Gillyanne
Vaa'at kaatikselle ry
Anna-Kristiina sanoi:IMO pihistely kannattaa!
Jos en olisi joskus pihistänyt oikein kunnolla, niin mulla ei olis lähellekään kaikkea sitä, mitä mulla on nyt. En myöskään voisi pitää koko kesää lomaa tai perheenlisäys olis menny tyyliin 30v asti. Ym.
Olen täsmälleen samaa mieltä, säästäminen tosiaankin kannattaa. Jossei muuten, niin sen takia, että ikinä ei voi tietää, milloin itse, perheenjäsen - tai lemmikki sairastuu. Menee hieman offtopiciksi, mutta menköön, kun asia on nyt itselle ajankohtainen: Vanhin kolmesta kissastamme on sairastellut viime aikoina, ja jos lasketaan yhteen sekä hoitokulut että tälle keväälle osuneet hammaskivenpoisto ja rokotuksen uusinta, on karvaisen kaverin terveydenhoitoon mennyt muutaman kuukauden aikana yli 350 euroa. Enkä tosiaankaan sano tätä siksi, että tuo rahanmeno jotenkin kirpaisisi tms. - päin vastoin, maksan ilomielin vaikka toisen kolme ja puoli sataa, jos kissaystävä sillä tervehtyy ja reipastuu - vaan pointti on siinä, että onneksi oli mistä ottaa eikä kuukausibudjetti kaatunut, koska olin aikaisemmin laittanut rahaa säästöön useammankin kuukauden ajan. Minä kun en siitä kärsi, jos jätän vaikkapa yhden baarireissun, bändikeikan tms. väliin tai muotivaatteen/kengät ostamatta, mutta jos lemmikki - tai kumppani - akuutisti sairastuu, ovat vaihtoehdot melkoisen vähissä.
Edelleen korostan sitä, että säästäminenkin pitää suhteuttaa kuukausituloihin, roopeankkamainen niukkailu ja jatkuva yletön itaruus on minunkin mielestäni turhaa. Mutta mielestäni se, että haluaa katsoa huomiseen ja mahdollisesti hieman pitemmällekin, ja myös varautuu sitä varten, osoittaa aikuisuutta ja kypsyyttä ottaa vastuuta itsestään ja myös lähimmäisistään. :haart: