SUPERCARB 1kg -40%

Perheen raha-asiat

Mites teidän perheissä/parisuhteissa toimii rahan käyttö?Onko molemmilla omat tilit joista tasapuolisesti maksetaan kaikki puoliksi?Vai yhteiset rahat,joista kaikki yhteistä, eikä lasketa kumpi saa enemmän. Vai yhteinen tili johon laitetaan tietty summa kerran kuussa, josta ostetaan ruuat,bensat ymm

Meillä on mieheni kanssa samat rahat,siitä asti kun virallisesti muutettiin yhteen. Se tuntui järkevimmältä.Asutaan yhdessä, niin menoja on paljon yhteisiä. Ei tarvi miettiä, että kuinka paljon toisen pitäisi maksaa toiselle takaisin tai miten hoidetaan laskut..Kaikki ei aina mene tasan..mutta olemme kumpikin tyytyväisiä.
Jos olen rehellinen, niin mulla varmaan on suuremmat menot, vaikka tulot pienemmät :) Meilläkin yhteinen laina autoon ja motskariin, niin tuntuis tyhmältä elää "erikseen".Muutenkin olen sitä mieltä, että jos asutaan yhdessä, niin rahat on yhteiset.

Kertokaas omat tapanne..

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Meillä molemmilla on omat tilit, kumpikin hoitaa omien moottoripyörien lyhennykset itse ja mä makselen omat lehtilaskuni itse (puhelinmyyjien ent.ihanne asiakas Sportti, Cosmo, Me Naiset, Aku Ankka , olen heikko :jahas: ). Avokki maksaa mulle "vuokraa", koska asutaan mun omistamassa kämpässä, mistä on asuntolainaa vaikka muille jakaa.

Muuten se maksaa kumpi ehtii/kummalla on rahaa, usein mä hoidan ne isommat hankinnat, koska tienaan huomattavasti paremmin ja avokki taas käy useammin kaupassa ruokaostoksilla. Ei mekään ajatella, että olisi jotenkin omat rahat, ne on yhteiset rahat, vaikkei samalla tilillä olekaan :)

Itse elän yksin, mutta vastaanpa silti.
Jos mulla mies olis niin ihan yhteisiin rahoihin en kyllä suostuis. Tietyt menot laittaisin puoliks (asunto, auto, ruoka jne) mut en ikinä suostuis siihen että molempien tulot menis samalle tilille, jota sit molemmat halunsa mukaan käyttää. Itsekäs ehkä olen mut haluan kyl pitää omat rahani ihan itelläni ja käyttää niitä sit joko itteeni tai läheisiin ihmisiin muuten vain :) Vituttais ihan liikaa tulla "ryöstetyks" kun on noita ikäviä tapahtumia tuttaville sattunut. Mm. yks miespuolinen kaveri menetti rahansa ollessaan lomalla kun muija osti kaapin täyteen kenkiä, piti bileitä ja rillutteli vieraiden miesten kanssa.
Myöskään en haluaisi elää miehen siivellä eli miehelle myös omat tulot omaan käyttöön :) Oon aina ollu pihi rahojen suhteen...

Vaikka yhdessä asumista on takana jo kohta nelisen vuotta, meillä lasketaan rahat silti vielä erikseen. Tämä johtuu siitä, että olemme vielä köyhiä opiskelijoita, eikä rahaa todellakaan ole mihinkään (kovin) turhaan - säästytään tappelemasta, jos toinen päättääkin ostaa jotain turhaa - silloin se on vain omasta pussista pois.

Yhteiset hankinnat (kodinkoneet jne.) ja ruokakulut laitetaan kuitenkin puoliksi ja sinä päivänä kun tiliote saapuu tasataan tilit :) Tähän mennessä systeemi on toiminut hyvin. Olemme miettineet, että siinä vaiheessa, kun opiskelut loppuvat ja alamme todennäköisesti katsella yhteistä omistusasuntoa ja hankkia isoa asuntolainaa, laitetaan myös yhteinen tili pystyyn.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Meillä on kummallakin omat tilit ja suurimmat menot maksetaan aika tarkkaan puoliksi. Tällaisia esim. vuokra ja sähkölaskut tai sitten maksetaan vuorokuukausin vähän pienemmät laskut esim. vesimaksut, laajakaistalasku, yms. Suuremmat kerralla tehtävät ruokaostokset maksetaan yleensä vuorotellen.

Meillä ei varmasti toimisi yhteinen tili, vaikka ei sitä ole koskaan kokeiltukaan. Tienaan miestänin enemmän, joten tuhlaan myös paljon enemmän :) Mies ei ehkä hyväksyisi, jos yhteisen tilin rahat kuluisivat vaatteisiin, kampaajalle, kosmetiikkaan, kasvohoitoihin, hierontoihin, lisäravinteisiin, yms. mitä kaikkea nainen nyt voi tarvia :) Mutta kun maksan kaikki itse omalta tililtäni ja rahani riittävät omiin menoihini sekä normaaliin elämiseen, niin miehellä ei ole ollut niihin mitään sanomista. Mies saa puolestani käyttää omat tulonsa haluamallaan tavalla, kunhan rahaa jää normaaliin elämiseen.

Tällaisessa järjestelyssä ei meillä ainakaan ole ollut mitään ongelmia. Eri tilit ovat muutenkin kätevät, kun meillä on niin eri intressit ja erisuuruiset menot.

Meillä on omat tilit mutta muuten yhteiset rahat. Minä maksan kämppää, sähköt, vakuutukset tms. Mies kaikki autoihin liittyvät ja suurimman osan ruuasta. Menee aikalailla tasan, eikä koskaan lasketa/riidellä rahoista. Säästää en itse osaa :( eikä kyllä palkasta paljoa jäisikään. Mies laittaa vähän kuussa syrjään ja maksaa sitten isommat hankinnat (tietokone, astianpesukone tms).

Asumme minun omistamassa asunnossa, minä käyn töissä, avo taas opiskelee. Näin ollen minun tuloni ovat huomattavasti suuremmat ja käytännössä minun rahoillani tässä eletään. Asia on minulle ihan ok, yhdessä asutaan ja elämämme jaetaan, pääasia, että toimeen tullaan :) En jaksaisi laskeskella kummankin osuuksia esim. ruokamenoista, tämä tyyli sopii meille parhaiten.

Meidän taloudessa rahat, niinkuin muutkin asiat ovat yhteisiä. Kun menimme kihloihin avasimme meille yhteisen tilin. Mieheni opiskelee ja itse olen töissä joten tienaan siis enemmän. Autolainaa lyhennetään ja vuokrat yms. laskut maksetaan, turha sitä on miettiä kenen rahoilla. Olemme naimisissa joten minun on vaikea kuvitella, että rahat olisivat jommankumman tai että 'lainaisin' miehelleni rahaa. Mutta ymmärrän toki myös talouksia jossa omat rahat ovat toimiva ratkaisu. Pääasia, että välit eivät kiristy rahan takia :D

Voi miten mielenkiintoinen keskustelun aihe :lol2:

Meillä on kummallakin omat tilit, mutta kaikki maksetaan siltä tililtä missä on
rahaa. Tällä hetkellä kaikki maksetaan mun tililtä :jahas: sillä avokki opiskelee
Tampereella ja käy kotona vaan viikonloppusin syömässä jääkaapin tyhjäksi.

Meillä tapellaan jatkuvasti rahasta(tapeltiin jo ennen kun avo lähti opiskelemaan ja tulot oli puolet suuremmat) minä kun tykkään ostella kaikkea
kivaa pientä ja välillä vähän suurempaakin :evil: . Mutta totuus on se, että avon mielestä meillä ei ole koskaan rahaa tehdä itseasiassa yhtään mitään.
Postiluukusta kun tipahtaa lasku, on maailmankirjat sekaisin. En sitten tiedä,
kuuluuko tällanen raha-asioista stressaaminen härän perusluonteeseen...??? ;)
Tälläkin hetkellä, kotiin päästyään hän suorastaan juoksee laskukansiolle tarkistamaan kuinka paljon laskuja on ja tekee asiasta järkyttävän Shown.
Raivostuttavaa :curs:

Omat tilit & omat rahat, ja yhteiset menot (vuokra, vesi, sähkö, netti, vakuutukset yms.) maksetaan puoliksi = toinen maksaa, ja toinen siirtää puolet laskun summasta maksajan tilille. Samoin menetellään, jos esim. tilataan yhdessä isompi satsi lisäravinteita. Puhelinlaskut, lehtitilaukset yms. henkilökohtaiset menot kumpikin maksaa tietenkin itse. Ruokakaupassa käydään vuoroviikoin, mutta mitään kuitteja ei meillä lasketa, sillä uskomme sen menevän ainakin pitkällä aikavälillä melko tasan (avokki tosin syö enemmän, joten mä sitten vastaavasti maksan vähän pienemmän osuuden vuokrasta, jotta saadaan ruokaosuudet täsmäämään). Kissanruoat ja muut kisujen kulut (eläinlääkärit jne) maksetaan myös puoliksi, yhteen kun muutimme niin myös kissoista tuli sen jälkeen yhteisiä. :)

Ko. systeemi voi vaikuttaa monimutkaiselta ja jonkun mielestä ehkä pilkunn*ssimiseltakin, mutta on itse asiassa käytännössä hyvin helppo ja yksinkertainen, eikä tarvitse raha-asioista kinastella. Yhteisten kulujen jälkeen kumpikin on nimittäin sitten vapaa käyttämään yli jäävät rahansa juuri niinkuin tykkää. Toki pitää huomioida se, että käymme molemmat töissä tällä hetkellä, mahdollisten opiskelujen tai äitiys/vanhempainlomien tullessa eteen pitäisi tilanne tietenkin arvioida uudestaan.

