SUPERCARB 1kg -40%

Perheen raha-asiat

Anna-Kristiina sanoi:
IMO pihistely kannattaa!

Jos en olisi joskus pihistänyt oikein kunnolla, niin mulla ei olis lähellekään kaikkea sitä, mitä mulla on nyt. En myöskään voisi pitää koko kesää lomaa tai perheenlisäys olis menny tyyliin 30v asti. Ym.

Olen täsmälleen samaa mieltä, säästäminen tosiaankin kannattaa. Jossei muuten, niin sen takia, että ikinä ei voi tietää, milloin itse, perheenjäsen - tai lemmikki sairastuu. Menee hieman offtopiciksi, mutta menköön, kun asia on nyt itselle ajankohtainen: Vanhin kolmesta kissastamme on sairastellut viime aikoina, ja jos lasketaan yhteen sekä hoitokulut että tälle keväälle osuneet hammaskivenpoisto ja rokotuksen uusinta, on karvaisen kaverin terveydenhoitoon mennyt muutaman kuukauden aikana yli 350 euroa. Enkä tosiaankaan sano tätä siksi, että tuo rahanmeno jotenkin kirpaisisi tms. - päin vastoin, maksan ilomielin vaikka toisen kolme ja puoli sataa, jos kissaystävä sillä tervehtyy ja reipastuu - vaan pointti on siinä, että onneksi oli mistä ottaa eikä kuukausibudjetti kaatunut, koska olin aikaisemmin laittanut rahaa säästöön useammankin kuukauden ajan. Minä kun en siitä kärsi, jos jätän vaikkapa yhden baarireissun, bändikeikan tms. väliin tai muotivaatteen/kengät ostamatta, mutta jos lemmikki - tai kumppani - akuutisti sairastuu, ovat vaihtoehdot melkoisen vähissä.

Edelleen korostan sitä, että säästäminenkin pitää suhteuttaa kuukausituloihin, roopeankkamainen niukkailu ja jatkuva yletön itaruus on minunkin mielestäni turhaa. Mutta mielestäni se, että haluaa katsoa huomiseen ja mahdollisesti hieman pitemmällekin, ja myös varautuu sitä varten, osoittaa aikuisuutta ja kypsyyttä ottaa vastuuta itsestään ja myös lähimmäisistään. :haart:

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
No onhan meilläkin omat tilit mutta molemmilla käyttöoikeus toistemme tileihin, mutta yhteiset rahat meillä on ollut alusta asti.
Kaikki muukin on yhteistä autot tietty jommankumman nimellä jota ei ees muista mikä aito on mun ja mikä isännän.
Asunto/muut lainat yhteisiä.
Eikä mitään ongelmaa.

Meillä on omat tilit, mutta täysin yhteiset rahat.. Se maksaa, jolla on ollut palkkapäivä viimeksi tai sen tililtä maksetaan laskut, jolla on tilillä rahaa. Jos ja kun toisen tili tyhjenee, toisen tililtä siirretään. Minkään muun tapainen systeemi tuntuisi arjessa mahdottomalta. Säästötili on molempien nimissä.

Meillä työt ovat yhteisiä joten myös rahatkin ovat yhteisiä. Tili tulee molempien nimissä olevalle tilille johon molemmilla yhtäläinen käyttöoikeus. Systeemi toimii hyvin kun molemmilla samanlainen suhtautuminen rahaan. Säästötili on myös yhteinen.

en ole koskaan oikein ymmärtänyt miten raha-asioiden hoito tuntuu joillekin olevan niin vaikeaa.

molemmat tilittää kuukausittain saman summan rahaa tilille josta maksetaan kaikki yhteiset menot (vesi+sähkö+lomareissut+yhteiset hankinnat+ruoka). tämä rahasumma sen verran korkealla että myös säästöön karttuu koko ajan vähän rahaa jolla sitten voidaan yhteisesti tehdä jotain. asuntolainat ja omat hankinnat kukin maksaa itse. Tulojen välinen erotus näkyy siinä että toisella asuntolainaa enempi kuin toisella, joten tämä tasaa tuloeroja.

