveydellistä vaikutusta ku ittellä jää ainaki hyvä olo.

PetSaid sanoi:
Antaa tuo ainakin kropalle jumalattoman stressitilan jos ei muuta.

WTF? Saunahan juuri rentouttaa jumalattomasti, vai tarkoititko ehkä sitä lumihankeen menoa?

Sauna ei rentouduta jos ei pidä saunassa olemisesta tai jos ottaa liian kovatt löylyt.. T.Sauna ei ole kiva paikka

Riippuuu paljon ihmisestä itsestä

Joo tosiaan luulis, että siitä jotai hyötyä on terveydellisesti ku ennenvanhaan saunassa synnytettiin ja hoidettiin kaiken maailman vaivoja.

Itse olen intohimoinen saunan- ja avannonystävä. Kyllä niistä mieluummin hyötyä kuin haittaa voimailulle on. Hetkellisesti stressihormonit :hyper: nousevat, mutta kokonaisuudessaan kehon ja mielen rentoutusvaikutus :zzzz: on kuitenkin siinä määrin suotuisa, että esimerkiksi venäläisten huippunostajien ohjelmaan sauna ja lumi/avanto kuuluvat säännöllisesti. Lihasjännitykset laukeavat, verenkierto paranee, vastustuskyky nousee ja kolotukset saattavat karkota. :worship:

No ainakin sauna on sellainen rentouttaja että :zzzz: :zzzz: Tuota lumihangessa pyöriskelyä en ole koittanut ja varsinkin täällä kaupungissa voi naapurit hieman ihmetellä jos tuonne pihalle hankeen menen teutaroimaan.
Kesällä muutaman kerran saunan jälkeen olin vähän aikaa vesisateessa niin se oli kyllä aika hienoa ja sitten takasin saunaan ja yksi olut huiviin.
En usko että mitään haittaa tai hyötyä siitä sen suuremmin on niin saunasta,avannosta tai siitä yhdestä oluestakaan. Jos sillä vaan saa hyvän mieln ja olon niin eikun vaan siitä nauttimaan.

Rockster sanoi:
Joo tosiaan luulis, että siitä jotai hyötyä on terveydellisesti ku ennenvanhaan saunassa synnytettiin ja hoidettiin kaiken maailman vaivoja.

Ennen myös uskottiin noituuteen ja muihin vastaaviin. Tuskin siitä saunasta oikeasti mitään hyötyä on ollut. On vaan uskottu että sauna parantaa. Synnytyksessäkin ehkä on ajateltu sitä että sauna on helpompi pestä kun joku tuvan pöytä. Eikä haittaa vaikka vähän vettä putoaa lattialle. Saunalla on varmaankin lähinnä lihaksia ja mieltä rentouttava vaikutus.

Ainoa saunaa sekä harjoittelua koskeva artikkeli, jonka olen lukenut oli muistaakseni vuonna 1989 Muscle & Fitness -lehdessä. Siinä todettiin, että saunomista välittömästi harjoittelun jälkeen tulisi välttää, koska harjoittelun aikana syntyneet lihasten mikrovauriot eivät "tykkää hyvää" lämmöstä. (Kaikkihan tietävät, että minkäänlaisien vammojen ensiapuna ei suositella lämpöä vaan päinvastoin kylmää)

Itse en ole kokenut, että saunasta olisi mitään haittaa, mutta teoriassa tuossa voi jotain perää ollakin. Tuskin kuitenkaan kannattaa alkaa välttelemään saunaa tuon takia:)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse en mene saunaan treenin jälkeen koska sieltä tullessa on aina niin löysä ja väsynyt olo. Tulee kotiin niin nukahtaa heti sängylle ja sit menee yöunet päin seiniä kun on jo päivälllä pari tuntia nuqqunu.

Älkääpä unohtako kunnon löylyjen adrenaliini-> endorfiini pöllyä !
Kuulema saunasta hyötyy - terve henkilö siis - eniten jos ottaa
semmoset selkäpiitä karmivat, naamaa polttavat tujakat löylyt.
Siinä ne kehon mikrovauriot alkaa paranemaan kun adrenaliini
ja sen jälkeen endorfiini ( kun keho huomaa, että kaikki ok.) virtaa.
Ei tarvii edes saunakaljaa niin tulee hyvä olo. !