Yhteiseen tiliin suostuisin lottovoiton satuttua tai tapauksessa jossa käytettävänä kuukausittain on huomattava summa rahaa. Olen tottunut siihen että vuokra ja yhteiset asumiskulut, sähköt ja nettilaskut menevät aina puoliksi, ja ruokalaskut niin että joka toinen kerta maksaa toinen jne, niin että ne suurinpiirtein on 50/50.

Yhteiset isot hankinnat puoliksi mutta kaikki muut hömpötykset esim mun vaatteet/laukut/kengät/kosmetiikka/'turhat sisustusjutut' ym omasta pussista, sitä samaa odottaisin kumppaniltakin. [Aiemmassa suhteessa toimi täydellisesti.]

Omat tilit siis ja toinen siirtää sitten toiselle, ei monimutkaista ollenkaan vaan aika samanlailla kuin Gillyannen postauksessa. Yhteisen säästötilin haluaisin jossain vaiheessa avata, niin että molemmat siirtäisivät joka kuukausi x summan rahaa ja sitten kerättäisiin pientä 'pesämunaa' tai vaikka säästöön pahan päivän varalle.

Meillä on omat tilit. Mie maksan laskut ja ruuat,ukko maksaa lainan lyhennykset(talo,autot,moottoripyörä)isommat ostot sitten yleensä hoitaa ukko .Joskus tuo ukko vetää pulttia mun rahan käytöstä ja tulee riitaa,mutta so what :evil:

Luultavasti ei tulis meillä onnistuun yhteinen tili koskaan. Tykkään ostella kaikkea kivaa pientä ja ukko on pihi ku Roope Ankka vaikkei läheskään yhtä rikas :D

Vuosi ollaan asuttu yhdessä, koko ajan ollut ja jatkossakin on molemmilla omat tilit. Vuokra maksetaan puoliksi, ja sittemmin kaikki muutkin yhteiset menot, kun olen nyt "kunnon töissä". Talvella kun sain vain opintotukea, mies maksoi käytännössä kaiken (paitsi mun henk.koht menoja), kuitenkin ruuan, laskut.. Nyt kun saan itsekin kunnon palkkaa työstä, olen ostanut meille paljon asioita kotiin, yhteiseksi hyväksi.. Lisäksi maksanut vuokraa ja laskuja enemmän, ikään kuin tasoittaakseni tilannetta. Hirveän tarkkoja meillä ei olla siitä, kumpi "hyötyy enemmän" ja kumman rahoista mitäkin maksetaan. Se maksaa, kummalla on rahaa. Melko huoletonta, mutta sopii meille. En ole laskenut ollenkaan tarkemmin, onko laskut ja muut maksut menneet puoliksi tms, pääasia että tulee pakolliset menot hoidettua ja jää vielä omiin hankintoihinkin. Jos toisella on tili tyhjänä ja tarve hankkia jotakin, toinen yleensä siirtää rahaa tilille ja se yleensä huomioidaan jossakin muussa, eli rahaa "lainannut" maksaa myöhemmin sit jonkun suunnilleen saman suuruisen laskun jne. Saa nähdä, kuinka jatkossa mutta tähän saakka tämä linja on toiminut.

Mies maksaa omat autolainansa ja asuntolainansa. Minä maksan yhtiövastikkeen ikäänkuin vuokrana. Mies maksaa itse omat lehtensä, paitsi sen yhden jonka tilasin joululahjaksi. Ruokaa, pieniä sisustusjuttuja sun muuta "markettitavaraa" ostaa se joka sattuu käymään kaupassa tai se jolla sattuu olemaan pankkikortti mukana. Ei mitään erityisiä järjestelyjä siis tässä(kään), ikinä ei olla rahasta riidelty, eikä menetettyjä taikka lainattuja rahoja mietitty!