itse en koskaan voisi sopeutua tilanteeseen jossa kaikki tilit ja tulot yhteiset

Mikä olisi teidän mielestä hyvä tapa jakaa asumiskustannukset jos miehellä on omistusasunto? Esim. sähkö+vesi+nettikulujen jakaminen puoliksi ja yhtiövastike kokonaan vai esim. puolet yhtiövastikkeesta, puolet vesi+sähkö+nettikuluista ja tietty määrä "vuokrana"/asumiskustannuksina? En siis tule omistamaan osuutta kämpästä, vaan asuisimme yhdessä.

Meillä on yhteinen asuntolaina, yhteiset lapset ja tienataan saman verran. Mies maksaa asuntolainan lyhennyksen ja lasten päivähoidon, sekä välillä kaupassa, minä maksan loput, lisäksi pyrin joka kk laittamaan rahaa jemmaan yhteiselle "hätävara" tilille. Kumpikin ostaa mitä tarvitsee, isommista ostoista päätetään yhdessä. Periaatteella se maksaa kummalla on rahaa.

Kaikkein eniten saisi säästettyä, jos minä saisin hallita kaikkia rahoja, olen tarkempi ja suunnitelmallisempi, mutta samapa tuo, kiertoonhan raha on tarkoitettu ;)

Kaikkein eniten vituttaa, jos lähdetään baariin ryyppäämään, yhdessä tai erikseen, niin ukolla jos menee satku niin se on vielä vähän, mulle riittää yleensä 50e sis taksimatkan kotiin (20e).

Hankala kysymys, joka mielestäni riippuu myös vähän suhteellisesta tulotasosta. Jos tulot on kovin samansuuruiset, niin tuntuisi reilulta kompensoida laskujen puolituksen lisäksi sitä että toinen on samantapaisesta summasta "raapinut kasaan" asunnon hinnan, mutta toisaalta jos toinen tienaa vaikka tuplat, niin kyllä minä silloin ehdottaisin että riittäiskö laskujen puolitus ja vaikka satunnaisten kertaluontoisempien asumismenojen maksaminen + ruokaostoksiin suuremmalla summalla osallistuminen.

Itse maksoin aluksi epävirallista vuokraa. Nykyään maksan puolet sähköstä ja satunnaisesti vesilaskun, mies muut talonpidon perusmenot. Yhtiövastiketta ei ole. Halvalla siis pääsen (meniskö jakauma noin 40/60) ja olen sanonut olevani valmis maksamaan vähän enemmänkin, mutta toisaalta maksan taloutemme ruokamenoista suurimman osan ja kaikki auton ylläpitokulut (vakuutukset, verot, huollot jne.) niin että kun mies tarvii autoa satunnaisesti, niin sen käyttö on hänelle lähes ilmaista.

Meillä ei toisaalta ole koskaan ollut kovin tarkkaa tämä perheen rahankäytön "vastuunjako". Mitään yhteisiä tilejä tai kirjanpitoja ei olla harrastettu. Jos elämä menisi jotenkin kovin tiukaksi ja tili tuntuisi lähestyvän nollaa ennen seuraavaa palkkapäivää, sitten varmaan ryhtyisimme tarkempaan seurantaan.

Selkeintä voisi olla, että sopisitte kiinteän summan. Ja senhän voi laskea monella tapaa :)

Itse lähtisin esim. siitä, että jos olet aiemmin asunut vuokralla ja maksanut esim. 800€/kk niin vähintään puolet siitä (400€) voisi hyvin sijoittaa yhteisasumiseen. Yleensähän aina puhutaan siitä, että turha pitää kahta asuntoa - asumalla kimpassa kumpikin "puolittaa" omat kulunsa. Se onko tämä liikaa / riittävästi kattamaan todelliset asumiskulut on sitten tapauskohtaista, miten kallista asuminen on, miten iso asunto on (asutteko tuplasti isommassa jne.). Asiaan vaikuttaa monesti myös se, miten varakas se puoliso on. Ihan puoliksihan noita kuluja ei koskaan saa/kannata edes yrittää, jos toinen tienaa huomattavasti enemmän. Se vähemmän tienaava jää pahimmillaan täysin ilman omaa rahaa jos kaikki laitettaisiin prikulleen puoliksi.