Hohoho kuinka moni katsoi Ripleysin ohjelman pari päivää sitten kun jenkkiläinen "saunaexpertti" analysoi saunan petollisista vaaroista? Kuulemma sisuskalut vaurioituu ja kun saunasta poistuu on vahinko jo tapahtunut, maksa ja suolisto on sökönä! Saunassa pystyy myös näemmä paistelemaan munia koska lämpö on yli 100astetta celsiusta. Myös vesi toki kiehuu sellaisessa infernaalisessa kuumuudessa. Lämpöä oli sen verran että mittarikin suli!! Hienoa suomikuvaa taas maailmalla, taisi tapahtuma olla kuitenkin 90 luvun puolella taltioitua...

Mä katoin sen ohjelman ja oli kyllä niin naurettavaa tekstiä "asiantuntijalta" että kaurapuurot meinas lentää nenästä pihalle :lol2: Muistaakseni joskus jossain toisessa ohjelmassa joukko professoreita ihmetteli miten suomalaiset pysyy elossa vielä saunomisen jälkeen koska jo 60 astetta lämmin sauna muutaman minuutin annoksena aiheuttaa pysyviä vaurioita ja haittoja kehoon ja että se on sydämelle yhtä vaarallista kuin että olisi ruumiinlämpö noussut kuumeen seurauksena samoihin lukemiin :D oli kyllä naurussa pidättelemistä.

ZweCCo sanoi:
Ennen myös uskottiin noituuteen ja muihin vastaaviin. Tuskin siitä saunasta oikeasti mitään hyötyä on ollut. On vaan uskottu että sauna parantaa. Synnytyksessäkin ehkä on ajateltu sitä että sauna on helpompi pestä kun joku tuvan pöytä. Eikä haittaa vaikka vähän vettä putoaa lattialle. Saunalla on varmaankin lähinnä lihaksia ja mieltä rentouttava vaikutus.
Sauna taisi kuitenkin ennen vanhaan olla ainoa edes jotenkin steriili paikka. Kunnon savusaunan kun lämmittää, on lämpöä helposti reilut sata astetta useamman tunnin ajan, ja bakteereita tuon jälkeen taatusti vähemmän kuin pirtissä. Lisäksi saunan suuri etu synnytyksissä ja muissakin toimenpiteissä oli lämpimän veden saatavuus.

Kyllä juuri noin. Tuosta vaan oon eri mieltä että savusauna on steriili. Ainakaan seiniin ei kannata koskee jos ei halua itestään tummaihosta. Lauteet on jokseenkin puhtaat.

ZweCCo sanoi:
Kyllä juuri noin. Tuosta vaan oon eri mieltä että savusauna on steriili. Ainakaan seiniin ei kannata koskee jos ei halua itestään tummaihosta. Lauteet on jokseenkin puhtaat.
Steriili = bakteeriton, ja sitä savusauna oli ainakin sen ajan mittapuun mukaan. Kyllä siellä nokea tietenkin on seinillä, kun kerran sisällä on puita poltettu. Mutta kuuma savu tappaa tehokkaasti bakteereja, mikä on tärkeintä. Noki on helppo pestä pois, ainakin verrattuna ikävien tulehdusten hoitoon. Niitä kun ei ennen oikein osattu hoitaa, kun ei ollut antibiootteja.

Treenin jälkeen tulee nopeasti palauttaa kehon luonnollinen nestetasapaino. Saunassa tapahtuva hikoilu haittaa tätä prosessia. Eli jos käyt saunassa niin vesipullo mukaan löylyihin.

Tuskin saunalla on merkittävää vaikutusta suuntaan tai toiseen. Ehkä pitemmällä aikavälillä saunalla on suotuisia rentouttavia ja myrkkyjä poistavia vaikutuksia.

Tuli mieleen yksi vanha threadi, jossa joku kertoi että lihaskivut ovat päivän parin päästä kovemmat jos on käynyt heti treenin jälkeen saunassa. Ite en ole tuollaista huomannu.

Iho on minulla muuttunut ainakin huommattavasti paremmaksi säännöllisellä saunomisella... Uskoisin että kaikenkaikkiaan ihan suotuisia vaikutuksia elimistöön :).

Suositut

Back
Ylös Bottom