Kummallakin omat tilit, siitä pidetään huoli kuitenkin että laina menee tasan puoliksi. Muu yhteiseen hyvään tarkoitettu meneekin suunnilleen puoliksi ja henkilökohtaiset menot, kuten auto- ja puhelinkulut maksetaan sitten itse. Kuitenkin niin, ettei toinen peri toiselta, jos toinen joutuukin jossain kuussa maksamaan enemmän kuin toinen.
Yritän olla aika tarkka, koska olen elänyt suhteessa jossa toinen oli tosi holtiton rahankäyttäjä, osti aluvanteet vaikka siinä ja siinä rahat riitti ruokaan. Joutuikin ne sitten palauttaan jossain vaiheessa...

Meillä oli pitkään omat tilit. Kun asuntolaina aikoinaan otettiin niin otettiin myös yhteinen tili, joka on toiminut paremmin kuin hyvin. Joskus olin yhteistä tiliä vastaan, mutta kun on lapsia ja lainaa niin helpompi asioita on hoitaa kun rahat on yhteiset sekä menot. Hankinnoista yms. kuitenkin keskustellaan aina yhdessä eikä kumpikaan mene ikinä tuhlaamaan rahoja toisen tietämättä. Toisaalta esim. hoitovapaalla ollessa tuloerot ovat vielä suuremmat kuin töissä joten ei todellakaan voisi puoliksi mitään laittaa. Kotihoidontuki kun ei riittäisi edes kuukauden ruokalaskuihin.

Meillä on molemmilla omat tilit ja hyvin on toiminut. Kaikki asumiskulut ja ruoka maksetaan puoliksi. Mies sitten maksaa autosta oikeastaan kaiken. No kyllä mä välillä sitä autoa tankkaan, mutta mtn vakuutuksia, korjauksia sun muita en maksa. Ja kaikki tuunaukset maksaa kyllä mies. Ja kaikki menee minusta ihan luonnollisesti näin. Ja koska miehellä on hieman isommat tulot, niin siinä mielessä saa auton maksaakin. Ja koko auto kun on miehen omaisuuttakin.. Koskaan ei kuitenkaan tehdä niin, että kun käydään ruokaostoksilla, niin toinen siirtäisi sen jälkeen rahaa toisen tilille. Maksamme vuorotellen ostokset ja sillai menee suunnilleen tasan.

Tosiaan mielenkiintoinen aihe, ja osoittaa miten eri ratkaisut toimivat eri perheissä. Me kun otimme yhteisen asuntolainan, niin samalla avasimme yhteisen palkkatilin. Aluksi meillä oli omatkin tilit, mutta kun kaikki meni niin sujuvasti, niin ne on pikkuhiljaa lakkautettu. Yhteiseltä tililtä menevät kaikki menot ja isommista "omista" hankinnoista, kuten miehen XBox...sovitaan yhdessä. Ainoa aika, jolloin tuo on vähän tylsä, on lahjoja ostaessa, kun toinen sitten väistämättä tavallaan rahoittaa puolet omasta lahjastaan. Muuten on toiminut hyvin, kun ei kumpikaan meistä oikein jaksa säätää eri tilien ja maksukorttien kanssa.

Meillä on jossain määrin yhteiset rahat: Minä maksan kaikki laskut, vuokrat, osarit, hoidan ruoat kaappiin ja hankin lisäravinteet jne. Mies puolestaan siirtää aina tilipäivänsä jälkeen tietyn summan ("vaimon ylläpitokulu") mun tilille laskuja varten. Ylimääräiset rahat jää omiin hupeihin, erilaisten vempeleiden bensoihin (se maksaa, joka ajaa -periaatteella) jne.

Hyvin on toiminut, joskin näitä viestejä lueskellessa tunnen piston sydämessä - taloudenpito voisi olla hieman täsmällisempää / voisin vähentää törsäystä niin ei tarvitsisi "ryöstää" miestä joka kuukausi. Suhteessa kiinteitä laskuja on vähemmän...

Ironbutt sanoi:
..Hyvin on toiminut, joskin näitä viestejä lueskellessa tunnen piston sydämessä - taloudenpito voisi olla hieman täsmällisempää / voisin vähentää törsäystä niin ei tarvitsisi "ryöstää" miestä joka kuukausi.
Yhdyn tähän - mäkin voisin vähentää törsäystä ja totuushan kuitenkin on, että mies maksaa lähes kaiken. Oma tili menee tällä hetkellä lainaan vaikkei todellakaan riitä sitä kokonaan kattamaan. Kuitenkin ollaan yli kaksi vuotta eletty niin ,että kaikki rahat on yhteiset eikä koskaan kumpikaan ole mitään omia tai toisen menoja laskenut. Ei ole ollut siihen halua/ tarvetta. Näiden parin vuoden aikana ovat tulot vielä vaihdelleetkin puolin ja toisin, silti aina yhteiset rahat.

Suositut

Back
Ylös Bottom