Mikä olisi teidän mielestä hyvä tapa jakaa asumiskustannukset jos miehellä on omistusasunto? Esim. sähkö+vesi+nettikulujen jakaminen puoliksi ja yhtiövastike kokonaan vai esim. puolet yhtiövastikkeesta, puolet vesi+sähkö+nettikuluista ja tietty määrä "vuokrana"/asumiskustannuksina? En siis tule omistamaan osuutta kämpästä, vaan asuisimme yhdessä.

Meillä mies osti omistusasunnon yksin vähän aikaa aiemmin ennen kuin alettiin virallisesti seurustelemaan. Nyt kun muutettiin virallisesti yhteen niin ollaan sovittu minun ehdotuksestani, että minä maksan yhtiövastikkeen. Mies loogisesti lyhentää omaa lainaansa. Sähkö-, ja nettilaskuista ei olla edes puhuttu, unohtunut tuollainen kokonaan :D

Eniveis, itse ainakin säästän huomattavasti rahaa kun asumiskustannukset pienentyi, ja niinpä jää miehelläkin sen yhtiövastikkeen verran enemmän itselleen. Rahallisesti tämä on erityisen kannattavaa, mutta rakkaudestahan sitä toki yhdessä asutaan :)

Ostettiin miehen kanssa asunto, jota maksettiin tasan puoliksi koko ajan. Sovittiin heti, että kaikki kulut menevät puoliksi, lainanlyhennys, vastike, remontti- ja ylläpitokulut. Myös ylimääräisiä lyhennyksiä tehtiin vain silloin, kun kummallakin oli mahdollisuus siihen osallistua tasamittaisesti. Tämän järjestelyn tarkoitus oli taata turvallinen tilanne molemmille osapuolille, jos tapahtuisi jotain äärimmäisen epätodennäköistä ja siitä seuraisi ero.

Viimeisen maksuerän jälkeen viime syksynä mies kärähti vieraista, joten erohan siitä tuli. Ilmoitin, että minä ostan hänet ulos heti. Marssin pankkiin, otin uuden asuntolainan ja makselen sitä nyt sitten jonnekin hamaan tulevaisuuteen. Niin, että se siitä velattomuuden vapaudesta...

Tämä on aika ajankohtainen sillä keväällä muutettiin yhteen ja silloin mietin näitä asioita. Exän kanssa meillä oli yhteiset rahat, missä on puolensa.
Nyt ostettiin neljä kuukautta sitten yhteinen okt, ja meillä on nyt omat tilit, yhteinen lainanhoitotili josta lähtee yhteisen lainan lyhennys ja muut yhteiset menot kuten sähkö- ja vesilaskut ja vakuutukset.
Meillä on kaksi autoa ja kaksi moottoripyörää ja ne menee yhteiseltä tililtä kun on ympätty samaan laskuun koti- ja henkivakuutusten kanssa.

Sitten meillä on yhteinen ruokatili johon siirretään sama summa kerran kuussa.

Tämä onnistuu kun molemmat käy töissä ja tulot on suunnilleen saman suuruiset. Minulla tosin on lapsi, jolle ostan sitten omilla rahoilla vaatteet ym. Minä ja lapsi syödään yhdessä ehkä yhtä paljon kuin mies, joten ruokamenot menee 50-50.

Minusta tämä on ollut hyvä ratkaisu, jää sitä omaakin rahaa mille saa tehdä mitä haluaa. Minä kun olen sitä säästävämpää sorttia ja säästän kaiken ylimääräisen.

Suositut

Back
Ylös Bottom